Zapad 2021: Desant „zielonych ludzików” 10 kilometrów od Polski [FOTO]

13 września 2021, 13:49
OTHER_083_09_1200_3
Fot. mil.ru
Reklama

W czasie manewrów „Zapad-2021” Rosjanie przeprowadzili na poliginie brzeskim oddalonym od polskiej granicy o 10 km nocny desant spadochronowy 160 dywersantów z trzech krajów: Białorusi, Kazachstanu i Rosji. Zadanie zrealizowano w warunkach nocnych z wykorzystaniem trzech samolotów Ił-76MD rosyjskich sił powietrzno-kosmicznych.

Rosyjskie ministerstwo obrony ujawniło zdjęcia i nagranie z desantu zrealizowanego w nocy z 12 na 13  września 2021 roku na poligonie brzeskim, oddalonym od granicy z Polską o około 10 km. W ćwiczeniu wzięło w sumie udział 160 spadochroniarzy z trzech państw: 90 „zwiadowców” z rosyjskich sił zbrojnych, 60 żołnierzy wojsk powietrzno-desantowych z Białorusi i 20 żołnierzy jednostek desantowo szturmowych sił zbrojnych Kazachstanu.

image
Fot. mil.ru

Załadunek rosyjskich komandosów do trzech samolotów transportu wojskowego Ił-76MD przeprowadzono w godzinach wieczornych 12 września br. na lotnisku Kubinka w rejonie Moskwy, natomiast zrzut zrealizowano w okolicach Brześcia z wysokości od 1500 do 1900 m. Rosjanie podkreślają, że było to pierwsze tak duże desantowanie pododdziałów rozpoznawczych rosyjskich sił powietrzno-kosmicznych realizowane w nocy i na terytorium innego państwa. Po raz pierwszy w tego rodzaju działaniach na Białorusi wzięli również udział żołnierze 35. samodzielnej brygady desantowo-szturmowej z Republiki Kazachstanu, którzy zresztą po raz pierwszy skakali z samolotów Ił-76MD.

image
Fot. mil.ru

Rosjanie zrealizowali zadanie z wykorzystaniem spadochronowych systemów specjalnego przeznaczenia „Arbalet-2”, który otwierał spadochron główny pięć sekund po opuszczeniu samolotu przez spadochroniarza a także, z pomocą systemów nawigacyjnych i noktowizorów. Żołnierze mieli zabierać ze sobą standardowe uzbrojenie, które w kilku przypadkach miało optyczne przyrządy celownicze, ale bez nakładek noktowizyjnych lub termowizyjnych, pozwalających na strzelanie w nocy. Rosyjscy zwiadowcy mieli dodatkowo na hełmach zamontowane sygnalizatory stroboskopowe, które pozwalały na lokalizowanie poszczególnych spadochroniarzy przez systemy noktowizyjne w czasie trwania skoku i po wylądowaniu.

image
Fot. mil.ru

Spadochroniarze z Białorusi (z 38. Brzeskiej samodzielnej brygady desantowo-szturmowej) załadowali się z kolei na lotnisku Maczuliszczy w Obwodzie Mińskim. Ich zrzut zrealizowano w dwóch podejściach z wykorzystaniem spadochronów „systemu D-4 czwartego pokolenia”. Skoki wykonano z wysokości 600 m na lądowisku wcześniej zabezpieczonym przez już desantowanych Rosjan. To więc nie „miejscowi”, a zagraniczni żołnierze prowadzili w pierwszym momencie rozpoznanie i przygotowanie terenu do działań.

image
Białoruscy spadochroniarze nie mieli prawdopodobnie urządzeń noktowizyjnych w czasie skoków, dlatego teren do lądowania oznaczali dla nich rosyjscy zwiadowcy. Fot. vayar.mil.by

Zgodnie z oficjalnym komunikatem resortu obrony Rosji wszyscy spadochroniarze po wylądowaniu „realizowali akcje sabotażowe na tyłach wroga z wykonywaniem zadań specjalnych, które obejmowały: zebranie grupy w wyznaczonym punkcie, zakamuflowanie sprzętu desantowego, przeprowadzenie nalotu i rozpoznania, a także sabotażu na obiektach tyłowych wyimaginowanego przeciwnika. Poszczególne grupy opuściły następnie obszar działania, po czym przeprowadzono ich ewakuację”.

image
Fot. mil.ru

Jak widać zadanie realizowane przez spadochroniarzy koło Brześcia niczym nie różniły się od standardowych operacji pododdziałów specjalnych. Trzeba jednak zwrócić uwagę na sposób oznaczania poszczególnych, rosyjskich żołnierzy. Zostali oni bowiem upodobnieni do „zielonych ludzików”, którzy pomogli oderwać Krym od Ukrainy na początku 2014 roku. Zrzuceni koło Polski żołnierze byli więc pozbawieni oznaczeń stopni, nazwisk, symboli jednostek jak również oznaczeń państwowych. Może to więc oznaczać, że ten sposób działania na obcych terytoriach stał się już standardem w siłach zbrojnych Rosji.

image
Fot. mil.ru

Jedynie dwóch żołnierzy w czasie przygotowania desantu miało doczepione na hełmach małe flagi Federacji Rosyjskiej – jednak prawdopodobnie pozostawione przez nieuwagę. Były ona bowiem w naturalnych kolorach, zdradzających pozycję w czasie faktycznych działań bojowych w terenie.

