Zmodernizowane BTR na białoruskiej paradzie

12 maja 2020, 12:48
911d51c1d1b269d0c501cde165e302bf
Fot. MO Białorusi

W czasie tegorocznej edycji defilady z okazji Dnia Zwycięstwa w Mińsku białoruska armia zaprezentowała publicznie szeroką gamę wykorzystywanych wozów bojowych. Wśród nich znalazły się m.in. zmodernizowane kołowe transportery opancerzone BTR-70MB1.

W styczniu 2017 roku białoruski resort obrony poinformował o zakończeniu prac badawczo-rozwojowych nad modernizacją kołowych transporterów opancerzonych BTR-70 do standardu BTR-70MB1, które prowadziły 140. Zakłady Remontowe z Borysowa. Testy państwowe zakończono w listopadzie 2016 roku, co pozwoliło na rozpoczęcie seryjnej modernizacji używanych BTR-70. Głównym celem tej modernizacji jest poprawa mobilności, a także poziomu ochrony balistycznej i ergonomii wnętrza pojazdu. Co ciekawe nie zdecydowano się na wzmocnienie siły ognia poprzez wymianę uzbrojenia, które nadal stanowi wielkokalibrowy karabin maszynowy KPWT kal. 14,5 mm i czołgowy karabin maszynowy PKMT kal. 7,62 mm w obrotowej wieżyczce.

Poprawę mobilności uzyskano dzięki wymianie dwóch silników gaźnikowych ZMZ-4908o o łącznej mocy 240 KM na nowy silnik wysokoprężny KamAZ-7403.10 o mocy 260 KM. Modyfikacja ta wymagała zmian w konstrukcji układu napędowego, w tym montażu nowego układu przeniesienia napędu oraz nowego systemu napędowego do pływania na ten z BTR-80. W wyniku wprowadzonych zmian masa całkowita zmodernizowanego wozu wzrosła o półtorej tony do 13 ton, jednak dzięki wzmocnieniu napędu jego prędkość maksymalna wynosi obecnie 92 km/h.

Wzrost poziomu ochrony balistycznej uzyskany został dzięki osłonięciu ze wszystkich stron kadłuba i bocznej i tylnej części wieżyczki ekranami pancerza klatkowego składającego się z poziomowych listw rozmieszczonych w niewielkiej odległości od siebie. Rozwiązanie to zwiększa szanse na neutralizację (poprzez przedwczesną detonację głowic) pocisków kumulacyjnych wystrzelonych z ręcznych granatników przeciwpancernych przed uderzeniem w pancerz właściwy.

W celu poprawy ergonomii wnętrza i komfortu dla przewożonych żołnierzy zwiększono wysokość przedziału desantowego o 14 cm, a także zamontowano boczny, dzielony właz desantowy, którego górna część otwiera się w kierunku jazdy, natomiast dolna służy jako stopień (rozwiązanie z BTR-80). Dodatkowo zmodernizowany wóz wyposażono w lokalną radiostację cyfrową R-181-50TU oraz sześciolufową wyrzutnię granatów dymnych kalibru 81 mm.

Obecnie na uzbrojeniu białoruskich wojsk lądowych ma znajdować się 39 egzemplarzy kołowych transporterów opancerzonych BTR-70. Uzupełniają je 153 egzemplarze kołowych transporterów opancerzonych BTR-80. Te ostatnie mają być stopniowo poddawane podobnemu zakresowi modernizacji jak starsze BTR-70.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 27
Reklama
Zbigniew
środa, 13 maja 2020, 02:58

Warto skończyć prześmiewcze wypowiedzi o Białorusi, idą swoją drogą i mają sukcesy - np. w turystyce. Gdy nie ulegają Putinowi powinniśmy ich wspierać, miejsce Białorusi jest w grupie Międzymorza, z nami!

Tiger
wtorek, 12 maja 2020, 23:57

STANY ZJEDNOCZONE TRUPY TZW WEDLUG WAS ZOSTAWIAJANA CZARNA GODZINE WRAZIE WOJNY ELEKTRONIKA MOZE BYC BEZ UZYTECZNA NA BRON ELEKTRO MAGNETYCZNA.

Siara Siarzewski
wtorek, 12 maja 2020, 22:19

Na goździkach? Jeździ same goździki jeżdżą

ryba
wtorek, 12 maja 2020, 19:00

zintegrowany PPanc jak widać :)

ccc
wtorek, 12 maja 2020, 18:33

Czy w naszym wojsku jeszcze coś jeździ na gaźnikach ???

Aza
środa, 13 maja 2020, 08:47

Ural 375D, Ził 157K, Ził 131, GAZ 66.

Awiator
środa, 13 maja 2020, 06:05

Brdm 2 w różnych wersjach tj rozpoznania skazeń ,z ppk malutka .

Nikt
wtorek, 12 maja 2020, 18:26

Troche biedna ta modernizacja

ito
środa, 13 maja 2020, 11:51

Praktyczna. Niewielki koszt, znacznie poprawione własności eksploatacyjne. Przy czym nie próbowali z niego zrobić BWP na kołach, to w dalszym ciągu KTO.

Pirat
wtorek, 12 maja 2020, 15:54

Pomalowali i wyglada jak nowy!

Marek
wtorek, 12 maja 2020, 20:53

Niezupełnie. Waży 1.5 T więcej, wymienili silnik, skrzynię biegów i dodali boczne włazy. Mała rzecz, a cieszy.

Patriota
wtorek, 12 maja 2020, 16:32

Podobnie jak u nas malują T-72 i jak mówił minister to ma przystosować te trupy do współczesnego pola walki :) Tylko u nas te malowanie nazwano modernizacją hahaha

Ugh
środa, 13 maja 2020, 00:03

T72B3 nazywasz malowaniem?

LMed
wtorek, 12 maja 2020, 15:44

Wygląda marnie i taki biedny jest.

tagore
wtorek, 12 maja 2020, 15:25

Kopia ukraińskich pomysłów za niewielkie pieniądze ale trochę to waży, na działko jak na BWP2 zabrakło.

Kamyk
środa, 13 maja 2020, 10:25

2a46 to g.... mowiac ,delikatnie . Kupno porządnej wieży na BTR kosztuje , wymiana na np.23mm tez bez sensu.

Davien
środa, 13 maja 2020, 11:22

Kamyk, 2A46 to by nauczyła tego BTR latac jakby stzrelił??

kat na gombazę
wtorek, 12 maja 2020, 15:10

czekam na zachwyty!

Adam S.
wtorek, 12 maja 2020, 14:58

Wzmocnienie silnika z 240 do 260 KM to trochę sztuka dla sztuki.

QRF
wtorek, 12 maja 2020, 19:57

Tam były wcześniej dwa silniki, koszmar dla mechanika. No i mniej pali bo diesel.

Fanklub Daviena
wtorek, 12 maja 2020, 18:06

Umiesz czytać ze zrozumieniem? Wymieniono 2 silniki benzynowe (łatwopalność!) o łącznej mocy 240KM na jeden Diesel 260KM. Na pewno podniosło to bezpieczeństwo, niezawodność, zasięg i obniżyło koszty użytkowania.

Adam S.
środa, 13 maja 2020, 09:56

Fanku, jeśli już wymieniali napęd, to powinni wymienić nie tylko na bardziej niezawodny i bezpieczny ( co jest oczywiste w nowej jednostce, więc nie musiałem o tym wspominać ) ale też przy okazji na mocniejszy, co poprawiłoby szybkość, mobilność i otworzyło możliwości zwiększenia masy i dalszej modyfikacji - poprzez zwiększenie opancerzenia i uzbrojenia.

Davien
wtorek, 12 maja 2020, 17:14

Podobnie jak nasze honkery z 4C90, który nadaje się do traktorka-kosiarki a nie auta 4x4. Gdyby PIMOT nie był przechowalnią leśnych dziadków to wsadziliby tam SW400 i mielibyśmy polski odpowiednik HMMWV... a tak wyszedł kubelwagen na płycie podłogowej Poloneza i silniku z Żuka.

Clash
wtorek, 12 maja 2020, 16:28

Stare pewnie zajechane już były... a te dodatkowe 20 KM transmisja jeszcze pociągnie....

Marek
wtorek, 12 maja 2020, 20:57

Nie zapomnij, że masa wzrosła mu o 1.5 tony. W tym układzie przyrost 20 koników to mało. Niby jakoś wyrabia. Ale może dlatego, że nowy diesel jest bardziej elastyczny od wcześniejszego benzyniaka.

fefe
środa, 13 maja 2020, 07:58

benzyny są wysoko obrotowe >niski moment obrotowy , disel jest wolno obrotowy > wysoki moment a po 3cie pisali że układ napędowy zmienili i raczej chodziło tu nie tylko o silnik ale również o transmisje .....

Davien
środa, 13 maja 2020, 11:24

Musieli wymienic transmisje bo stara była pod dwa silniki, skrzynię biegów tez zmienili.

Tweets Defence24