Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

PGZ i Sikorsky podpisały porozumienie ws. programu Black Hawk

Fot. J. Sabak/Defence24.pl.
Fot. J. Sabak/Defence24.pl.

Polska Grupa Zbrojeniowa wraz z koncernem Sikorsky i wchodzącym w jego skład PZL Mielec podpisały nowe porozumienie o współpracy, dotyczące śmigłowców Black Hawk. Dokument ma umożliwić spółkom należące do PGZ wzięcie udziału w programie maszyn tego typu, jeżeli Sikorsky i PZL Mielec zostaną wybrani jako dostawcy śmigłowców wielozadaniowych dla Sił Zbrojnych RP.

W dniu 12 lipca 2016 r. podczas międzynarodowych pokazów lotniczych w Farnborough w Wielkiej Brytanii Polska Grupa Zbrojeniowa podpisała ze spółkami Sikorsky i PZL Mielec nowe porozumienie o współpracy w sprawie śmigłowców Black Hawk. Porozumienie jest związane z obsługą Black Hawków, obejmującą konserwację, naprawy i remont tych maszyn. Oprócz tego, dokument dotyczy też rozwoju komponentów i zaopatrzenia dla innych platform. Porozumienie podpisali: Prezes Zarządu PGZ Arkadiusz Siwko, Członek Zarządu Grupy Radosław Obolewski oraz Nathalie Previte, Wiceprezes Sikorsky ds. Strategii i Rozwoju i Janusz Zakręcki, Prezes i Dyrektor Naczelny PZL Mielec. 

To pierwszy, ale bardzo istotny krok. Polska Grupa Zbrojeniowa włącza się tym porozumieniem w ścieżkę globalnej kooperacji z Lockheed Martin i Sikorsky - PZL Mielec. Właśnie globalna i długofalowa kooperacja jest niezmiernie ważna dla PGZ (...) Jestem też przekonany, że takie partnerstwa mogą się przełożyć nie tylko na zbudowanie potencjału i wzrost innowacyjności spółek z grupy PGZ, ale także na zwiększenie zatrudnienia i pozyskanie przez naszych pracowników nowych użytecznych kompetencji

prezes PGZ Arkadiusz Siwko

Realizacja porozumienia jest zależna od zamówienia przez polskie władze śmigłowców wielozadaniowych Black Hawk, wytwarzanych w Mielcu. PGZ mogłaby zostać włączona do prac badawczo-rozwojowych związanych z rozwiązaniami zbrojeniowymi dla Black Hawków, a także w łańcuch dostaw statków powietrznych i innych systemów, dostarczanych przez Sikorsky i PZL Mielec. Grupa ma wspierać pozycję Black Hawka w Polsce, jak i na ewentualnych rynkach eksportowych w Europie Środkowo-Wschodniej. 

PGZ podkreśla, że oprócz porozumienia z Sikorsky i PZL Mielec trwają rozmowy z innymi podmiotami Lockheed Martin odnośnie współpracy przy programach obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej, wyposażenia dla Marynarki Wojennej, artylerii i uzbrojenia czy systemów kosmicznych.

Na międzynarodowych pokazach lotniczych Farnborough w Wielkiej Brytanii po raz pierwszy prezentowana jest uzbrojona wersja śmigłowca Black Hawk, wytwarzana w Mielcu. Dysponuje ona karabinami maszynowymi oraz pociskami kierowanymi (w tym Hellfire) i niekierowanymi. Maszyna wyposażona jest ponadto w nową głowicę Infirno, wyprodukowaną przez Lockheed Martin. Jej zadaniem jest namierzanie, rozpoznawanie i śledzenie celów ze śmigłowca. W tym celu umieszczona na nosie maszyny głowica, wykorzystuje możliwość wyświetlania kolorowego obrazu z kamer w kokpicie, lub też obserwacji w podczerwieni.

Czytaj więcej: Uzbrojony Black Hawk z Polski prezentowany w Wielkiej Brytanii

System dysponuje możliwością wskazywania celów dla broni kierowanej laserowo (jak większość wariantów ppk Hellfire) oraz przetwarzania obrazu. Według Lockheed Martin odbył się już pierwszy test w locie głowicy Infirno na śmigłowcu typu Black Hawk. System będzie mógł być także używany na platformach naziemnych.

