„Żelazna Dywizja” powiększy się o nowe jednostki

8 kwietnia 2021, 15:11
51102416034_ea9507f069_c
Fot. MON

W czwartek, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak wizytował dowództwo 18 Dywizji Zmechanizowanej. Gratulował dowódcy i żołnierzom z powodu powiększania się jednostki. "Ważne jest, aby wschodnia granica Rzeczypospolitej Polskiej była bezpieczna, żeby nasz kraj był bezpieczny. Dzięki 18 Dywizji Zmechanizowanej jest bezpieczna – to jest niewątpliwie osiągnięcie ostatnich lat" – powiedział.

W czwartek, 8 kwietnia br. w Siedlcach minister Mariusz Błaszczak poinformował o kolejnych etapach rozwoju 18. Dywizji Zmechanizowanej. Jak podkreślił szef MON to jeden z priorytetów rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. "To także istotne wzmocnienie wschodniej flanki NATO – 18. Dywizja Zmechanizowana rozrasta się stanowiąc o bezpieczeństwie wschodu Polski. Stanowiąc o bezpieczeństwie również wschodniej flanki NATO. Stanowi ona bardzo ważny element w systemie obronnym naszego państwa" - mówił minister.

Minister M. Błaszczak wręczył nominacje na stanowiska dowódców nowych jednostek wsparcia dywizji: 18. Pułku Artylerii i 18. Pułku Przeciwlotniczego.

Jest to niezwykle istotne, żeby właśnie te dwie jednostki w szybkim tempie uzyskały gotowość bojową – one stanowią niewątpliwie bardzo ważne elementy 18 Dywizji Zmechanizowanej.

Mariusz Błaszczak

18. Pułk Przeciwlotniczy w Sitańcu koło Zamościa oraz 18. Pułk Artylerii w Nowej Dębie są jednostkami formowanymi od podstaw, w nowo tworzonych kompleksach koszarowych. Dowództwo w nich obejmą pułkownik Radosław Kudraj i pułkownik Piotr Brzeziński. Co więcej, w tym roku rozpocznie się formowanie pierwszego, a w 2022 roku drugiego batalionu zmechanizowanego, które będą stacjonowały w Białej Podlaskiej. Oba te bataliony podlegać będą 1. Warszawskiej Brygadzie Pancernej. Rozpoczęło się już także formowanie dywizjonu artylerii samobieżnej w Siedlcach, który również podlegał będzie 1. Brygadzie Pancernej. Ponadto w Lublinie, w ramach 19. Brygady Zmechanizowanej, formowany jest batalion czołgów i dywizjon przeciwlotniczy.

W trakcie wizyty szef MON obserwował również ćwiczenie dowódczo-sztabowe pk. Akacja-21/II. To drugie, z czterech, ćwiczeń certyfikujących dowództwo 18. Dywizji Zmechanizowanej im. gen. broni Tadeusza Buka. Pełną gotowość operacyjną dywizja osiągnie w drugim kwartale br., kiedy w ramach ćwiczenia Dragon-21, jako pierwszoplanowy ćwiczący, zostanie poddana ostatniemu etapowi certyfikacji.

Nowo formowany związek taktyczny będzie również spełniać wszystkie standardy NATO i będzie gotowy do wykorzystania w ramach wzmocnienia sojuszniczego. Minister Mariusz Błaszczak w 2018 roku podjął decyzję o utworzeniu 18. Dywizji Zmechanizowanej. Jej formowanie jest jednym z kluczowych elementów odbudowy i realnego wzmocnienia potencjału obronnego na tzw. ścianie wschodniej. W czerwcu 2020 roku dywizja osiągnęła wstępną gotowość operacyjną.

Powstała w 2018 roku dywizja nawiązuje tradycją do wydarzeń, które miały miejsce w 1920 roku – do zwycięskiej wojny z bolszewikami i bitwy warszawskiej. W ramach tych wojsk wyróżniła się właśnie 18. Dywizja Piechoty, nazywana później Żelazną Dywizją.

image
Fot. MON
image
Fot. MON
image
Fot. MON
Reklama
Reklama
Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 138
Reklama
Aa
niedziela, 11 kwietnia 2021, 21:29

Tyle nowych jednostek naraz. Czy wystarczy dla nich patronów?

AWS-93
niedziela, 11 kwietnia 2021, 20:57

"Pełną gotowość operacyjną dywizja osiągnie w drugim kwartale br., kiedy w ramach ćwiczenia Dragon-21.......itd." Skoro tworzone są dopiero nowe jednostki, tj. pułk artylerii i pułk plot, to 18 dywizja nie będzie w stanie w ww .terminie osiągnąć FOC. Dowództwo i sztab dywizji oraz niektóre jednostki na pewno tak (np. batalion dowodzenia). Panie autorze, dywizja to nie to samo co jej dowództwo i sztab.

wert
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 10:34

masz w dywizji 2 brygady, trzecią Lubelską w formowaniu + jednostki wsparcia. Tak się robi na całym świecie. Rozwija się wojsko w oparciu o istniejące już jednostki. Gotowość operacyjną 19 Brygady podawali na 30 VI 2022

Viktor
niedziela, 11 kwietnia 2021, 15:39

Chełm matecznik PiS otrzyma jednostkę PiS

trzcinq
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 21:35

Bzdury. Chcesz powiedzieć że Polska na wschód od rz. Wisła jest do oddania? Tam powinny być lekkie mobilne jednostki których zadaniem przy pomocy lotnictwa oraz artylerii (Homar z tymże o maks zasięgu) powinno być opóźnienie działań przeciwnika do czasu nadejścia pomocy ze stron sojuszników (o losie oby!) w ten sposób zadajesz im straty o oddajesz jak najmniejszy teren bo jak dojdą do Wisły to mamy (my Polacy przechlapane) a OTAN znacznie utrudnione zadanie. Dlatego Rosomaki, ottokar- brzoza mile widziana. Dlatego Borsuk taki a nie inny. Dlatego Homar ale o większym zasiegu. Dlatego WOT ( głos rozpaczy ale w odpowiedni sposób zorganizowana to i nie glupia) Dlatego drony,drony i drony. Jak słyszę takie bzdety jakie prawisz to zastanawiam się w czyim imieniu nadajesz. A może powielasz coś usłyszanego albo przeczytanego a co nie przeanalizowałeś przed klikaniem w klawiaturę

KUKUŁKA
niedziela, 11 kwietnia 2021, 11:26

SPOKOJNIE...Żelazna Dywizja ma swoją nazwę roboczą systemy decyzyjne z Klonowej i Karowej po porozumieniu stron nadały jej nazwę gdzie w nomenklaturze NATO brzmi madam ”Iron Maiden"

hmm
sobota, 10 kwietnia 2021, 23:04

Ten minister to istny cudotwórca lepszy od Salomona który nie potrafił nalać z pustego w próżne a minister potrafił, stworzył nowa jednostkę a jednocześnie wojsku nie przybył ani jeden żołnierz czy sztuka sprzętu. To dopiero cudotwórstwo na topowym poziomie, powiększył wojsko nie powiększając go wcale.