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 121
Reklama
JW
wtorek, 14 września 2021, 15:37

Panie Komandorze - litości - od kiedy to wojska specjalne przeznaczone do dywersji na tyłach wroga mają oznaczenia przynależności państwowej i wojskowej. Patrz procedury użycia naszych wojsk specjalnych. Trochę umiaru w tej ogłupiającej propagandzie. Liczy się skuteczność działania - porównaj KRYM i SYRJĘ a AFGANISTAN i IRAK.

zeneq
środa, 15 września 2021, 05:48

I skutecznie trzeba i wytłuc i zakopać w lesie. Po problemie. Banda nieznanych osobników (bo czy to żołnierze to nie wiadomo) spada z nieba to jej los jest przesądzony. Nie ma się co patyczkować.

viper
środa, 15 września 2021, 00:09

Bez z daleka widocznych oznaczeń są tylko bandytami i nie korzystają z ochrony gwarantowanej konwencją genewską z 1949 r. o traktowaniu jeńców wojennych. Można np. ich rozstrzelać, jeżeli prawo danego kraju przewiduje karę śmierci w czasie wojny.

KPS
wtorek, 21 września 2021, 09:22

@Viper... konwencja genewska, protokół dodatkowy nr 1 dokładnie określa kogo uważa się za kombatanta/żołnierza a jedynie co definiuje go w tej roli, jako żołnierza to jest mundur i nic więcej. Ponadto nie ma w całej konwencji, łącznie z protokołami dodatkowymi definicji munduru.

Myk
wtorek, 28 września 2021, 09:02

Bez oznaczeń i dystynkcji są tylko uzbrojonymi bandytami którzy kupili sobie ciuchy w "każdym sklepie".

czukcz
wtorek, 14 września 2021, 14:10

... miało doczepione na hełmach małe flagi Federacji Rosyjskiej – jednak prawdopodobnie pozostawione przez nieuwagę. Jaką nieuwagę ? Tu chodzi o jasny przekaz do własnego społeczeństwa czyje są te wojska. Gdyby zdjęcia były robione wyłącznie nocą nie było by nic widać, a tak ... Wsio jasna?

Wasko
wtorek, 14 września 2021, 13:58

A co do butów... ponad 100 lat temu niektórzy żołnierze z armi Budionnego byli bez butów, ale zapał do mordowania i łupienia mieli duży...

Jan
wtorek, 14 września 2021, 12:46

I tu ma zastosowanie PZRA Pilica .

Andrzej polskiego brzegu
wtorek, 14 września 2021, 14:59

a nie raczej Poprad. ? Bystro rwie do celu, Sam jedzie, czy potrzebuje flag do machania nie wiesz? Tegosz Autora znamy znamy napewno z wyliczania ile razy Gruzini TRAFILI w 2008, jednego szybszego mniejszego su-25 nawet zestrzelili. + opancerzone w tytan Mi-24

Swoj
wtorek, 14 września 2021, 12:07

A ja wiem jedno że jesteśmy solą w oku Rosjanom bo, nie. Mają nic za darmochę jak do 89 roku ale jako siła z niej żadna NATO to dla nich potęga nie osiągalna pod każdym względem dominujemy we wszystkim a pozatym nie ma już nam kto na plecy wskoczyć niemiaszki odpadaja więc poćwiczą i do swoich norek muszą wrocic

BB
wtorek, 14 września 2021, 11:56

Jaka przeżywalność procentowa skoczków?

Andrzej polskiego brzegu
wtorek, 14 września 2021, 15:04

Przy zrzucie w NOCY na nieznane zaplecze wroga, lasy, nawet z "choinami" jak te znane z Tatr? Same niewinne krzaczory, to zdaniem generalicji drugiej Wojny z ...Pacyfiku, GORSZE! patrz desant w "cywilizowanej" Normandii

Okruch
środa, 15 września 2021, 13:05

U nas klimat nie pozwala, ale Hodża obsadził wzgórza wokół bazy OP w okolicy Porto Palermo krzakami agawy - lepsze niż miny :)

lol
wtorek, 14 września 2021, 11:28

hahaha zielone orły Putina jak zabłądzą można przetestować nowe drony

Andrzej
wtorek, 14 września 2021, 10:56

I co z tego. My tez cwiczymy przy ich granicy i cholera wie co robimy ? Trening to trening,bez tylu emocji.

Rejmons
wtorek, 14 września 2021, 10:53

To raczej "niespodzianka" szykowana dla Krajów Bałtyckich gdzie mają dużą mniejszość rosyjską Bo w przypadku Polski można o wiele prościej: Ot "naturalizować" dużą grupę "razwiodcikow" na Ukrainie, bo co to za problem wydrukować ukraińskie paszporty? A po tym ich przerzucić (jako szukajacych zatrudnienia) do naszego kraju, zorganizować im bazę ( na przykład wykupić podupadającą firmę lub hurtownię) i dostarczyć broń by działali.

Praktyk
wtorek, 14 września 2021, 21:48

Według twojego wyobrażenia, to można pułk czołgów cichcem w tirach przerzucić a po drodze ukradkiem na stacjach orlenu tankować

Hasek
wtorek, 14 września 2021, 10:37

patrzę sie na powyższe zdjęcia i co widze - gromadę dzielnych wojaków Szwejków

piotr
wtorek, 14 września 2021, 14:25

Nie chciałbyś ich spotkać, zwłaszcza podczas wojny będąc po przeciwnej stronie.

Chyży Rój
wtorek, 14 września 2021, 23:12

Ciekawym i wartym fachowej analizy zagadnieniem jest fakt, że tele osób w Rosji niczego tak nie pragnie, jak tego, żeby inni się ich bali.

RoMLe
wtorek, 14 września 2021, 05:22

Duże znaczenie ma te lotnisko w miejscowości Kubinka w obwodzie moskiewskim. Nie wiem, czy to już gdziekolwiek padło i zostało potwierdzone, ale wszystko na to wskazuję, że są to panowie z 45 Samodzielnej Gwardyjskiej Brygady Specjalnego Przeznaczenia (Specnaz WDW), więc elita. Nie ma co nawet w żartach chichotać z ich obuwia, jakichś elementów wyposażenia, które są ukazane na zdjęciach itd., bo są jednak jednymi z najbardziej doświadczonych, a sam fakt, że zrzut mieli 10 km od naszej granicy powoduję, iż jeszcze bardziej i pilniej powinniśmy obserwować co się dzieje przy naszej granicy i dalej wszelkim zagrożeniom, które mogą nastąpić przeciwdziałać.

Praktyk
wtorek, 14 września 2021, 21:50

Nie sądzę, żeby w przypadku wojny też ich zrzucali 10 km od naszej granicy.

Mike 70
poniedziałek, 13 września 2021, 22:48

Zdejmowanie przed akcją wszelkich znaków identyfikacji jest standardową procedurą dla wojsk specjalnych. Nie tylko rosyjskich, ale także polskich czy brytyjskich bądź innych. Pułap i odległość desantowania od granicy świadczy o tym, że Rosjanie, Białorusini i Kazachowie chcieli być widziani przez nas. Gdyby było odwrotnie desantowali by się techniką HAHO. Tak więc cały epizod miał cel czysto demonstracyjny.

Praktyk
wtorek, 14 września 2021, 21:56

A co ma jedno do drugiego? Jeśli to zdjęcie jest po lądowaniu, to widać po ubraniach, że raczej nie był to skok HAHO. HALO czy HAHO bez znaczenia, i tak w tej odległości od granicy NATO widzi wszystko.

BEMBENEK
poniedziałek, 13 września 2021, 22:45

Krótko mówiąc struktury dowodzenia 18 Żelaznej Dywizji ...zostają wyzerowane a jej dowództwo zgarnięte do niewoli ...to dla tego w NATO nazywają 18DZ... Iron Maiden

Trzcinq
poniedziałek, 13 września 2021, 22:33

I dlatego potrzebujemy śmigłowce (4szt Bieda hawkuf to śmiech na sali) oraz grupy o dużej mobilności na kołach.

tad
poniedziałek, 13 września 2021, 20:50

Zrzut z wysokości 1500 do 1900 m? Gromy i pioruny miałyby używanie...

xxyyzz
wtorek, 14 września 2021, 09:54

pod warunkiem że rosyjskie samoloty same nie spadłyby wczesniej. Typuje zę z trzech samolotów dwa rozbiłyby sie na białorusi a jeden został trafiony Piorunem

SDK
wtorek, 14 września 2021, 13:50

Trudna sytuacja jak desant spadnie na pole gdzie wypasa się krowy. Kto zapłaci odszkodowanie?

Tiger
poniedziałek, 13 września 2021, 20:29

Widziałem nowe google noktowizyjne dzień robi się w nich

123
poniedziałek, 13 września 2021, 20:05

Każdy ma prawie inne buty.

wtorek, 14 września 2021, 11:58

bo buty w Rosji są na wagę złota...

Zbuta
poniedziałek, 13 września 2021, 22:26

natomiast pociski z ich karabinów mają jedną wspólną cechę - są zabójcze.

Zkapcia
czwartek, 16 września 2021, 00:40

Zazwyczaj dla nielubianych kolegów z jednostki...

Chyży Rój
poniedziałek, 13 września 2021, 21:36

I po kilka zegarków na ręku.

!
poniedziałek, 13 września 2021, 20:45

I skarpety z magazynu czeskiej armii.

