Reklama

Siły zbrojne

MON: na śmigłowce 900 mln zł w 2018 r. i blisko 7 mld zł do 2022 r.

Wiceszef MON Michał Dworczyk w Sejmie. Fot. Rafał Lesiecki / Defence24.pl
Wiceszef MON Michał Dworczyk w Sejmie. Fot. Rafał Lesiecki / Defence24.pl

Środki zaplanowane na zakupy śmigłowców to 900 mln zł w 2018 r. i blisko 7 mld zł do 2022 r. – poinformował w środę posłów wiceszef MON Michał Dworczyk. Według niego oba postępowania na zakup tego rodzaju maszyn – dla sił morskich i specjalnych – powinny się zakończyć na przełomie 2017 i 2018 r.

Dworczyk był pytany o budżet na śmigłowce na posiedzeniu sejmowej komisji finansów publicznych, która w środę zapoznała się m.in. z projektem budżetu obronnego na 2018 r.

Jeżeli mówimy o tym, jakie środki zostały zaplanowane na przyszły rok na zakup śmigłowców, to jest to 900 mln zł. Natomiast do 2022 r. jest to suma blisko 7 mld zł.

wiceszef MON Michał Dworczyk

Czytaj więcej: Priorytetowe Zadania Modernizacji Technicznej w budżecie MON na 2018 rok

MON prowadzi obecnie dwa postępowania na zakup śmigłowców. Chodzi o osiem maszyn w wersji bojowego poszukiwania i ratownictwa – CSAR SOF, w wariancie specjalnym dla pododdziałów wojsk specjalnych oraz o cztery maszyny (z opcją na kolejne cztery) do zwalczania okrętów podwodnych wyposażonych dodatkowo w sprzęt medyczny pozwalający na prowadzenie akcji poszukiwawczo-ratowniczych CSAR.

Czytaj więcej: Plany MON na 2018 r.: śmigłowce, Rosomak BMS, Orlik, Mustang, Odra i Supply

Termin składania ofert na śmigłowce dla sił specjalnych mija pod koniec 2017 r. Natomiast składania ofert w postępowaniu na śmigłowce morskie nie został jeszcze wyznaczony. Mimo to wiceminister Dworczyk zaznaczył w środę, że "oba te postępowania powinny zakończyć się na przełomie tego i następnego roku, czyli w grudniu 2017 r. bądź w styczniu 2018 r.".

Czytaj więcej: MON zainteresowany zakupem ośmiu śmigłowców Anakonda

Pod koniec października przedstawiciele MON poinformowali o tym, ile w przyszłorocznym budżecie MON jest zarezerwowane na inny program zbrojeniowy – wart ok. 30 mld zł system obrony powietrznej i przeciwrakietowej średniego zasięgu Wisła. W 2018 r. na ten cel ma zostać wydane 200 mln zł. Przedstawiciele resortu podkreślali wówczas jednak, że zawsze starają się nie planować wielkich wydatków w pierwszym roku realizacji kontraktu, a płatności powinny być wyższe w momencie dostawy.

Czytaj więcej: MON: 200 mln zł na program Wisła w 2018 r. "Wyższe płatności dopiero przy dostawie"

 

Reklama

Komentarze (52)

  1. Autor komentarza

    Cytat ze stenogramu Komisji Fin Publ. 8XI, min. Dworczyk: "Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, postaram się odnieść do wszystkich poruszonych tematów, przy czym skupię się na przyszłorocznym budżecie, bo – jak rozumiem – taki jest temat dzisiejszego posiedzenia Komisji. Przede wszystkim, chciałbym podziękować pani przewodniczącej i pani poseł Leszczynie za to, że używają panie nazwy „śmigłowce”, dlatego, że walczę o to, żeby używana była polska nazwa: śmigłowiec”, a nie „helikopter”. Zacznę więc od podziękowań. Jeżeli mówimy o tym, ile i jakie środki zostały zaplanowane na przyszły rok na zakup śmigłowców, to jest to 900 000 tys. zł, natomiast do 2020 r. jest to suma blisko 7 000 000 tys. zł. Pani przewodnicząca pytała o to, kiedy nastąpią rozstrzygnięcia w sprawie wyłonienia śmigłowców dla polskiego wojska. Przypomnę, że w tej chwili toczą się dwa postępowania, dzięki którym mają być pozyskane śmigłowce ratownicze oraz śmigłowce dla sił specjalnych. Oba te postępowania powinny zakończyć się na przełomie tego i następnego roku, czyli w grudniu 2017 r. lub styczniu roku 2018." Widać, jasno jakim nadużyciem i biciem piany były dziesiątki komentarzy poniżej. Dwa odrębne pytania, i dwie takowe odpowiedzi ze strony MON. Próba ich połączenia w wielu komentarzach tych samych osób to zwykłe trollstwo internetowe.

