Błaszczak: rusza Rada Modernizacji Technicznej

1 września 2021, 11:28
Poprad_Wojciech_Krol
Fot. st. szer. Wojciech Król/CO MON
Reklama

Szef MON Mariusz Błaszczak poinformował o podpisaniu pakietu decyzji, wprowadzających reformy systemu pozyskiwania sprzętu wojskowego i uzbrojenia. Od 1 września prace rozpoczyna Rada Modernizacji Technicznej, natomiast od stycznia 2022 ruszy Agencja Uzbrojenia.

Rada Modernizacji Technicznej, obok Agencji Uzbrojenia, będzie jednym z kluczowych organów funkcjonujących w zreformowanym systemie pozyskiwania sprzętu. Jej przewodniczącym będzie minister obrony. W jej skład wejdą też wyznaczeni przez ministra przedstawiciele: Sztabu Generalnego WP (zastępca przewodniczącego), Agencji Uzbrojenia (zastępca przewodniczącego), Departamentu Polityki Zbrojeniowej, Departamentu Strategii i Planowania Obronnego oraz Departamentu Budżetowego MON.

Tak o zadaniach Rady Modernizacji Technicznej mówił szef MON Mariusz Błaszczak w wywiadzie dla Defence24.pl w lipcu: Głównym zadaniem Rady będzie zatwierdzanie wymagań sprzętowych oraz ustalanie priorytetów modernizacyjnych. Definiowanie wymagań sprzętowych zastąpi obecnie przenikające się fazy identyfikacyjną i analityczno-koncepcyjną. (…) Proszę zauważyć jak często jestem krytykowany, gdy postępowania ciągną się zbyt długo. Natomiast dopiero reforma pozyskiwania sprzętu sprawi, że Minister Obrony Narodowej zyska realne uprawnienia decyzyjne i zespół oficerów, który wypracuje możliwe do realizacji rekomendacje.

Pierwotna koncepcja powołania Agencji Uzbrojenia zakładała zmiany ustawowe, natomiast obecnie zakłada się, że zostanie ona powołana na bazie decyzji MON. Tak o nowej instytucji minister Błaszczak mówił jeszcze w lipcu: „Agencja będzie jednostką zaangażowaną w cały proces pozyskiwania sprzętu wojskowego, identyfikację produktów dostępnych na rynku, organizację postępowań o zamówienie i ich prowadzenie. Chcemy także, aby zyskała uprawnienia do nadzoru nad jakością pozyskiwanego sprzętu wojskowego i inicjowania badań naukowych”.

Obecny system pozyskiwania sprzętu wojskowego i uzbrojenia jest krytykowany z uwagi na rozproszenie odpowiedzialności pomiędzy różnymi komórkami MON i Sił Zbrojnych i niewydolność, co prowadzi do opóźnień nawet wtedy, gdy na dane zadanie przeznaczono wystarczające środki finansowe. Konieczność powołania instytucji skupiającej kompetencje w procesie modernizacji, takiej jak Agencja Uzbrojenia, była często podnoszona w dyskusji eksperckiej, również prowadzonej na łamach Defence24.pl.

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 122
Reklama
dick
czwartek, 16 września 2021, 21:28

A może by tak do tej rady zaprosić dowódców dywizji, flotylii, baz lotniczych, brygad, pułków żeby uniknąc decyzji podejmowanych przez osoby "oderwane od rzeczywistości".

Driver25
czwartek, 9 września 2021, 15:00

Wreszcie coś się dzieje w tym zakresie, miejmy nadzieję że poprawi to znacznie cały proces modernizacji armii i eksploatacji sprzętu

czwartek, 9 września 2021, 22:52

Jeden znający się na temacie napisał: Dalej patrzący czwartek, 9 września 2021, 17:12 Prawidłowo wyskalowana sygnalizacja strategiczna względem ZAPAD21, które oficjalnie się dzisiaj zaczęły... Gdyby zamówić z 1 milion RGP-75 w kilku wersjach głowic [czyli wydatek poniżej 1 miliarda złotych] i zamówić z 10 tys dronów Warmate 1/2/FT-5/FlyEye w ramach WB W2MPIR [pewnie z 1,5 mld zł] - oraz z 1 tys wyrzutni i 3 tys Piorunów [czyli 2,5 mld zł] , czy wreszcie z 50 Baobabów-K[ca 0,7 mld zł] , wtedy nawet przy częściowym zrealizowaniu dostaw, przyszłe umowne ćwiczenia ZAPAD23 przebiegały by w zupełnie innej narracji przy mobilizacji WOT i WP. I cały zakup byłby ułamkiem kosztów na Abramsy - przy nieporównanie większej skuteczności w ataku [także ze zdolnościami do dronowej penetracji saturacyjnej zaplecza i podstawy operacyjnej Armii Czerwonej] i w obronie - w tym na niebie. Kwestia rozumienia kalkulacji koszt/efekt. SWOT, oraz konieczności szybkiej reakcji [a nie "musztardy po obiedzie"]. Nie mówiąc o wspieraniu własnego przemysłu. : warto by było jegomościa posłuchać!!!! Serio!