Chyży Rój
poniedziałek, 13 września 2021, 22:49

Rosyjscy żołnierze nie noszą skarpet. Stopy najczęściej owijają szmatami.

Tani
poniedziałek, 13 września 2021, 20:43

Buty to indywidualna sprawa i tego bym sie nie czepial. Musza byc z atestem Armii a reszta jest sprawa indywidualna. Daleko nie trzeba szukac zolnierze sil specjalnych USA czy Australii sami sobie wybieraja mundur buty i uzbrojenie. To zdjecie to dowod ze to sa zawodowcy nie pobor. Taka ciekawostka w Wietnamie preferowanym mundurem sil specjalnych USA i ANZAC byl poludniowowietnamski mundur pregi tygrysa czyli tiger strip. Co nie znaczy ze nie bylo innych wzorow bylo i to duzo bo to byla kwestia indywidualna nie regulaminowa. Nie wolno ich rozstrzelac bo maja guziki wojskowe czyli wypelniaja wymogi konwencji Genewskiej.

Tani
niedziela, 19 września 2021, 19:45

Dopisze jeszcze podobnie bylo z bronia uzywano australijskiej szweckiej,brytyjskiej czy amerykanskiej. Jesli ktos sie tym interesuje polecam strone King and Country oni robia figurki takze z tego okresu. Autor takze ma doswiadczenie wojskowe i wiele ciekawostek mozna zobaczyc

Vixa
czwartek, 16 września 2021, 00:43

To macie tam w armii jakiś organ certyfikujący cywilne wyposażenie dla potrzeb wojska? Jak nazywa się ten organ?

Tani
czwartek, 16 września 2021, 20:28

Polskie wojsko i to za komuny i to dzisiejsze ma sluzby ktore certyfikuja ubrania i buty i dopuszcza do uzytku. Juz to pisalem ale warto powtorzyc. W 1988r kiedy bylem na szkole moj dowodca mial bardzo fajny mundur w deseniu innym niz standartowy. Zapytalem sie go skad to ma? Powiedzial mi ze wojsko kupilo tkanine na mundury w Holandii. Po uszyciu poszly do kontroli bezpieczenstwa i tam okazalo sie ze w pewnym spektrum podczerwieni swieca. Poszly wiec do szkolnictwa. Prywatnie mam tego faktu fotke bo on jest z nami w tym mundurze po powrocie z poligonu. Tak ze wszystko jest certyfikowane.

zeneq
środa, 15 września 2021, 05:44

Putin gdy spytano go o zielone ludziki stwierdził że takie mundury można sobie kupić w dowolnym sklepie w Rosji. Łącznie z guzikami zapewne. Czyli każdy może sobie udawać desantnika. Dowolny bandyta z dowolnego kraju. PS A po guzikach to można to identyfikować jedynie po tym jak zdejmie się z delikwenta kamizelkę kuloodporną i maskowanie. Chyba że te guziki są ledowe i z mini-głośniczków leci imię nazwisko i stopień wojskowy jak zaleca Konwencja plus hymn Rosji.

viper
wtorek, 14 września 2021, 07:59

Zgodnie z wykładnią konwencji genewskiej o traktowaniu jeńców wojennych muszą mieć oznaczenia przynależności wojskowej widoczne gołym okiem na zasięgu wzroku (czyli co najmniej paręset metrów). W innym przypadku są tylko nieoznaczoną bandą.

Radek
wtorek, 14 września 2021, 07:28

Zgodnie z konwencja powinni posiadać oznaki przynależności państwowej.

DZIKA GĘŚ
poniedziałek, 13 września 2021, 22:47

zgadza się masz racje to dzikie gęsi

maruda
poniedziałek, 13 września 2021, 19:55

Zwróciło moją uwagę zdjęcie spadochroniarzy, których ubiór ( chodzi o obuwie ) różni się między sobą. Czyli ludziki są zbieraniną z różnych rosyjskich pododdziałów, te elitarne występują w Nike? Ale mówiąc poważnie - nocne skoki 10 km od granicy świadczą o tym, że nasi sąsiedzi brali pod uwagę możliwość lądowania w Polsce z różnych przyczyn. W takiej sytuacji (noc ) pewnikiem doszłoby do strzelaniny, zapewne jakiś pododdział WOT lub SG dałby się rozstrzelać dla dobra sprawy, z obawy przed oskarżeniem ze strony Moskwy i Mińska o haniebną prowokację Warszawy. Strach pomyśleć co by się działo!!! Rosjanie desant w Polsce uzasadniliby w każdy bylejaki sposób, np. wpływem polskich ( natowskich ) systemów walki radioelektronicznej na wskazania przyrządów pokładowych ich samolotów itp. Horror!

M
sobota, 18 września 2021, 18:38

W nike-ach to może nie ale w adidasach gsg9 już czesto...

zeneq
środa, 15 września 2021, 05:34

A kto niby miałby się o tym dowiedzieć? Nieznana formacja z nieznanego kraju, a może i nie z kraju a po prostu banda zbirów spada z nieba i mamy się nią przejmować? Wykończyć i pochować. Kto się o nich upomni ten przyzna się do agresji. Rosja to kraj wielkości Lichtensteinu? Rosja ma całkiem sporo miejsca żeby sobie ich desantować. Pomyłkowy czy nie, desant na Polskę to agresja. A do tego raczej się nie przyzna.

Zibi
wtorek, 14 września 2021, 08:38

Gdzie ty masz WOT na granicy. WOT w nocy spi w domach, bo ma do pracy w fabryce na 6 rano

Andrzej polskiego brzegu
wtorek, 14 września 2021, 15:11

No i tacy wyspani w swoich domach Czeczeni, z wigorem wojowali w obronie domu, przeciw spadochroniarzom - nie kilka godzin! jak straszono!!...specnazom nie odpuszczczali gdu DWA razy wyzwalano Grozny,

Cezar
poniedziałek, 13 września 2021, 22:47

Nie ma w tym nic dziwnego gdy zobaczysz spadochroniarzy w Afganistanie przekonasz się ,że obuwie które posiadali były obuwiem sportowym a konkretnie adidas ,produkowany w CCCP ma tzw "licencji "to tylko świadczy o ich profesjonalizmie bo dobrze wiedzą co oznacza przejście w typowym obuwiu wojskowym np 20-40km bo o takim dystansie mówimy

Tani
sobota, 18 września 2021, 03:39

Nie to pisalem ,byli zwolnieni przez lekarza wojskowego. U nas czyli Wojsku Polskim lekarz zapisywal trampki. Byc moze w Afganistanie z uwagi na inne warunki klimatyczne zapisywal adidasopodobne. Jesli nie ma zwolnienia od lekarza zolnierz musi nosic buty regulaminowe i nie ma zadnych innych odstepstw. Przypomne ze but wojskowy jest bronia i np kopniecie nim kogos to uzycie bronii. Tak mnie uczono wiele lat temu. I tyle mozna napisac na temat ...buta wojskowego.

123 i trochę 4
poniedziałek, 13 września 2021, 20:46

Dajesz radę.

Rakietki
poniedziałek, 13 września 2021, 19:53

Żeby nikt nie miał wątpliwości, oni na prawdę szykuja się do wojny. Czekają tylko na odpowiedni czas

.
wtorek, 14 września 2021, 10:01

Niejaki Napoleon Bonaparte mawiał że do prowadzenia wojny potrzebne sa trzy rzeczy:pieniadze,pieniadze i jeszcze raz pieniadze a rosja to naprawde biedny kraj który chce dodatkowo wchłonąć ekonomicznego pariasa białorus.

Martinez
poniedziałek, 13 września 2021, 21:28

Jeszcze nie są gotowi, co nie zmienia faktu, że w przeciwieństwie do nas. Lekcję odrobili i są bardzo blisko końca reorganizacji całych okręgów wojskwych, i konczą zgrywać to co konczą formować. Szojgu min. Obrony Rosji twierdzi że skończą na przełomie 2021/22 ja uważam że trochę później. Nie mniej tak masz rację, oni się szykują na realny konflikt, i w zasadzie są już na niego przygotowani i to nieźle przygotowani

Rejmons
wtorek, 14 września 2021, 11:00

I dobrze! Chruszczow ograniczył armię ZSRR bo wiedział, że nadmierne wydatki na wojsko zniszczą kraj. Breżniew spuścił armię z łańcucha i po kilku latach nie było co z ZSRR ZBIERAĆ. Putin podąża drogą Breżniewa i jak się zdaje za kilka lat także nie będzie co zabierać

Extern
wtorek, 14 września 2021, 15:07

Problem w tym że przyciśnięci do ściany przez ekonomię mogą wywołać do tego czasu wojnę aby rozwiązać własne finansowe problemy. Tak właśnie zrobił Hitler który na końcówce lat 30stych jechał już bardzo mocno na kredytach i po prostu musiał ograbić inne kraje aby Niemcy nie zbankrutowały. Trzeba natomiast oddać Rosjanom że mieli już taką okazję w drugiej połowie lat 80tych gdy bardzo rozkręcili zbrojenia i w wojskach konwencjonalnych uzyskali sporą przewagę nad NATO, ale jednak mimo wyraźnego dojścia do ekonomicznej ściany, na rozpoczęcie wojny z zachodem jednak się nie zdecydowali. Może i tym razem się bez tego obejdzie.

Praktyk
wtorek, 14 września 2021, 22:07

Przypomnę o drobnej różnicy - ZSRR miał gdzie indziej granicę z Zachodem, niż dzisiaj ma Rosja. To fundamentalna różnica. A fajna koncepcja desantu morskiego na niemieckiej linii brzegowej też już nieaktualna z tego samego powodu.

Kiks
poniedziałek, 13 września 2021, 23:40

Lekcję? Coś tam poprawili, ale ja widzę raczej biedę z nędzą. No kołchoźnik chciał manewrów to kogoś tam wysłali.

ja mysle i czuje
poniedziałek, 13 września 2021, 21:22

potwierdzam #napad2021 tuż, tuż, szybciej niż się każdemu wydaje :(

Mix
poniedziałek, 13 września 2021, 23:53

W tamtym roku miał być napad, dwa lata lemu też. A o ile się nie mylę to 30 lat temu też mieli nas napadać. I co? Jak nie było napadu tak nie będzie.

Chyży Rój
wtorek, 14 września 2021, 23:06

Bo taki napad bardzo szybko zamieniłby się w blamaż. Dlatego na groźbach się kończy.

sakers
poniedziałek, 13 września 2021, 19:44

Patrząc na zdjęcia Rosjanie podobnie jak i w armii USA nastąpił powrót do gogli noktowizyjnych które zaczynają skutecznie wypierać monokulary w Rosji 1pn138 a w USA pvs-14. Sympatycy monokularów noktowizyjnych wyeksponowali ich zalety jakoby monokular umożliwiał głębie obrazu oraz skutecznie umożliwiał żołnierzowi szybką akomodację oka w ciemności w porównaniu do klasycznych gogli. Ale na pewno monokulary są mniej wygodne.

Chorąży Bimbała
poniedziałek, 13 września 2021, 18:55

Ci spadochroniarze w nocy, łatwo mogli przez pomyłkę wylądować po polskiej stronie granicy. 10 km to żadna odległość. Konsekwencje można sobie wyobrazić. Putin gra ostro i może przelicytować.

Uważny
wtorek, 14 września 2021, 22:09

Tylko bimbała umiałby wylądować 15 km od celu w xxi wieku. Balonem.

Jakub
wtorek, 14 września 2021, 06:32

Zrzucali ich max. z 2km i mieliby dolecieć do Polski ? To niezły wiatr boczny musiałby wiać.

Extern
wtorek, 14 września 2021, 15:10

Gdyby było w dzień to jakby ktoś dobrą termikę podłapał to kto wie ;-). Żarcik oczywiście, nawet na paralotni taki przelot jest mało realny.

Armagedon
poniedziałek, 13 września 2021, 18:51

Hehe skansen skaczący...

rozsadny
wtorek, 14 września 2021, 10:13

skansen to byly polskie orzeszki w 6 BDSz.

yar
wtorek, 14 września 2021, 14:23

Były. Ale dawno temu wycofane. I 6 BDSz nie ma od 2010 roku. Nie jesteś na bieżąco...

qwert
wtorek, 14 września 2021, 16:58

To jakie hełmy ostatnio w Polsce malowali ?

007
poniedziałek, 13 września 2021, 18:36

Na pewno umia też desantowe rakiety RPG

luki
poniedziałek, 13 września 2021, 18:19

każdy w innych butach

rozsadny
wtorek, 14 września 2021, 10:14

Zobacz jakich, haixy, lowy, batesy. To specnaz WDW - zawodowcy wiec kupuja takie jakie im pasuja.

czwartek, 16 września 2021, 00:49

Ha, ha, kupują;))) w Syrii ściągali trupom z nóg. Trupom lekarzy ze zbombardowanych szpitali...

kibic
poniedziałek, 13 września 2021, 18:14

Usuwanie żołnierzom oznaczeń państwowych z mundurów pozbawia ich ochrony wynikającej z międzynarodowych konwencji. Czy Putin powiedział to swoim żołnierzom?

Praktyk
wtorek, 14 września 2021, 22:12

W sytuacjach taktycznych, do których się przygotowują, międzynarodowe konwencje będą ich najmniejszym zmartwieniem.

viper
wtorek, 14 września 2021, 12:50

Konwencja wymaga noszenia stałego i dającego się z daleka rozpoznać znaku rozpoznawczego.

KPS
wtorek, 21 września 2021, 10:58

@Viper.. weź przestań albo podaj artykuł w Konwencji Genewskiej w którym "wymaga noszenia stałego i dającego się z daleka rozpoznać znaku rozpoznawczego." i w jakim celu.

Tani
poniedziałek, 13 września 2021, 20:34

Nie bo kluczem sa ....guziki.

zeneq
środa, 15 września 2021, 05:17

Nawet gdyby tak było to na guzikach mają kamizelki, czyli ten element identyfikacji odpada. A tak nie jest bo o ile pamiętam wypowiedź Putina z czasów Krymu to takie stroje (łącznie z guzikami) można sobie kupić w dowolnym sklepie w Rosji. Również turyści. Zatem i tak są anonimowi aż do śmierci.

viper
wtorek, 14 września 2021, 11:30

Bzdura. Jeńcami wojennymi w rozumieniu Konwencji są osoby, które znalazły się we władzy nieprzyjaciela, (...) b) noszą stały i dający się z daleka rozpoznać znak rozpoznawczy;

Przejęty
wtorek, 14 września 2021, 22:15

Najlepiej słup graniczny.

