WZM na MSPO: modyfikacja Leoparda 2A5, modernizacja BWP-1 i wsparcie dla napędów

14 września 2021, 12:28
P1090541
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl
Reklama

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach poznańskie Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. z Poznania zaprezentowały szereg swoich propozycji dla Wojska Polskiego. Wśród nich wymienić można modyfikację czołgu Leopard 2A5, modernizacji bojowego wozu piechoty BWP-1 oraz zespoły napędowe i regeneracja części dla ciężkich wozów bojowych.

Zmodernizowany BWP-1 to w pełni funkcjonalny prototyp, na którym przetestowano założenia modernizacji przedstawione na demonstratorze technologii prezentowanym przez tę spółkę na MSPO 2019. Został przygotowany z myślą o planowanej modernizacji co najmniej części tych wozów znajdujących się na uzbrojeniu SZ RP. Główne założenia tej modernizacji dotyczącą radykalnego zwiększenia siły ognia oraz ergonomii wnętrza i wygody załogi i desantu. Do najbardziej widocznych wizualnych zmian w zmodernizowanym wozie bez wątpienia należy nowy system wieżowy i przebudowany kadłub.

Jeśli chodzi o tę pierwszą kwestię, to zdecydowano się na instalacje jednego z rozważanych systemów — najnowszego produktu belgijskiej spółki John Cockerill, czyli bezzałogowej wieży Cockerill 1030. Uzbrojenie stanowi armata automatyczna Bushmaster Mk44S kal. 30 mm (podobna, jak w wieży ZSSW-30, a więc z możliwością użycia amunicji programowalnej i zmiany kalibru na 40 mm), sprzężona z karabinem maszynowym kal. 7,62 mm oraz opcjonalnie wybraną wyrzutnią ppk. Ponadto, podniesiono strop pojazdu (poprzez podwyższenie jego burt) oraz przebudowano wnętrze pojazdu, zwiększając znacząco ergonomię wnętrza pojazdu (a dzięki temu też komfort pracy i bezpieczeństwo załogi). Wprowadzone zostało także kilka innych zmian i modyfikacji, obejmujących np. nowe środki łączności oraz - traktowany jako opcjonalny - power-pack z silnikiem MTU 6R 106 TD 21, podobnym do używanego w samochodach Jelcz 442.32.

Leopard 2A5 to z kolei propozycja skierowana do SZ RP w kwestii możliwości zwiększenia potencjału bojowego eksploatowanych obecnie czołgów tego typu. Poznańska spółka od lat rozwija potencjał w zakresie obsługi i wsparcia eksploatacji czołgów z rodziny Leopard 2. Prezentowany pakiet modyfikacji maksymalnie bazuje na podzespołach produkowanych przez polską zbrojeniówkę. Główny nacisk położono na wymianę systemów obserwacyjno-celowniczych oraz łączności i uzbrojenia, a także kamuflażu multispektralnego.

image
Fot. Defence24.pl

Wśród wprowadzonych zmian wymienić można instalacje nowych kamer termowizyjnych dowódcy KLW-1 Asteria PERI-R17A2 i działonowego EMES-15A2 oraz nowe monitory i kamery cofania, co znacząco zwiększa całodobową świadomość sytuacyjną załogi oraz unifikację z Leopardami 2PL. Zamontowano także nowy, cyfrowy system łączności wewnętrznej i zewnętrznej, oparty o system Fonet i radiostacje Radmor (Grupy WB), dzięki czemu zwiększono unifikację z innymi nowoczesnymi wozami bojowymi eksploatowanymi przez SZ RP. Całość dopełnia wymiana karabinów maszynowych MG3 na polskie UKM-2000 oraz instalacja kamuflażu multispektralnego od Grupy Lubawa.

Zaprezentowano także model zespołu napędowego dla Nowego Bojowego Pływającego Wozu Piechoty (NBPWP) Borsuk. Kompletny power-pack ma masę ok. 3,2 tony oraz wymiary ok. 2,43 × 1,95 × 1,42 m oraz spełnia normę emisji spalin EURO 3. Jego głównym elementem jest niemiecki silnik MTU 8V199 TE20 o mocy maksymalnej 530 kW/720 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2700 Nm. Zintegrowano z nim automatyczną skrzynię przekładniową Allison / Caterpillar X300 o czterech biegach do jazdy do przodu i dwóch wstecznych, z hydraulicznym mechanizmem skrętu.

Na stoisku WZM S.A. prezentowano również elementy związane z działalnością Centrum Zespołów Napędowych. CZN ma zdolności w zakresie remontów silników MTU MB873 Ka-501 używanych w czołgach Leopard 2 oraz naprawy przekładni RENK HSWL 354, opracowało także power-pack do BWP Borsuk. Spółka opracowała też własne procesy regeneracji elementów napędu czołgów Leopard 2 - wahaczy układu zawieszenia, pomp wtryskowych silnika czy we współpracy ze spółką STOMIL Poznań S.A. także kół nośnych do tego czołgu.

image
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 37
Reklama
dropik
środa, 15 września 2021, 10:19

W Bwp-1 można modernizować tylko radio i przyrządy obserwacji nocnej, ewentualnie jakieś drobiazgi.

Trzcinq
środa, 15 września 2021, 14:56

Zgoda.. Dodam tylko że wymienić należy 73mm wymienić nawet na 23mm

Dropik
środa, 15 września 2021, 17:05

Nie da się bo nie ma wieży. I wątpię by Mon się zdecydowało na cokolwiek. Co Śmieszne to kiedys na ćwiczeniach symulacyjnych przyjmowano, że jak największą wartość niż rosomak,

WSK74
środa, 15 września 2021, 07:08

powstaje pytanie, czy tak głęboka modernizacja BWP1 jest ekonomicznie uzasadniona ? Tego sprzętu jest sporo na świecie i można go tanio kupić. Tam gdzie jest rynek na nie, powerpack nie ma znaczenia, droga wieża z drogim Bushmasterem raczej też nie...... To wóz, który się niszczy przy pomocy RPG za kilkaset USD. Spóźniliśmy się o ok 15-20 lat. Przypominam, że na początku lat 90 tych, sprzedaliśmy do Angoli ok 60 szt BWP2 - tak mieliśmy ...... Czesi produkowali je na licencji, teraz chcą zastąpić, w ramach konkursu z testami, próbami i w dialogu ze Słowacją.

Dropik
środa, 15 września 2021, 17:09

Sensu to nie ma. Oczywiście warto by dodać nowe radia . I jakie pasywne przyrządy obserwacyjne . Żal tych bwp2 . Można było je zatrzymać i dokupić więcej od Niemiec które je sprzedawały z demobilu po nrd . Oczwiwcie tez by byly do modernizacji.

kk
wtorek, 14 września 2021, 23:29

Na BWP wystarczy krajowe ZSMU a5 (z Obra-3), można też okleić Erawą ( ZSMU a5 jest lżejsze od armaty Grom o jakieś 1200 kg a waga zestawu Erawy do T-72 to ok 900kg) i do tego remont generalny.

środa, 15 września 2021, 15:53

Chłopie,ta erawa rozerwie ten cienki pancerz na strzępy..Zastanawiałeś się kiedyś dlaczego na tego typu pojazdach nie montuje się pancerza reaktywnego ? .

abra kadabra
wtorek, 14 września 2021, 22:08

Bardzo dobra modernizacja BWP. Borsuk będzie prawdopodobnie produkowany w liczbie 50 sztuk na rok. Do tego trzeba będzie wprowadzać wersje specjalistyczne więc zanim wojsko otrzyma wszystkie BORSUKI z wieżą ZSSW i specjalistyczne to minie grubo ponad 15 lat. Decyzja dotycząca modernizacji części BWP w takiej wersji byłaby słuszna chyba, że.... produkcja roczna przekroczy 120-150 sztuk Borsuków, to wówczas nie modernizujmy BWPów

Trzcinq
środa, 15 września 2021, 12:30

Wyjaśniam. Liczba produkowanych Borsuków zależy przede wszystkim od zamawiającego w tym przypadku MON. MON właśnie taką liczbę określił co jest zawarte w PMT na lata xx-xx i tyle. Druga kwestia to możliwości HSW jednak w razie chęci zakupu większej liczby pojazdów najprawdopodobniej HSW dostosowałaby się np. przenosząc produkcję na Bumar. Zgrozenie modernizacji Bwp1 widzę w tym iż może to zachamować wdrożenie Borsuka. Wszystko w rękach decyzyjnych i oby bóg dał im rozum. Pewna liczbę bwp1 należy zmodernizować to pewnik pytanie w jakim zakresie. Wg mnie ptyka łączność i wymienić 73mm nawet na 23mm. Ppk mile widziany ale niekoniecznie musi to być ppk spike

asd
wtorek, 14 września 2021, 20:44

To jak pudrowanie Trupa. To wszystko powinno być już dawno zezłomowane lub sprzedane do Syrii lub krajów Afryki.

say69mat
środa, 15 września 2021, 07:55

Hmmm ... a co w zamian??? Furmanki??? Borsuk to pieśń odległej przyszłości. Z kolei trakcja kołowa, czyli Rosomaki nie są panaceum na wszystkie problemy wuelu. Dalej, istnieje zasadnicza różnica w potencjale rozwojowym konstrukcji czołgu T72 i BWP1. Różnicę stanowi potencjał modernizacyjny, czyli możliwość ingerencji w strukturę kadłuba i modernizacji systemów napędu, łączności, kierowania ogniem oraz uzbrojenia. W efekcie tworząc nawą jakość w odniesieniu do wersji sprzed modernizacji. Z kolei zaniechanie modernizacji, skutkuje posiadaniem na stanie wuelu pojazdów, które nie przedstawiają jakiejkolwiek wartości bojowej. Gdzie wysyłanie żołnierzy w tego typu pojazdach - w przypadku konfliktu zbrojnego - zakrawa na zbrodnię v/s eksterminację naszych żołnierzy.

7plmb
wtorek, 14 września 2021, 20:19

Modernizacja BWP-1 bardzo dobra ale jako produkt eksportowy.

dropik
czwartek, 16 września 2021, 06:40

chyba jako wsad do wielkiego pieca :P

Monkey
wtorek, 14 września 2021, 23:29

@7plmb: Po jej udanym wdrożeniu w naszych siłach zbrojnych. Po pierwsze: takie udane przedsięwzięcie pomaga w eksporcie, a po drugie: Borsuki tak szybko BWP-1 nie zastapią. Więc część z nich trzeba zmodernizować, inaczej będą to jeżdżące trumny. Tak jak T-72M1A1R.

rezerwa 77r.
wtorek, 14 września 2021, 18:20

ta modernizacja BWP powinna być zrobiona już wcześniej , kto i dlaczego różnymi sztuczkami blokuje , następny jest niszczyciel czołgów oczywiście na bazie BWP // Zanim wejdą BORSUKI to jeszcze 10 -15 lat a sprzęt potrzebny na przedwczoraj

Box123
wtorek, 14 września 2021, 18:41

Tylko pytanie jakie będzie tempo modernizacji tych bwp-ów skoro tam połowa rzeczy jest wymieniana? To nie lepiej tych ludzi którzy mieli by to robić zaangażować w produkcję borsukow?

wtorek, 14 września 2021, 21:52

Chcesz tych ludzi wraz z rodzinami, ich wszystkich przenosić z Poznania do Stalowej Woli?

Box123
środa, 15 września 2021, 07:12

Chce uruchomić drugą linie produkcyjną w Poznaniu

Olo
wtorek, 14 września 2021, 17:52

Firma CREC zajmująca się budową infrastruktury w państwach Afryki jest w stanie w pół roku pozyskać 1200 nowych koparek. Dla polaków pozyskanie 100 transporterów opancerzonych to przedsienwziencie na 15 lat. Co się dziwić że jesteśmy mentalną etiopią europy.

Tomasz34
wtorek, 14 września 2021, 20:02

Kwestia rozbudowy hali pordukcyjnej. A Etiopia to chciała by być na miejscu Polski.

luka
wtorek, 14 września 2021, 19:57

Bo to jest celowe działanie. U nas też dałoby się wiele rzeczy ogarnąć szybciej, ale po co? Nie o to chodzi żeby wyprodukować w 2-3-5 lat "X" czołgów, BWP'ów itp. itd. tylko żeby to trwało latami a tak wyprodukowaliby za szybko i potem co? Zwolnić część pracowników i czekać dekadę na kolejny większy kontrakt gdzie znów trzeba by ich zatrudniać.

MI6
środa, 15 września 2021, 08:53

Gdyby nasze wojsko miało w miarę nowy sprzęt to ludzie mieliby na bieżąco pracę przy eksploatacji remontach planowych dostawach po kilka sztuk rocznie i byłoby ok. Problem u nas polega na tym że musimy na raz kupić dużo sprzętu i tu rodzi się problem który opisujesz.

Davien
wtorek, 14 września 2021, 22:07

Niech idą spawać płoty zamiast trzebać koniak w nierentowna zakładach zbrojeniowych w Polsce. Jak będzie potrzeba to się ich zatrudni na kontrakt. Tak działa cały cywilizowany świat.

Szon
wtorek, 21 września 2021, 13:34

Z założenia przemysł obronny jest nierentowny bo to wywalanie kasy podatnika w błoto.Zwraca to się tylko kiedy trzeba użyć wyprodukowanego sprzętu broniąc kraju, przy czym zwraca w cudzysłowiu.Zamknięcie przemysłu to może mniejsze koszty sprzętu ale totalne uzależnienie od dostawców i polityki ich krajów bazowych.Przemysłu nie da się już odbudować jak raz się go zlikwiduje.Lepiej mieć swoje nawet gorsze ale z możliwością rozwoju i modernizacji.Gdyby gospodarka się ruszyła jako całość to ten rozwòj i modernizacja również ruszył by skokowo bazując na tym co już wiemy i potrafimy.

prawdziwy itd.,itd.
czwartek, 16 września 2021, 11:47

Płoty się w tej chwili w Polszy zgrzewa,na półautomatach.( słowa półautomat odnosi się do agregatu ,nie do broni,tak ,na wypadek gdyby ktoś konteksu nie załapał)

Trzcinq
środa, 15 września 2021, 13:03

Wiem wiem że bys je pozamykał. Byłyby zamówienia i produkcja pełna to by i pracowali a nie wymyślali w celu ochrony swych miejsc pracy rabi

Okm
wtorek, 14 września 2021, 17:44

A tak naprawdę czy to się komuś podoba czy nie to że dwie kompanie bwp1 trzeba moderki zrobic. Nasycenie borsukiem to 10 do 15 lat. Do tego czasu potrzeba sprawnych bwp. Ta moderka z Poznania jest całkiem ok. Silnik od Jelcza więc nie problem, wyższy i wygodniejszy dla żołnierzy, tylko wieża niestety za droga. Może bez ppk w wieży ale w środku że Spikiem wyjdzie ekonomiczniej

Wojtek
wtorek, 14 września 2021, 16:48

I co, WZM wymyśliło sobie, że Państwo Polskie będzie kupowało belgijska wieżę bezzałogową gdy posiada własną działającą. Chyba ktoś tam w Poznaniu zaniemógł.

Konfederat
wtorek, 14 września 2021, 23:56

do Wojtek;Znając życie to żadnej moderki nie będzie!!!!to jest robione na pokaz!!!że niby coś tam dłubią!!!a wieża wypożyczona z belgii bo HSW nie chciało pożyczyć swojej{1szt]!!!!!A wszyscy się nadaremnie podniecają!!!!

Jacek
wtorek, 14 września 2021, 19:45

Od Borsuka jest za ciężka

Okm
wtorek, 14 września 2021, 17:40

A jaka to wieże posiadamy. Ta do moderki bwp to na stole kreślarskim, za 2 do 3 lat a zssw z Roska za ciężka jest.

Box123
wtorek, 14 września 2021, 18:44

I dlatego, że będzie za 2 lata mamy kupować kolejny typ wieży?

P wawa
wtorek, 14 września 2021, 19:45

Tak

Box123
wtorek, 14 września 2021, 20:37

No pewnie. Po to kupowaliśmy licencje na swoją, żeby teraz jak możemy ją rozwijać kupować od nowa kolejne żeby modernizować stare bwpy. To ma sens

123
wtorek, 14 września 2021, 16:53

A to ZSSW waży 1500 kg

luka
wtorek, 14 września 2021, 19:59

Czy tyle waży to nie wiem, ale na pewno jest droga - Borsuka szacuje się że będzie kosztował około 25 mln Złotych z czego niemal połowa to koszt wieży.

dropik
środa, 15 września 2021, 07:13

25 mln to raczej nierealne. Krab kosztował ok 40 mln więc borsuk nie będzie kosztować mniej niż 35 mln (brutto). lynxy dla Węgier będą po 55 mln (z kosztami inwestycji ?)

Tweets Defence24