WZU wyremontują systemy rakiet przeciwlotniczych

20 kwietnia 2018, 13:54
Osa
Fot. LutzBruno/WikimediaCommons, CC BY 3.0
Reklama

Wojskowe Zakłady Uzbrojenia S.A. zajmą się wykonaniem remontu sprzętu rakietowego do elaboracji, przewozu i załadunku rakiet w latach 2018-2019 - poinformował 12 Wojskowy Oddział Gospodarczy. 

Przedmiotem zamówienia jest dokładnie wykonanie remontu sprzętu rakietowego oraz sprzętu do elaboracji, przewozu i załadunku rakiet w latach 2018 - 2019 i obejmuje zadania: wykonanie remontu głównego z modyfikacją przeciwlotniczego zestawu rakietowego 2K12 KUB, wykonanie pokryć namiotów do zestawu technologicznego pzr OSA i KUB i wykonanie remontu głównego ograniczonego części specjalnej STZ 9T22B wraz z remontem podwozia ZIŁ 157.

Wiadomo, że WZU zajmie się częścią zamówienia dotyczącą remontu sprzętu rakietowego do elaboracji, przewozu i załadunku rakiet w latach 2018-2019, która ma na celu "przywrócenie pełnej sprawności technicznej, zmniejszenie kosztów eksploatacji, remontów i napraw bieżących oraz zwiększenie niezawodności ich pracy, a tym samym osiągnięcia zdolności do realizacji zadań w ramach systemu obrony powietrznej". Całkowita końcowa wartość zamówienia to ponad 28,228 mln PLN brutto, a realizowane było ono w ramach procedury negocjacyjnej bez publikacji ogłoszenia o zamówieniu.

Przypomnijmy, że 20 grudnia 2013 roku Inspektorat Uzbrojenia oraz Wojskowe Zakłady Uzbrojenia zawarły umowę w sprawie modernizacji wozów rakietowych systemu Osa-AK/AKM do standardu Osa-P. Kontrakt miał wartość 76,3 mln złotych. 

Zakres modyfikacji zestawów Osa objął już m.in. takie elementy jak zamontowanie systemu IFF, głowicy optoelektronicznej dalekiego zasięgu, czy wymiany starych modułów sterowania na nowoczesne cyfrowe rozwiązania. Zestawy 9K33 OSA w służbie zastępowane będą przez nowe systemy Narew. 

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 31
Reklama
Dumi
niedziela, 22 kwietnia 2018, 11:12

Przydałoby się to, przydałoby się tamto. Czas wywierać presję na poslach, którzy właśnie odbywają spotkania z Polakami w terenie BY DANO WIĘCEJ PIENIĘDZY NA MODERNIZACJĘ, BY PRZESTAĆ KUPOWAĆ TYLKO OD USA....

Na poważnie
niedziela, 22 kwietnia 2018, 09:44

Artykul dotyczy Kub-ow! Nie OS! Sama Osa NIE będzie zastępowana przez Narew. To inna kategoria. Osa została już zmodernizowana - przydałyby się tylko nowe rakiety o większym zasięgu np. Iris proponowane już dawno lub np. Mica najlepiej w obu wersjach naprowadzania. Albo w ostateczności najnowsze wersje pocisków ukraińskich. I niech mi nikt nie pisze że się \"nie opłaca\". Bo zawsze lepiej mieć niż nie mieć!

Gliwiczanin
niedziela, 22 kwietnia 2018, 00:51

Grunt że pływa :) A tak na serio przydała by się Narew lub przynajmniej nowe polskie radary oparte na technologii azotku galu dla obrony przeciwlotniczej i marynarki bo jesteśmy ślepi i głusi.

Arczik
sobota, 21 kwietnia 2018, 14:24

A o PK-6 coś słychać?

Perun
sobota, 21 kwietnia 2018, 14:07

Zastanawia mnie jak to możliwe, że Mesko przez tyle lat ledwo skopiowało tylko Groma i M-21OF z Grada? Indolencja typowa dla firm, w których model pracy z PRL nadal obowiązuje.

miras
sobota, 21 kwietnia 2018, 10:58

Przydało by się zmienić efektory

piotr
sobota, 21 kwietnia 2018, 10:13

to ma byc skuteczne a nie wygladac!

