Zmiennopłaty Osprey dla indyjskich VIP-ów?

24 stycznia 2014, 15:09
V-22 Osprey w barwach amerykańskiej eskadry prezydenckiej MVX-1 - fot. US Marines

Amerykański koncern Textron zaoferował zmiennopłaty V-22 Osprey siłom powietrznym Indii. Miałyby one służyć do przewozu VIPów. Indie z przyczyn korupcyjnych anulowały kontrakt na 12 śmigłowców z AgustaWestland i są zainteresowane zakupem maszyn innego typu do przewozu najważniejszych osób w państwie.

"Jesteśmy gotowi zaoferować Indiom V-22 Osprey w konfiguracji VIP poprzez system Foreign Military Sales. Jest to unikalny i konkurencyjny produkt.

Oświadczył w wywiadzie dla lokalnych mediów Inderjit Sial, prezes Textron India

Ta zaskakująca odpowiedź pojawiła się w związku z pytaniami o możliwość zaoferowania Indiom śmigłowców produkcji Bell Helicopters, firmy należącej do koncernu Textron. Prezes Sial poinformował, że maszyny V-22 Osprey w wariancie VIP zostały włączone do floty powietrznej prezydenta USA i służyły już do przewozu jego świty. 

Ponieważ maszyny tego typu objęte są specjalnymi obostrzeniami, sprzedaż mogłaby być przeprowadzona przy aprobacie amerykańskich władz, poprzez program Foreign Military Sales. W takim wypadku Indie stałyby się drugim po Izraelu zagranicznym użytkownikiem tych unikalnych maszyn. 

Indie odczuwają pilne zapotrzebowanie na maszyny transportowe dla najważniejszych osób w państwie i gości zagranicznych. Obecnie eksploatowane Mi-8S wymagają szybkiego zastąpienia. W obliczu zerwania w pierwszych dniach stycznia kontraktu podpisanego na 12 maszyn AW101 z koncernem AgustaWestland niezbędnę są doraźne rozwiązania. Dlatego Indie negocjują z Rosjanami modyfikację najnowszych eksploatowanych maszyn Mi-17v-5.

Rozwiązania długoterminowego jeszcze nie wybrano, jednak Textron chce najwyraźniej wykorzystać sytuację. Nie tylko w tym indyjskim kontrakcie. Podczas tego samego wywiadu w którym pojawiła się kwestia V-22 Osprey, prezes Textron Inda zaproponował też śmigłowce Bell 407 w programie wymiany lekkich śmigłowców Cheetah (SA315B Lama) i Chetak (SA316 Alouette III), które z powodu śmierci 12 pilotów nazywane są „pułapkami śmierci”.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 0
Reklama
No results found.
Tweets Defence24