Arabskie F-16 wylądują na Krecie

21 sierpnia 2020, 12:48
1082px-Emirati_F-16_Fighting_Falcon_in_2009
Fot. Michael B. Keller, U.S. Air Force - www.defenseimagery.mil, domena publiczna
Reklama

Greckie źródła sugerują, że na Kretę mają przylecieć samoloty bojowe F-16 ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Tym samym, w najbliższych dniach mają być zainaugurowane wspólne ćwiczenia wojskowe obu państw w rejonie wschodniej części Morza Śródziemnego. Nie da się ukryć, że jest to kolejny już etap gry nerwów pomiędzy Turcją i państwami przeciwnymi polityce Ankary w regionie.

Cztery samoloty wielozadaniowe F-16 należące do sił powietrznych Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) mają przylecieć lub wręcz już pojawiły się na greckiej wyspie Kreta. Bazą sił powietrznych Grecji, która ma je przyjąć, jest słynna Souda. W sumie w siłach powietrznych ZEA ma służy ponad siedemdziesiąt F-16. Dyslokacja maszyn z ZEA jest pochodną decyzji władz politycznych samych resortów obrony  i spraw zagranicznych obu państw. Informację taką podał m.in. Vassilis Nedos z Ekathimerini.com. Decyzja o wysłaniu F-16 na Kretę to część szerszej próby zacieśnienia relacji ZEA z innymi państwami świata, tuż po przełomowej decyzji o uznaniu państwa Izrael.

O bliskich relacjach zapewniali m.in. szef sztabu greckich sił zbrojnych (GEETHA) gen. Konstantinos Floros oraz gen. Hamadem Mohammed Thani Al Rumaithi reprezentujący ZEA. Obaj mieli omawiać sytuację bezpieczeństwa w regionie wschodniej części Morza Śródziemnego. W kolejnych dniach mają trwać wspólne ćwiczenia sił zbrojnych Grecji i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Oprócz samych statków powietrznych i ich pilotów, przerzucony ma zostać niezbędny personel pomocniczy z sił powietrznych ZEA.

Przypomnieć należy, że wcześniej w pobliżu Krety oraz na samej wyspie można było dostrzec efekty zbliżenia wojskowego Grecji i Francji, w rejonie działały francuskie samoloty oraz okręty. Obecnie Ateny uzyskują kolejny istotny sygnał wsparcia względem sytuacji kryzysowej w relacjach z Turcją, ale od potencjalnego koalicjanta z grona państw arabskich. Trzeba bowiem mieć na uwadze, że ZEA rywalizuje z Turcją szczególnie na polu współczesnego konfliktu w Libii. Można więc śmiało stwierdzić, że uwidacznia się wysoka mobilizacja wszystkich, którzy są rywalami strony tureckiej. Ateny naciskają szczególnie również na zbliżenie wojskowo-polityczne z Egiptem i Izraelem.

JR

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 54
Reklama
Alfret
sobota, 22 sierpnia 2020, 19:19

Gdyby panstwa europejskie byly na Krecie wowczas byloby to jakies wsparcie. ZEA posiada raczej skromne sily w porownaniu z Turcja.

dim
sobota, 22 sierpnia 2020, 08:40

Przy czym mają także bliskie kontakty gospodarcze z Iranem, a jednocześnie z Arabią Saudyjską - jedni i drudzy też bardzo negatywnie postrzegający działania Turcji. Przecież to głównie Grecy wożą w świat eksport tych krajów. Wczoraj w Alexandroupoli (czyli miasto prosto na tureckiej granicy) gościł bułgarski premier, podpisywać wspólne finansowanie nowego grecko-bułgarskiego gazoportu, właśnie dla omijania Turcji. Plusz jeszcze wielkie inwestycje grecko - chińskie, w transport... Chiny i Bułgaria zapewne postarają się oficjalnie nie wtrącać, ale swoje, w omijaniu Turcji, też zrobią.

Mikroszkop
poniedziałek, 24 sierpnia 2020, 11:31

Turcja jest kluczowa dla Chin w projekcie Jedwabnego Szlaku a Grecja jest potrzebna w Sznurze Pereł. Chiny mają własną flotę handlową i potrzebują tylko punktowego wejścia na Morzu Śródziemnym. Jeśli się ich przyprze do muru to wybiorą Turcję.

Filipidos
sobota, 22 sierpnia 2020, 12:31

Bułgaria to taki ZŁOM UE Chytry Grek JUŻ weszy zdobycz BANKRUTEM w BANKRUTA

//
sobota, 22 sierpnia 2020, 23:53

Czy wród publiczności jest lekarz ?