Reklama

Komentarze (13)

  1. happy

    Francuzi sciemniaja z offsetem zeby jak najwiecej z nas wydoic wiec Polacy mowia "sprawdzam" jednoczesnie pokazujac ze konkurencja tylko czeka zeby przejac kontrakt. Moim zdaniem powinnismy dazyc do zakupu licencji na caracala a nastepnie produkowac i rozwijac go u nas (jak rosomaka) Jak widac amerykanom udalo sie na bazie black hawka zbudowac wersje uderzeniowa (battle hawk) wiec co nam stalo by na przeszkodzie zeby zrobic to samo z caracalem? zmniejszyc kadlub dodac systemy obronne i mamy kruka. Przeciez wiadomo ze WP bedzie potrzebowalo duzo wiecej wielozadaniowych smiglakow niz jest w kontrakcie, do tego kruki, potem dochodza serwisy wiec nikt mi nie wmowi ze zakup licencji i rozwoj techniczny nie maja sensu i ekonomicznego uzasadnienia. A dlaczego caracal? bo francuzi maja nh90 ktore powoli zastepuje caracala wlasnie i beda szczesliwi jak cos jeszcze na nim zarobia co daje nam calkiem dobra pozycje do negocjacji.

    1. marcus

      Francuzi i Niemcy trzymają łapę na wszsytkim nie sprzedają licencji jeżeli już to otwierają własne linie monatażowe w danym regionie tak jak jest to w USA i Azji nic poza tym. Francja sie przeliczyła z caracalem nikt nie sądził że tak sie sprawy potoczą ich związki zawodowe zaklepały na kontrakt do Polski dodatkowe 1300 miejsc pracy u siebie a nie u nas to pokazuje co tak naprawdę oznacza dla Polski "montaż" caracali w Łodzi Mam nadzieje że MON wybrnie z tego i wybierze BH to jest jedyna opcja w obecnej sytuacji która nas zadowoli Mielec zwiększy zatrudnienie naszych pracowników a nasze WP dostanie wreszcie sprzęt który lata w połowie armii świata i jest wytarczający do naszych potrzeb Jednakże uważam że 7 EDS zdecydowanie powinna otrzymać sprzęt jaki sobie ich piloci i specjalsi zażyczą jeżeli MON postawił na prawie 3000 wojsk jednostek specjalnych w WP to powinien dawać im to czego chcą a nie dziadować więc tam spokojnie mogą latać i jednocześnie w zależności od ich potrzeb i rejonu operacji zmodernizowane Mi17 i CH47 tak samo jak UH60 pave hawk jak i zmodernizowana EC145M To jest inna jednostka i powinna być szczególnie traktowana przez MON podobnie jak jednostki Brygady Lotnictwa MW to jest szczególny rodzaj lotnictwa i sprzęt też musi być wyjątkowy wyłączony z ogólnego przetargu na TTH dla WP

    2. Rebel

      Co za masa bzdur. Po pierwsze - policz sobie ile takie uzbrojenie waży, do tego musi dojść jeszcze opancerzenie śmigłowca etc. Caracal ma prawie tonę dostępnej masy więcej - którą można wykorzystać np. na paliwo, czy zabranie desantu. BH po zabraniu desantu nie ma odpowiedniego desantu. W USA BH uzbrojone (latają takie w 160-tej) są pozbawione możliwości zabierania kogokolwiek poza załogą. Co do zmniejszenia Caracala - czy wiesz ile coś takiego by kosztowało? I taka mała uwaga - taki śmigłowiec już istnieje i nazywa się Tiger - którego spora część części (w tym silniki) są takie same jak w Caracalu. W Caracalu systemy obronne są zintegrowane - potrzebujesz, zamawiasz (u nas chyba były zamawiane) wyciągasz zaślepki podpinasz wiązki, które tam już są - i masz. Co więcej Caracal jest zintegrowany z Spike oraz torpedami, które my posiadamy. Również nie ma problemu by przenosił wyrzutnię niekierowanych pocisków 70 mm. Co do Francji - skupiają wszystkie śmigłowce Caracal w jednej jednostce i nie mają zamiaru ich wycofywać. Natomiast NH90 de facto musieli wziąć, bo byli członkami programu, a rezygnacja z nich byłaby zbyt kosztowna (poczytaj sobie o kosztach rezygnacji z części śmigłowców - jak wysokie są kary). Mniej więcej z tego powodu Niemcy po zmniejszeniu liczby NH90 dla armii musieli zwiększyć ilość śmigłowców w wersji morskiej - by koszt pozostał na podobnym poziomie.

  2. Kamil

    W tym przetargu nie myślimy przyszłościowo. Te 50-70 maszyn, które zamierzamy zakupić są nam potrzebne do zastąpienia praktycznie na przysłowiowe jutro, ale nikt nie myśli o tym żeby rozłożyć zakup na jeszcze większą ilość na dodatkowe parę lat. Przecież z czasem postarzeją się kolejne Mi i Sokoły, a trzeba pamiętać że Sokół nie ma przyszłości ponieważ projekt nie był rozwijany, a Świdnik nie wyrabia z modernizacjami... Chcieliśmy jednej platformy to ją zakupmy ale myśląc przyszłościowo, a nie że teraz kupimy 50 BH albo 12 Caracali i 38 BH, a za 10 lat kolejną platformę np NH90.

    1. Davien

      Caracal jest w innej kategorii niz Mi i Sokoły, one beda zastepowane przez lekkie śmigłowce, nie średnie wielozadaniowe.

  3. franca

    Jak widać przyszłość kontraktu na Caracale wzbudza większe emocje w Polsce, niż we Francji. Im się nie spieszy- to naszym kończą się resursy Za wszelką cene też sprzedać nie muszą- podpisali kontrakt np z Katarem. Dobrowolnie zrezygnować też nie chcą. Ciekawe jak MON z tego wybrnie. Bo jeżeli będą mieć podstawy, to pójdą do sądu. A gdyby wygrali, to wpłynie to na wiarygodność Polski i przyszłe przetargi. Ewentualne kary też trzeba będzie zapłacić.

  4. Tap

    Chcę zwrócić uwagą, na fakt że BH nieuzbrojony był droższy od Caracala z uzbrojeniem. Po drugie cała obsługa BH w Europie ma się odbywać w Turcji, która zakupiła 109 BH i maa zapewniony zbyt na 109 BH na rynkach zagranicznych, co więcej tam jest możliwość sprzedaży 600 BH i w tej sytuacji sprzedaży 600 za granicę. W tej sytuacji fabryka w Pl zostanie zamknięta po zakończeniu kontraktu ( po prostu tym kontraktem się spłacą wszelkie nakłady ). Tak panowie trzymajcie kciuki za zwycięstwo BH, to Francja nie udostępni nam technologii prochów wielobazowych i nie będziemy produkować nowoczesnej amunicji artyleryjskiej. Zwracam uwagę, że BH jest małym śmigłem i nie jest skomponowany z naszymi torpedami ZOP. Trzymajcie kciuki za BH, będziemy mieli ofset jak przy F-16.

  5. PLRP

    Francuzi zrezygnowali z dwóch okrętów dla Rosjan z powodu sankcji za którymi obstawał rząd RP.A teraz wy...li Francuzów z Caracali.Wg was, to jest rząd kraju na którego może liczyć UE? Dalej robią laskę USA i to za wielką kasę.Tyle nas będzie kosztować 1000 tys. amerykańskich żołnierzy.

    1. ed

      To ile będzie tych amerykańskich żołnierzy, kolego specjalisto ?

    2. Franky

      Polski rząd naciskał na żabojadów bo Rosja została obłożona sankcjami, prowadzili wojnę i zaanektowali teren suwerennego państwa. Jeszcze jedno Francuzi nie przejeliby się w najmniejszym stopniu Polskim stanowiskiem bo decyzja o blokadzie Mistrali poszła z Waszyngtonu. Pozatym co to miało być, transakcja wiązana, z jakiej paki polski podatnik ma rekompensować coś bogatym francuzom? Jeszcze jedno, Polacy nikogo nie wyd..mali tylko to nas próbowano, okazuje się, że offset miałbyć na papierze bo widać teraz jakie są z nim problemy. Inną kwestią jest, że który rząd wiedząc że przegrał wybory na ostatnią chwilę podpisuje na kolanie strategiczną umowę? Zresztą nie tylko w tej kwestii się POpisali.

    3. citizen

      Jak już to Caracale powinna kupić Ukraina, bo to przede wszystkim w ich interesie było uwalenie Mistrali, które na Bałtyku i tak nie uczyniłyby spustoszenia....

  6. Maczek

    no nic żeby nie płacic kar umownych to chyba trzeba podpisać aneks że przetarg anulowany ale kupujemy od nich nh90 zeby świdnikowi smutno nie było to niech tam je montują razem z pracownikami wzl z łodzi któzy się uczą co i jak do serwisowania i po co nam jakies offsety jak za nie sie placi miliardy a kto tam ma je wykorzystac?

  7. Bigos

    Co jeszcze od USA kupimy? A tak w ogóle, to z tych BH, to będziemy mogli używać broni bez pozwolenia USA?

  8. Maczek

    a wybrane w jakim przetargu bo na transportowce przetarg sie zakonczył rok temu

    1. Marek

      Nie do końca i mam nadzieję, że nic z tego przetargu nie wyjdzie, a Polskie Wojsko w zamian pozyska porządny amerykański sprzęt.

  9. pepe

    To już jest przyklepane tak samo jak kruk tyle że tam jeszcze nie wiadomo czy to będzie viper czy jak wcześniej podawano Apache Guardian

  10. edi

    Bez jaj to coś to nawet nie UH 60 którego nabyła Słowacja. Kupujcie Caracale a za transportowe CH-47 Chinook i będzie gites. BH czy AW to za Sokoły ale to za 10-15 lat.

    1. MrKiMono

      AW101 - znacznie lepsza opcja. Większa przestrzeń wewnątrz, rampa, wersje specjalistyczne już używane, Świdnik coś kiedyś informował o możliwości "produkcji" tej maszyny.

    2. anakonda

      brawo edi ale jak wiadomo modernizacja to nie tylko dostarczenie nowego sprzetu dla wojska ale rownież obiadu dla rodzin sektora zbrojeniowego i jesti jest jak by zbalansowaniem kosztow i zyskow na gruncie ktory nam stworzyl poprzedni rzad a zakup caracali to rokosz gospodarki polskiej opartej na dwoch markach smigłowcow tj BH i AW i z tym musimy narazie zyc i z tego wybrac co dla nas najlepsze (spuscizna po PO)

    3. Gts

      Szkoda ze nawet Francja nie uzywa tych smiglowcow w wersji ZOP i SAR ale spoko zwolennicy karaczana dalej beda udowadniac ze czarne jest biale. A kontrakt jest podpisany frajerzy tak ze dzis airbus nie musi przeniesc do Polski niczego oprocz lakierni. I to jest to czego bronicie. Nie macie pojecia o kontrakcie ale ukuliscie teorie ze Caracal to najlepszy wybor. W rzeczywistosci to co dostaniemy to nawet nie 1/4 obietnicy.. o ktorej marzycie tj samodzielny zaklad z prawami do modernizacji i projektowania. Byscie mieli jakies zrodelko w rzadzie to dowiedzielibyscie sie ze WZL nie dostanie zadnej linii produkcyjnej. W zwiasku ze stopniem skomplikowania maszyn i krotka seria maszyn specjalistycznych zostana zlozone we Francji. Do Polski przyjada tylko transportowe wstepnie ppskladane na eurpaletach. W WZL moga co najwyzej polskie naklejki nalepic a nie montowac smiglowce. Moze z serwisem da sie cos uratowac... Francuzi po swojemu waw jeszcze lepiej wydymali niz amerykanie. No ale trzeba robic interesy z Francuzami zeby cos wiedziec, a przecietny uzytkownik forum to gosc co czyta skrzydlata polske i skleja modele. Co do wersji uzbrojonej S70i prezes LM jasno powiedzial ze odkad sikorsky jest w LM jest to mozliwe bo wczesniej Sikorsky nie oferowal nikomu uzbrojenia - taka byla polityka firmy. Takze panie fff troche mijasz sie z prawda, albo g.. wiesz. Caracal jest maszyna wszystkiego czyli nie sprawdza sie do niczego, bo do kazdego zadania dedykowane maszyby sa lepsze. Tak dla ZOP lepszy jest Merlin a dla zadan "specjalsow" UH60. Wspolna platforma to taka sama droga do nikad jak F-35. Zadania sa zbyt rozne i nie da sie ich pogodzic, a kompromis kosztuje utrate zbyt wielu istornych zdolnosci. No i wymysl naszych gieneralow zeby obciszyc uzbrojeniem smiglowce transportowe... gratulujemy inteligencji. Do solony takiej grupy sluza szturmowe smiglowce i nie da sie ich zastapic obciazonymi na maksa transportowymi bo zgubia juz cala predkosc z predkoscia wznossenia wlacznie o zwrotnosci to juz w ogole bedzie mozna zapomniec. Nie jestem ani zwollenikiem S70i ani tym bardziej nie latajacego nigdzie AW139 ale jestem wielkim przeciwnikiem oklamywania ludzi o zaje...sci Caracala. A jaka jest to maszyna? Zadajcie sobie pytanie dlaczego na swiecie jest jej tak malo i dlaczego Francja posiada tylko 16 szt. No i nie ma ich w wersji ZOP.. no i ten offset z ktorego prawie nic nie wyjdzie... jak dlugo jeszcze bedziecie kitowac ludzi? Sami zolnierze mowili ze Caracal jest om nieprzydatny bo jest za waski i brakuje mu kilku centymetrow zeby dalo sie do niego zapakowac potrzebny sprzet... My juz nigdy nie bedziemy produkowac smiglowcow uswiadomcie to sobie i zejdzcie na ziemie. Nie mamy ani technologi ani wiedzy ani pieniedzy. Nie jestesmy i nie bedziemy konkurowac z tuzami, bo to sa takie naklady ze w pojedynke nic sie nie da zrobic. Kazda maszyne czy to nowego Leo3, F-35 skalda kilka firm lub anwet kilka panstw bo naklad jest zbyt wielki. W smiglowcach dzis nie mamy nic i wobec tego w zadne konsorcjum wejsc nie mozemy... przykre ale trzeba zejsc na ziemie i wziac sie za cos co jestesmy w stanie udzwignac a nie marzyc o lotach na ksiezyc, jesli nie mamy Polskiej firmy ktora umialaby stworzyc chocby samochod (nie skladany z podzespolow zagranicznych a zbudowany od podstaw).. Polacy to tacy ulani i marzyciele a najczesciej nie sa w stanie nawet sasiadowac ze soba a co dopiero wspolpracowac przy budowie maszyn i pojazdow. Ku przestrodze napisse jeszcze jedno. Polskie firmy buduja lokokotywy i co z tego ze sa dobre jak nie ma kupcow. A co wy chcecie budowac smiglowiec ktory bedzie byle jaki bo nie mamy wiedzy, umiejetnosci i technologii i co z nim zrobimy? To samo co przez 15 lat z podwoziem do Kraba az ktorys madrzejszy minister ukreci leb temu planowi dojenia podatnika... dajcie spokoj i wezmy sie za cos co jest w zasiegu naszej reki. Smiglowce napewno nie tak samo jak samoloty, okrety, okrety podowene czy czolgi. Moze sprobujmy najpierw poskladac nastepce Honkera tak zeby sie nie rozpadl po roku uzytkowania gubiac most w czaie jazdy i rozpadajac sie od rdzy...

  11. fff

    Jak już się okazało że wybrano co innego, to nagle da się nawiązać współpracę. Można w Polsce prowadzić badania i rozwój, a nawet sprzedać uzbrojony śmigłowiec

  12. mickey

    Na jakiej podstawie prawnej mają być wybrani. Bo chyba na razie jedyna droga to rozpisanie nowego przetargu plus arbitraż z Airbusem.

  13. oloo

    Listy intencyjne, dialogi techniczne,sympozja, nierozstrzygnięty przetarg na Caracale :) Dużo gadania i bicia piany :) a helikopterów ciągle nie ma :) I tak jest ze wszystkim :)

Reklama