Marek1
sobota, 21 kwietnia 2018, 08:31

Jordania miała(ma?) na sprzedaż ok 50 szt syst. OSA. Modyfikacja ich do standardu OSA-P wraz z wymiana efektorów na ukraińskie o zasięgu do 25 km i pułapie 8 km byłaby dobrym rozwiązaniem przejściowym do czasu pozyskania Narwi.

rexc
sobota, 21 kwietnia 2018, 16:17

Myślisz że Polacy nie potrafią zmodyfikować efektora ? wystarczy zmienić paliwo na wydajniejsze energetycznie. Nam to się po prostu nie opłaca. Większy zasięg to potrzeba modyfikowania toru radiowego komend a to obniża bezpieczeństwo zestawu

Marek1
sobota, 21 kwietnia 2018, 20:57

rexc - masz rację, najbezpieczniejszy zestaw to taki którego NIE MA. A co do \"osiągnięć i kompetencji\" polskiego przemysłu rakietowego to już się lepiej nie wypowiadać. W praktyce NIC ponad MANPADS nie potrafi wdrożyć od 30 lat.

LWP fan
piątek, 20 kwietnia 2018, 20:37

Remont Ził 157... po Starach 266, Honkerach, silnikach do BWP-1 i malowaniu starych hełmów - czekamy na dalsze udane modernizacje

podatnik
piątek, 20 kwietnia 2018, 17:51

pudrowania złomu czas dalszy...

LOL
piątek, 20 kwietnia 2018, 17:31

Osy są ok- dobry nośnik, w standardzie \"p\" mają nową łączność i systemu sterowania. Tylko efektor jest archaiczny. A za niecały 1mld zł dało by się kupić po trzy jednostki ognia Irisów-sl, na każdą wyrzutnię, co pozwoliło by z powodzeniem używać ich przez kolejne dwie dekady.

rexc
sobota, 21 kwietnia 2018, 15:56

za 1 mld to miałbyś coś zdecydowanie więcej niż PK-6 za mniej niż 3 lata

tak tylko.... uzupełniam
piątek, 20 kwietnia 2018, 16:17

Nareszcie decyzja zwiększająca potencjał obronny Polski...

mario
sobota, 21 kwietnia 2018, 11:20

wiadomo ,że nie znacząco wpływa, ale przynajmiej będzie można być pewnym tego sprzętu, który dalej jest skuteczny. I pozatym polskie zakłady dostaną zamówienie, mam nadzieję ,że WZU niedługo wzbogaci OSY o narew :) Podobno myślą nad PK-6 (rozwinięcie pioruna) abo IRIS. A wydatek to pamiętajmy niecałe 30 mln. A pomyśl jak byśmy kupili karacale za 13 MLD! i nie zwiększyłoby to potencjału obronnego Polski, a o innej modernizacji przy tym budżecie byłoby cięzko...

Mateusz
sobota, 21 kwietnia 2018, 08:57

Przed Junkers Ju 87, lub ewentualnie Mig 15

Piotr
piątek, 20 kwietnia 2018, 20:23

A ile jeszcze ....możnaby zrobić ?? za te 1,5 mld które już poszło na chłopców Macierewicza i wciąż ogranicza rozwój wojsk operacyjnych i ich nowoczesne wyposażenie . Byłby za to pewnie Borsuk i Spike na Rośkach.

King
sobota, 21 kwietnia 2018, 23:45

Tyle że całe Polskie wojsko zmieściło by się na jednym stadionie. Jak chciał byś przy pomocy takiego wojska bronić całej Polski? Siemoniak do dzisiaj tego nie wyjaśnił, ale bezsensownie krytykuje tak jak ty.

Autor
piątek, 20 kwietnia 2018, 20:22

Znacząco. Takie wyremontowane 50 latki to jest dopiero potęga.

