Dwunastka w walce o następcę Mi-2

5 czerwca 2020, 12:35
Mi-2 Remont J.Sabak
Fot. J.Sabak

Do dialogu technicznego w sprawie pozyskania wielozadaniowych śmigłowców wsparcia Perkoz zgłosiło się 12 podmiotów krajowych i zagranicznych. Znalazł się wśród nich m. in. koncerny Airbus Helicopters, Boeing i Bell Helicopter Textron oraz spółki PZL-Świdnik i PZL Mielec. W procedurze chcą jednak również uczestniczyć firmy oferujące wsparcie eksploatacji i inne dodatkowe usługi.

Jak podał rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia mjr Krzysztof Płatek, w terminie do 31 maja 2020 roku chęć udziału w dialogu technicznym dotyczącym „Wielozadaniowego Śmigłowca Wsparcia” zgłosiły następujące podmioty:
1. Works 11 Sp. z o.o.
2. Hindustan Aeronautics Ltd. (KAL) za pośrednictwem Helicopter Division Hindustan Aeronautics Ltd.
3. Cobham Aviation Services UK Ltd.
4. Airbus Helicopters SAS.
5. Bell Textron Inc.
6. Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.
7. Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych.
8. WSK „PZL-Świdnik” S.A.
9.  Elbit Systems Ltd.
10. Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa.
11.  Boeing Company.
12.  Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o.

Dialog techniczny ma zostać przeprowadzony w okresie lipiec-grudzień 2020 z podmiotami dopuszczonymi do procedury w której zostaną przekazane szczegółowe informacje dotyczące wymagań. W obecnej chwili wiadomo, że śmigłowiec o kryptonimie Perkoz ma posiadać zdolność do transportu co najmniej 5 żołnierzy z pełnym wyposażeniem i uzbrojeniem lub 1000 kg ładunku w kabinie. 

Maszyny mają spełniać w Siłach Zbrojnych następujące zadania:
- wsparcia bojowego z możliwością prowadzenia zaawansowanego szkolenia lotniczego;
- dowodzenia;
- rozpoznania i walki elektronicznej.

W pierwszej kolejności przewiduje się pozyskanie 32 śmigłowców, jednak w dłuższej perspektywie może być ich znacznie więcej. Warto zauważyć, że do dialogu zgłosili się nie tylko najbardziej znani producenci śmigłowców, jak Boeing, Bell, Airbus Helicopters, wreszcie PZL Mielec i Świdnik (wchodzące odpowiednio w skład  koncernów Sikorsky/Lockheed Martin oraz Leonardo), ale też podmioty mogące dostarczać ich komponenty lub wspierać eksploatację i sam proces zakupu. Zarówno polskie (PGZ, ITWL, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, Works 11), jak i zagraniczne (Elbit Systems, Cobham Aviation Services UK Ltd.). Do procedury zgłosił się też pochodzący z Indii Hindustan Aeronautics Ltd. (KAL) za pośrednictwem Helicopter Division Hindustan Aeronautics Ltd.

Po dokonaniu kwalifikacji i udostępnieniu zatwierdzonym uczestnikom dialogu technicznego szczegółowych RFI, będą oni zobowiązani do udzielenia informacji w zakresie obejmującym:
- ocenę czy oferowane maszyny spełniają wstępnie określone wymagania;
- oszacowanie kosztów pozyskania, eksploatacji i wycofania;
- oszacowanie potrzeb czasowych pozyskania SpW (Sprzętu Wojskowego);
- określenie uwarunkowań dotyczących dostaw, szkolenia i zabezpieczenia logistycznego;
- określenie zasad odbioru i nadzoru jakości SpW;
- możliwość ewentualnego utrzymania lub utworzenia potencjału obsługowo-remontowego i produkcyjnego w razie określenia zadania jako PIBP (Podstawowego Interesu Bezpieczeństwa Państwa).

Celem programu lekkiego śmigłowca wielozadaniowego Perkoz jest zastąpienie maszyn Mi-2 oraz co najmniej w części zadań, śmigłowców należących do rodziny PZL W-3 Sokół/Głuszec, których długofalowa eksploatacja może być zagrożona, biorąc pod uwagę możliwe ograniczenie dostępności nowych silników, a także fakt że odejście od zaangażowania we wsparcia Sokołów w dłuższym okresie zadeklarował niedawno ich producent, PZL Świdnik. Dlatego też jest więc prawdopodobne, że w programie zostanie wybrany śmigłowiec znacznie cięższy od Mi-2, które ma zastąpić, a jego parametry takie jak udźwig czy ładowność mogą istotnie przekraczać deklarowane przez IU minimalne założenia.

Reklama
Tweets Defence24