Znamy harmonogram dostaw Orlików TC-II Advanced

23 sierpnia 2019, 13:53
Obraz1
PZL-130 TC-II Advanced Orlik Fot. PZL Warszawa-Okecie

Z informacji, do jakich dotarł portal Defence24.pl, wynika, że do jesieni przyszłego roku do 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego trafić powinna partia zmodernizowanych do standardu TC-II  Advanced turbośmigłowych samolotów szkolno-treningowych PZL-130 Orlik, które dotychczas reprezentowały wersję TC-I.

Zgodnie z aktualnymi planami odbiór 12 maszyn ma zakończyć się do końca października 2020 roku. Z pozostałych 16 Orlików, które wcześniej reprezentowały już standard TC II i przeszły modyfikację do standardu TC-II Advanced, 10 zostało już odebranych, 5 kolejnych ma zostać przekazanych jeszcze w tym roku, a ostatni egzemplarz ma wrócić do jednostki w roku 2021. Informacje o obecnym stanie realizacji umowy na modernizację Orlików przekazał portalowi Defence24.pl rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia SZ RP, kpt. Krzysztof Płatek.

Wykonawcą wszystkich prac związanych z wyżej opisanym procesem modernizacji i modyfikacji Orlików są zakłady EADS PZL Warszawa-Okęcie S.A. należące do firmy Airbus Polska S.A. Umowę na modernizację 12 maszyn PZL-130 TC-I do standardu TC-II Advanced będących na wyposażeniu 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego z Radomia pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a zakładami PZL Warszawa-Okęcie podpisano 19 grudnia 2017 roku. Zgodnie z zapisami tej umowy głębokiej modernizacji  miała być poddana konstrukcja samolotu i jego awionika. W pierwszym etapie miano dokonać montażu nowych skrzydeł i ogonowej części kadłuba, łoża silnika i owiewki kabiny załogi oraz nowego silnika PTA6-25C Pratt & Whitney Canada o mocy 760 KM z czterołopatowymi śmigłem Hartzell, a także nowego układu klimatyzacji i elektryki. W drugim etapie prac dokonuje się montażu nowoczesnych przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych takich jak zintegrowane wyświetlacze parametrów lotu, wskaźniki: pracy silnika, nawigacji i ostrzegawcze, nową radiostację pokładową, układ ostrzegania o zbliżaniu się do powierzchni ziemi oraz o ruchu lotniczym i antykolizyjny. Przeprowadzone prace pozwolą dodatkowo na wydłużenie resursu tych maszyn do 12 000 godzin w powietrzu.

Równolegle do tych prac prowadzony jest, ujęty w tej samej umowie, program modyfikacji posiadanych wspomnianych 16 maszyn PZL-130 TC-II do wersji TC-II Advanced. Łączna wartość zapisów tego kontraktu wynosi 186 mln PLN.

Co warte podkreślenia 24 stycznia 2019 roku Airbus Polska zawarł też umowę na konserwację flot maszyn CASA C295 i PZL-130 Orlik na kolejne cztery najbliższe lata. Jeśli w obu prowadzonym programach nie dojdzie do żadnych poważniejszych problemów i opóźnień, wszystko wskazuje na to, że wszystkie 28 Orlików wróci Radomia z góry zaplanowanym terminie.

Reklama
Tweets Defence24