viper
wtorek, 14 września 2021, 07:54

Rozpoznajesz gołym okiem guziki na dystansie kilkuset metrów, czyli w zasięgu wzroku? Gratuluję.

vipmig
poniedziałek, 13 września 2021, 17:30

Buciki to takie troche nie pierwszej młodości posiadaja. To bardzo wiele info daje.Obuwie to ważna sprawa dla żołnierza.

jarek
wtorek, 14 września 2021, 12:42

na kilkudniową wycieczkę/marsz po naszych Tatrach założysz nówki sztuki taktyczne czy buty rozchodzone

Tani
wtorek, 14 września 2021, 07:53

Ja bym ci radzil byc wierny butom bardziej jak panience. Buty wojskowe bardzo dlugo trzeba rozchodzic. Lekarstwo bylo jedno .....trampki. To dawal lekarz wojskowy. Ci goscie to stare repy oni mowia po polsku litewsku i innych jezykach u nas to nazywano kompania rozpoznawcza.

wtorek, 14 września 2021, 00:57

To dość proste i nie wymaga koncentracji, otóż zawodowcy noszą buty rozchodzone, po tym się ich generalnie rozróżnia od mięsa armatniego... a w profesjonalnych formacjach każdy żołnierz raczej sam dobiera sobie model buta z pośród spełniających wymagania armii np dotyczące skoków... Itp

Eee tam
poniedziałek, 13 września 2021, 17:10

Obroniła nas przed nimi concentrina rozłożona na gruncie

Wiem co piszę
poniedziałek, 13 września 2021, 16:38

Na taki desant przydałyby się krążące drony z subamunicją odłamkową aby zneutralizować przeciwnika zanim wyląduje na terytorium atakowanego państwa.

Autor Widmo
wtorek, 14 września 2021, 10:07

po wylądowaniu wystarczy amunicja kasetowa

Dramat
poniedziałek, 13 września 2021, 16:36

To juz nie jest ta sama Rosja, szkoda na to patrzeć....

viper
poniedziałek, 13 września 2021, 16:25

Czyli zgodnie z konwencją genewską z 1949 r. z braku oznaczeń w razie działań traktowani nie jako jeńcy wojenni lecz pospolici bandyci. Skutek: wyrok polowy i ściana.

KPS
wtorek, 21 września 2021, 10:57

@viper... podaj artykuł z Konwencji Genewskiej w którym jest napisane, że osoba uczestnicząca w konflikcie, która nie posiada oznaczenia (podaj artykuł w którym jest opisane co to jest oznaczenie) nie jest żołnierzem/kombatantem.

Tani
wtorek, 14 września 2021, 07:57

Mnie uczono trzy guziki i jest kombatant. A teraz jeszcze bardziej upadli na leb amerykanie orzekli ze Kalach to nie bron tylko rpg. Nie zabijaj jencow ,bo oni maja naszych i ich zabija. Zawsze mozna sie jencami zamienic.

Martinez
poniedziałek, 13 września 2021, 21:29

No nie, ponieważ masz jeszcze guziki z emblematem rodzaju sił zbrojnych do jakich należysz

Tani
piątek, 17 września 2021, 20:25

Pierwszy raz o tym slysze. Za komuny byly korpusowki czyli metalowe blachy. Ja nie dostalem wiec nie nosilem. Ale je nosilo sie na mundurze sluzbowym i wyjsciowym na polowym nie nosilo sie nic na US czyli ubiorze spadochroniarza tez nie nosilo sie nic. Zreszta us to byl mundur polowy tylko mial duuuuzo wiecej kieszeni i schowkow i wszystko zakryte. Chodzilo o to by linki od spadochronu o nic nie zaczepily. Z tego co pamietam wszystkie guziki byly standartowe czyli takie same.

zeneq
środa, 15 września 2021, 05:18

Nawet gdyby tak było to na guzikach mają kamizelki, czyli ten element identyfikacji odpada. A tak nie jest bo o ile pamiętam wypowiedź Putina z czasów Krymu to takie stroje (łącznie z guzikami) można sobie kupić w dowolnym sklepie w Rosji. Również turyści. Zatem i tak są anonimowi aż do śmierci.

viper
wtorek, 14 września 2021, 07:50

Przyjmuje się, że oznaczenie przynależności musi być widoczne gołym okiem w zasięgu wzroku. Czyli nawet z kilkuset metrów.

KPS
wtorek, 21 września 2021, 10:55

@Viper... "gołym okiem ... z kilkuset metrów" ? to masz dobre gołe oko ... A kto tak przyjmuje, że "oznaczenie przynależności musi być widoczne"? Podaj przepisy lub prawo na którym bazujesz, bo w całej Konwencji Genewskiej nie ma o tym słowa a jest tylko w PD1 zdefiniowane kogo uważa się za żołnierza/kombatanta a do tego wystarczy mundur.

viper
wtorek, 14 września 2021, 07:46

Zanim bez sensu skomentujesz przeczytaj najpierw wykładnię odpowiedniego przepisu konwencji przygotowaną np. przez ICRC.

slavko
wtorek, 14 września 2021, 07:32

No ale przecież takie guziki można kupić w każdym sklepie z militariami.