GRD
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 14:37

Trochę wojska przybyło. Fakt, marnej wartości. Zmech Biała Podlaska - 40 latkowie, kobiety po 40, zero sprawności fizycznej, sztuka dla sztuki. Młodzi nie lepsi. Liczy się ilość a nie jakość.

Garda
sobota, 10 kwietnia 2021, 14:06

Pierwszym krokiem powinno być powołanie we wszystkich aktywnych jednostkach dodatkowych plutonów, kompani itd. To samo z dodatkowymi bateriami Raków. Dodatkowe PPK Spike LR 2, Langusty 2, Poprady powinny być już na taśmach produkcyjnych.

fefe
sobota, 10 kwietnia 2021, 11:46

Wojsko powinno być nowoczesne świetnie uzbrojone w wysokiej jakości sprzęt , jakość a nie ilość . A my mamy muzeum na kółkach ale liczebność i to w szczególności jenerałów że hoho ........ MW 3 fregaty trzy rakiety przeciwokrętowe i mamy orke bez możliwości wynurzenia .....

trzcinq
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 21:40

Liczy się jedno i drugie. NaleŻy określić zagrożenie oraz możliwy przebieg starcia. Armia zawodowa i nowoczesny sprzęt to podstawa ale bez rezerw to długo nie powalczysz (mam na myśli nasze położenie uwzględniając powyższe analizy) Za dużo swego widzi mi się opierasz na ostatnich dokonaniach dzielnych pielgrzymów niosących demokracje na bliskim wschodzie. Prawdą jest że w statciach z pastuszkami z ak47 nieźle im to wychodzi.

Żenada
piątek, 9 kwietnia 2021, 21:30

A dywizjon ppanc będzie mieć "śmiertelnie groźne" Rosomaki S "wyposażone" w obsługiwane ręcznie Spike. A pulk plot dostanie Rosomaki do wożenia ręcznie obsługiwanych Gromow. A pulk artylerii stare Bm21?

Yutr
sobota, 10 kwietnia 2021, 15:33

Dywizjon ppanc?

Tani
niedziela, 11 kwietnia 2021, 18:18

Dywizjon to artyleria. Spike to piechota wiec kompania jesli juz.

Artylerzysta
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 22:01

Spike to artyleria, ponieważ zgodnie z przyjętym podziałem w SZRP wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych zaliczane są do artylerii. W Suwałkach jest pułk ppanc., który ma dywizjony.

Ar
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 08:25

Spike to artyleria plac rakietowa. Ale faktycznie pododdziały będące w strukturach ogólnowojskowych mają ich nazewnictwo - kompanie wsparcia na batalionach to przecież wyłącznie artyleria. Jeżeli tworzą samodzielny pododdział nazewnictwo dywizjon, bateria jest jak najbardziej poprawne

Polak z Polski
piątek, 9 kwietnia 2021, 18:48

Jest gorzej niż w 1939 r. Kaczyści sami uwierzyli w swoją propagandę, żyją iluzjami, tradycjami i to ma wystarczyć do obrony Polski. Tu trzeba prawdziwej kasy i to już, na wczoraj. Jak nie ma to pożyczać. Połowę budżetu państwa trzeba przeznaczać na modernizację i rozbudowę wojska. Nie mam zamiaru ja i moi potomkowie przez głupotę rządzących być niewolnikiem przez następne sto czy dwieście lat.

Sojuz
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 10:04

De facto jest gorzej niż piszesz. Pieniądze są.. 2,5 % PBK idzie na armie. 52 miliardy złotych. 10 miliardów dolarów. Stać nas na wszytko gdyby nie to że pieniądze się marnotrawi na przykład na emerytury dla 40 letnich żołnierzy.... to oczywiście niewygodny temat, ale emerytury pożerają połowę z tych 10 miliardów. Resztę rozkrada przerośnięty aparat MON, a żołnierze biegają w stalowych hełmach.

żaden strateg
wtorek, 13 kwietnia 2021, 09:47

A broni Polakom świadomym historii i możliwości jej powtórzenia to oczywiście nikt nie dawał i nigdy nie da... Bo po co; "jest przecież armia i służby!"

GRD
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 14:38

I piórnikach Lubawy. O ochronie balistycznej można zapomnieć. Tak samo o optyce do broni i sortach mundurowych.

żaden strateg
wtorek, 13 kwietnia 2021, 09:46

A broni Polakom świadomym historii i możliwości jej powtórzenia to oczywiście nie dadzą... Bo po co...

Hektor
piątek, 9 kwietnia 2021, 16:55

Może by tak w końcu skończyć z tym, że różne typy jednostek wchodzących w skład jednego związku taktycznego stacjonują w różnych miejscowościach (czołgi, piechota zmechanizowana, obrona plot, artyleria, logistyka itd. itp. wszystko porozrzucane bez ładu i składu). Jak niby 18. Pułk Przeciwlotniczy ma osłaniać przed środkami napadu powietrznego 18. Pułk Artylerii skoro obie jednostki dzieli ponad 100 km?

As
niedziela, 11 kwietnia 2021, 17:49

Ale Ty poważnie myślisz, że te jednostki będą walczyć w miejscach gdzie stacjonują?

Ktoś
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 22:14

Co nie zmienia faktu, że siły szybkiego reagowania powinny być zorganizowane właśnie w taki sposób, aby w jednym miejscu stacjonowała powiedzmy cała batalionowa grupa taktyczna, gotowa do natychmiastowego wyruszenia, razem z elementami wsparcia.

SAS
sobota, 10 kwietnia 2021, 16:11

Bo pułk przeciwlotniczy będzie walczył z czołgami, a pułk artylerii z samolotami. Zdaj się na polskich generałów, gdyż oni wiedzą co czynią.

sobota, 10 kwietnia 2021, 16:06

Czemu NATO wysyła na wschód batalionowe grupy bojowe, a nie pułki, brygady, dywizje?

Kazik :)
niedziela, 11 kwietnia 2021, 07:48

Bo mają nowoczesna doktrynę walki podobną do niemieckiej w czasie II WŚ gdy walczy się z przeważającym wrogiem, tzw. kampfgrupe (grupy batalionowe tworzące trzon formowanych w zależności od sytuacji taktycznej związków bojowych do przeciwdziałania, przez samodzielnych generałów - a to wielka sztuka wojny - nieopanowana SG WP a nawet bym powiedział nieopanowana w brygadach WP co jest już skandaliczne).

As
niedziela, 11 kwietnia 2021, 17:52

Bo wysyłają wojska na misje, w kraju są zgrupowani w brygady dywizje itd. Polska jak wysyłała duże kontyngenty do Afganistanu to też tworzyła zgrupowania bojowe

SAS
niedziela, 11 kwietnia 2021, 17:52

Dokładnie tak. Nie trzeba nowych brygad, ani dywizji, a wprost przeciwnie trzeba odchudzić te które już są, na rzecz realnych formacji bojowych, a nie rozbuchanych pułków garnizonowych.

GRD
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 14:40

Dokładnie. Batalionowego grupy bojowe. Szybkie, mobilne i uzbrojone po zęby. OPL, ppanc, piechotą itp. Widziałem dragonów z USA na Anakondzie 16. Wszystko w jednym, złożone do kupy. U nas nie będzie czasu na mobilizację i grupowanie wojsk. Decydenci wierzą, że wywiad sojuszniczy zdąży nas uprzedzić. Płonne marzenia.

piątek, 9 kwietnia 2021, 21:13

Bo mają technologie by zareagować na 100 km od swojej bazy

sobota, 10 kwietnia 2021, 16:25

Ciekaw jestem jaką.

Rhotax
sobota, 10 kwietnia 2021, 04:38

A przy użyciu czego ?

Rrr
piątek, 9 kwietnia 2021, 15:05

panie blaszvzak prosze o info co zostalo zakupione ze sprzetu zmechanizowanego w ostatnich 2 latach...bo wozenie muzeum z miejsca na miejsce to nie modernizacja armii i podnoszenie jej walorow obronnych

piątek, 9 kwietnia 2021, 21:35

Mam już dosyć malowania starych pordzewiałych złomów, ludzie zróbcie COŚ, z tym!!!!

Rhotax
sobota, 10 kwietnia 2021, 04:39

Nie z tym rządem.

Specjalista
sobota, 10 kwietnia 2021, 11:35

Z ewentualnym opozycyjnym znowu będzie rozbrojenie. Tak jak było poprzednio, pod dyktando naszych wschodnich i zachodnich sąsiadów.

Krzys
niedziela, 11 kwietnia 2021, 10:28

Obecna władza doprowadziła do paraliżu decyzyjnego. Strach obezwładnia każdego z "decydentów".

ZZZZ
sobota, 10 kwietnia 2021, 18:47

Wszystko co ma nasza armia to zakupy albo SLD albo PO-PSL. Obecna władza demontuje polską armię.

niedziela, 11 kwietnia 2021, 21:24

To podaj liczbę co kupiło PI i PSL ?

Wara
piątek, 9 kwietnia 2021, 13:29

Papier jest cierpliwy i dużo przyjmie nawet pięć dywizji się zmieści( a jakie wspaniałe nazwy można im nadać. Samą już nazwą będzie można przestraszyć przeciwnika).Potencjalny przeciwnik też wykaże się zrozumieniem i poczeka aż dywizja się sformuje. No i na szczęście jest kilka jednostek z których można pościągać i sprzęt i ludzie.

Maciek
piątek, 9 kwietnia 2021, 13:19

Jednostka pancerna w Lublinie to bardzo ciekawy pomysł. Większość koszar i ziemi została oddana kościołowi. W zasadzie w mieście jest tylko jedna pozostałość. Nie ma też żadnego poligonu czy nawet terenu, gdzie czołgi mogą ćwiczyć. No chyba, że mowa o jednostce w Lublinie dyskolowanej gdzie indziej...

Poinformowany
piątek, 9 kwietnia 2021, 17:41

Jednostka w lublinie ma być skoszarowana koło Lwowa.

piątek, 9 kwietnia 2021, 15:32

Garnizon jeszcze został, a za poligon dla t72 mogą robić od biedy Górki Czechowskie ;)

Krzys
niedziela, 11 kwietnia 2021, 10:30

No to tą jednostkę nazwie się "cynową" i będzie dobrze...

Polak
piątek, 9 kwietnia 2021, 12:54

Te uzbrojenie nadaje się Gruzję albo Mozambik ale nie na Rosję która posiada morderczą broń hipersoniczną czy rakiety dalekiego zasięgu Iskander nie wspomnę o broni atomowej , to jest tak jak by się człowiek rzucił z motyką na słońce i jeszcze jedno nikt z sojuszników nie będzie umierał za Polskę.

Rhotax
sobota, 10 kwietnia 2021, 04:43

Putin do 2036 jest Carem Rosji. Nie użyje BAtomowej bo jego cesarstwo miałoby wielkość jego bunkra po ataku odwetowym. BA to nie broń ...bo się jej nie da używać .

papaj
piątek, 9 kwietnia 2021, 20:18

iskandery są akurat średniego zasięgu, a w kwestii broni atomowej to nie masz pewności kto ją posiada z tych, którzy się nią nie chwalą, tak jak nie masz pewności czy broń atomowa tych co się nią chwalą jest w pełni nadająca do użycia, ponadto co będzie po jej użyciu ? czy potrafisz określić? bo to pierwszy warunek do określenia czy ktoś ją w ogóle użyje, użycie jakiejkolwiek broni o takiej skali rażenia musi mieć jasno określony cel i skutki

Adrian
piątek, 9 kwietnia 2021, 12:32

A wiadomo kiedy rozpocznie się proces rekrutacji Pułku w Nowej Dębie?