Rezerwista
poniedziałek, 13 września 2021, 15:10

Rozproszona obrona ppanc powinna być priorytetem ze względu na współczynnik koszt/efekt. Dodając zakup dronów jak wyżej to Polskę można by dalej pogryźć i to dotkliwie ale nie zagryźć/zjeść. I to za cenę kilku miliardów zł.

pugh
środa, 8 września 2021, 23:43

To rozumiem że dotychczasowe "rozmyte struktury" przestaną istnieć? (ponury żart taki). Aha, przy okazji - chciałem pogratulować nowo powstałej Radzie - "Tygodnicy" działalności, no chyba że chodzi o wrzesień przyszłego roku.

kamyl
sobota, 4 września 2021, 22:31

Co to za rada ma być... koleje gęby do wykarmienia? Do likwidacji te wszystkie rady, departamenty i agencje. Sztab generalny wystawia zamówienie na sprzęt a mon robi przetarg na sprzęt, ustanawia kierownika przetargu którego rozlicza ( za przekroczenie budżetu brak premii, a jeżeli przetarg zakończy się zgodnie z założeniami a okres gwarancji nie przyniesie żadnych wpadek dopiero można jakieś premie wypłacić) i takich ludzi pozyskać z biznesu... Tak to widzę.

Rataj
czwartek, 9 września 2021, 11:36

Bardzo slusznie, ale wówczas nikt się nie pożywi. Budżet rośnie to i liczba sepow się zwiększa....

Monika 17777
piątek, 3 września 2021, 15:24

Zakup systemu obrony rakietowej do 25-40 kil na start kupić NSM Z 5 bateri a między czasie rozwijać własny tak samo z reszta brać dodatkowe F16V zamawiać choć z 48 dodatkowe Homary żeby było choć z 54 wyzutnie Rumunia dobrze zrobiła kupować baterie i homara a my będąc tak blisko granicy Rosji Białorusi nie wiem na co czekamy jeszcze jak zawsze na sam koniec jak zawsze

Viktor
niedziela, 5 września 2021, 10:30

Trafny przykład Grecja z f16v oraz Rumunia z nsm i nasmas

Ass
piątek, 3 września 2021, 12:17

Trzeba zadbać o modernizacje, bo sojusznicy wolą sprzęt Talibom zostawić niż przekazać go do Polski.

Chateaux
czwartek, 9 września 2021, 02:07

Masz na oku jakąś sojuszniczą fundację dobroczynną?

Piotr ze Szwecji
piątek, 3 września 2021, 10:17

Małymi kroczkami do przodu. Lepiej zrobić coś małego, niż duże nic. Jak pojawią się problemy, to zawsze można je spróbować rozwiązać w następnym kroku. Winno móc się cofnąć też o krok czy dwa w razie konieczności. Jak w walcu, 2 do tyłu 3 do przodu. Powodzenia!

kkk
czwartek, 2 września 2021, 19:46

Najpierw trzeba opracować jasną doktrynę obronną oraz szybki i sprawny łańcuch dowodzenia. Następnie stworzyć wojska szybkiego reagowania.

czwartek, 2 września 2021, 18:55

Nawet 10 % PKB na armię nic nie da. Nie ta mentalność

Xyz
piątek, 3 września 2021, 13:49

Niestety to prawda i niestety odnosi się to do niemal każdej dziedziny w naszym kochanym kraju. 10% na armie nic nie zmieni (a raczej zmieni ilość środków do zmarnowania) podobnie ze służba zdrowia, wymiarem niesprawiedliwości... Na każdym kroku leżymy i kwiczymy a możliwości naprawy tego dziadostwa brak.

nieździwiony
sobota, 25 września 2021, 03:54

To załóż partię, wygraj wybory i zmieniaj wszystko ku chwale RP

WSK74
czwartek, 2 września 2021, 15:04

kolejne ciało, które musi mieć czas na "wejście w temat", kupowanie czasu i uspakajanie opinii. Podkomisja Maciarewicza w ramach MON działa 5 lat za publiczne pieniądze. Tu też nie będzie większych efektów, bo decyzje będą podejmowane w miarę potrzeby politycznej, jak z Abramsami. Potrzebujemy niezależnych ciał, niezależnych od ministrów, o kadencjach niepokrywających się z kadencja sejmową. Ale posiadających uprawnienia wydawania opinii wiążących ministra.......... Zamiast 55 Caracali mamy 4 Black Hawki. Zamiast zmodernizować Leopardy robimy "poszerzony remont". Zamiast dokupić F16, udajemy że żyją MiG29 i czekamy na F35 które są po za naszymi możliwościami samodzielnego utrzymania........

