Reklama

64 mln zł na eszelon kolejowy dla wojska

8 grudnia 2017, 11:11
Fot. st. szer. Łukasz Kermel (17WBZ)
Transport amerykańskich czołgów M1 Abrams | Fot. Staff Sgt. Corinna Baltos
Wagon bezprzedziałowy zamówiony przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Fot. Intercity
Załadowany transport przed ćwiczeniami Borsuk | Fot. st. szer. Łukasz Kermel (17WBZ)

Przedmiotem pozyskania na potrzeby polskiego wojska jest 8 wagonów zwanych „specjalnymi”, przeznaczonych do przewozu żołnierzy (załóg przemieszczanego sprzętu wojskowego) w wojskowych transportach operacyjnych z ciężkim sprzętem wojskowym lub środkami zaopatrzenia. Są one niezbędne do zwiększenia zdolności operacyjnych transportu kolejowego Sił Zbrojnych RP” – napisał Bartosz Kownacki, w odpowiedzi na interpelację posła Radosława Lubczyka (Nowoczesna).

W listopadzie br. PKP Intercity ogłosiło rozpoczęcie postępowania na pozyskanie 8 nowych wagonów osobowych do przewozu osób na potrzeby Sił Zbrojnych RP. Ogłoszenie o postępowaniu było kontynuacją procesu zakupowego, który zapoczątkowało zapytanie o informację z sierpnia 2017 roku. 

Czytaj także: PKP Intercity ogłasza postępowanie na wagony do przewozu żołnierzy

Jak wiadomo, Wojsko Polskie często wykorzystuje transport kolejowy do przemieszczania dużej liczby żołnierzy (zwartych pododdziałów), ciężkiego uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz środków zaopatrzenia na duże odległości, przede wszystkim w ramach przemieszczenia operacyjnego, m.in. na ćwiczenia lub szkolenia poligonowe. Wykorzystywany jest on również przy dostarczaniu środków zaopatrzenia, a także przewozu sprzętu wojskowego do zakładów remontowych. Ministerstwo Obrony Narodowej ocenia, że „roczna liczba wojskowych transportów kolejowych, uruchamianych na potrzeby SZ RP w ruchu krajowym wynosi ok. 120 – 180 pociągów (3 000 – 4 000 wagonów). Natomiast w komunikacji międzynarodowej wojsko wykorzystuje ok. 3 – 8 transportów (50 – 160 wagonów)”.

W związku z brakiem na wyposażeniu spółek PKP wagonów platform do przewozu ciężkiego sprzętu wojskowego o masie powyżej 60 ton oraz ograniczeniami w zabezpieczeniu wagonów osobowych, Siły Zbrojne RP zgłosiły potrzebę pozyskania 70 wagonów platform o nośności do 70 ton oraz 6 wagonów pasażerskich i 2 wagonów dla wart i konwojów. Planowane do pozyskania wagony pasażerskie będą włączane do składów wojskowych transportów kolejowych, celem przewozu załóg przemieszczanego sprzętu wojskowego.

Bartosz Kownacki, sekretarz stanu w MON

Czytaj także: Spółki kolejowe wspierają przerzut wojsk [ANALIZA]

Analizując odpowiedź Sekretarza Stanu w MON Bartosza Kownackiego na interpelację złożoną przez posła Radosława Lubczyka należy wnioskować, że ogłoszony w listopadzie przetarg jest pierwszym etapem pozyskania wojskowego eszelonu kolejowego, składającego się z minimum 70 wagonów (platform) transportowych oraz 8 wagonów osobowych. Zakup ten ma pozwolić na uzupełnienie braków oraz poprawienie zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP w zakresie logistyki kolejowej. Ważne to jest również w aspekcie stworzenia większych możliwości szybkiego przerzutu Grup Bojowych NATO, sił VJTF czy jednostki amerykańskiej Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej (ABCT), wyposażonych w ciężki sprzęt wojskowy, np. czołgi, transportery opancerzone. „Planowane zmiany mają na celu wdrożenie w życie postanowień szczytu NATO w Warszawie, w zakresie zapewnienia zdolności do przerzutu transportem lądowym sił wysokiej gotowości” – podkreśla Sekretarz Stanu w MON.

PKP
Transport amerykańskich czołgów M1 Abrams | Fot. Staff Sgt. Corinna Baltos

Kownacki zaznacza przy tym, że „poprawa zdolności transportowych jest realizowana również w obszarze transportu drogowego, jednak ze względu na ograniczenia infrastruktury drogowej (ograniczona nośność obiektów inżynieryjnych) ciężki sprzęt wojskowy planuje się przemieszczać głównie transportem kolejowym”.

"Pasażerskie" wagony PKP dla MON

Zgodnie z podanymi informacjami MON chce pozyskać w 2018 roku dwa wagony przedziałowe pełniące funkcję „konwojowe”, mają posiadać przedziały z czterema miejscami do leżenia każde, przedziałem kierownika z jednym miejscem do leżenia, stolikiem i sejfem; salę konferencyjną ze stołem, 14 krzesłami oraz stojakiem na broń; zabudowany dwupoziomowy regał wraz z sejfem na broń oraz aneks kuchenny, kabiny WC, klimatyzację oraz instalację rozgłoszeniową i system audio-wideo (z napędem DVD, czytnikami kart SD/MMC/IMS, portami USB, transmiterem FM, monitorami LCD i nagłośnieniem).

wagon
Wagon bezprzedziałowy zamówiony przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Fot. Intercity

Druga transza dostaw zaplanowana na 2019 rok i ma składać się z sześciu wagonów bezprzedziałowych, drugiej klasy do przewozu osób (żołnierzy). Mają być one wyposażone w 72 miejsca siedzące na fotelach (z gniazdkiem elektrycznym przy każdym fotelu), aneks kuchenny i dwie modułowe kabiny WC, klimatyzację oraz izolację cieplną, instalacje rozgłoszeniową oraz taki sam system audio-wizualny.

Czytaj także: "Konwojowe" wagony PKP dla MON

Bartosz Kownacki w odpowiedzi na interpelację podkreślał, że „na etapie planowania i uzgadniania wymagań dla przedmiotowych wagonów eksperci PKP Intercity podali, bazując na swoich doświadczeniach, że termin oczekiwania na dostawę wagonów osobowych od podpisania umowy dostawcą wynosi ok. 15-18 miesięcy. Biorąc pod uwagę, że PKP Intercity już w połowie 2017 r. rozpoczęło procedurę pozyskania wagonów, określony termin pozyskania jest realny do wykonania”.

wagony
Załadowany transport przed ćwiczeniami Borsuk | Fot. st. szer. Łukasz Kermel (17WBZ)

Pozyskanie przedmiotowych wagonów pasażerskich planowane jest w ramach Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych RP, który opracowano na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego. Jego celem jest zaspokajanie potrzeb Sił Zbrojnych RP i wojsk sojuszniczych. Zgodnie z wyceną PKP Intercity koszt zakupu wagonów został oszacowany na 64 mln zł.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 12
Reklama
ito
piątek, 8 grudnia 2017, 21:22

Znaczy cywilne wagony, przeznaczone dokładnie do tego samego, ale w odniesieniu do cywilów, do transportu wojskowych się nie nadają. No i są dostępne od ręki bez kupowania. Nie, tak być nie może! Przetarg! możliwie drogi i skomplikowany, żeby było na czym wałki robić!

potder
sobota, 9 grudnia 2017, 23:12

a czy beda spelnialy wymog plywalnosci? mamy nadzieje zobaczyc je na najblizszej defiladzie w Warszawie z okazji Swieta Wojska Polskiego razem z atomowym niszczycielem min Kormoran plus przelot samolotow ViP w asyscie 1000 dronow i niewidzialnych smiglowcow - potencjalny przeciwnik widzac tempo i skale modernizacji naszej Armii padnie z wrazenia ... i ze smiechu!

Skoczek224
piątek, 8 grudnia 2017, 19:25

Nowoczesna armia nie korzysta z kolei z racji podatności na ataki, tylko przemieszcza się "rzutem kołowym", czego przykładem może być ostatni przejazd US army, którego byłem świadkiem. Dzięki dynamicznej blokadzie dróg poruszanie się poszczególnych kompani (co ok 20min.) odbywało się bezkolizyjnie.

cooky
sobota, 9 grudnia 2017, 06:51

modernizacja techniczna pełną gębą...

Zawisza_Zielony
piątek, 8 grudnia 2017, 15:12

Nie ma śmigłowców ale za to są wagony!

tynyuukuikiukiki
piątek, 8 grudnia 2017, 18:26

jest S-300/Buk/Pancyr - nie ma śmigłowców

nikt ważny
piątek, 8 grudnia 2017, 14:17

Jedna uwaga inżynierska i operacyjna. W szkicu wagonów są klasyczne drzwi "wagonowe". Jak na wagon "wojskowy" to jest zwyczajnie głupie. Jak już ktoś planuje "wojskowe" i do tego "konwojowe" wagony to proponuję by miały drzwi rozsuwane i umieszczone centralnie tak jak to było swego czasu w wagonach tzw "pocztowych". Wtedy można zorientować siedzenia w kierunku drzwi z obu stron a "regały na plecaki" umiejscowić przy drzwiach centralnych. Aneks kuchenny blisko przedsionka z toaletą to również fatalny pomysł i w przypadku drzwi centralnych należy go umiejscowić razem ze 3 stojakami obok tych drzwi. Takie umiejscowienie elementów ma więcej uzasadnienia niż to co jest na szkicu: operacyjnie i "logistycznie". Skracają się drogi "załadunku" i "ewakuacji" jak i drogi do "zaopatrzenia". To tak z inżynierskiego (i wojskowego) punktu widzenia.

db
sobota, 9 grudnia 2017, 00:15

Zwróciłes uwage, jakie sa odległości pomiedzy rzędami foteli? Ani wygodnie usiąść ani nóg wyprostować. Taki rozstaw mozna zastosować do wagonów SKM a nie "konwojowych", które są w drodze i po kilka dni bez przerwy. Po 6 godzinach w takiej pozycji ludzie beda mieli dość. Że o braku mozliwości wypoczynku (jak tu sie połozyc do snu?) nie wspomnę.

kolejarz
piątek, 8 grudnia 2017, 21:57

W sytuacji awaryjnej powinien także byc wyłaz w podłodze.

mp
piątek, 8 grudnia 2017, 21:04

Mądrego to miło poczytać.

nikt ważny
piątek, 8 grudnia 2017, 16:51

Tytułem uzupełnienia do "drugiego" szkicu (w osobnym artykule): zmian położenia elementów wagonu w kolejności: wc, wc prysznic, przedziały sypialne, przedział dowódcy, aneks kuchenny, sala obrad. Tu drzwi "centralne" na wysokości aneksu kuchennego.

Mi
piątek, 8 grudnia 2017, 15:39

Słuszne uwagi

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama