Amerykanie jednak nie wpłyną na Morze Czarne

15 kwietnia 2021, 12:20
the-arleigh-burke-class-guided-missile-destroyer-uss-carney-ddg-64-is-underway-bc7daf
Zdj. ilustracyjne, fot. Ryan U. Kledzik/US Navy
Reklama

Stany Zjednoczone anulowały rozmieszczenie dwóch okrętów wojennych na Morzu Czarnym - poinformowały w środę tureckie źródła dyplomatyczne. Wcześniej rosyjska marynarka wojenna rozpoczęła ćwiczenia na Morzu Czarnym. Jak oświadczył w czwartek turecki minister spraw zagranicznych Mevlut Cavusoglu w wywiadzie dla stacji NTV - Turcja nie opowiada się po żadnej ze stron konfliktu między Rosją a Ukrainą.

Turcja z zadowoleniem przyjęła rezygnację USA z wysłania dwóch okrętów wojennych na Morze Czarne. Ankara uważa, że pomoże to złagodzić napięcia w stosunkach z Rosją w związku z konfliktem na Ukrainie – podaje agencja EFE. "Wczoraj zostaliśmy poinformowani o odwołaniu rejsu (dwóch okrętów wojennych), ale nota dyplomatyczna jeszcze do nas nie dotarła" - zakomunikował Cavusoglu.

Jak podaje EFE, turecka prasa zinterpretowała wysłanie okrętów jako wyraz poparcia dla Ukrainy w obliczu rosnących napięć z Rosją w regionie Donbasu. "Cieszymy się, że napięcie na Morzu Czarnym zelżało" – dodał szef tureckiej dyplomacji.

Ankara w zeszłym tygodniu poinformowała, że Waszyngton wyśle dwa okręty wojenne na Morze Czarne. Zapowiedziała to w notyfikacji przekazanej władzom w Ankarze ambasada USA w Turcji, nie podając jednak powodu wysłania tam jednostek, które miały wpłynąć na ten akwen 14 i 15 kwietnia przez cieśniny Dardanele i Bosfor. USA zrezygnowały jednak z wysłania okrętów i nie wyznaczyły nowego terminu.

"Według konwencji z Montreux jeśli amerykańskie okręty nie przepłyną przez cieśninę dzisiaj, nie będą mogły przepłynąć w ciągu najbliższych dwóch tygodni" – powiedział Cavusoglu, odnosząc się do międzynarodowego porozumienia regulującego ruch morski w tureckich cieśninach. Konwencja z 1936 roku zobowiązuje kraje nieleżące nad Morzem Czarnym do powiadomienia z 15-dniowym wyprzedzeniem o wysłaniu tam swoich okrętów wojennych.

Z drugiej strony trzeba pamiętać, że sama notyfikacja strony amerykańskiej wcale nie musiała oznaczać zamiaru wysłania okrętów, a jedynie uwzględnianie takiej możliwości. Wskazują na to komunikaty przekazywane ze strony USA, mówiące o rozważaniu (a nie o wysłaniu) niszczycieli. Reżim czasowy, jaki jest wymagany przez konwencję oznacza, że o planie wykonania takiego ruchu informować należy z uprzedzeniem. 

Rząd turecki powtórzył ze swojej strony, że ma nadzieję, iż napięcia między Rosją a Ukrainą zostaną rozwiązane w ramach porozumienia z Mińska z 2015 roku. "Chcemy, aby Morze Czarne było morzem pokoju. Napięcia między Rosją i Ukrainą to zaciemniają. Mamy nadzieję, że problem ten zostanie rozwiązany w ramach procesu mińskiego" - dodał Cavusoglu.