Eter
piątek, 3 września 2021, 21:10

Kupowanie 50 śmigłowców w sytuacji gdy brakowało wszystkiego innego było szczytem lekkomyślności w zakresie wydawania publicznych środków. Z drugiej strony obarczanie odpowiedzialnością innych za własne niedoprowadzenie zakupu do końca jest naiwną głupotą. Umowa nie została podpisana. 4 śmigłowce zamiast 0 śmigłowców. Tak wyglada rzeczywistość.

Wsk74
poniedziałek, 6 września 2021, 00:18

Ciągłość władzy, to realizacja strategii dopóki nie ma innej. Alternatywa, to rewolucja, wtedy nie ma reguł. Przez 5 lat nie kupiliśmy śmigłowców, przez pieć lat nie podjęliśmy też decyzji. To my, to kolejni ministrowie z PiS i ich pulchni asystenci.

Xyz
piątek, 3 września 2021, 13:50

Niestety nic ująć a dodać można by wiele :(

szarak
piątek, 3 września 2021, 06:39

Brawo , dobrze napisane.

Zawisza_Zielony
czwartek, 2 września 2021, 12:37

A ilu inżynierów z wykształceniem politechnicznym będzie w tej radzie.

Chateaux
czwartek, 9 września 2021, 02:09

Politechnika daje jakąś wiedze o bezpieczeństwie narodowym i systemie obrony państwa?

andys
czwartek, 2 września 2021, 15:04

Oto odpowiedź "Jej przewodniczącym będzie minister obrony. W jej skład wejdą też wyznaczeni przez ministra przedstawiciele: Sztabu Generalnego WP (zastępca przewodniczącego), Agencji Uzbrojenia (zastępca przewodniczącego), Departamentu Polityki Zbrojeniowej, Departamentu Strategii i Planowania Obronnego oraz Departamentu Budżetowego MON." Moze wiec byc taka sytuacja, że nie bedzie ani jednego!! Zresztą, sadzac z wypowiedzi p. Błaszczaka zrobiono to celowo, Błaszczak- " Natomiast dopiero reforma pozyskiwania sprzętu sprawi, że Minister Obrony Narodowej zyska realne uprawnienia decyzyjne i zespół oficerów, który wypracuje możliwe do realizacji rekomendacje. " Wszystkie decyzje w tych sprawach maja więc być skupione w MON, czyli bez kontroli, czy choćby obserwacji parlamentarnej i opini publicznej, a także przemysłu. Słusznie!! Przeciez to byłyby tylko przeszkodą. w realizacji jedynie słusznych pomysłów rzadzacych.

andys
poniedziałek, 6 września 2021, 19:44

Nie wierze w kompetencje obecnego zespołu decydentów w sprawach uzbrojenia. O ile polski przemysł potrafi jeszcze wykonać szereg niezłych urządzeń i systemów to nasza umiejętność współpracy zagranicznej (najlepiej, moim zdaniem z UE) jest fatalna, a nawet można podejrzewać , że preferuje się pozyskiwanie sprzętu droga zakupów. Moim zdaniem, powinniśmy prowadzić polityke pobudzania naszego przemysłu do zapewniania maksymalnego asortymentu potrzebnego sprzetu. Mam wrazenie, że kupowanie takich cudów jak F-35 i Abramsy spowoduja dalsza likwidacje mozliwosci naszego przemysłu. W tych sprawach potrzebny jest kompetentny specjalista, GOSPODARZ, a nie posiadacz worka z pieniedzmi.

Box123
piątek, 3 września 2021, 00:49

Gadanie. Teraz miałeś kontrole wszystkich nad wszystkimi i efekty było widać. Każda rzecz się ciągnęła 100 lat. Bardzo dobrze, że minister będzie mógł podejmować szybsze decyzje, a te gadanie o kontroli to poprostu ręce opadaja. Czyją kontrole? Targowicy z opozycji której nie pasowały nawet f35 czyli jedyny rodzaj uzbrojenia, który będzie dawał nam przewagę nad Rosją w jakimś obszarze? Jak się pominie te patologiczną halastre to żadnej straty nie będzie

Marek1
piątek, 3 września 2021, 20:29

Tobie to można 100 razy powtarzać, że F-35 to cały SYSTEM i zakup do tego systemu jedynie efektora jakim jest samolot prawie NIC nie daje. Zwłaszcza w syt. gdy całość systemu jest w kręgu decyzyjnym nie WP a Pentagonu.