  2. Mirroo

    Przetarg przebiega zgodnie z normami czasowymi w przeciwieństwie do poprzednich władz, które przeciągnęły czas trwania umowy offsetowej

    1. Boczek

      A i ile potrzebowali tamci, a ile ci?

  3. Zamierzeniem kupna AW101 ZOP/SAR jest zmniejszenie liczby potrzebnych śmigłowców poprzez dwoiste rozwiązanie, załogi będą ćwiczyć oba rodzaje morskich zadań zamiennie.

    1. Adam

      Nadal bez sensu skoro 16 AW101 ma kosztować tyle co 50 Caracali.

    2. CB

      Gorzej jak się okaże, że to np. taki śmigłowiec ZOP będzie miał wypadek, albo gdy jakaś katastrofa zdarzy się akurat podczas ćwiczeń ZOP. Przy 4 maszynach praktycznie nie ma możliwości równoczesnego zabezpieczenia SAR i ZOP.

  4. frank

    Dziwią mnie komentarze w ktorych rzuca się hasłami "a co za te 8 mld zostanie kupione..." MON uczy się na błędach i nie ujawniają na co pójdą te pieniądze bo postawiliby się w sytuacji patowej względem przyszłego dostawcy, ktoś mądry im przemówił do rozumu i siedzą cicho. Poczekajmy na decyzje i umowy.

    1. K.

      Jesteś jednym z nielicznych dla których artykuł jest niezrozumiały . Prowadzone są dwa postępowania na sumę 12-16 maszyn . To pieniądze przeznaczone na ten cel.

  5. Marek1

    Niestety, ale z artykułu i wypowiedzi członka ekipy AM&Co. wynika, ze 12-16 maszyn(CSAR-SOF i ZOP-CSAR(idiotyzm) będzie MON kosztować ... 7,8 mld. PLN !?!?! Żeby było "zabawniej", to ogromna większość z w/w mld będzie już wydawane PO następnych wyborach do Parlamentu, a wiec b. prawdopodobnie że będzie to problem spiętrzenia płatności za wiele syst uzbrojenia, ale już dla następnej opcji politycznej ...

  6. 13579-24680

    Wszyscy tutaj o cenie samych śmigłowców, a ja się pytam czy ktokolwiek sprawdził ile kosztuje godzina lotu? Naprowadzę trochę, należy szukać w internetowym archiwum parlamentu Wielkiej Brytanii. A zatem cena za godzinę lotu Merlinów, w zależności od wersji wynosiła £34,000 dla wersji HC3 (wersja transportowa), oraz ~£42,000 dla wersji HM1 (ZOP) Dla porównania amerykański magazyn "Czas" opublikował koszt godziny lotu wg US Air Force. I tak oto F-16C - $22,514 C-17 Globemaster III - $23,811 E-3B Sentry - $39,587 <- czyli Boeing 707, stary czterosilnikowy samolot pasażerski, z anteną na dachu która zużycia paliwa nie ogranicza, a i koszt obsługi nie jest przez to niższy. Ten samolot ma silniki które oblatano w 1959 roku! U-2 - $30,813 AC-130U - $45,986 C-130J - $14,014 F-15C - $41,921 HH-60G Pave Hawk - $24,475 <- UH-60 wersja dla jednostek specjalnych. I teraz moje pytanie, czy pan Minister będzie dopłacał do horrendalnie drogiej godziny lotu z własnej diety poselskiej? Nie twierdzę że trzeba oszczędzać na obronności, ale kupowanie śmigłowców tak horrendalnie drogich w zakupie i utrzymaniu to jest złe rozwiązanie. Godzina lotu CH-53 US Navy/US Marines to około $20,000. I kolejna sprawa MON w dalszym ciągu, uparcie próbuje kupić unikalna w skali świata wersję ZOP/SAR, ja bym jeszcze dorzucił VIP, to był by ZOP/SAR/VIP, w końcu duży śmigłowiec, dwa wygodne fotele na pewno się gdzieś zmieszczą, albo na bogato aż 4 wygodne fotele.