Szlafmyca
piątek, 21 sierpnia 2020, 19:27

2 samoloty a UCIECHA Taki chytry Grek to by zaprosił je na manewry ZEUS 2 ,nad Rodos Tam 50tys arabskich uchodźców MOŻE ZEA ich wezmą Bo sami tam bracia

dim
sobota, 22 sierpnia 2020, 12:35

Łatwowierny fantasta jesteś, nie żadna szlafmyca. Na Rodos nie ma żadnych 50 tysięcy uchodźców. Poza tym na Rodos latali już i pływali tym niedoszłym ruskim śmigłowcowcem Egipcjanie.

BUBA
piątek, 21 sierpnia 2020, 17:17

Poslac tam naszych pilotow.

Rafał
piątek, 21 sierpnia 2020, 19:03

Żebyś potem ty i reszta marudzili że nie mamy samolotów do własnej obrony, a przepraszam według wielu mamy tylko jedną parę dyżurną a reszta jest rozmontowana w hangarach

Milutki
piątek, 21 sierpnia 2020, 16:04

ZEA są wszędzie tam gdzie mogą zaszkodzić Turcji, Turcja psuje ich politykę utrzymywania despotów u władzy i zacofania w świecie arabskim

Darek S.
niedziela, 23 sierpnia 2020, 06:37

Chyba tak

ubawiony
sobota, 22 sierpnia 2020, 18:37

Byłem pewny, że pod tym artykułem znajdę komentarz milutkiego trolla z Turcji i jak widać się nie pomyliłem.

Milutki
niedziela, 23 sierpnia 2020, 10:53

Ja byłem pewny że pod moim komentarzem pojawią się odpowiedzi bez argumentów i się nie pomyliłem

ubawiony
niedziela, 23 sierpnia 2020, 15:59

Komentowanie twoich wpisów było przydawaniem im niezasłużonego nimbu czegoś z czym warto dyskutować. Pierwsza dyskusja z tobą rozwiała wszelkie wątpliwości co do twoich intencji a szkolne błędy demaskowały charakter pracy. Żegnam.

Milutki
poniedziałek, 24 sierpnia 2020, 01:32

Ciekawe czy wrócisz jeszcze komentować moje posty, ewentualnie pod innym Nickiem. Jeżeli nie to też zegnam

WHIRO
sobota, 22 sierpnia 2020, 07:42

Sultan Erdogan to dobry kumpel cara Putina. Dwa puste dzbany co patrzą gdzie i komu coś ukraść.

hahahahahahaha
niedziela, 23 sierpnia 2020, 19:47

chyba zetrą Erdogana na gówno w proszku i wsypią do urny

Milutki
niedziela, 23 sierpnia 2020, 10:55

Turcja nic nie ukradła to inni chcą okraść Turcję, ignorują najdłuższą linię brzegową Turcji na wschodnim Morzu Śródziemnym

Mikroszkop
poniedziałek, 24 sierpnia 2020, 11:33

Najdłuższą linie brzegową na Morzu Śródziemnym ma Grecja.

Milutki
wtorek, 25 sierpnia 2020, 14:02

Chodzi o wschodnie Morze Śródziemne

F-15
piątek, 21 sierpnia 2020, 20:22

Co za bzdury kolega pisze , na razie to Turcją wspiera terrorystów , okupuje część Syrii , utrzymuje bojowników Al kaidy , dostarcza broń do Libii , zadarli już z większością państw , basenu możesz śródziemnego , teraz też nie mają racji , wchodzą znowu z butami na czyjś teren

takitam
piątek, 21 sierpnia 2020, 23:06

Z racją jest jak z d.... Każdy ma swoją.

Milutki
piątek, 21 sierpnia 2020, 22:29

Turcja jest w Syrii aby bronić kilka milionów Syryjczyków przed tytanem który chce ich zabić. Turcja nie utrzymuje bojowników AlKajdy co najwyżej okresowo ich toleruje w imię mniejszego zła. Turcja dostarcza broń do Libii aby powstrzymać uzurpatora wspieranego przez ZEA, Rosję, Egipt, Francję którzy dostarczają mu broń i kłamią że tego nie robią. To wszystkie państwa wschodniego Morza Śródziemnego zadarła z Turcją ignorując jej prawa do tego morza

dim
sobota, 22 sierpnia 2020, 12:38

i to tylko w imię mniejszego dnia syn prezydenta Erdogana zbijał fortunę na pośrednictwie w handlu z Al Kajdą, w tym zakazanego handlu ropą i bronią.

Milutki
niedziela, 23 sierpnia 2020, 11:00

Tak , ISIS i AlKajda zostały powstrzymanie przed agresywnymi działaniami dzięki temu, później Turcja i tak walczyła z ISIS a obecnie osłabia AlKajdę w Idlibie , coraz skuteczniej. Handel prowadzili też Asad, YPG/PKK, autonomiczny region Kurdystanu

Adr
sobota, 22 sierpnia 2020, 12:14

Uwielbiam Twoje komentarze..... Nie wierzę że jesteś Turkiem..... Ormianin, Grek?

dim
sobota, 22 sierpnia 2020, 12:47

Ależ on jest właśnie klasycznym przykładem mózgu, wychowanego na tureckich mediach. Sam w to nie wierzyłem, ale sprawdzałem i potwierdzam, że oni właśnie takie i tylko takie teksty widzą/słyszą/ czytają w swych mediach co dnia. Słuchaj kolego Milutki, a co na napiszesz o tym kościele, w dawnej greckiej dzielnicy Chora, w Stambule, z najcenniejszymi w całej Turcji freskami, właśnie zamienianym z muzeum, w meczet ? To na pewno dla zjednania sobie członków kongresu USA ?

Milutki
niedziela, 23 sierpnia 2020, 11:12

Ty jesteś przykładem wyprania mózgu przez wpajanie mitów historycznych że obecna Grecja jest spadkobiercą starożytnych Greków, że wszystkie podłości wobec Turków są usprawiedliwione, że Grecji się wszystko należy, że Grecja może zdobywać innych jak robił to Aleksander Macedoński który zdobył inne kraje ale terenów zamieszkałych przez Greków nie można zdobyć. Zadaniem Turcji jest leczyć z takiego wyprania mózgu. Gdyby Turcy stosowali greckie standardy to ten były kościół w dzielnicy Chora już dawno zostałby wyburzony tak jak Grecy burzyli w przeszłości świątynie innych religii.

złośliwy
sobota, 22 sierpnia 2020, 20:24

O już o tym pisał, że to służy "wzmacnianiu" pozycji Turcji na Bliskim Wschodzie. Zachowuje się jak etatowy pracownik fabryki trolli np. zawzięcie zaprzeczał Ludobójstwu Ormian i próbował przekonywać, że to Ormianie napadli na biedną Turcję, która przystąpiła do IWŚ po stronie Państw Centralnych po to by odzyskać swoje odwieczne ziemie na Bałkanach i Kaukazie. I tego typu bzdury.

Milutki
niedziela, 23 sierpnia 2020, 11:03

Ormianie napadli na Turcję aby unicestwić ten kraj, możesz zlościć się, krzyczeć ale tak właśnie było a kto chce sam sprawdzi

złośliwy
niedziela, 23 sierpnia 2020, 17:03

Złościć się? Krzyczeć? Odczuwam wyłącznie obrzydzenie wysłuchując po raz kolejny twoich matactw.

Milutki
poniedziałek, 24 sierpnia 2020, 01:28

Odczuwaj co chcesz , fakty są takie jak pisałem powyżej

złośliwy
poniedziałek, 24 sierpnia 2020, 10:40

Na szczęście te kłamstwa zwane przez Ciebie "faktami" nie przekonały nikogo na świecie poza wyborcami Erdogana. Pewnie nawet sam w nie nie wierzysz, ale taka służba.

B72
piątek, 21 sierpnia 2020, 20:08

Ergogan to największy despota w tym regionie ....

Milutki
piątek, 21 sierpnia 2020, 22:14

To jest prezydent wybrany demokratycznie zgodnie z demokratycznie ustanowioną konstytucją i obroniony przez swój naród przed niedwmokratycznym przejęciem władzy w 2016 roku

ubawiony
sobota, 22 sierpnia 2020, 20:27

Naród go obronił przed puczem, który sam zorganizował, żeby się pozbyć niewygodnych ludzi? Najbardziej było widać tę miłość narodu przy okazji wyborów na burmistrza Konstantynopola. Sułtan typowy dla obecnych czasów populista odwołujący się do najbardziej prymitywnych i niewykształconych grup społecznych. Od dekady za co się nie weźmie to ponosi klęskę.

Milutki
niedziela, 23 sierpnia 2020, 11:16

Te bzdury o tym że Erdogan zorganizował pucz na siebie po 4 latach nie potwierdził się w żaden sposób. Zatrzymano tysiące puczystow i nikt nie stwierdził że Erdogan wydawał mu rozkazy, tak samo ci co uciekli za granicę

ubawiony
niedziela, 23 sierpnia 2020, 17:07

A kto miałby to "potwierdzić"? Służby i sądy opanowane przez bandę wspólników sułtanika z Partii Sprawiedliwości i Regresu, do których wysyłał instrukcje przed ustawką-puczem?

Milutki
poniedziałek, 24 sierpnia 2020, 01:26

Legalność wyborów stwierdzają komisje wyborcze składające się z przedstawicieli wszystkich partii politycznych i pozostałe partie uznały władzę AKP w Turcji, tak jak AKP uznało opozycyjnego burmistrza Stambułu.

Davien
poniedziałek, 24 sierpnia 2020, 19:30

Doprawdy?? A to nei erdogan kazał zrobic ponownie głosowanie bo jego funfel przerznał te wybory?? No i przerżnał ponownie a trzeci raz juz Turcy by nie zniesli wiec musiał połknac ta zabe;)

Darek S.
niedziela, 23 sierpnia 2020, 06:41

A skąd o tym wiesz ? w TV Ci powiedzieli ?

dim
sobota, 22 sierpnia 2020, 12:53

I tak pewien jesteś, że obroniony przez naród ? Nie przez demokratyczny rosyjski wywiad, któremu akurat taki typ Wielkiego Umysłu, na czele Turcji bardziej pasował ?

Milutki
niedziela, 23 sierpnia 2020, 11:18

Naród turecki na masową skalę wyszedł na ulice aby bronić swój rząd, pracowników rosyjskiego wywiadu w Turcji nie ma aż tylu

bender
piątek, 21 sierpnia 2020, 19:36

Turcja chce mieć monopol na utrzymywanie despotów u władzy i zacofanie w świecie arabskim?

Milutki
piątek, 21 sierpnia 2020, 22:15

Nie. Skąd takie niedorzeczne wnioski? Ilu despotów Turcja utrzymuje?

Paradoks
piątek, 21 sierpnia 2020, 18:09

Paradoksalnie jest w tym trochę prawdy UAE sunnici powinni Turcję popierać i stworzyć silny front przeciw szyitom z Iranu i Kataru

Milutki
piątek, 21 sierpnia 2020, 22:23

ZEA i AS uznają religię o ile wzmacnia ona ich władzę, tak jest z Wahabizmem, rozłam ten uznaje absolutną władzę emira który może używać siły i emirowie z tego korzystają. Natomiast jeżeli religia służy jest kororwm wyzwolenia ludzi z władzy despotów tak jak islam w Turcji to taka religia jest ich śmiertelnym wrogiem, AS I ZEA wolą wtedy żydów, prawosławnych i kogokolwiek innego byle nie muzułmanów

dim
sobota, 22 sierpnia 2020, 12:59

Powiedz to ludziom siedzącym w tureckich więzieniach, gdyż zwyczajnie nie podobali się władzy.

Milutki
niedziela, 23 sierpnia 2020, 11:41

W tych więzieniach siedzą ci co chcą tę wolność odebrać. Część mogłaby trafić do jakichś ośrodków uzdrowiskowo resocjalizacyjnych dodatkowo poszerzonych o tych głoszących że Grecja chce żyć z Turcją w pokoju. No chyba że się mylę, że jednak Grecja chce żyć z Turcją w pokoju, że Grecja już uznała że Turcy wyzwolili od nich Anatolię, że turecka najdłuższa linia brzegowa na wschodnim Morzu Śródziemnym znaczy więcej niż kilka małych greckich wysepek, że Grecja już uznała prawa Turków Cypryjskich do zasobów naturalnych swojej wyspy?

niedziela, 23 sierpnia 2020, 16:50

Hehe Daj spokój z tymi farmazonami,Turcja chce być lokalnym mocarstwem i rozbija się łokciami w regionie,do czego to doprowadzi to się wkrótce okaże.Rozumiem ze Turek broni swojej wizji świata tak jak Rosjanie swojej(tylko czemu uparli się na ten

Milutki
poniedziałek, 24 sierpnia 2020, 01:12

Tak, Turcja chce być lokalnym mocarstwem i w pełni na to zasługuje

Milutki
poniedziałek, 24 sierpnia 2020, 09:44

Arabowie Libijczycy i Syryjczycy, Arabowie innych nacji, Azerbejdżanie, Bośniacy proszą aby Turcja zechciała być mocarstwem

Davien
poniedziałek, 24 sierpnia 2020, 19:32

Syryjczycy by was na drzewach powiesili jakby tyle drzew znalezli, Arabowie podobnie wiec skończ z tymi bredniami z biura propagandy AKP:)

Tweets Defence24