Reklama
Reklama

Tymczasem w środę rosyjska marynarka wojenna rozpoczęła manewry na Morzu Czarnym, podczas których ćwiczono ostrzał celów nawodnych i powietrznych. "Amerykańskie okręty wojenne nie mają nic do roboty w pobliżu naszych wybrzeży" - powiedział wiceszef rosyjskiego MSZ Siergiej Riabkow. Oskarżył USA o działania "prowokacyjne w dosłownym sensie tego słowa" i o "granie na nerwach" Rosji.

W sobotę prezydent Turcji Recep Tayyip Erdogan, po spotkaniu ze swoim ukraińskim odpowiednikiem Wołodymyrem Zełenskim, wezwał do zakończenia "niepokojącego" rozwoju sytuacji w Donbasie na wschodzie Ukrainy i zapewnił, że Ankara jest gotowa udzielić wszelkiego niezbędnego wsparcia.

Prezydenci Turcji i Ukrainy wydali także wspólne oświadczenie, w którym wyrazili poparcie dla członkostwa Ukrainy w NATO. Szef rosyjskiego MSZ Siergiej Ławrow powiedział następnie, że Turcja i inne kraje nie powinny podsycać "wojowniczych nastrojów" na Ukrainie.

W Donbasie, gdzie w lipcu 2020 roku weszło w życie zawieszenie broni, doszło do eskalacji konfliktu. Według strony ukraińskiej Rosja zwiększa liczebność swych wojsk przy granicy; wzrosła również przemoc na linii kontaktu, oddzielającej w Donbasie ukraińskich żołnierzy od wspieranych przez Rosję separatystów.

Rosja przerzuciła już do granic z Ukrainą i na zaanektowany Krym 16 batalionowych grup taktycznych - poinformował BBC Główny Zarząd Wywiadu Ministerstwa Obrony Ukrainy. BBC szacuje, że może być to ok. 11-14 tys. żołnierzy. Zarząd wywiadu twierdzi, że proces koncentracji rosyjskich sił ma trwać do końca kwietnia. Z informacji strony amerykańskiej wynika, że koncentracja wojsk jest największa od 2014 roku, jednak pomimo tego wielu komentatorów uważa, iż ma charakter demonstracyjny.

Konflikt zbrojny w Donbasie wybuchł po zwycięstwie prozachodniej rewolucji w Kijowie, która doprowadziła do obalenia na początku 2014 roku ówczesnego prorosyjskiego prezydenta Ukrainy Wiktora Janukowycza. Po aneksji Krymu przeprowadzonej z dużym zaangażowaniem rosyjskich sił zbrojnych, w "kolejnym kroku" wspierani i dowodzeni przez Rosję rebelianci proklamowali w Donbasie dwie samozwańcze republiki - doniecką i ługańską. Na różnych etapach konfliktu w różnym stopniu w regionie były i pozostają zaangażowane siły zbrojne Federacji Rosyjskiej (w latach 2014-2015 rosyjskie batalionowe grupy bojowe brały bezpośredni udział w walkach).

PAP/Defence24.pl

PAP - mini

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 57
Reklama
Dalej patrzący
piątek, 16 kwietnia 2021, 12:23

Bezpieczeństwo Ukrainy to broszka USA i UK - gwarantów SWOJĄ SIŁĄ Traktatu Budapesztańskiego 1994. Gdzie za gwarancje siłowe nienaruszalności Ukrainy - ta oddała 1300 głowic i strategiczne środki ich przenoszenia. Jeżeli USA i UK tego nie zrobią - wszelkie traktaty z ich udziałem i wszelki udział w systemach międzynarodowych będzie bezwartościowy. To nie jest sprawa ani NATO ani Polski - tylko USA i UK - które winny być w świetle reflektorów wypychane przed szereg. Owszem - możemy POMOC - ale na pewno nie za darmo - utrzymanie wiarygodności hegemona słono kosztuje...

xy
piątek, 16 kwietnia 2021, 14:44

To nie byl Traktat tylko Memorandum. Roznice sobie wygoogluj i nie wprowadzaj ludzi w blad. Po drugie rakiety nie byly ukrainskie tylko radzieckie. Stacjonowaly tylko na terenie Ukrainy wiec Rosja jako oficjalna spadkobierczyni ZSRR miala do nich prawo. Poza tym kody startowe miala Moskwa a nie Kijow. Po trzecie Ukraina mogla wiec tylko je sprzedac w calosci lub w czesciach co przy korupcji w tym kraju jest prawie pewne. Chetnych by nie brakowalo. Tego bys chcial? To Memorandum to tylko dym aby Ukraina jakos wyszla z tego z twarza.

Davien
środa, 21 kwietnia 2021, 07:57

Rakiety były ukraińskie jak każda broń pozostała na terenie Ukrainy po rozpadzie ZSRS i Rosja nie miąła do nich żadnego prawa. Kody do głowic jednak znajdowały sie w siedzibie KGB na Łubiance. Poziom korupcji na Ukrainie jest sporo nizszy niz w Rosji a jakoś w Rosji nie sprzedają głowic jadrowych .A Memorandum Budapesztańskie dotyczyło nie naruszania granic Ukrainy i Rosja cynicznie to złamała pokazujac ile sa warte układy z nią: tyle co nic.

Legins
piątek, 16 kwietnia 2021, 09:17

Jeśli teraz Europa i USA nie wyślą żołnieży na Ukrainę to już po Europie... Twardym trza być

HeHe
piątek, 16 kwietnia 2021, 12:27

Żaden z krajów NATO nie wyśle żołnierzy na Ukrainę i to było oczywiste od zawsze.

Aśka
piątek, 16 kwietnia 2021, 11:56

Europa z pewnością nie wyśle podobnie jak USA. A twardym trza być ale jak się nie potrafi nawet do samolotu wejść po schodach co widział cały świat, to jak tu grać twardziela?

Jacek
piątek, 16 kwietnia 2021, 09:00

Czyli kolejny "sukces" Putina. Już Moskwa trąbi jak to swoim "ultimatum" uratował pokój w Donbasie a teraz to...

dim
piątek, 16 kwietnia 2021, 08:34

Amerykańskie okręty bardzo pilnie potrzebne są w tej chwili na Egejskim, nie na M. Czarnym. Prawdopodobnie z tym wejściem na M.Czarne od początku chodziło tylko o pretekst do pobytu na Egejskim. Poczytajcie gdzieś rzetelne relacje z wczorajszego spotkania greckiego MSZ, z tureckiem odpowiednikiem - w drugiej części spotkania nie było już nawet oficjalnej życzliwości, a gwałtowne zaostrzenie wymiany zdań i już nieskrywana dyplomacją wrogość. A meeting to mend broken relations between Greece and Turkey rapidly descended into open confrontation - pisze np. Deutsche Welle

Xd
piątek, 16 kwietnia 2021, 05:51

A parę dni temu wszędzie słyszałem jakoby jyż tam byli i "dawali sygnały" rosji

wasko
piątek, 16 kwietnia 2021, 00:23

Dodać trzeba że Ursula von der Leyen odrzuciła zaproszenie prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego na uroczyste obchody 30-lecia istnienia państwa ukraińskieg. Tym samym UE wymownie pokazała gdzie mają niepodległość Ukrainy. Czy to nie czytelny sygnał wysłany w kierunku Putina- teraz twoja kolej masz wolną rękę....

qwert
piątek, 16 kwietnia 2021, 20:55

Może to wymowny sygnał że wie czym jest symbol, batalionu " Azow" ?

Davien
środa, 21 kwietnia 2021, 08:00

To juz Rosjanie nawet nazwe podkradli by tak nazwać swoich morderców w Donbasie??

darioG
czwartek, 15 kwietnia 2021, 22:50

Pierwszy mądry krok USA od deklaracji niepodległości tego kraju... Po co nadymać się skoro każdy myślący człowiek wie ,że żadna Rosja nie napadnie na nikogo. Gdyby Putin chciał zająć kolejne tereny Ukrainy, zrobił by to już dawno , bez rozgłosu i sprytnie tak jak z rosyjskim Krymem... A nie ściągał tygodniami wojsko z Syberii...

dim
piątek, 16 kwietnia 2021, 10:26

A może jednak ten jakiś tam doktor Bartosiak ma rację ? że Rosja nie ma dość wojsk, by siłami samego Zachodniego Okręgu... ? - dwa lata temu to mówił - i musiałaby ściągać wojska z większej części terytorium państwa ? Może te ruskie, chociaż wielcy geroje, boją się batów, gdyby było ich za mało ? I wtedy wracaliby do Rosji, ale głównie jako "gruz 200" ? Może Ukraińcy nie daliby się zaskoczyć po raz drugi ? Może Putin liczył, że Ukraina, zgnębiona ekonomicznie i zbrojeniami, rozpadnie się sama na co najmniej dwie części, w tym jedną prorosyjską ? Może Putin nie wiedział, że susza na Krymie potrwa 5 lat i bez perspektyw na poprawę, a studnie artezyjskie spowodują tylko większą katastrofę stosunków wodnych ? Wszak gigantyczne eko- katastrofy wodne, to ruska specjalność, a stosunków wodnych może nie uczyli w KGB ? ...mądry i myślący, tyle że inaczej, człowieku darioG ?

Stary Grzyb
czwartek, 15 kwietnia 2021, 21:21

Dziobajden wymiękł? To doprawdy zaskakujące ...

Aśka
piątek, 16 kwietnia 2021, 11:58

On musi rozbroić cywilnych amerykanów to jego podstawowe zadanie.

wert
piątek, 16 kwietnia 2021, 16:28

to będzie secesja Texasu i paru innych stanów

trzcinq
piątek, 16 kwietnia 2021, 08:58

Jozio bajden toczy swoją politykę..straca na tym maluczcy

vigilate!
czwartek, 15 kwietnia 2021, 20:55

hłe, hłe... Wielki sojusznik Ukrainy zza oceanu narobił w tacie. I tyle są warte gwarancje USA, zwłaszcza gwarancję granic po pozbyciu się broni atomowej. Pośmiewisko!

wert
piątek, 16 kwietnia 2021, 16:31

sowieci baty by już zebrali w 2014. ukraincy na cito mieli wszystkie dane sat od amerykanów. Tyle że równocześnie mieli je i sowieci. Dziś będzie inaczej. Wygra szybka informacja

qwert
piątek, 16 kwietnia 2021, 20:58

Sam w to nie wierzysz

Sarmata
czwartek, 15 kwietnia 2021, 18:36

Rosja zakazała lotów cywilnych to Turcji i już Turcja ogłosiła neutralność. Turcy boją się że turysci z Rosji pojadą na Krym zamiast do Turcji?

spoko
sobota, 17 kwietnia 2021, 00:09

Sarmata Najpierw Turcja poparla dozenia Ukrainy do NATO Potem Rosja zakazala lotow do Turcji przyczyna \covid\ Tak ze nie zmyslaj Juz raz Turcja strasznie sie wystraszyla Putina i \rabnela rosjanom bombowca

Milutki
czwartek, 15 kwietnia 2021, 21:57

Poparcie Turcji dla integralności terytorialnej Ukrainy pozostaje jednak bez zmian. Rosja po raz kolejny udowodniła że robienie z nią interesów gospodarczych obarczone jest wysokim ryzykiem, Turcja i każdy inny kraj musi mieć tego świadomość i dostosować się do tego ryzyka

Davien
czwartek, 15 kwietnia 2021, 20:01

Taak, gorzej jak Turcja zakaze rosyjskim okrętom wypływania z M. czarnego przy wrogich krokach Rosji moga to zrobic.

Sarmata
sobota, 17 kwietnia 2021, 22:30

To Turcja teraz dobra? jeszcze niedawno pisales że Turcja to zdrajca i padnie gospodarczo.

trzcinq
piątek, 16 kwietnia 2021, 12:49

Póki co wam zakazali i dobrze. Wsteczny i z powrotem całą pełną!

Davien
środa, 21 kwietnia 2021, 08:02

Wow to wg ciebie półgłówku Turcja jest w stanie konfliktu zbrojnego z USA??

Monkey
czwartek, 15 kwietnia 2021, 22:32

@Davien: Może. Ale nie musi. Ratuje Turcję w tej sytuacji fakt, że rosyjskie okręty i bez dodatkowej presji mają problemy z przeprawą przez cieśniny:-)

Aswd
czwartek, 15 kwietnia 2021, 16:02

Nie ładnie.

rex
czwartek, 15 kwietnia 2021, 15:52

no to mamy przerąbane... Rosja już wie, że Morze Czarne jest pod jej kontrolą...

jur
czwartek, 15 kwietnia 2021, 15:22

Tylko patrzeć nagrody Nobla Joe!!!

Eee tam
czwartek, 15 kwietnia 2021, 15:01

Wielka Pobieda Rassiji 2 fregaty USNawy zawróciły !

AA
czwartek, 15 kwietnia 2021, 14:53

I tak właśnie skrajnie antyrosyjski Joe (jak go nazywali ci którzy oskarżali Trumpa o uległość wobec Moskwy) daje się kiwać moskalom i jeszcze skamle o rozmowe z Putinem wracając do koncertu dwóch mocarstw

mzs
czwartek, 15 kwietnia 2021, 15:25

Koncert dwóch mocarstw to dziś układ Chiny-USA. Rosja w przeciwieństwie do ZSRR nie ma pieniędzy, ludności i silnej gospodarki aby cokolwiek znaczyć na świecie. Jedyne co jeszcze działa to armia i niekończące się machanie szabelką, najazdy na sąsiadów, gaz, ropa i propaganda. I to chyba propaganda i życie mitem Wielkiej Rosji jest jedynym co pozwala przeżyć w kraju gdzie za krytykę władzy dostaje się kilka lat w łagrze.

Fanklub Daviena i GB
czwartek, 15 kwietnia 2021, 20:57

Rosja wybierając stronę decyduje, kto w konflikcie USA-Chiny wygra... Dlatego jest prawie równie wpływowa - w przeciwieństwie do UE... :D

Davien
środa, 21 kwietnia 2021, 08:04

Rosja nie ma żadnego znaczenia w konflikcie USA-Chiny co jak widac wywołuje potęzna frustrację w Moskwie.

fjdlskfjksdjfkdsla
piątek, 16 kwietnia 2021, 13:48

Mówisz chyba o Indiach. To one zdecydują.

poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 09:39

Myli się Pan. Indie są ważne, ale Indie ani nie mogą zapewnić dostaw surowców dla Chin (nie chcą i same ich potrzebują), ani zapewnić Chinom parasola atomowego, dopóki chiński potencjał atomowy nie zrównoważy samodzielnie amerykańskiego (nie chcą i nie mają czym).

Davien
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 20:16

Więc wg ciebie Putin będzie umierał za Xi?? Bo co do surowców to gaz i rope odetna błyskawicznie niszcząc rurociagi zaraz za granicą a wysyłanie statków z kontrabanda w rejon konfliktu spowoduje ze szybko się Rosji te statki skończą i to w pełni zgodnie z prawem. Rosja sie absolutnie w tym konflikcie nie liczy, ba jak Chiny by cudem wygrały to bedzie nastepna.

Clash
piątek, 16 kwietnia 2021, 08:20

Śmiem twierdzić że Rosja rozpadnie się bez jednego wystrzału i nie będzie decydować kto wygra w konflikcie USA vs Chiny tylko o sposobie i czasie kiedy ostatecznie się sama rozpadnie i przestanie istnieć . Daswidania Sasza i życzę miłego dnia.

odlot jak widać trwa w najlepsze
sobota, 17 kwietnia 2021, 21:12

Te wasze "przemyślenia" (dla mnie w sumie to raczej wynurzenia frustracyjne) naprawdę robią wrażenie. Ten ogrom zanalizowanych danych, obiektywne podejście do tematu, doświadczenie wynikające w wielotygodniowych gier "wojennych" na PS4 itd. to wartości "nieocenione".

trzcinq
piątek, 16 kwietnia 2021, 12:49

Świetna analiza dotycząca również prawdopodobnego scenariusza dla USA i UE

Sarmata
czwartek, 15 kwietnia 2021, 18:40

Bez przesady z tym cokolwiek. To prawda głowne mocarstwa gospodarcze to teraz Chiny-USA ale Rosja to nr2 jako mocarstwo militarne. Rosja plus Chiny to zapora nie do przebycia dla USA. Dla Chin i Rosji wspólpraca to jedyne wyjscie jeszcze przez co najmniej 20 lat do czasu gdy Chiny staną się super-mocarstwem militarnym.A do tego czasu Rosja będzie wspierała Chiny militarnie, Chiny Rosję gospodarczo.

Pawel
czwartek, 15 kwietnia 2021, 15:56

Mozliwe ze masz racje.Ale wciaz u nich suma obciazen osoby fizycznej to 13 procent w porownaniu do 48 procent w Polsce. Jak myslisz ilu z Rosjan stanelo by w obronie Rosji a ilu Polakow?Myslisz ze z niewolnika zrobisz zolnierza?Nieoklamujmy sie- wiekszosc zolnierzy jest w wojsku dla kasy. Tylko i wylacznie.W przypadku wojny, armia rozejdzie sie jak zebranie szlachty

trzcinq
piątek, 16 kwietnia 2021, 09:02

No własnie i wyszło że guano wiesz o Rosji a o żołnierza to bym martwił u nas. Już widzę tych euroentuzjastow jak ida na front

poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 09:42

Myślę, że pan Paweł miał na myśli właśnie WP (zebranie szlachty, w wojsku dla kasy itp.)

ssb
czwartek, 15 kwietnia 2021, 16:56

Historia Rosji pokazuje ze z niewolnika da się zrobić żołnierza wystarczy tylko odpowiednia "motywacja" :)

Eee tam
czwartek, 15 kwietnia 2021, 16:08

Pewnie dlatego przeciętna pensja w Rosji to w przeliczeniu około 1000 zł nic tylko się bić o zachowanie tego mega wysokiego statusu życia

Observer
piątek, 16 kwietnia 2021, 09:04

Spoko w niemczech zasiłek to tylko 1500 euro u nas najniższa lrajowa to 2000 pln. Jest o co i za kogo walczyć

Davien
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 20:18

No co jak co ale Niemcy doskonale wiedza że graniczenie z Rosją oznacza Berlin w Ruinie i panoszenie sie Rosjan po kraju:)

trzcinq
czwartek, 15 kwietnia 2021, 14:38

No chociaż jeden mądry się znalazł a co najważniejsze przemówił yankesom do rozumu. Brawo Ankara

Davien
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 20:20

Turcja rusku nie ma tu nic do powiedzenia, Amerykanie sami zrezygnowali, zamiast tego skasowali Rosji handel obligacjami a na M. Czarne płyna brytyjczycy

spoko
sobota, 17 kwietnia 2021, 00:14

Kto przemowil i co

Kiks
czwartek, 15 kwietnia 2021, 15:24

Tak mądry, że grozi mu kolejny bunt w armii.

Gnom
czwartek, 15 kwietnia 2021, 19:43

De facto "bunt armii" jest zapisany w ustawie zasadniczej w Turcji aby zapewnić świeckość państwa.

Tweets Defence24