Tani
piątek, 17 września 2021, 20:33

Tak sa do nabycia jak i mundury na wiekszosci targowisk w naszym kraju mozna bylo kupic takowe czy naszej czy sowieckiej armii... Moj kumpel z kursu w Toruniu kupil sobie noktowizor tankowy od sowietow. Pytalem sie go jak? Odpowiedzial ze jest ok. Ja kupowalem linijki sztabowe i artyleryjskie byly fajne do uzycia i kosztowaly grosze. Dzisiaj nie ma problemu kupic sobie mundur wojskowy kazdego kraju. Jest internet i masz. To kwestia kasy i tylko kasy.

Bat 67
wtorek, 14 września 2021, 00:59

Ale w nocy udaje że nie widzę i rozwalam

Kiks
poniedziałek, 13 września 2021, 23:39

Żarty sobie robisz? Myślisz, że ktos by na nie patrzył? I jaki je problem zerwać później? Nie rozśmieszaj mnie.

viper
wtorek, 14 września 2021, 12:49

Opowiada bzdury. Konwencja genewska wymaga noszenia stałego i dającego się z DALEKA rozpoznać znaku rozpoznawczego.

KPS
wtorek, 21 września 2021, 10:51

@Viper.. a w którym to artykule konwencji genewskiej jest tak zapisane? Bo z tego co wiem to w Protokole Dodatkowym nr 1 jest zapis, że aby uznać kogoś za żołnierza/kombatanta to on musi mieć tylko uniform, który, tak przy okazji, nie jest zdefiniowany w PD1 ani w KG

Kiks
wtorek, 14 września 2021, 16:19

A ten swoje. Z daleka dających rozpoznać się guzików??? A reszta oznaczeń usunięta? Zdecyduj się.

viper
środa, 15 września 2021, 00:14

Chyba nie przeczytałeś ze zrozumieniem. Ja się z twoim wcześniejszym komentarzem zgodziłem uzupełniając go o zapis konwencji.

KPS
wtorek, 21 września 2021, 10:52

@Viper.. podaj ten zapis czyli przytocz artykuł w którym jest wskazane że: "...wymaga noszenia stałego i dającego się z DALEKA rozpoznać znaku rozpoznawczego..."

Grzegorz
poniedziałek, 13 września 2021, 21:04

Jest mały problem . W polskim prawodastwie zlikwidowano stosowanie kary śmierci nawet pidczas wojny .

viper
wtorek, 14 września 2021, 07:42

A od czego jest parlament?

Davien
poniedziałek, 13 września 2021, 21:38

Ale wiesz, że w czasie walk zawsze może zdarzyć się wypadek. Na przykład za słabo rzucony granat wyląduje pod nogami dowódcy zamiast u wroga (;

i tyle w temacie...
wtorek, 14 września 2021, 08:10

@Davien Tak jak Azerowie mordowali Ormiańskich rannych ? To jest zbrodnia wojenna. Piszesz o "przyjaznym ogniu" ?

x95
poniedziałek, 13 września 2021, 16:17

Wątpliwe że ta małe flagi to był efekt nieuwagi. Raczej to było pozostawione specjalnie.

mzs
poniedziałek, 13 września 2021, 16:15

Szykują się na zabezpieczenie granicy po wizycie Baćki w Moskwie i herbatce z polonem. Wyjedzie w futerku, wróci w kuferku, o ile się Władimirowi filiżanki nie pomylą to będzie większy problem.

zeneq
poniedziałek, 13 września 2021, 16:14

Żołnierze typu "no-name" czy jak kto woli zielone ludziki powinni być na miejscu likwidowani. Skoro sami nie przyznają się do konkretnego kraju to ten z pewnością również się nie przyzna. Żadne targi ani konferencje prasowe nie są konieczne. Kilka dołów w lesie i po problemie.

KPS
wtorek, 21 września 2021, 13:41

@zeneq.. proszę zapoznaj się z Protokołem Dodatkowym nr 1 do Konwencji Genewskiej a dokładnie z Działem II w którym definiuje się kogo uważa się za kombatanta (żołnierza) podczas konfliktu. Polecam też pracę Pana Tomasza Srogosza "Status prawny nieoznakowanych żołnierzy w wojnie hybrydowej."

R.
poniedziałek, 13 września 2021, 23:50

W obydwu przypadkach dla nas to koniec...

Aster
poniedziałek, 13 września 2021, 16:11

Gdyby to bylo dla Polski zagrozeniem to bysmy o tym nie wiedzieli , to jest tylko tania propaganda Bialoruskiego i Rosyjskiego rezimu im wiecej pokazuja "pazury" wiecej sie boja...

Polak
poniedziałek, 13 września 2021, 19:57

A co na to reżym europejski

Tweets Defence24