Jak poinformował koncern BAE Systems, pierwszy seryjny gąsienicowy transporter opancerzony AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle) zjechał z linii produkcyjnej i został dostarczony do U.S. Army. Oznacza to rozpoczęcie finalnego procesu tego programu, czyli rozpoczęcia dostaw.
W lutym 2019 roku U.S. Army przekazało spółce BAE Systems kontrakt na rozpoczęcie wstępnej produkcji małoseryjnej pojazdów AMPV o wartości do 575 mln USD. Zakładano wówczas fazę wstępnej produkcji wynoszącą około 460 egzemplarzy. W styczniu 2020 roku podpisano umowę na kolejnych 160 egzemplarzy wielozadaniowych transporterów opancerzonych AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle) za kwotę 400,9 mln USD.
Nowe wozy trafią w Pancernych Brygadowych Zespołach Bojowych (ABCT), gdzie zastąpią obecnie używaną rodzinę mocno już przestrzałych gąsienicowych transporterów opancerzonych M113. AMPV to jeden z głównych programów modernizacji technicznej U.S. Army, który pozwoli w perspektywie kilkunastu najbliższych lat na generacyjną wymianę eksploatowanego przez nią sprzętu.
Według planu AMPV ten ma występować w pięciu podstawowych wersjach: transportera opancerzonego, wozu dowodzenia, wozu kierowania ogniem, wozu ewakuacji medycznej oraz moździerza samobieżnego. Obok zmodernizowanych czołgów podstawowych M1A2C Abrams i M2A3/A4 Bradley (do czasu zastąpienia ich przez wóz OMFV) pojazdy tebędą stanowiły podstawowe uzbrojenie Pancernych Brygadowych Grup Bojowych (ang. Armored Brigade Combat Team — ABCT).
Według deklaracji producenta — koncernu BAE Systems, konstrukcja ta wykorzystuje najnowocześniejsze i sprawdzone rozwiązania techniczne (w dużym stopniu bazując na zmodyfikowanej konstrukcji bwp Bradley) oraz spełnia wszelkie wymagania postawione przed nią przez U.S. Army. Wszelkie prace konstrukcyjne i produkcja tego systemu odbywają się w zakładach BAE Systems w Aiken w południowej Karolinie, Minneapolis w Minnesocie, San Jose w Kalifornii, Sterling Heights w Michigan i York w Pensylwanii.
czyli sztuka kosztuje w USA 2,5mln dol, tj. ok 9,5 mln zł. Za sprzęt najnowszej generacji, cokolwiek by o tym nie myśleć. Wcale nie tak drogo potrafią produkować ci Jankesi. W naszej fabryce moderniza-ehehehe-cja jednego t72 kosztuje aktualnie 6,5 mln zł. No ale działamy, działamy, wszak bezpieczeństwo musi, musi kosztować.
Mimo wszystko, porównanie gołego AMV do jakiegokolwiek czołgu to gwałt na rozumie.
Namera by sobie zrobili i byłby odpowiednik odpowiadający wielkością do Abramsa ...lub posadowili pancerny uzbrojony obracany kontener dla swoich grenadierów na miejscu wieży Abramsa który można byłoby zdejmować i tworzyć stałe stanowiska obronne czy całe bazy a w razie akcji montowane na podwoziu Abramsa i mknące razem z czołgami jako wsparcie i mieli byśmy przemarsz mastodontów
A benzynę do tych Abramsów to skąd weźmiesz? Na allegro paliwa JP2 nie sprzedają.
Zasugerowano, że tylko gadam i się nie udzielam konstrukcyjnie. Może powinienem opatentować? Innowacyjnym pomysłem jest spostrzeżenie. że aż się prosi na tym zdjęciu o lokomotywę ciągnącą zestaw 10 transporterów opancerzonych po tej zakurzonej polnej drodze. Zalety zestawu? Transportery opancerzone na dojazd do pola walki zużywają minimalną ilość paliwa, poszczególny kierowca transportera jest wypoczęty.
A nie lepiej zrzucić z niesprawnym spadochronem w rosyjskim stylu?
Najlepiej to wystrzelic moim AIM-120 z 1973 roku.
Ale zdajesz sobie sprawę, że żeby 10 transporterów takich uciagnać potrzeba by bardzo mocnego silnika? Takei coś byłoby nieopłacalne
Szanowny Panie Nikt. Sektor wojskowy który nie eksportuje swoich wyrobów jest olbrzymim centrum kosztów dla społeczeństwa tak czy inaczej, jednak wojsko jest konieczne gdyż tylko symetryczna wojna jest nieopłacalna dla przeciwnika. Zatem technologicznie musimy wyprzedzać potencjalnych przeciwników lub mieć porównywalny potencjał. Lokomotywy nieszynowe różnej wielkości (do transportu drogowego) były konstruowane na przestrzeni wieków (do znalezienia w Internecie). Zamiana kół stalowych na opony jest raczej prosta. Po prostu nie znam ich zastosowań wojskowych.
Czyli podobnie jak z z pojawieniem się M2 M113 został przerzucony do ról pomocniczych, tak M2 po pojawiniu się OMFV zostanie do nich zrzuconony, no tylko OMFV się trochę późni
Wygląda jak M113 na sterydach.
USA ma TYLE kasy ile PGZ NA T72-i BWP To taka taksówka dla PIECHOTy a faktycznie ich obecny SPRZĘT to ZŁOM
Oczywiście. Potwierdzaja to Irakijczycy z lat 91 i 03 oraz wagnerowcy. Już parę razy zlali ten złom... A czekaj...
Gdyby pojazd bojowy Bradley i M-113 urodziły dziecko, byłoby to ich ukochane dziecko.
Czyli de facto wzieli podwozie Abramsa, zaspawali dziurę po wieży i zrobili z tego koślawy BWP? Ot kultura techniczna kraju mlekiem i diversity płynącym.
Celnie ! W punkt !! Toto nie ma startu do Kurgańca 25! Wieża z armatą 30 mm i DWIE wyrzutnie Kornetów-M o przebijalnisci 1500mmRHA powodują,że każdy obsadzony wedlug POLITYCZNEJ POPRAWNOŚCI czołg Abrahams dwa razy sie zastanowi, nim z Kurgańcem zadrze!
Funku i ładnei tak udawać mnie by potem swoje bajki wypisywać:)) A dla twojej miernej wiedzy: Kornet-M ma penetracje 1300mmRHA, antyczy SACLOS jako naprowadzanie i nie przebije wiezy M1A1HA z lat 80-tych:))
To bardziej tak, jakby umieścili pudełko 113 na szczycie podwozia Bradleya.
Czytanie ze zrozumieniem to jednak trudna sprawa. Co prawda M2 może się niektórym mylić z M1 bo matematyka to też skomplikowana materia, prawda?
To nadal Abrams tylko po modyfikacjach (na przykład dołożenie zestawu TUSK)
To samo można zrobić u nas z BWP-1 vide czeski Szakal ze słowacką wieżą tylko opancerzenie min. Stanag 3+ a u nas z wieżą Hitfist lub dwunastką z Tarnowa - ZSMU.
Nie wiem czy pan dobrze przeczytał, ale to bazuje na M2, nie M1. Podobnie jak M113 po pojawieniu się M2 przeszedł do roli pomocniczych, tak też M2 poprzez program NGCV stanię pojazdem pomocniczym dla OMFV
O proszę polski Rak 120 mm 5 wariantów w tym 3 medyczne
Jasne, jasne. A U.S. Army jeszcze poprosi abyśmy sprzedali wieżę Raka... w końcu jesteśmy światowym leaderem w produkcji 120 mm... :)