Piotr ze Szwecji
piątek, 9 kwietnia 2021, 12:08

Moja babcia mawiała, lepiej późno niż wcale. Problem tylko widzę z zakupem Kryli (Zuzanna nie lepsza?) i Narwi dla tych pułków. Rozumiem, że powodem przeciągania przez 2 lata w rozpoczęciu formowania tych pułków plot i artylerii była kwestia dania ministrowi MON czasu na uregulowanie zakupów uzbrojenia. Całe 2 lata minęły. Najwyraźniej czasu nie starczyło panu ministrowi całkowicie pochłoniętemu sesjami zdjęciowymi. Pytanie pozostaje otwarte do władz Polski, czy pod nieuwagą tego ministra MON w IU nie dostał bynajmniej wpływy jakiś antypolski rosyjski agent FSB. Gdzie Wisła, Narew, Kruk i Orka?

wert
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 12:17

Wisła I w realizacji- Sochaczew się buduje i szkoli w USA od chyba jesieni. Wypadałoby to wiedzieć. Narew czeka na radary i poczeka min 5 lat, podobnie jak Wisła na LTAMDS. Kruk robi badania wytrzymałościowe skorup Mi-24. Orka wiadomo- wyprzedzona przez Miecznika. To że robią za mało wynika tylko z braku kasy- to też wypadałoby wiedzieć. Kryl to NIE ta trakcja. Do Afganistanu już nie jeździmy więc gąska nie koło

audytor
piątek, 9 kwietnia 2021, 20:21

Oj Piotrze ty w gorącej wodzie kąpany, skoro płacisz podatki w Szwecji to pytaj tamtejszy MON co za nie kupił, nasz MON pozwól rozliczać podatnikom znad Wisły. Rozliczyli MON poprzednich ministrów i koalicji to i rozliczą obecną ekipę.

Piotr ze Szwecji
sobota, 10 kwietnia 2021, 13:58

Szwecja nie jest własnością ziemską polskiej szlachty, tylko Polska, ty następny cudzoziemcze z polskim obywatelstwem ubolewający, że twoje płacenie podatków w Polsce nie przekłada się na wynarodowienie Polaków i Polonii.

najszybszy rosyjski zegarek
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 09:18

Chyba raczej Pietia z Olgino.

piątek, 9 kwietnia 2021, 15:33

Dita najlepsza

bc
piątek, 9 kwietnia 2021, 11:55

No to teraz jeszcze kolejne umowy na sprzęt dla 4 batalionów artylerii i 3 batalionów przeciwlotniczych.

Jerry
piątek, 9 kwietnia 2021, 16:01

Panie Kolego!dywizjonów artylerii, dywizjonów przeciwlotniczych...Pozdrawiam st.chor.rez.dywizjon przeciwlotniczy

Jerry
piątek, 9 kwietnia 2021, 15:56

dywizjonów artylerii,dywizjonów przeciwlotniczych....pozdrawiam st.chor.rez.dywizjon przeciwlotniczy

Na trzeźwo
piątek, 9 kwietnia 2021, 11:34

"Dzięki 18 Dywizji (RP) jest bezpieczna..." Nie, panie ministrze ; co najwyżej za kilka lat będzie nieco bezpieczniejsza a jak na razie jej potencjał rośnie kosztem innych jednostek a zatem summa summarum obronność kraju nie zwiększa się ani o jotę.

GRD
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 14:46

Jestem w tejże dywizji i poza propaganda nie widzę żadnego wzrostu bezpieczeństwa.

Kasander
piątek, 9 kwietnia 2021, 11:07

Polska to nie Gruzja, Syria czy Czeczenia. Nieraz połamaliście sobie na nas zęby i tym razem też możecie, choć wam, potomkowie barbarzyńców ze wschodnich stepów, nigdy dość.

Kot Prezesa
piątek, 9 kwietnia 2021, 12:37

4 dni. Tyle by to trwało....

Wppr
sobota, 10 kwietnia 2021, 01:18

No tak, tak jak trwa 3 dni z Ukrainą i trzy dni z wodą na Krym. Zanim oni się zbiorą to miną tygodnie... a u nas - gwarantuję ci tak łatwo im nie pójdzie kolego.... więc lepiej się trzy razy zastanówcie

Fox
piątek, 9 kwietnia 2021, 21:38

Prawda. Dobrze gada.

piechur
piątek, 9 kwietnia 2021, 20:25

stawiam, że nawet w osiem dni nie przejdą 50 km nadgranicznych bezdroży, nie sforsują rzek, nie ominą jezior, bo to jest łatwe i proste tylko na ćwiczeniach, realia są zawsze zaskakujące, trudne, bolesne i zmienne a pycha czyni bezrozumnym

Ktoś
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 22:18

Dla nich to będzie prawie jak ćwiczenia. Biorąc pod uwagę gotowość bojową naszych jednostek i brak sił szybkiego reagowania, to zanim dotrą do Warszawy to stoczą może kilka niewielkich bitew z jakimiś pośpiesznie i bez ładu wysyłanymi jednostkami, które uda się zmobilizować na czas. Nie więcej.

Wwp
sobota, 10 kwietnia 2021, 01:19

Pewnie że tak, moze gdybyśmy nie byli w NATO...

db+
piątek, 9 kwietnia 2021, 23:33

Tak się składa, że na kierunku środkowej Wisły pierwszą poważną przeszkodą wodną jest ta Wisłą właśnie...

Glos
piątek, 9 kwietnia 2021, 18:34

3

servis forda
piątek, 9 kwietnia 2021, 10:46

Błaszczak kupił nowiuskie błyszczące lakierem i chromem fordziki. To powkladaja na pake proboszcza z kropidlami i wyślą na pielgrzymkę po wschodnich wioskach żeby pokazać siłę A i może jakaś kasę się zgranie?

Mizio
piątek, 9 kwietnia 2021, 23:59

Dokładnie tak

Piotr ze Szwecji
piątek, 9 kwietnia 2021, 11:59

"FMS man" upewnił się by nie było żadnych transferów technologii do polskiego przemysłu przy Mustangu, bo "cywilne". Jednak jakoś cywile zatrudnieni w WP, czy cywilni politycy spadochroniarze z rządu, nimi nie jeżdżą. W razie naprawy licencyjnej na pewno fabryka Forda w Południowej Afryce szybko usterki wymieni, jak i w razie potrzeby całą nową terenówkę w miejsce zniszczonej wyprodukuje. Po to Miecznik potrzebny do ochrony tych oceanicznych szlaków handlowych. Na pewno Rosjanie ze zrozumieniem dla problemów zaopatrzeniowych WP zatrzymają swoją ofensywę przeciwko Polsce na parę miesięcy po każdym dniu walk z Polakami. Rosjanie to tacy wielcy przyjaciele Polaków! Ktoś nadal nie uważa , że w MON i w IU za "FMS mana" grasuje antypolski rosyjski agent wykonując swobodnie rozkazy z FSB?

Wwww
piątek, 9 kwietnia 2021, 11:53

Oto opinia lewaka bez sensu i nie na temat

Rhotax
sobota, 10 kwietnia 2021, 04:48

To prawdziwa konkluzja. Za dużo wiary w czary religijne a za mało w artylerie ..

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 9 kwietnia 2021, 15:08

Też tak to odbieram.

Rhotax
sobota, 10 kwietnia 2021, 04:49

Gdyby nie prawaki wierzące nie byłoby ordynariatu polowego kompletnie zbędnego.

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 9 kwietnia 2021, 09:50

Jak ma być kolejny batalion zmechanizowany, to będą potrzebne nowe Rośki. Te jest gdzie zrobić. Mogą być nawet XP. Tylko z wieżami gorzej. Dlatego lepiej by było, żeby nie bawiono się z nimi w biurokratyczne korowody.

piątek, 9 kwietnia 2021, 15:12

Jak zmechanizowany to borsuki, zmotoryzowany to rośki.

zamaskowany Ranger
piątek, 9 kwietnia 2021, 09:39

Wszystko pięknie , ładnie tylko jakie uzbrojenie dla tych jednostek . Dla pułku przeciwlotniczego pewnie tylko bardzo krótkiego zasięgu czyli Poprady plus 23mm armaty . W pułku artylerii armatohaubice i wyrzutnie o zasięgu tylko około 40 km . Z takim sprzętem to niewiele wskórają przeciwko przeciwnikowi pokroju Rosji . Także mniej zachwytu i propagandy a szybciej nabywać sprzęt o większym zasięgu plus środki rozpoznania .

Rhotax
sobota, 10 kwietnia 2021, 04:52

Szybciej nabywać....w Polsce to nie jest możliwe . Ma być tak by łatwo paść ofiarą agresji . Przynajmniej tak robią od lat Min. MON.

Fg
piątek, 9 kwietnia 2021, 09:14

Czyli czas rozpocząć rozszabrowane istniejących pododdziałów ze sprzętu i ludzi. Ciekawe od których zaczną?

taka prawda
piątek, 9 kwietnia 2021, 08:49

Kreatywna polityka kadrowa z WP - tworzenie na potęgę nowych jednostek ... na papierze !!!

Andrettoni
piątek, 9 kwietnia 2021, 08:28

Moim zdaniem tworzenie nowych jednostek to głupota. Dalej nie mamy PPK na naszych BWP i KTO. Niestety, ale obecna wojna to drony, rakiety, środki plot. Gdybyśmy mieli odpowiednie nasycenie sprzętem i stary sprzęt przesunięty do rezerwy, to na jego podstawie można by stworzyć "dywizje rezerwowe". W tej chwili robimy dużo celów. Co gorsza nowy sprzęt powinien trafiać do starych jednostek, które mają już doświadczenie i powinny zyskiwać wysoki stopień gotowości bojowej i unowocześnienia, a trafia do jednostek nowo tworzonych, które mają najmniejsze doświadczenie. W ten sposób żadne jednostki nie będą w pełni gotowe. Niestety, ale bardzo mi to przypomina sytuację z Ukrainy z czasu zajęcia Krymu. Na papierze bardzo dużo, a w rzeczywistości... Proponuję przeprowadzić alarm ogólnokrajowy i zobaczyć ile sprzętu wyjedzie na poligon i z jakimi zapasami amunicji oraz z jaką liczba uzupełnień. Na podstawie tego. NATYCHMIAST uzupełnić te jednostki, które wypadną najlepiej do pełnych stanów osobowych. Wojna to nie plany, tylko rzeczywistość. Nikt nie będzie wypożyczał sprzętu na czas ćwiczeń innym jednostkom. Jeżeli są problemy ze sprzętem to to po prostu trzeba uzupełnić stany, ewentualnie przeformować jednostki. Jeżeli nie ma np. sprawnych BWP, to te same oddziały wyposażyć w ciężarówki. Trudno. Wojsko ma być gotowe z tym co ma.

Zawisza
piątek, 9 kwietnia 2021, 08:25

Należy odtworzyć 5 dywizje zmechanizowana w Gubinie, takich jak ta dywizij już nie będziemy mieli była to pierwszo rzutowa, wyposażona w najlepszy sprzęt, najlepiej wyszkolonych żołnierzy, dziś to przedszkole same grubasy co po 1km biegu wzywają karetkę tylko powrót wojska poborowego wzmocni nasza armię nie jakieś woty sroty, 18 miesięcy każdy mężczyzna polski winien spędzić w koszarach nie ubedzie mu nic a w przyszłości mamy parę tysięcy chopla gotowych do walki teraz zanim pospolite ruszenie to władza do jusa ucieknie nająć historie szlachciców to wozy najważniejsze, a jak tam pomalowane t72napewno przed rpg7 nowy lakier obroni i te 16 baterii patryjotow których nie ma tylko bronić będą nowogrodzka, marynarki wojennej to my już nie mamy rybaki z Ustki mają lepsze łajby, w wesołej szykują już się do defilady leopardy naropowane a konie już umyli także obecny stan armii to rok 1936do tego przez 30 lat doprowadziły rządy prawicowe nima polskiej armii a ni polskiej gospidarki

Tani
niedziela, 11 kwietnia 2021, 06:19

Zglos sie pierwszy ,bedzie wesolo. 18 m-cy?Rok nie wyrok jak dawniej gadano.

Marek. N
sobota, 10 kwietnia 2021, 00:03

Racja, tak samo myślę.

kanonier
piątek, 9 kwietnia 2021, 20:37

Służyłem w 11 dywizji w Żarach i była tak samo jak 5 dywizja "pierwszorzutowa" oparta na poborowym wojsku i posiadała tak samo słaby, zaniedbany sprzęt, rozkraczający się przy wyjazdach na poligon, największe problemy były z uruchomieniem starów z amunicją na składach amunicyjnych w lesie. Wojsko "szwejowskie" tylko odbębniało służby, warty, prawie nie ćwiczyło i było mizernej jakości, także fizycznej bo zaprawy poranne na większości liniówek były tylko na młodym roczniku, a potem już tylko poranne spacery z rękoma w kieszeniach. Nie było szkolenia w walce wręcz, prawie nie było strzelania na strzelnicy, pozorowane wojsko od sprzątania rejonów i pucowania kompanii/baterii do wysokości lamperii. Więcej ćwiczeń przez 5 miesięcy służby odbywali tylko poborowi w ośrodkach szkolenia specjalistów, tak było np. w Węgorzewie, ale i tak daleko było do profesjonalizmu ćwiczeń.

Box123
piątek, 9 kwietnia 2021, 13:47

Jedyne rządy prawicowe w tym czasie to rząd Olszewskiego rozwalony przez komune i prawicowych sprzedawczyków którzy traktowali władze jak okazję do krecenia lodów, a potem dwa rządy PiS. I dzisiaj jest tak samo. Jeśli ten rząd straci władze nic nie będzie. Dla lewicy czy to plarofrmowo-holowniowej czy tej zupełnie lewackiej wojsko to niepotrzebna fanaberia. Co nie zmienia faktu, że nieudolnosci tego rządu w sprawie modernizacji armii jest masakryczna, nie mówiąc już o Błaszczaku. Jeśli nie kupimy większej ilości f35 ( łącznie 80sztuk), Wisły i Narwi (odpowiednio 10 i 30 baterii) oraz nie wzmocnimy wojsk pancernych i rakietowych ( K2 pl i w przyszłości K3 PL + 160 homarow z produkcją rakiet 80 i 300km w Polsce) to wszystko inne będzie miało charakter iluzoryczny. A tymczasem lądujemy środki 1/4 środków na MW, która praktycznie nie zwiększy w żaden realny sposób naszych szans na skuteczną obronę Jeśli z umową na te fregaty, która prawdopodobnie jest już nie do uniknięcia, nie zostanie podpisana porządna umowa na Narew, Błaszczak powinien pożegnać się z urzędem

Eayt
piątek, 9 kwietnia 2021, 11:49

Do tego doprowadziły rządy lewicowe

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 9 kwietnia 2021, 15:10

Lewicowe? Ejże. Co prawda nie lubię lewicy, ale do zapaści w wojsku doprowadzili ci panowie, którzy kolegów szukali w Berlinie.

Fox
piątek, 9 kwietnia 2021, 21:42

Coś ci się poplątało. To PIS niestety zniszczył do końca WP.

grznad
piątek, 9 kwietnia 2021, 14:46

Masz chorą głowę. Chyba, że za lewicowe rządy zresztą zgodnie z faktycznym stanem uważssz"zjednoczoną praeice".

pk79
piątek, 9 kwietnia 2021, 10:59

RACJA !

AK
piątek, 9 kwietnia 2021, 08:22

Ciekawe co dostaną Ci nowi przeciwlotnicy. Na start, zapewne pioruny. Ale ciekawe co dalej.

abc
piątek, 9 kwietnia 2021, 11:01

Jak to co dostaną. Zu 23-2 z Tarnowa na paca Jelcza.

cba
piątek, 9 kwietnia 2021, 15:12

Nawet do Pilicy nie robi się takich.

Krzys
piątek, 9 kwietnia 2021, 07:36

No właśnie, "żelazna" to była stara 18 DP. Obecnie tworzona dywizja przejmuje tradycje poprzedniczki ale nie jest dywizją "żelazną". Na taki przydomek należałoby zasłużyć. Narazie mamy do czynienia z embrionem dywizji i wszelki propagandowe wokół niej działania są niepoważne. A na marginesie - rozrzucona na obszarze setek kilometrów może być gwarantem bezpieczeństwa ściany wschodniej?

wert
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 13:05

a jakie do tej pory było "bezpieczeństwo" ściany wschodniej? 18 jest od kierunku brzeskiego. Póki co wystarczy

piątek, 9 kwietnia 2021, 15:17

Żelazna to była 20 DP za bitwę pod Mławą i co osłoniło i pozwoliło utrzymać dłużej Warszawę.

Aaaaaa
piątek, 9 kwietnia 2021, 06:44

Odbywa się to kosztem innych dywizji.

Polak
piątek, 9 kwietnia 2021, 05:59

A kiedy zakupia polski system,, swoj, wrog,, poki co nie jest zamontowany nigdzie i dla kazdego sojusznika maszyny sa widoczne jako WROGIE

Luke
czwartek, 8 kwietnia 2021, 23:45

Żelazna Dywizja Bez czolguw!

Bhp
piątek, 9 kwietnia 2021, 11:22

Bez czego?

piątek, 9 kwietnia 2021, 10:22

Czołgów

OptymistaPl
czwartek, 8 kwietnia 2021, 20:56

płk Piotr Brzeziński oświadczył, iż nowo formowany 18 Pułk Artylerii będzie miał do dyspozycji NOWY SPRZĘT- w postaci 2 dywizjonów Krabów i 2 Dywizjonów Langust. Biorąc pod uwagę, iż 3 z 5 dywizjonów Krabów zostały rozdysponowane pomiędzy istniejące już Pułki Artylerii oraz zapowiedź iż Dywizjon Artylerii w Siedlcach dla Brygady Pancernej z Wesołej też ma mieć Kraby.... to brakuje 1 dywizjonu Krabów. Ktoś coś wie o nowym kontrakcie na Kraby czy NOWE Langusty (wolnych wyrzutnie też brak)?

Magik
piątek, 9 kwietnia 2021, 07:34

Tam nie będzie nic nowego,tylko zbieranina sprzętu z różnych jednostek

ultraubawiony
piątek, 9 kwietnia 2021, 10:18

Nowy sprzęt jest już zamówiony, i dalszy będzie zamawiany. To co piszesz nie jest więc prawdą, a dokładniej jest "prawdą onetową".

db+
piątek, 9 kwietnia 2021, 17:12

O możesz mnie oświecić kiedy zawarto nowe umowy na Kraby i Langusty? Bo to ciekawa informacja.

ciekawy
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 09:20

A zrealizowano już stare żeby podpisywać nowe?

mc.
czwartek, 8 kwietnia 2021, 22:26

Umowa na Kraby dotyczyła 4 dywizjonami Krabów, ale jeszcze w 2019 zapowiedziano że będzie ich (dywizjonów) co najmniej 5. Całość ma być zrealizowana do 2024 roku. Co do Langust zapewne chodzi o wykorzystanie BM-21 i RM-70 do modernizacji (czyli wykorzystania wyrzutni i wyrzucenia całej reszty) do poziomu Langusta 2 (czyli 40 + 40 rakiet na podwoziu Jelcz)

piątek, 9 kwietnia 2021, 15:22

Jeden dywizjon Krabów był zamówiony już wcześniej, Langusta 2 jak najbardziej powinna być najlepiej z wymiennymi kontenerami a nie jak teraz ładowane pojedynczo.

koniu
czwartek, 8 kwietnia 2021, 22:20

Jak zwykle zabiorą z innych jednostek - tak przecież "formują" tą "wirtualną dywizję" - poza stanowiskami dla generałów w sztabie i 2 Rośkami nic nie kupili.

pugh
czwartek, 8 kwietnia 2021, 19:08

Popieram doposażenie, tworzenie nowych dywizji itp, ale tak konkretnie to co właściwie ma ta dywizja i skąd się to wzięło? Przesuwanie sił i środków nic nie zmienia.