Ktos
czwartek, 2 września 2021, 23:46

A najlepsze będzie potem podpisywanie memorandum o współpracy np z PGZem i zdjęcia oraz tromtsdrscja na portalach :D

Grzegorz
czwartek, 2 września 2021, 14:45

Nie będzie, ponieważ taki za bardzo by się mądrzył. - stawiam na taki skład: ksiądz, historyk, katecheta, żołnierz wyklęty, muzealista, specjalista od Powstania Warszawskiego, przedstawiciel lgbtq.

inzynier
czwartek, 2 września 2021, 14:29

Będą: prawnik, ze 2 katechetów, 7 historyków, no i jakiś wojskowy logistyk, żeby nie było że nie ma kogoś z użytkowników. A inżynier... no cóż będzie jeśli się ktoś pomyli, albo będzie krewniakiem kogoś decydentnego.

locco
czwartek, 2 września 2021, 12:06

Powołali radę od rady, agencji, ds. dialogów od dialogów technicznych i nieskończonych faz analityczno-koncepcyjnych...

Aquirre
czwartek, 2 września 2021, 11:21

WP potrzebna jest coś na kształt przedwojennego KSUSu.Agencja Uzbrojenia to powinna się zajmować sprawami technicznej i prawnej obsługi zamówień.

soldier
czwartek, 2 września 2021, 09:57

„Rada Modernizacji Technicznej, obok Agencji Uzbrojenia, będzie jednym z kluczowych organów funkcjonujących w zreformowanym systemie pozyskiwania sprzętu. Jej przewodniczącym będzie minister obrony. W jej skład wejdą też wyznaczeni przez ministra przedstawiciele: Sztabu Generalnego WP (zastępca przewodniczącego), Agencji Uzbrojenia (zastępca przewodniczącego), Departamentu Polityki Zbrojeniowej, Departamentu Strategii i Planowania Obronnego oraz Departamentu Budżetowego MON.” Już coś bardzo podobnego było, a mianowicie Rada Uzbrojenia. I co? W 2012, o ile się nie mylę, zlikwidowano jako twór niewydolny. Historia kołem się toczy…

say69mat
czwartek, 2 września 2021, 09:02

@desence24pl.: Błaszczak: rusza Rada Modernizacji Technicznej ... będą radzić z mozołem - w ramach dialogu technicznego - nad doskonałością Bobra???

MArio
czwartek, 2 września 2021, 07:10

Sprzęt ważna sprawa ale jeszcze ważniejsza jest właściwa organizacja armii. Polecam zapoznać się z koncepcją "Armii Nowego Wzoru" dr. Jacka Bartosiaka.

Chateaux
czwartek, 9 września 2021, 02:57

Bartosiak to filozof, przedstawiajacy swoje teorie. Ciekawe ze nie zapraszaja go w celu ich wyłozenia zadne zachodnie uczelnie i instytuty zajmujace sie strategią i bezpieczeństwem. Liczacy na to, ze żaden z sluczaczy nie zna sie na tym o czym on mówi.

rotuA
poniedziałek, 20 września 2021, 11:43

Bartosiak to ministrant rebe Friedmana. Coś mówi o "polskich elitach decyzyjnych", ale zapomina dodać, gdzie, i kim są te "elity".

Ciemny Lud
czwartek, 2 września 2021, 06:33

A co z reformą systemu dowodzenia. W zasadzie bezkosztowa a dla wykorzystania istniejącego nawet dziś potencjału istotna. A tu dalej dowódca operacyjny rodzajów sił zbrojnych, szef sztabu, dowódcy rodzajów sił zbrojnych etc etc Kto tym dowodzi, kto ma podejmować kluczowe decyzje. Od kiedy PO "zreformowała" system jest chaos kompetencyjny

Jato
czwartek, 2 września 2021, 04:10

Gdy nie wiadomo co robić, zawsze można powołać kolejny urząd. A potem następny i następny ...

Bever
czwartek, 2 września 2021, 02:09

strach zajrzal w oczy i w koncu... Oczywiście to zmiana etatow. Jak mowi Dr. Sykulski nalezy gleboko siegnac w mon, wywiad i kontrwywiad. skoro jakis haker opublikowal ostatnio adresy oficerow skw, to znaczy ze tak prostych rzeczy nie potrafia utajnic, podobno ze zwykej ksiazki adresowej.

heksio
środa, 1 września 2021, 23:39

reformują, oby zdąrzyli przed W. Strach pomyśleć co byśmy mieli gdyby kasą dzielił Rostowski, Wojskiem kierował lekarz Bogdan Klich albo inny Siemoniak, strategię opracowywał Tusk, a zwierzchnikiem sił zbrojnych był Bronisław Komorowski.