    1. Arzesz

      Jak można się wypowiadać nie mając tak podstawowej wiedzy jak to że śmigłowce mają większe zużycie paliwa od samolotów ? Tym bardziej śmigłowce transportowe. z dużą ilością wyposażenia. UH-60, który podałeś skoro jest dla jednostek specjalnych to zapewne odchudzony i nie przystosowany do dźwigania dużych ciężarów.

    2. kubuskow

      Oczywiście podanie w zestawieniu samolotów i śmigłowców jest demagogią - śmigła są droższe. Jednocześnie w pełni zgadzam się, że nie zrozumiałe jest łącznie SAR i ZOP oraz wybieranie najdroższych w użytkowaniu heli (AW101), które w dodatku nie mogą współpracować z naszymi okrętami.

  7. Łukasz

    Obecnie MON ma niewielki wybór w zakupie śmigłowców dla MW, dlatego powinni wybrać obecnie najlepszy i spełniający wymagania WP jakim jest AW101

    1. i tylko koni żal

      Najlepszy? Chyba najbardziej kosztowny, a nie najlepszy. Najbardziej optymalną, pod względem relacji cena/efekt, byłby zakup Caracali.

    2. kubuskow

      A jakie wymagania WP spełnia AW101? Z jakimi okrętami będzie współdziałał?

  8. Cezar

    Cóż, Panie Ministrze. Wychodzi na to że zerwaliście rozmowy w sprawie pozyskania śmigłowców Caracal, nie mając w zastępstwie żadnej oferty. Trudno powiedzieć czym się kierowaliście, logiki czy rozsądku w każdym razie nie da się w Waszym działaniu dostrzec. Teraz jesteście na etapie rozpoczynania/prowadzenia nowych postępowań. Z pobieżnej lektury opinii na tym forum można wnioskować że ten nowy kontrakt, w najtańszej opcji, wyjdzie dwa razy drożej niż Caracale. Mówią o Waszych rządach "dobra zmiana". Pytanie, dla kogo dobra?

  9. Kwaśne spojrzenie

    Na ćwiczeniach straciliśmy całe lotnictwo w 4 godziny (pewnie już słyszeliście) więc po co nam helikoptery? lepiej rozdać te pieniądze związkowcom i prosić o pokój.

    1. jj

      Te cztery godziny to była pierwsza symulacja.

  10. Boczek

    "Chodzi o osiem maszyn [8] w wersji bojowego poszukiwania i ratownictwa – CSAR SOF, w wariancie specjalnym dla pododdziałów wojsk specjalnych oraz o cztery [4] maszyny (z opcją na kolejne cztery[4]) do zwalczania okrętów podwodnych" Zatem za 7,9 mld PLN: - 8 CSAR/SOF - 4 ASW H225M miały mieć wersje: - 13 CSAR - 8 ASW - 8 SOF i - 5 MEDEVAC - 16 "gołych" Przypomnę, to miało kosztować 7,8 mld PLN. Wygląda na to, że ktoś ma Polskę w głębokim poszanowaniu.

    1. Akanios

      Cena za 50 Caracali ustalona była na ok.13 mld zł. nie na 7.8 mld zł. Co nie zmienia faktu, że rezygnacja z zakupu tych śmigłowców była skrajnie niekorzystna i to zarówno z politycznego (w tle jest cały czas niewyjaśniona kwestia rezygnacji przez Francję ze sprzedaży Rosji desantowców) jak i ekonomicznego punktu widzenia (oferowany był realny offset). Najważniejszy - a więc wojskowy punkt widzenia - wygląda na to, że w ogóle nie był brany pod uwagę przez MON i AM (zamiast poczytać przepisy o zamówieniach publicznych chłop wolał obiecywać "gruszki na wierzbie" i bawić się modelem Sokoła w Świdniku) Pzdr.

    2. Adaś

      Boczek, Nonsensowne wyliczenia bazujące na tendencyjnej interpretacji niepełnej informacji.

  11. Ryszard

    No jeśli na śmigła pójdą pieniądze z Czapli i Miecznika - to świetnie.

  12. tyle

    Wszystkim , tak chętnie wydających miliardy na śmigłowce, proponuję wyklikać "Dragon 17, czyli największa kompromitacja w dziejach MON". Trochę przejaskrawione i nie podoba mi się krytyka WOT, ale pokazuje na czym stoimy. Wychodzi , że zaniedbania poprzednich rządów są katastrofalne. Info o kupnie w trybie alarmowym tys sztuk umundurowania nie jest przypadkowe. Żołnierzom brakuje przyzwoitych hełmów itd.

    1. Kristo

      Pełna racja, to się wiedziało już wcześniej od zwykłych żołnierzy...ale "najwyżsi" klepali mantrę o doskonałym rozwoju armii i niesamowitych zakupach sprzętu (na papierze) zgodnie z linią ex-władzy. Obecnych oczywiście też poznamy po owocach,bo jak na razie w sprawach najistotniejszych(nie deprecjonując wagi mundurów,hełmów,itp.) wygląda to średnio.

    2. Z Marsa Istoty

      Przez 8 ostatnich lat Polcy o Polacy, jasnee teraz MON potrzebuje 20 lat? Trzeba było nie pchać się do włądzy.

    3. zawodowy

      ... hełmów, kamizelek taktycznych z prawdziwego zdarzenia a nie" piórniki" z Lubawy, celowniki kolimatorowe na każdy karabin a nie jak teraz strzelanie z tryta który nie świeci. Takich rodzynków znajdzie się jeszcze troche. Np noktowizory, dobra bielizna termoaktywna, kominiarka, wygodne ciepłe buty na zimę. ech pomarzyc........

  13. megina

    „AW101 jest śmigłowcem uczestniczącym w działaniach morskich w różnych częściach globu. Regularnie bierze udział nie tylko w misjach treningowych czy ratowniczych„ Czego o Caracalu nie można powiedzieć, zwłaszcza, że jego CSAR jest typowo lądowy

    1. Boczek

      Co prawda akurat jest na odwrót, ale nie szkodzi.

    2. Laik

      1h lotu Caracalem to 7tyś euro a AW101to 23tyś Euro. Jak myślisz będą ćwiczyć po 220 godzin rocznie na pilota?

  14. AndyP

    Wszystko u Antoniego ma być po 20-22 roku. Czy ktoś to policzył ile w latach 20-22 trzeba by wydać???

  15. gromik

    Mam nadzieje że te śmigła się pojawią i będzie to zakup na lata. To czekanie może się opłaci

  16. Polak

    Chore, od 2 lat w MON kupują śmigłowce i kupić nie mogą!

    1. Kermit

      Okręt buduja 15 lat, kraby 14 klat robili a ty się 2ma latami przejmujesz...

  17. Frank

    Przy wsparciu administracji D. Trumpa za 8-9 mld zł moglibyśmy kupić 48 szt F-16V i wyjechać radzieckim złomem z Polski. Przy okazji możnaby uzgodnic z Amerykanami uruchomienie centrum serwisowego w Polsce Efek. Co do 32 szt Migów 29 ktore są niewątpliwie dobre ale już przestarzałe i bez możliwości modernizacji sprzedać a za te pieniadze zmodernizować nasze Blocki 52+ o radar SABR. I tym sposobem mamy 96 myśliwców wspólczesnego pola walki.

    1. Edi

      Produkcja F-16 została zakończona 2 miesiące temu.

    2. Max Mad

      Jakbyś złotówki za dolary zamienił a potem to pomnożył trochę to by może tobą pogadali.

  18. frank

    Koszt 4 szt. AW101 z pełnym wsparciem szkoleniowym i technicznym, uzbrojeniem serwisem to wg mnie 3-4 mld zł. No i właśnie czy teraz nie lepiej postawić na myśliwce wielozadaniowe i wymienić suki?

    1. tak tak

      to mają być myśliwce poszukiwawczo-ratownicze? taka jest Twoja intencja? SAR to priorytet i nasza racja stanu bo inaczej zadania będziemy musieli zlecać innym... Niemcom, Duńczykom, może Rosjanom? MW już praktycznie zajechana - teraz niestety czas na SAR, a różnych orkanów będzie raczej przybywać...

  19. alois

    gwoli ścisłości - jedyny przytoczony cytat brzmi tak: "Jeżeli mówimy o tym, jakie środki zostały zaplanowane na przyszły rok na zakup śmigłowców, to jest to 900 mln zł. Natomiast do 2022 r. jest to suma blisko 7 mld zł.". Z tego cytatu wynika suma nakładów na wszelkie śmigłowce (w tym, Kruk) - reszta to domniemania i swobodny komentarz autora tego artykułu.

    1. Adam

      7,9 mld to cena 12 AW101. Kruk ma być po 2022 roku za kolejne 10 mld.