LeAN
czwartek, 8 kwietnia 2021, 19:05

Jakie uzbrojenie dla tych pułków?

Specjalista
czwartek, 8 kwietnia 2021, 19:03

Znamienne, tak atakowany przez totalną opozycję minister tworzy nowe jednostki od podstaw. A tak wychwalany przez obecną opozycję były minister Klich zajmował się tylko ich likwidacją i zmniejszaniem stanów osobowych.

piątek, 9 kwietnia 2021, 17:15

A podasz jakieś konkrety? O ile zmniekszyły się

as
piątek, 9 kwietnia 2021, 15:31

Tworzy nowe jednostki od podstaw zwijając inne suma sumarum nic się zmienia, tylko gotowość pododdziałów spada. Bo z jednych zabierają ludzi, a w drugich muszą się zgrywać od nowa

królewiec
piątek, 9 kwietnia 2021, 09:42

Specjalisto -, do rzeczy nikt nie krytykuje Błaszczaka za to ,że tworzy nowe jednostki ale że tworzy fikcyjne nowe jednostki zabierając sprzęt i ludzi z już istniejących tak jak np. batalion pancerny z 21brygady . Ja się Ciebie i innych apologetów dobrej zmiany pytam jaki NOWY sprzęt dostaną nowe dywizjony 18 D.Z. Nie ma nowych kontraktów na Kraby , Poprady, nie ma Narwi , Borsuka , Pirata ,Kryla , Daglezji , Baobaba , dronów itd. Kolejne formacje lekkiej piechoty bez broni ppanc ,plot. ,bez wsparcia artyl. nawet bez transportu samochodowego zostaną szybko wybite .To nieprawda ,że jesteśmy bardziej bezpieczni . Szacunek i wdzięczność dla osób zgłaszających się do WOT ale Ci ochotnicy mają zastać należycie wyposażeni i w miarę możliwości wyszkoleni. Oczekujemy budowy prawdziwych zdolności bojowych a nie propagandowych defiladowych jednostek wydmuszek. PIS rządzi wystarczająco długo by w końcu przestać zwalać winę na Tuska .

Krzys
piątek, 9 kwietnia 2021, 11:41

To smutna prawda

Życzliwy
piątek, 9 kwietnia 2021, 09:29

Tak, tak na papierze napisał i magicznie samo się ziściło. Poczekamy zobaczymy. Rozformuja istniejące jednostki i pozabierają sprzęt. Jak z Wesoła. Czysty sabotaż.

Mrówa
piątek, 9 kwietnia 2021, 09:16

O Targowicy słyszałeś? To u na jeszcze sporo ich genetycznych spadkobierców.

klemens
piątek, 9 kwietnia 2021, 08:18

Narazie powstał sztab i 2 rośki do ich wożenia. Te dwie nowe jednostki nie mają żadnego sprzętu i nikt nie zamówił kolejnych Krabów czy Langust. Reżimowa propaganda nie jest źródłem informacji.

Plan(nie)doskonały
piątek, 9 kwietnia 2021, 08:02

Stworzyć nowe miejsca pracy to jedno a wyszkolić i wyposażyć to drugie. Znając naszą zdolność do zakupu sprzętu śmiem twierdzić iż jeśli nie dojdzie do walki w postaci kamień, papier, nożyce to będziemy mieli nowe żywe tarcze. Chyba, że będą rzucać kamieniami to też jest jedna z opcji. Ewentualnie inni koledzy po fachu zrzuca się, od jednych beryle czy tam inne kałachy od drugich żelazne Chełmy. Póki co gruszek z wierzby nie zbieramy. Zobaczymy kto pierwszy wystrzeli bo póki co to nasz jedyny wróg inflacja jest w natarciu. Może przez nowe daniny i pańszczyznę uda się przywrócić prawo i sprawiedliwość w Polsce ;)

Magik
piątek, 9 kwietnia 2021, 07:35

Jakie nowe jednostki ???? przesuwanie żołnierzy i sprzętu z miejsca w miejsce,czytanie ze zrozumieniem to dla ciebie zbyt wiele

Kiemlicz.
piątek, 9 kwietnia 2021, 05:57

Nie zapomnijmy iż jeden z ministrów za czasów PO uzbroil armię w tablice Mendelejewa . Co w znacznym stopniu zwiększyło gitowisc obronna armii. Ponadto nie zrobili nic dobrego

piątek, 9 kwietnia 2021, 17:20

A nie przyszło Ci do głowy, że te tablice mogły służyć choćby do dość prostego kodowania łączności clearowej? Proste a przy częstej zmianie algorytmu kodowania nawet dość skuteczne.

xXx
piątek, 9 kwietnia 2021, 12:43

Dzięki PO mamy: ZSSW-30,Borsuka, Leo i wiele, wiele innych programów. Dzięki "dobrej zmianie" mamy uwalone Caracale i w zamian nie mamy NIC.