maniek
środa, 1 września 2021, 22:47

to sa jaja ,Tytan juz ponad 8 lat wchodzi i wejść nie może ,brak wozów rozpoznania jak Feenek ,brak decyzji odnośnie nowego czołgu ,brak BWP z obrona aktywną Borsuk za wolno ,wrócił bym do Concept PL01,ZA MAŁO SAMOLOTÓW powinniśmy dokupic ze 100 sztuk najnowszych F-15EX,swoje F-16 ZMODERNIZOWAĆ i dokupic nastepne tak żeby razem było 100 sztuk ,pilny zakup samolotów zwiadu elektronicznego takie jakie Izrael kupił,dozbrojenie Ślązaka jak Saar6 to ta sama platforma plus budowa kolejnych 5 jak było w planie ,za mało HIMARSOW powinno byc zamowionych 120 ,silna obrona OPL i antyrakietowa lotnisk ,odbudowa morskiego systemu rozpoznania OP zniszczony przez Nas ,i przywrócenie ZSW tak jak było odpłatnie ,bo brak żołnierzy,odbudować desant morski w Słupsku i lotnictwo morskie tu Gripeny

czwartek, 2 września 2021, 12:28

Easy Marek. Na niektóre twe propo jest za późno a niektóre nierealne.

kowalsky
środa, 1 września 2021, 22:36

6 lat władzy, wróg u bram i wniosek że "trzeba by coś zreformować" ?

Major
środa, 1 września 2021, 22:30

W oparciu o kadry specjalistów za 2800 pln netto, 60-letnich, brzuchatych karierowiczów z wąsem za 12000 pln netto i metodologie zarządzania projektem jak za króla Ćwieczka.

Enn
środa, 1 września 2021, 22:20

Zacznijmy od podstaw. W razie W kto wydaje rozkazy w tym Kraju?

Tragedia
czwartek, 2 września 2021, 12:36

Kramek z Jachirą, a "niezależne sądy" wszystko przyklepią tak jak nie widziały potrzeby zatrzymania tych co cieli zasieki na granicy z białorusia

patriota
środa, 1 września 2021, 21:36

kolejna rada, agencja, departament, spółka, to i tak nic nie zmieni. Tak jakby Szef Sztabu generalnego, jednomyślnie nie mógł decydować......chore

bc
środa, 1 września 2021, 20:43

Tempo sprzątania po poprzednikach zawrotne ale dobre i to.

Lord Godar
piątek, 3 września 2021, 12:54

Sprzątać to można rok czy dwa , a nie sześć czy dziesięć . Nie można pod koniec drugiej kadencji ciągle mówić , że się nadal sprząta i tym samym przyznawać , że nadal jest syf i bałagan , bo to ewidentnie świadczy że ten co sprząta się do tego zupełnie nie nadaje , bo sobie nie radzi .

Gts
czwartek, 2 września 2021, 08:26

Doprecyzuj, chyba po Macierewiczu, bo przed nim Siemioniak wszystko wrzucil na odpowiednie tory, modernizacja ruszyla i programy badawcze uzyskaly odpowiednie finansowanie.

Lord Godar
piątek, 3 września 2021, 12:57

Obecny rząd właśnie korzysta z tego co udało się dobrze zrobić poprzednikom kończąc ich programy . Nie wszystko wcześniej było ok , ale to inna sprawa . Natomiast na wymierne efekty obecnej ekipy dopiero trzeba poczekać , bo jak na razie to jest tylko masa zaliczek wysłana za ocean , a zdolność bojowa armii nie wzrosła .

lsd
środa, 1 września 2021, 23:37

Fajny żart. Za chwilę skończy im się druga kadencja. Sukcesów żadnych, tylko deklaracje zakupów, oczywiście w ilościach defiladowych.

dim
środa, 1 września 2021, 21:47

@bc konkretnie którego poprzednika masz na myśli ? Bo po czarnoksiężniku od śmigłowców i okrętów podwodnych przecież nawet sprzątać nie ma czego !

czwartek, 2 września 2021, 05:49

Ale za to jaki poprzednik czarnoksiężnika był dobry, ileż to on zrobił

przemysław
środa, 1 września 2021, 22:38

żeby n ie on to do tej pory nie mial bys dronów uderz.

Box123
środa, 1 września 2021, 20:32

To niech wreszcie coś ruszy tylko z naciskiem na kupno licencji i własny przemysł, bo jak będziemy tylko skupować zza granicy to daleko ma tym nie ujedziemy. Mam nadzieję, że na mspo już coś się zacznie dziać

;)))
czwartek, 2 września 2021, 09:04

To może napisz do nich !

RafR
czwartek, 2 września 2021, 00:41

Już są pogłoski że ZSSW-30 utknęła w biurokracyjnym MONowskim piekiełku, więc różnie może być.

Lord Godar
piątek, 3 września 2021, 13:02

Sztuczne piekiełko

Imperial Palace
czwartek, 2 września 2021, 21:18

Nie pogłoski, potwierdzone przez sam MON.

Lord Godar
piątek, 3 września 2021, 13:01

A może utknęła po nieudanej próbie zorganizowania sobie armaty do niej w ramach offsetu za Wisłę ?

bc
piątek, 3 września 2021, 17:55

Ale jak to tak przyjaciele, Kościuszko, Pulaski i takie rzeczy heh. A na serio to jaki problem kupić partię z Mk44 a w międzyczasie zintegrować np. Niemiecką z Lynxa ammo jest to samo.

ale jaja
środa, 1 września 2021, 20:11

Będą etaty będą wypłaty będą premie będą odprawy !! można można.

Marklar
środa, 1 września 2021, 20:57

Nie robili źle, robią źle. Ale jaja, trolom nigdy nie dogodzisz.

Gts
czwartek, 2 września 2021, 08:28

Trolem to jestes ty. Jesli nie rozumiesz podobienstwa miedzy robic zle, a nie robic nic to wroc do podstawowki. Robic to trzeba z glowa, a nie zaslaniac sie dzialaniami pozorowanymi, pt. n-ta juz reorganizacja, ktora nic nie zmienia poza dojeniem forsy z budzetu MON.

Mnemic
środa, 1 września 2021, 22:41

Prawda...

Rakietki
środa, 1 września 2021, 19:57

Kolejna ściema, analizy, i premie kwartalne

Borsuk
środa, 1 września 2021, 18:11

show must go on !

Pewny
środa, 1 września 2021, 18:07

Wreszcie. Długo wyczekiwana decyzja. Działać działać działać. Ostatnie lata to zdecydowanie zmiany na lepsze ale to może wreszcie być zmiana rewolucyjna!

;)))
środa, 1 września 2021, 20:06

He he, śmieszku !

Wernet
środa, 1 września 2021, 17:31

Następna gierka mająca dać czas na demontaż armii, przemysłu i państwa.

Pewny
środa, 1 września 2021, 18:07

Chyba montaż po wcześniejszych latach demontażu…

X
środa, 1 września 2021, 20:07

Po ostatnich 6 latach ? (z Antonim na czele)

rezerwa 77r.
środa, 1 września 2021, 19:56

od czasu tzw. przemian trwał DEMONTAŻ , jednak obecnie jest lepiej , chociaż decyzje trwają ,, troszkę zbyt długo "

;)))
środa, 1 września 2021, 20:08

Tak troszeczkę, ciut ciut, kapunię zbyt długo...

Patry
środa, 1 września 2021, 17:23

powołanie Rady ... 6lat ... pierwsze decyzje 5 lat ... pozyskanie sprzętu produkcji krajowej 10 lat ( przykład odysei z wieżą z HSW i WB ktorej nie widac końca ...) zakup sprzętu zza oceanu bez kompensat przemysłowych trzy tygodnie ...

zeneq
czwartek, 2 września 2021, 07:27

To jest miś na skale naszych możliwości.

Truck
środa, 1 września 2021, 23:33

MON nie wierzy że polska wieża może być wartościowym uzbrojeniem dlatego są takie długotrwałe badania. Ale jeżeli już chodzi o sprzęt amerykański to do podjęcia decyzji wystarczają im kolorowe foldery reklamowe

X
środa, 1 września 2021, 20:09

Pełna zgoda !

Rakietki
środa, 1 września 2021, 19:49

Niestety taka jest prawda

ZSMW
czwartek, 2 września 2021, 10:00

Ale dostarczenie sprzętu z USA to już tez 10 lat ;)

Gość 444
środa, 1 września 2021, 17:20

masakra ,szkoda pisać

Wojak
środa, 1 września 2021, 18:08

Maskara to była wcześniej

Anatol
czwartek, 2 września 2021, 07:46

Przez ostatnie 6 lat ? Pełna zgoda.

klawiatura
środa, 1 września 2021, 16:17

Do kompletu powołałbym jeszcze z 20 generałów, albo dla pewności 30.

Wojak
środa, 1 września 2021, 18:09

Tak robiliście wcześniej. Obecnie sytuacja wyglada zdecydowanie lepiej

klawiatura
środa, 1 września 2021, 22:00

Dokładnie, jest lepiej bo teraz liczba nominacji rośnie geometrycznie.

