Reklama
Reklama
Reklama

Stocznia Remontowa Shipbuilding zwodowała „europejski” statek

29 lipca 2019, 16:56
b618_1-2_1
Wizja artystyczna statków typu Zodiak II. Fot. www.remontowa-rsb.pl

W Stoczni Remontowa Shipbuilding odbyło się uroczyste wodowanie „Zodiaka II” - pierwszego z dwóch zamówionych przez Urząd Morski w Szczecinie statków wielozadaniowych projektu B 618. Inwestycja jest w 85 procentach dofinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Widowiskowa uroczystość wodowania z pochylni statku „Zodiak II” została przeprowadzona 26 lipca 2019 r. w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku, należącej do Grupy Kapitałowej REMONTOWA HOLDING S.A. Jest to efekt umowy zawartej przez Urząd Morski w Szczecinie (który był organizatorem przetargu) 5 marca 2018 r., zakładającej budowę dwóch takich samych jednostek pływających za około 213,6 miliona złotych. 85% z tej sumy będzie pochodziło z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

image
Wodowanie statku „Zodiak II”. Fot. www.remontowa-rsb.pl

Obie jednostki mają zastąpić w połowie 2020 roku dwa statki hydrograficzne typu B 91: „Zodiak” i „Planeta”, które również zostały zbudowane w Stoczni Remontowa Shipbuilding i przekazane do eksploatacji w 1982 roku. Pierwszy statek o numerze budowy B 618/1 (palenie blach - 20 sierpnia 2018 r., położenie stępki - 29 października 2018 r., wodowanie 26 lipca 2019 r.) będzie wykorzystywany przez Urząd Morski w Gdyni. Harmonogram dalszych prac przewiduje m.in.: montaż nadbudówek, układanie torów kablowych i rurociągów, instalowanie wyposażenia pokładowego i wewnętrznego (w pomieszczeniach), próby stoczniowe (realizowane do końca 2019 r.) oraz próby morskie (realizowane na początku 2020 r.).

Bliźniacza jednostka „Planeta II” o numerze budowy B 618/2 (położenie stępki 7 marca br.) ma być zwodowana z pochylni w październiku 2019 r. i zostanie przekazana dla Urzędu Morskiego w Szczecinie.

image
Obecnie wykorzystywany przez urząd morski statek „Zodiak” został również zbudowany przez Stocznię Remontowa Shipbuilding. Fot. M.Dura

Oba statki są budowane według projektu wykonanego przez należące do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting - to samo, które projektowało m.in. holowniki typu B 860 i niszczyciele min typu Kormioran II dla Marynarki Wojennej RP. Cały program jest prowadzony pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego PRS (Polski Rejestr Statków).

Według danych Stoczni Remontowa Shipbuilding statki typu B 618 mają mieć długość 60 m, szerokość 12,8 m, zanurzenie 3,5 m i prędkość maksymalną około 13 w. Ta prędkość wynika z wybrania ekonomicznego napędu spalinowo-elektrycznego, pozwalającego na elastyczne wykorzystanie mocy przy wypełnianiu różnorodnych funkcji.

Do zadań nowych jednostek ma należeć m.in. transport, obsługa, wymiana i kontrola pław morskich, wykonywanie pomiarów hydrograficznych z obróbką i opracowywaniem pomiarów, holowanie i lodołamanie (statki typu Zodiak II mają posiadać odpowiednią do tego klasę lodową) oraz wspieranie innych służb w ratownictwie morskim, gaszeniu pożarów i zwalczaniu rozlewów olejowych oraz substancji niebezpiecznych.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 13
Reklama
remix
wtorek, 30 lipca 2019, 12:08

o.k teraz niech sie biorą do budowy okrętów dla M.W

Śliwka Wegierka
wtorek, 30 lipca 2019, 15:27

214 mln za lodołamacz 13węzłów

Ralf_S
wtorek, 30 lipca 2019, 11:16

Jestem pod wrażeniem sprawności stoczni RSB - zarówno dla zarządu jak i pracowników. Szacunek Panie i Panowie! Tak trzymać! U nich trzeba zamawiać okręty dla PMW :)

-CB-
wtorek, 30 lipca 2019, 20:42

Wbrew pozorom, takich stoczni w Polsce jest więcej, tylko żadna z nich nie jest państwowa... Choćby taki Crist (działający na terenach dawnej Stoczni Gdynia), zatrudnia kilka tysięcy ludzi i ma bardzo dobre wyniki finansowe. Wszyscy oni mają tylko nadzieję, że rząd nie zacznie w końcu realizować swojej obietnicy o "odbudowie przemysłu stoczniowego", bo to będzie dopiero oznaczało problemy...

jurgen
środa, 31 lipca 2019, 00:54

Crist to w 35% to Mars - czyli pośrednio PGZ

MiP
wtorek, 30 lipca 2019, 10:35

A kiedy wodowanie tego promu budowanego w Szczecinie??? To chyba w tym roku miało być

lol
wtorek, 30 lipca 2019, 18:48

Masz na myśli złomowanie tej zardzewiałej stępki?

Pro Patria
wtorek, 30 lipca 2019, 00:46

Można i nas projektować pięknie oraz budować szybko i tanio.. to teraz poproszę o sześć fregat i korwety rakietowych oraz małe okręty podwodne rodem z Korei południowej typu 500

Sopocki
wtorek, 30 lipca 2019, 23:22

Na miejsce wizytę u endokrynologa czeka się ponad rok A Ty prosisz o fregaty? Są ważniejsze potrzeby w kraju niż nikomu do niczego nie potrzebne fregaty.

serdżant hopkins
poniedziałek, 29 lipca 2019, 21:05

ktoś wie, jakim cudem państwowa (dość nowa) Stocznia Północna stała się własnością swego dyrektora i to teraz prywatna Remontowa Shipbuilding, Na prawdę ten dyrektor miał tyle kasy, żeby sobie kupić całą stocznię z terenem, nabrzeżami, pochylniami, halami i załogą itd ?

Sziper
wtorek, 30 lipca 2019, 21:00

Ma forsę to go stać. Proste.

-CB-
wtorek, 30 lipca 2019, 20:34

Pomijając już Twoje pytanie, to patrząc na inne zakłady (między innymi stocznie), które pozostały w rękach państwa, to chyba należy się tylko cieszyć, że tak się stało... A co do meritum, to trochę nie tak jak piszesz. W 2001 roku została sprywatyzowana Remontowa i to dopiero ona w 2003 r przejęła Północną. Teraz tworzą holding w skład którego wchodzi jeszcze wiele innych zakładów.

S
wtorek, 30 lipca 2019, 17:49

To jest tz. Prywatyzacja

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama