Syria: Awaryjne lądowanie rosyjskiego Mi-28

OPUBLIKOWANO: Piątek, 06 Października 2017, 16:49
Mi-28 Irak

Rosyjskie ministerstwo obrony zdementowało informacje o zestrzeleniu przez Daesh w Syrii śmigłowca uderzeniowego Mi-28N. Moskwa informuje, że maszyna uległa awarii i musiała lądować awaryjnie.

Komunikat o awaryjnym lądowaniu pojawił się w piątek 6 października, w kika godzin po tym, jak Państwo Islamskie poinformowało o zestrzeleniu rosyjskiego śmigłowca w rejonie miasta Sheikh Halal w prowincji Hama. Oświadczenie wywołało zdecydowane dementi Rosji.

Zgodnie z rosyjskim komunikatem śmigłowiec Mi-28N, który eskortował maszynę Mi-8 podczas lotu w prowincji Hama, musiał lądować awaryjnie w wyniku niesprecyzowanej awarii. Obaj piloci zostali ewakuowani na macierzyste lotnisko. Nie odnieśli poważnych obrażeń podczas awaryjnego lądowania. W komunikacie ministerstwa obrony Rosji szczególnie podkreślono, że na śmigłowcu nie znaleziono żadnych śladów ostrzału i awaryjne lądowanie było spowodowane przez defekt techniczny. 

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

28 komentarzy

zyg Niedziela, 08 Października 2017, 8:57
Skoro "oświadczenie wywołało zdecydowane dementi Rosji" pozostaje jedynie pytanie czym i z jakiej wysokości ich zestrzelono?
Davien Poniedziałek, 09 Października 2017, 1:25
Dementi pojawiło się dopiero po oswiadczeniu ISIS więc istotnie to mogła byc awaria. Ciekawe jest że w trakcie ewakuacji załogi zdąrzyli jednoczesnie obejrzec cały wrak i stwierdzic brak jakichkolwiek przestrzelin, to ile trwała ta ewakuacja?
Anty C-cal przed 500+ Sobota, 07 Października 2017, 13:03
... a dlaczego tak usilnie rozdzielili silniki? Po obu stronach jak widzimy? (jak i w ...Merlinach/-101 wbrew bredniom o wycofaniu w W.Brytanii - cecha rzuca sie w oczy nawet w SAR w akcji w Yorku w tym tyg. np)
a nie skupione z przodu nad pilotami jak w H225M oferowanym nam?
CB Sobota, 07 Października 2017, 22:57
Te Twoje "argumenty" są coraz bardziej z sufitu. A my powinniśmy natychmiast zezłomować wszystkie nasze Sokoły czy Mi-2/8/14/17/24 bo przecież też mają inaczej silniki zamontowane...

A AW101 ma na środku trzeci silnik, więc wszystkie i tak są de facto koło siebie...
halny Sobota, 07 Października 2017, 8:38
Na dwa lata zaanagażowania Rosji w Syrii, tysiące misji bojowych, stracony jeden Mi28 w wyniku błędu pilota i teraz jedno awaryjne lądowanie bez strat w ludziach - porażająca skuteczność i jakość rosyjskiego sprzętu.
bender Poniedziałek, 09 Października 2017, 13:55
Czyli korzystając z informacji uzyskanych od innych użytkowników forum (bardzo wszystkim dziękuję) z sześciu Mi28 spadły dwa. To chyba nie jest mało. Nie mówię, że mają tam łatwe warunki, ale opinia kolegi halnego wydaje się co najmniej nieuzasadniona.
gregor Sobota, 07 Października 2017, 11:36
Plus 2 Mi-8 i 6 Mi-35, akurat straty w śmigłowcach są znaczne jak na ich ograniczone wykorzystanie. Gros nalotu zrobiły samoloty latające przeważnie poza zasięgiem ognia małokalibrowego i wyrzutni naramiennych (z których zresztą bojownicy się wyprztykali jeszcze przez przybyciem Rosjan). Natomiast walenie bombami niekierowanymi z kilku km w kwartały budynków faktycznie jest "porażająco" skuteczne. Jak za drugiej światowej.
bender Sobota, 07 Października 2017, 11:33
Nie przesadzałbym z tymi tysiącami misji bojowych bo... no właśnie, ile dokładnie tych Mi28 w Syrii lata czy latało? Czy ktoś może pamięta?
anda Niedziela, 08 Października 2017, 9:32
lata ok 10 szturmowych i 10 wspomagania ale to cały czas się zmienia. w każdym razie jest to w przedziale 20 - 30 szt. straty to 2 - mi 24 i 2 mi 8 , Mi 35 to są śmigłowce syryjskie zniszczone na ziemi
Smuteczek Sobota, 07 Października 2017, 16:09
Przez 2 lata zaopatrzenie lotniska i garnizonu Dair ez Zor bylo utrzymywane przez smigłowce własnie. Ostrzał był prowadzony regularnie. Wiadomo mi o tylko jednej maszynie ktora tam stracono. To bardzo dobry wynik
bender Sobota, 07 Października 2017, 17:49
Dzieki za komentarz, ale dalej nie wiem ile tam lata czy latalo Mi28. Dwa, cztery, moze dziesiec? Ktos wie?
zyg Niedziela, 08 Października 2017, 11:21
wg "Rossyjskiej Gazety" 6 Mi-28 4 K-52 4 Mi-8 AMTSH. Stratfor pisał również o 12 Mi-24P/35M ale było to przed ogłoszeniem przez Putina "zakończenia misji pełnym sukcesem" w marcu 2016 i "wycofaniu głównych sił" (rosyjski Mi-35 został zestrzelony w lipcu 2016 z BGM-71 TOW o czym pisał "Kommersant")
ZZ Niedziela, 08 Października 2017, 9:22
Ogólnie to Syria miała dostać 20 sztuk. Ile dostali do tej pory - nie wiem.
Heheszek Sobota, 07 Października 2017, 7:42
Rosyjska maszyna uległa awarii? Nie może być :)))
fakt Sobota, 07 Października 2017, 21:11
Miesiąc temu Rosjanie podali, że w Syrii wykonali 96000 lotów bojowych. Od tego czasu przybyło. Jak na taką ilość lotów to straty mają mniejsze niż na swoich ćwiczeniach...
zyg Niedziela, 08 Października 2017, 10:56
Powtórka z rosyjskiej rozrywki !!! Ale wez może do rączki ołówek i kajecik i dokonaj prostego podziału 96000 : 720 (bo tyle tam dni siedzą) ? Wychodzi że każdy z 60 samolotów i śmigłowców rosyjskiego kontyngentu dzień w dzień wykonuje ponad 133 loty bojowe ! A teraz wez pod uwagę że najlepszy rosyjski silnik myśliwca nie wytrzymuje więcej niż 1500godz /cykli a w przypadku Migów to bliżej do 600 godzin?
Davien Poniedziałek, 09 Października 2017, 1:30
Zyg, to wychodza całe 2 loty dziennie na każdy samolot i smigłowiec. Jest to całkowicie mozliwe, Koalicja w krótszym czasie miała ponad 88 tys lotów bojowych, a Truman w miesiąc wyrobił ok 8 tyś: oficjalny raport dla Kongresu.
tak tylko ... uzupełniam Niedziela, 08 Października 2017, 16:19
@zyg
Pewnie do tego trzeba doliczyć loty lotnictwa morskiego (Kuzniecow), loty lotnictwa strategicznego i loty na zaopatrzenie w strefę wojny, bo to też są loty bojowe. Nie wiem czy ich "bezpilotowce" też doliczają. Mig-i to tam chyba przebazowali przed miesiacem, wcześniej tylko 6 z "kuzniecowa", wiec problem ewentualnego "resursu" jeszcze nie zaistniał. Koniem roboczym są tam su* i mi* . Przez rok było o wiele wiecej samolotów, kontyngent został zredukowany.
Więc wydaje sie wrócić do "ołówka i kartki" i zmienic założenia, może okazać sie iż dane są zblizone do realnych.
anda Niedziela, 08 Października 2017, 15:22
dwa wyloty dziennie to nie jest dużo, a co żywotności silników rosyjskich to cyfry podane przez ciebie możesz między bajki włożyć, nie jest to żywotność silników a okres czasu po jakim silniki wymagają przeglądu itp. Jak na razie to brak jest informacji o pracy zaplecza logistycznego w Syrii, w każdym razie pracuje dobrze skoro nie ma większych awarii.
ZYG Niedziela, 08 Października 2017, 20:54
@inż yaro anda
zapominasz że RD-33 są użytkowane w Polsce?
"Resurs międzyremontowy silnika RD-33 wynosi 400 godzin przy żywotności 3200 godzin, są to silniki eksploatowane według rezursu.... Analizując koszt eksploatacji 2 silników RD-33 wchodzących w skład zespołu napędowego samolotu Mig-29 w porównaniu do silnika PW-100-229 i biorąc pod uwagę czas pracy obydwu zespołów napędowych przez około 3200 godzin, daje to w konsekwencji większe koszty remontów silników RD-33 rzędu $ 18 mln".
Cytat za Biuletyn WAT vol LVIII nr 2