  20. ASD

    Z tego co czytam to przewija się jeden temat w komentarzach, że MON planuje wydać 7,9 mld zł na 12 maszyn. Tylko gdzie to jest tak napisane?

    1. Adam

      W ofercie Świdnika na 12 AW101 za 7,9 mld.

  21. el ninio

    MAJA WYDAC 7 MLD NA SMIGLAKI ALE W OGOLE NP. NA DZIS CHCA ZAKUPIC JESZCZE 8 ANAKOND... CZY TO TAK TRUDNO CZYTAC Z UWAGA?

    1. yol

      Tak samo trudno jak pisać po polsku i jednocześnie nie krzyczeć. Natomiast wspomniana chęć zakupu Anakond to tylko rzucona mediom uwaga, taka jak 2 Black Hawki do końca ub. roku i 10 do końca 2017 - w obu przypadkach nie poparte jakimkolwiek dokumentem nie mówiąc o decyzji. W obu obecnie prowadzonych postepowaniach mowa jest jedynie o 12 (max 16) śmigłowcach, więc my mówimy o faktach, a Ty o pobożnych życzeniach

    2. Adam

      Świdnik nie ma możliwości technicznych do produkcji Anakond.

  22. feldfebel jazgot

    jedyny zamieszczony cytat to: "Jeżeli mówimy o tym, jakie środki zostały zaplanowane na przyszły rok na zakup śmigłowców, to jest to 900 mln zł. Natomiast do 2022 r. jest to suma blisko 7 mld zł." - gdzie tu mowa o konkretnej ilości sztuk ? gdzie w tym cytacie mowa, że tylko chodzi o SOF i ZOP/SAR ? W cytacie jest mowa o śmigłowcach wszelkich do 2022 r. Wszelkich, a więc także o Kruku.

    1. db

      W wypowiedzi ministra nie ma słowa na temat Kruka - to juz Twoja interpretacja. Równie dobrze może byc tak, że Kruk ruszy po roku 2022. To jest język polityki - powiedziec coś nie mówiąc nic.

    2. Adam

      Kruk ma być po 2022 roku za dodatkowe 10 mld.

  23. box

    Z artykulu nie wynika wprost ze chodzi tylko o smiglowce dla sluzb i morskie. Jesli faktycznie mialo by to byc 7mld za te 12-16 maszyn to wygladalo by to kiepsko... w takiej sytuacji bylo by juz lepiej kupic ograniczona liczbe caracali np 20 sztuk, rezygnujac z offsetu i negocjujac tylko serwis u nas. Pozostaje miec wiec jednak nadzieje ze w ta kwote wliczone sa tez wydatki na pozstale przetargi na smiglowce. Po drugie, o ile jestem przecwiny kupowaniu jednej platformy na trzy rodzaje smigiel w tym transportowe to wydaje sie ze dla specjalsow i ratownictwa moglby byc ten sam rodzaj, zeby nie popadac w przeciwna skrajnosc. Ale nadal uwazam ze najlepszym rozwiazaniem bylo by odtworzyc wlasne zdolnosci budowania smiglowcow transportowych w paru wariantach ( w tym dla sluzb, srednie i duze) odkupujac swidnik czy budujac nowa fabryke oraz pozyskujac potrzebne licencje np na silniki od ukrainy

    1. frank

      Czy jesteś aż tak naiwny i myslisz, że Leonardo sprzeda Świdnik??

    2. Alex

      A czemu to nie odkupując Mielca tylko Świdnik?

    3. Qba

      Kupno Świdnika nic nie da, bo ten nie ma nic nowoczesnego co mógłby produkować.

  24. Bryza

    Ludzie czy oni oni defraudują nasze pieniądze, które płacimy w podatkach?! mieliśmy mieć 70 sztuk śmigłowców za 13 mld wraz z utworzeniem 5000 miejsc pracy a teraz chcą kupić kilkanaście śmigłowców za 8 mld bez offsetu?

    1. zyx

      Za tą kasę można jeszcze kupić kikaset lub nawet kilka tysięcy najtańszych heli.

  25. King

    Po komentarzach niżej odnoszę wrażenie że 80% czytających nie rozumie tego co czyta, i potem wymyślają jakieś niestworzone historie ile to jeden śmiglak ma kosztować. A może robią to umyślnie?

    1. Boczek

      ...to przeczytaj jeszcze raz i stosują złotą zasadę - w przypadku wątpliwości na niekorzyść kupującego. Nikt przecież nie bronił wyrazić się jednoznacznie.

Reklama