Matołusz
środa, 1 września 2021, 16:07

6 lat im to zajęło! brawo!

fefe
środa, 1 września 2021, 16:00

Nie wiem dokładnie co zawiera i jakie będą efekty tej decyzji ale moim zdaniem powinni się zastanowić jaki kraj ma najlepiej zorganizowane pozyskiwanie nowego sprzętu i swoje wysiłki umysłowe powinni skupić na kopiuj wklej z drobnymi zmianami jeśli by były potrzebne tak aby to funkcjonowało co najmniej tak dobrze jak u nich , a my jak to my wszystko po swojemu ..... ciekawe co z tego wyjdzie ....

hxagon
czwartek, 2 września 2021, 06:55

Doskonały pomysł. Tylko , że to jest decyzja polityczna a na taką nie będzie zgody. Wszyscy lobbyści zadekowani w naszym kraju stawią opór. Przyzwoite i przejrzyste procedury mają np. Francja, Finlandia, Australia.

gość
środa, 1 września 2021, 15:39

I c oto zmienia w kontekście naszej obecnej sytuacji militarnej i tego gdzie jesteśmy a gdzie powinniśmy być już dekadę temu.

tut
środa, 1 września 2021, 15:22

Recepta na biurokracje? Jeszcze więcej biurokracji.

szarak
środa, 1 września 2021, 15:19

Czy zakup i pozyskanie sprzętu wojskowego, modernizacja itp , itd, musi tak dużo kosztować . Zastanawiam się czy ktoś policzył ile wydano pieniędzy podatników na przetargi , spotkania inne jakieś bzdety , gdzie nic to nie dało a jak sprzętu nie ma to i nie będzie . Brak śmigłowców uderzeniowych , systemów obrony powietrznej i wielu wielu innych rzeczy. Ja to widzę tak , że tu chodzi o to by chcieć kupić a nie kupić , przewalać kasę i tyle. Pozdrawiam.

bc
środa, 1 września 2021, 21:05

Ta zapaść zdolności Polskiej armii to jest pomnik wszystkich rządów IIIRP i ich naiwnej wiary w sojusze a nie własne siły. Polska na armię wcale nie wydaje tak dużo. Przez lata było to 8% budżetu teraz jest niewiele ponad 10% budżetu państwa. Z czego na inwestycje i zakupy sprzętu jest wydawane tylko ok 20-30% a cała reszta idzie na "wydatki bieżące", emerytury i żołd armii zawodowej. Bez dodatkowych środków na sprzęt nie da się już tego naprawić a ten musi być taki by robił realną różnicę bo na sztuki to nigdy nie wygramy.

Syl
czwartek, 2 września 2021, 14:28

10 % budżetu Państwa to mało?? To ile powinno iść na obronność?? Wystarczy 20 czy 30 %?? Chyba chodzi o to że środki finansowe są niekompetentnie i nieefektownie wydawane. Kto to widział żeby po 15 latach służby można było iść na emeryturę?? Ilu takich teraz siedzi na garnuszku??

Ja
piątek, 3 września 2021, 21:38

120 000

dim
środa, 1 września 2021, 15:16

W niesamowicie żółwim tempie to wszystko przebiega. A to już 6 lat rządów tej opcji. Zostały dwa, czyli ile "zdążą" ?

andys
czwartek, 9 września 2021, 10:33

I własnie dlatego potrzebna jest kontrola parlamentarna na działaniami MON. Gdy ta ekipa odejdzie za 2 lata, moga zostawic nastepcom mnóstwo min, które skomplikuja sprawy bezpieczemństwa państwa.

;)))
środa, 1 września 2021, 20:17

lub ile zdążą wiosny hihihi

Olaf
środa, 1 września 2021, 16:28

Nie martw się dimitris, przyjdą inni i wszystko zmienią.

X
środa, 1 września 2021, 20:19

To raczej nie jest "Ten" Domitris, albo coś mu się stało

dimitris
środa, 1 września 2021, 21:42

A co mi się stało ? Pomyśl logicznie: Grupa polityków kieruje państwem i MON już od 6 lat. Tymczasem nie uzgodnili jeszcze nawet czyje to będą kompetencje - zakupy nowej broni. Oni to dopiero a-n-a-l-i-z-u-j-ą ! Choć winni mieć dany projekt przygotowany jeszcze przed wygraną w wyborach. A gdy tylko objęli odpowiedzialność za państwo i obronność, winni byli te zmiany od razu wprowadzać. A wiesz co zrobią teraz ? Oczywiście Ty też to wiesz. Tuż przed końcem kadencji nagle "nazawierają kontraktów". I zaczną chwalić się tym przedwyborczo. Efekt wyborczy to jedyne, co ich naprawdę obchodzi.

Lord Godar
piątek, 3 września 2021, 13:06

Nie było programu na obronność jak i na inne kwestie przed wyborami , a tylko ciągły skowyt że było źle i tak jest nadal , bo ciągle sprzątają . Przez 6 lat ? To świadczy źle o sprzątających , po prostu nie nadają się do tego .

rozbawiony
środa, 1 września 2021, 14:23

,, Głównym zadaniem Rady będzie zatwierdzanie wymagań sprzętowych oraz ustalanie priorytetów modernizacyjnych ''. Już to widzę . Będzie tak jak dotychczas , że o zakupach będą decydować poza MON , najczęściej ad hoc i z względów politycznych a nie merytorycznych . Rada będzie tylko to przyklepywać .

dr
środa, 1 września 2021, 14:12

Widzę kartki papieru. Nie widzę nowego sprzętu.