Jeszcze zdradzę ci tajemnicę iż REMONT wymagany po 400 godz jest znacznie poważniejszym przedsięwzięciem niż "PRZEGLĄD"
tak tylko ... na marginesie Poniedziałek, 09 Października 2017, 9:43
@ZYG
Pomijając fakt, ze Mig-29 w wersji jaką użytkujemy w Polsce nigdy przez Rosjan w Syrii nie był używany, oni już dawno tą wersję wyzłomowali, albo nieodpłatnie rozdali sojusznikom.
Weź pod uwagę, iż Mig-3*(29) w Syrii używane były tylko i wyłącznie z Kuzniecowa a "lądowe" przebazowane zostały przed miesiącem.
Pewnie wersje RD-33MK mają dłuższe resursy, pewnie tam jest rotacja samolotów, pewnie można zawsze wymienić na miejscu silnik na "nowy"..
Pewnie remont silnika w Rosji dla Rosyjskich wojsk lotniczych jest tańszy niż ten z biuletynu "WAT".
Pewnie Rosja też traktuje Syrię marketingowo, więc zapewnili też i "części zamienne" w wystarczającej ilości...
zyg Poniedziałek, 09 Października 2017, 16:53
"pewnie" !!! Rosjanie NIGDY nie skonstruowali przyzwoitego silnika oprócz skopiowania PW R-1830 dla Li-2 i An-2 oraz RR Nene dla Mig-15. Sądzisz iż nagle zstąpił na nich "duch Putina" doznali olśnienia i cudem zaczęli nadganiać kilkudziesiątletnie opóznienia? Dziś już nie da się skopiować silnika. Za dużo faktorów dot głownie technologii metalurgii. Nie wystarczy już znać chemicznego składu stopu metalu. Trzeba znać temperatury wytopu, chłodzenia , obróbki. Dlaczego ponad 30 lat po rozpoczęciu produkcji PW-119 Rosjanie nie potrafią zbudować ekwiwalentu? I dlaczego mistrzowie świata w szpiegostwie przemysłowym i hakowaniu czyli komuniści chińscy są jeszcze bardziej z tyłu?
tak tylko ... na marginesie Poniedziałek, 09 Października 2017, 20:18
@zyg
Piszesz o silniku Mig-29 w wersji nie używanej obecnie przez Rosjan a tym bardziej w Syrii, pisaliśmy w kontekscie ilości lotów bojowych, a wiec piszesz nie na temat ..
teraz także odwracasz "kota ogonem" na zdarzenia nie związane z tematem ....
gh Sobota, 07 Października 2017, 21:47
"Miesiąc temu Rosjanie podali, że w Syrii wykonali 96000 lotów bojowych. Od tego czasu przybyło. Jak na taką ilość lotów to straty mają mniejsze niż na swoich ćwiczeniach..."

Biorąc na poważnie, wszystkie ich liczby, to wszystkich terrorystów zabili już z ...2 i pół raza.
Czapłygin Piątek, 06 Października 2017, 20:08
Moskwa zazwyczaj w podobnych sytuacjach kłamie .
obr Piątek, 06 Października 2017, 19:33
Nie zmienia to faktu, że jednego mniej w powietrzu co niezbyt dobrze świadczy o jakości floty powietrznej Rosji. Oczywiście nam, nawet do takiego poziomu bardzo, bardzo daleko.
pilot Sobota, 07 Października 2017, 20:57
do obr-------------niezbyt dobrze? to popatrz ile to zachodnich rozbilo sie juz w tym roku a w Rosji jeden mniej czy wiecej zadna roznica - wyprodukuja sobie nowy w przeciwienstwie do nas gdzie mozemy jedynie pochwalic
sie zdolnosciami do produkcji europalet z drewnaianego plotu i krasnali ogrodowych
tak tylko ... uzupełniam Sobota, 07 Października 2017, 20:15
@OBR
@Heheszek
Nie dawniej jak w ubiegłym tygodniu to forum informowało o awarii "Osprey"-a, troszeczke wcześniej F-16, wcześniej "apacz", A-10 Thunderbolt, Mig-31, "blekhołk" itd, itd.
Niestety czasami samoloty ulegają awariom.