Kędzierzawy
piątek, 9 kwietnia 2021, 20:21

Dzięki PO mamy wszystko, to byli dobroczyńcy narodu. Co prawda narodu niemieckiego, ale zawsze coś. Do wiecznego szczęścia zabrakło tylko tych nielotów caracali co mogły by stać obok złomu z niemiec i kilku bazowych rośków które udało się panom z PO jakimś cudem kupić. Poza tym kupili wielkie NIC.

królewiec
sobota, 10 kwietnia 2021, 17:34

Nie bronię panów z PO ale Krab,Rak,Poprad ,druga transza Rosomaków ,Spików , Pioruny , radary Soła/ Bystra, ZSSW-30 to ich kontrakty .W przestrzeni medialnej pojawiły się informacje ,że Caracale uwalili lobbyści konkurencyjnego koncernu w cenie hotelu, restauracji dla dwóch osób i kilku eventów . Nie wiem nic o kontrakcie na wyposażenie czterech gołych Black -Hawków dla Specjalsów .Za to widziałem zdjęcia pięknych odblaskowych Fordów bez wyciągarek , no i Perkoza nie znów będzie ,i Kruka też nie .Niemiecki złom paraduje dzielnie na każdej defiladzie czy festynie dobrej zmiany . To tyle Kędzierzawy

OptymistaPl
czwartek, 8 kwietnia 2021, 18:57

Brawo Panie Ministrze. Proszę pomyśleć o zreformowaniu 16 Dywizji na wzór 18 Dywizji tzn 3 brygady ale każda po 4 bataliony. I tak 16 Dywizja mogłaby wyglądać następującą: Brygada z Braniewa( 2 bat w Braniewie + 2 bat w Morągu), Brygada z Giżycka (1 bat w Giżycku+ 1 bat w Bartoszycach+ 2 bat w Orzyszu), Odtworzona Brygada w Białymstoku (3 bat w Białymstoku + 1 bat w Suwałkach). Do tego proszę zastanowić się nad przeniesieniem bardzo ważnych Pułków wsparcia tj Artylerii z Węgorzewa oraz Plot z Gołdapu dalej od granicy aby mogły spełniać swoje zadania a nie narażać je na duże straty w pierwszym uderzeniu.

oczywiste
piątek, 9 kwietnia 2021, 20:45

Chyba od tego jest skuteczny wywiad i rozpoznanie czy ktoś szykuje się do uderzenia, by wszystkie jednostki nadgraniczne w przypadku rozpoznania zagrożenia wyszły z koszar (okresu pokoju) w teren do miejsc dyslokacji na wypadek W.

Ktoś
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 22:26

Co nie zmienia faktu, że większość krajów utrzymuje jednostki szybkiego reagowania gotowe do akcji w krótkim czasie, uznając, że możliwość działania w nagłej sytuacji jest konieczna. Zwłaszcza, jeśli potencjalny przeciwnik ma liczne wojska powietrznodesantowe, które może użyć do nagłego ataku.

GPAS
piątek, 9 kwietnia 2021, 11:33

Może tak by było ok ale tu chodzi o efekt propagandowy a nie o rzeczywistom reformę.

królewiec
piątek, 9 kwietnia 2021, 10:24

brawo Optymista PI .Też Jestem za zreformowaniem 16 Dywizji. Tylko skąd weźmiemy Rosomaki dla 15 Brygady -ok 300 szt. z wozami technicznymi , rozpoznania i saperskimi tych ostatnich jeszcze nie ma w produkcji nawet . No i bwp oraz czołgi dla czwartych batalionów 9 i 20 a przecież nowe cztery bataliony w Białymstoku też muszą na czymś jeździć . No a nowe etaty , wykształcić , wyszkolić podoficerów , oficerów , koszary , mieszkania , garaże , składy . Pomyślałeś może a jakie będzie ukompletowanie nowych jednostek 10% może 15 . Skąd weźmiesz rezerwistów do tych jednostek . Owszem 60 i 50 latkowie odbywali służbę zasadniczą , jak się Im raz pokaże to kałacha rozłożą ,wielu pamięta bewupy , gożdziki , t-72 , grady , możdzieże , rgppance . Po krótkim szkolenia dadzą radę wsiąść i krótko wojować ale młodsza reszta dobrze jak będzie wiedziała z której strony koniec lufy. Silni ,Zwarci ,Gotowi oczywiście na defilady ,msze, rocznice i propagandę sukcesu. Oczywiście szacunek i wdzięczność dla Żołnierzy SZ RP za Ich służbę .

OptymistaPl
piątek, 9 kwietnia 2021, 12:56

W proponowanym przeze mnie wariancie wzmocnienie 9 Braniewskiej Brygady oraz 15 Giżyckiej dodatkowymi batalionami odbyłoby się poprzez podzielenie między te brygady , 20 Brygady z Bartoszyc. Oznaczałoby to że ilość żołnierzy w jednostkach obecnej 16 Dywizji zasadniczo by się nie zmieniła, a zreformowana Dywizja wzmocniona by była o odtworzoną brygadę z Białegostoku (wraz z batalionem w Suwałkach).

OptymistaPl
piątek, 9 kwietnia 2021, 12:45

Jeśli chodzi o sprzęt to nowe bataliony wyposażyć w Rosomaki które ok 200 czeka w wersji bazowej w magazynach wojska (oczywiście po doposażeniu je w ZSSW), oraz 1 batalion czołgów z Braniewa przenieść do Białegostoku (właśnie dlatego aby podnieść ukompletowanie załogi dla pozostałych 2 bat z Braniewa). Ponadto nie od dziś wiadomo że należy zamówić dodatkowe Rosomaki oraz ruszyć z Borsukiem. Natomiast jeśli chodzi o ukompletowanie nowej jednostki to tak naprawdę chodzi tylko o Białystok (3 bat) i Suwałki (1 bat)... powstałyby one w miejsce Pułku Rozpoznawczego z Białegostoku (częściowo posiadającego już BWP) oraz Pułku Przeciwpancernego z Suwałk (który w tym momencie bazuje tak naprawdę na 1 dywizjonie czyli 24 sztukach BRDM)- czyli duża część żołnierzy tam już jest. Zarówno w Białymstoku jak i w Suwałkach z racji liczebności tych miast nie martwiłbym się o nabór dodatkowych żołnierzy.

królewiec
sobota, 10 kwietnia 2021, 16:45

jak rozformujesz pułk rozpoznawczy z Białegostoku to brygady kaw.-panc. i zmech. zostaną bez komp .rozpoznawczych czyli de facto ślepe i głuche . Bataliony zmechu mają plutony rozpoznawcze i obym się mylił ale są tylko trzy rozpoznawcze kompanie brygadowe na 3 dywizje nie licząc górali i aero . Drony i radary pola walki pomarzyć ,podobnie jak Rosomaki R1 I R2 .Nie ma nawet prototypów.

Anty-Che
czwartek, 8 kwietnia 2021, 17:46

Ale sprzęt też będzie nowy czy zabrany z innych dywizji ?

Tani
niedziela, 11 kwietnia 2021, 06:26

Zartujesz facet,jest korona wirus i nowy? Nowy bedzie banknot i nic wiecej.

Tweets Defence24