WP1
piątek, 20 kwietnia 2018, 16:17

A nie mieliśmy kupować nowych rakiet o większym zasięgu dla OS,swoją droga tak się zastanawiam jak te Osy wyglądają dzisiaj od środka bo pamiętam kiedy w 2001 roku odbywałem służbę na nich to po wejściu do środka człowiek czuł się jakby wchodził do jakiegoś sowieckiego muzeum i czy nie czas zastąpić ich czymś nowym

cooky
sobota, 21 kwietnia 2018, 08:41

oczywiscie ze czas, ale Wisła tak wydrenuje nasz budżet ze mozemy o Narwi zapomnieć, offset za 2ga fazę Wisły bedzie obejmował malowanie i pompowanie kół

Kustosz
sobota, 21 kwietnia 2018, 08:02

Sytuacja bez zmian. Nadal \"mamy kupić\" nowe rakiety i ich wyrzutnie. Osy i KUB-y wyglądają podobnie jak w 2001 r. , tylko starsze i bardziej wyeksploatowane. Pracownia konserwacji zabytków znana pod nazwą WZU dzięki zleceniom MON przedłuży swój byt o kolejne piętnastolecie. Po zakończeniu \"remontu\" zestawy 9k33 i 2k12 zostaną zaoferowane wybranym muzeom wojskowym z krajów sojuszniczych.

Wkurzony ratownik
niedziela, 22 kwietnia 2018, 11:32

Niesyety mylisz się. Trolowanie nie pomoże. Osy P maja wszystko po polsku, polskie efektory wiecie jakie, sporo ladniutkich wyswietlaczy cieklokrystalicznych, nowych piekniutkich kolorowych przycisków. Sami możecie podziwiać jak Wojsko wystawia. Napewno będą gdzieś na weekend majowy. Sprawdzić samemy i filmik do neta

Markonn
piątek, 20 kwietnia 2018, 20:24

Wyglądają jak sowieckie muzeum. Jedyne na świecie bo już nawet u ruskich tego złomu nie trzymają.

requć
piątek, 20 kwietnia 2018, 17:24

miałeś pecha nie załapałeś się na służbę ze zmodernizowanymi zestawami. Od ok 2002-2003 WZU Grudziądz rozpoczął gruntowną modernizację zestawów OSA do standardu OSA-P Żądło (swoją drogą najlepszą na świecie). Nie chodzi wcale o ekrany LCD zamiast lamp CRT a o system kierowania ogniem, optoelektronikę i inne rzeczy.

WW1
niedziela, 22 kwietnia 2018, 13:46

Faktycznie nie załapałem się na zmodernizowane OSY ale załapałem się na strzelania przeciwlotnicze na Wicku w tym 2001 roku :)

fakt
piątek, 20 kwietnia 2018, 17:15

Owszem to muzeum, ale Zachód dalej nie ma czegoś o takich możliwościach.

MIP
sobota, 21 kwietnia 2018, 12:28

jednokanałowy zestaw z lampową techniką...... o małym zasięgu i pułapie.... no już się nie ośmieszaj.Ta Osa jest dzisiaj prawie nic nie warta

fakt
niedziela, 22 kwietnia 2018, 10:09

Rozumiem, że chciałbyś kupić np. zachodnie Rapier, która \"są\" mobilne, \"mają\" dłuższy zasięg i \"są wielokanałowe\"? Albo Crotale, też \"jest\" wielokanałowy? \"Ta Osa jest dzisiaj prawie nic nie warta\" - dziwne, ale na ćwiczeniach w Polsce nasi operatorzy łoili skórę amerykańskim AH-64 i F-16 aż miło. Wymień zachodni mobilny zestaw p-lot o lepszych parametrach od Osy, np. wielokanałowy. I jeszcze jedno: pilotowi trafionej maszyny wszystko jedno czy dostał z zestawu na lampach czy na układach scalonych najnowszej generacji. G... się znasza a gadasz. Albo podajesz co możemy kupić lepszego albo się zamknij jak nie masz nic sensownego i konstruktywnego do powiedzenia.

Arczik
sobota, 21 kwietnia 2018, 14:33

No nie wiem...u nas chłopaki ćwiczyli ostatnio odparcie ataku f-16 i jakoś im się powiodło...ale fakt że niepewność jest czy to da radę cokolwiek...

Tweets Defence24