Reklama

Geopolityka

Zmiany w komisji badania wypadków lotniczych

Fot. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa/Twitter
Fot. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa/Twitter

Płk rez. inż. Zbigniew Drozdowski i pilot inż. Andrzej Pussak zostali zastępcami przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych - poinformowało w piątek ministerstwo infrastruktury i budownictwa. 

Na sekretarza przewodniczącego komisji został powołany pilot inż. Piotr Richter. Pod koniec września br. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk powołał na stanowisko przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL) płk. Andrzeja Lewandowskiego. Zmiana na stanowiskach przewodniczącego i zastępców nastąpiła na podstawie noweli prawa lotniczego.

Płk rez. inż. Zbigniew Drozdowski został zastępcą przewodniczącego ds. technicznych. Ukończył Wojskową Akademie Techniczną w 1981 roku. Wieloletni pracownik Inspektoratu Ministerstwa Obrony Narodowej ds. Bezpieczeństwa Lotów oraz Inspektoratu MON ds. BL. Pełnił funkcję zastępcy szefa Inspektoratu. Posiada 20-letnie doświadczenie w badaniu zdarzeń lotniczych. Brał udział w badaniach 60 zdarzeń lotniczych w Polsce i za granicą, w tym 32 katastrof i 3 awarii. Uczestniczył w badaniu 5 katastrof, jak przewodniczący komisji. Autor i współautor wielu książek i publikacji dotyczących bezpieczeństwa lotów. Inżynier pokładowy na śmigłowcach z nalotem około 650 godzin.

Pilot inż. Andrzej Pussak który został zastępcą ds. lotniczych, to wojskowy pilot samolotowy i śmigłowcowy klasy mistrzowskiej, oblatywacz. Cywilny instruktor pilot samolotowy, śmigłowcowy, szybowcowy, skoczek spadochronowy, pilot doświadczalny.

Ogólnie ma wylatanych 9200 godz. w tym 1350 godz. nalotu instruktorskiego oraz 1400 godz. w lotach doświadczalnych. Wykonał 802 skoki spadochronowe. Wykonywał loty na 28 typach samolotów, 3 typach śmigłowców, 12 typach szybowców i skakał na 14 typach spadochronów.

W latach 1976-2001 wielokrotnie powoływany do prac w komisjach badania wypadków lotniczych zarówno cywilnych jak i wojskowych w kraju i za granicą (między innymi: Chorwacja, Indie, Turcja, Niemcy, Włochy), kierował zespołami ds. personelu lotniczego, szkolenia i pilotażu.

Nominowany sekretarz, inż. pil. Piotr Richter to pilot wojskowy i cywilny. Ma wylatanych ogólnie 3 tys. godzin na samolotach odrzutowych, w tym ok. 1800 na Boeing B-737. W Urzędzie Lotnictwa Cywilnego pracował, jako specjalista prowadzący i nadzorujący procesy certyfikacji operatorów lotniczych. Zajmował się kontrolą bezpieczeństwa cywilnych statków powietrznych na ziemi i w powietrzu.

Nowelizacja ustawy Prawo Lotnicze, weszła w życie 13 września 2016 r. Zgodnie z nią 14 dni po wejściu w życie ustawy wygasa stosunek pracy z obecnym przewodniczącym. Minister właściwy do spraw transportu (obecnie minister infrastruktury i budownictwa) może powołać nowego przewodniczącego PKBWL.

Z kolei - jak zakładają nowe przepisy - w ciągu 30 dni od wejścia w życie mają zostać powołani zastępcy przewodniczącego komisji i jej sekretarz. Z tym samym dniem wygaśnie stosunek pracy z osobami obecnie pełniącymi te funkcje.

Stosunek pracy z pozostałymi członkami komisji wyznaczonymi na podstawie przepisów dotychczasowych wygaśnie po 60 dniach od dnia wejścia w życie nowelizacji, jeżeli przed upływem tego terminu nie zostaną oni powołani na członków w trybie określonym nowymi przepisami. W takiej sytuacji członkom PKBWL ma przysługiwać odprawa w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia.

Zgodnie z nowelą przewodniczącego komisji będzie powoływał minister na 4 lata a członkowie PKBWL, pełniący swoje funkcję kadencyjnie - do tej pory byli wyznaczani bezterminowo.

Nowelizacja usuwa z Prawa lotniczego zapis, że PKBWL wykonuje swoje zadania w imieniu ministra właściwego do spraw transportu. By zostać szefem albo wiceszefem PKBWL nie trzeba będzie wcześniej być jej członkiem.

Poprzednim przewodniczącym PKBWL był Maciej Lasek, który w lutym 2012 r. został powołany na przewodniczącego, zastępując Edmunda Klicha. Lasek był członkiem Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, która pod przewodnictwem Jerzego Millera badała katastrofę smoleńską. Był też szefem zespołu, który premier Donald Tusk powołał by przypominać ustalenia komisji Millera, zakwestionowane przez parlamentarny zespół smoleński kierowany przez Antoniego Macierewicza (PiS).

PAP - mini

Reklama

Komentarze

    Reklama