BAE Systems i Elbit America razem w programie następcy Bradleya?

24 października 2020, 06:59
5656347-1140x761
Fot. Sgt. Thomas Mort/U.S. Army

Koncern BAE Systems zawarł porozumienie z amerykańską spółką zależną izraelskiego koncernu Elbit Systems — Elbit Systems of America w sprawie wozów bojowych. Ma ono dotyczyć wspólnego tworzenia, rozwijania i produkowania siłami obu spółek nowych konstrukcji, a także modernizacji istniejących.

Połączenie zdolności obu tych firm ma umożliwić stworzenie zupełnie nowych konstrukcji i rozwiązań, a co za tym idzie zaoferować potencjalnemu odbiorcy, w tym przede wszystkim amerykańskim siłom zbrojnym całkowicie nowe możliwości w kwestii wozów bojowych. BAE Systems jest liderem w projektowaniu, rozwoju i produkcji gąsienicowych i kołowych platform bojowych, a Elbit Systems odpowiednio liderem w zakresie różnego rodzaju bezzzałogowych i załogowych systemów wieżowych. Wspólnymi deklarowanymi kierunkami działań mają być: pojazdy bezzałogowe i autonomiczne, systemy ochrony pojazdów oraz integracje platform bojowych z systemami wieżowymi i innymi podzespołami.

BAE Systems i Elbit America inwestują w innowacyjne technologie wozów bojowych i systemów wieżowych, które znacznie zwiększą skuteczność i przeżywalność wozów bojowych nowej generacji dla amerykańskich sił zbrojnych i innych użytkowników. Nasza relacja pokazuje zaangażowanie w dostarczanie naszym klientom rozwiązań na przyszłe pola bitwy w oparciu o naszą wspólną wiedzę o wozach bojowych.

- dyrektor ds. rozwoju biznesowego w BAE Systems Jim Miller

Pytaniem bez jasnej odpowiedzi pozostaje główny, realny cel nawiązania tej współpracy. Jedną z możliwych odpowiedzi jest chęć ponownego wystartowania BAE Systems we współpracy z nowym partnerem w postaci Elbit Systems we wznowionym programie Optionally-Manned Fighting Vehicle (OMFV), w ramach którego ma zostać pozyskany następca M2 Bradley. W czerwcu 2019 roku jeszcze przed oficjalnym zawieszeniem i zakończeniem pierwszej edycji tego programu pół roku później spółka ta ogłosiła rezygnację z udziału w tym postępowaniu.

Motywacją miały być względy ekonomiczne, a takżebrakmożliwości spełnienia wymagań postawionych ówcześnie przez U.S. Army mimo oferowania aż dwóch różnych pojazdów CV90 Mk IV oraz Bradley Next Generation. Koncern BAE Systems może pochwalić się licznymi zamówieniami od amerykańskich sił zbrojnych w innych programach nowych wozów bojowych, a w tym: produkcją nowych gąsienicowych transporterów opancerzonych AMPV (następcy M113) i nowych pływających kołowych wozów bojowych ACV (następcy AAV7) oraz rozwojem wozu wsparcia ogniowego MPF i rodziny robotów bojowych RCV, a także modernizacją bojowych wozów piechoty M2 Bradley.

Zespół Elbit America jest podekscytowany współpracą z BAE Systems i możliwościami, jakie daje ta relacja. Nasza szeroka oferta rozwiązań i technologii wspomagających misję, w połączeniu ze sprawdzonymi osiągnięciami BAE Systems w dostarczaniu wysoce skutecznych systemów bojowych, przyniesie ogromne korzyści żołnierzom w obliczu nowych wyzwań i potrzeb

- wiceprezes ds. walki naziemnej i precyzyjnego rażenia w Elbit Systems of America Ridge Sower

Program OMFV został wznowiony w połowie kwietnia br., po tym, jak w połowie stycznia br. ogłoszono jego odwołanie i następnie wznowienie, po przeprowadzeniu redefinicji dotychczasowych wymagań i harmonogramu. Program prowadzony był dotychczas w wyjątkowo szybkim tempie, względem innych podstawowych programów modernizacji technicznej amerykańskiej armii, napotkał jednak pewne problemy, z powodu których doszło obecnie do jego zawieszenia.

W odwołanym przetargu wystartowało dwóch oferentów: spółka joint venture Raytheon Rheinmetall Land Systems (RRLS), która oferuje zmodyfikowany bojowy wóz piechoty Lynx KF41 oraz spółka General Dynamics Land Systems (GDLS) z demonstratorem technologii Griffin III, opartym na podwoziu bojowego wozu piechoty ASCOD. Oferta RRLS została szybko odrzucona z powodu niespełnienia wymagań formalnych, a konkretnie niedostarczenia w terminie pierwszego prototypu do wstępnych badań i testów. Z tego powodu jedynym graczem pozostał GDLS co najprawdopodobniej stało się przyczyną odwołania obecnej edycji programu.

image
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 6
Reklama
Gianpaolo Villani
niedziela, 25 października 2020, 08:23

Nie, nie ufaj robotom, bo są złe, a pojazdy wojskowe muszą być obsługiwane ręcznie przez ludzi, a nie przez zabójcze roboty. M2 Bradley to piękny pojazd, chcę, aby działał jeszcze przez wiele dziesięcioleci i nie musi nigdy nie zostanie zastąpiony bezużytecznym omfv!

Gianpaolo Villani
niedziela, 25 października 2020, 08:22

Nie, nie ufaj robotom, bo są złe, a pojazdy wojskowe muszą być obsługiwane ręcznie przez ludzi, a nie przez zabójcze roboty. M2 Bradley to piękny pojazd, chcę, aby działał jeszcze przez wiele dziesięcioleci i nie musi nigdy nie zostanie zastąpiony bezużytecznym omfv!

Adam
sobota, 24 października 2020, 10:06

Czy nasi startują z Borsukiem?

Marek
niedziela, 25 października 2020, 09:46

A czy oni chcą pływającego BWP?

Sailor
poniedziałek, 26 października 2020, 10:24

Obecnie nie chcą co nie znaczy, że w przyszłości może się to zmienić. Szczególnie, że Borsuk idealnie wpisuje się w zmianę podejścia Pentagonu do korpusu Marines.

Kowalskiadam154
sobota, 24 października 2020, 09:41

Kto wygra i dlaczego BAE/Elbit:)

Tweets Defence24