KrzysiekS
środa, 1 września 2021, 14:01

I dlatego panuje bezwład kompetencyjny. Zakończono proces certyfikacji ZSSW-30 tylko nie ma komu się pod nim podpisać czyli nie można jej produkować dla WP. Przypuszczam że takich "kwiatków" jest więcej.

Lord Godar
piątek, 3 września 2021, 13:11

Jak się zrobiło wieżę pod jedną armatę , a teraz ciężko ją "zorganizować" i wychodzi za drogo , to niestety tak jest . Nasz MON niestety po raz kolejny pokazał , że nie myśli bo nie zostawił sobie alternatywy . Trzeba było dać więcej kasy HSW aby zrobiła ZSSW w 2-3 wersjach z uzbrojeniem od kilku producentów , aby sami się prosili o podpisanie umowy na ich działko , a nie teraz skomleć i przepłacać , albo robić od nowa ...

bc
środa, 1 września 2021, 20:31

Standard, w Raku bodajże zagłówek kierowcy biurokratom nie pasował i przez to miesiące trzymali kwity na kupce.

xyz
środa, 1 września 2021, 13:53

Dobrze, że próbuje się zreformować ten chory system pozyskiwania sprzętu w Polsce, ale czy w takim razie część z tych dzisiaj istniejących ciał, które się nie sprawdzają w pozyskiwaniu sprzętu dla WP, głównie dlatego, że jest ich po prostu za dużo i posiadają zdublowane kompetencje, zostanie uszczuplona kadrowo i kompetencyjnie, lub zlikwidowana całkowicie, skoro ich kompetencje przejmie w przyszłości Agencja Uzbrojenia, aby dać oddech podatnikowi ? Czy jak zwykle rozbudują ten nowotwór biurokratyczny jeszcze bardziej, produkując kolejne "ciepłe posadki" w ministerstwie do obsadzania swoich ludzi, na koszt ciężko pracujących Polaków, licząc, że w jakikolwiek sposób usprawni to pozyskiwanie sprzętu dla wojska ? Oto jest pytanie ..

jam onufry
środa, 1 września 2021, 14:43

Chyba pomyliłeś portal. Skargi na podatki nie jest tematem tej strony

xyz
środa, 1 września 2021, 15:29

„Polska język, trudna język” jak widać. Niczego nie pomyliłem .. po prostu najwyraźniej rozumuje nieco szerzej niż niektórzy. Niż Ty np. Otóż pozwól, że Cię uświadomię przyjacielu. Biurokracja urzędnicza to taka maszynka, która pracuje na pieniądze, które Ty i ja wypracujemy, a których część rząd z nas ściągnie w postaci podatków. Więc w moim i twoim interesie jest, aby nie była horrendalnie rozrośnięta. To się ze sobą łączy, jeśli tylko posiada się na tyle inteligencji, żeby to ze sobą połączyć oczywiście. Pozdrawiam.

rezerwa 77r.
środa, 1 września 2021, 19:52

CELNE PODSUMOWANIE /// wszak bardzo potrzebne jest wietrzenie wielu ,, instytucji żyjących z podatnika '' wszelkie decyzje są przeciągane > DLACZEGO <

Willgraf
środa, 1 września 2021, 13:50

Rady Komisje komitety Grupy itd..itd.... mydlenie oczu i biurokracja celowe działanie na niszczenie potencjału Armii i wypompowania miliardów na mniej niz fige z makiem..to celowy Sabotaż ..zorganizowanej grupy przestępczej III RP

Narzekacz
środa, 1 września 2021, 14:06

Wszystko dla ciebie jest sabotażem.

Wiem co piszę
środa, 1 września 2021, 16:15

Ma chłop rację.

Niuniu
środa, 1 września 2021, 16:29

Nie nie ma.

Wiem co piszę
środa, 1 września 2021, 19:49

Ma rację. Brak siły uderzeniowej, poważnych, potężnych elementów odstraszania odstraszania, kiepska modernizacja posowieckiego szrotu... jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. przeczyta choćby od słów: "Dość słabo przedstawia się kwestia zwiększenia przeżywalności sprzętu wojsk lądowych...." https://www.defence24.pl/sily-zbrojne/modernizacja-wojska-polskiego-a-ewolucja-wspolczesnego-pola-walki a zrozumiesz problem

Zenek
środa, 1 września 2021, 16:47

owszem, ma.

DefBot
środa, 1 września 2021, 18:59

Nie ma. Razy milion. Zaklepane.

prawda
środa, 1 września 2021, 19:43

Ma rację!

Dr House
środa, 1 września 2021, 13:41

Za późno...

Tweets Defence24