Wyprodukowano już 2500 śmigłowców Apache

1 lipca 2020, 13:47
Apache UK Crown
Fot. Crown Copyright
Reklama

Koncern Boeing dostarczył dwa tysiące pięćsetny śmigłowiec uderzeniowy AH-64 Apache. Maszyna w najnowszej wersji AH-64E Apache Guardian trafiła do US Army. Wszystkie one powstawały w zakładach Mesa w Arizonie, które produkują maszyny uderzeniowe nieprzerwanie od 1983 roku. Obecnie są one eksploatowane przez amerykańskie siły zbrojne i 15 innych użytkowników eksportowych.

Pierwszy AH-64A Apache opuścił zakłady Hughes Helicopter w Mesa w Arizonie 30 września 1983 i w styczniu 1984 roku trafił na wyposażenie US Army. W tym samym roku zakłady Mesa w Arizonie stały się częścią koncernu McDonnell Douglas, który produkował i rozwijał dale śmigłowiec uderzeniowy US Army, który sukcesywnie zastępował w tej formacji maszyny AH-1 Cobra. W 1997 roku do służby trafił AH-64D Longbow Apache wyposażony w radar umieszczony ponad wirnikiem głównym. W tym samy roku McDonnell Douglas Helicopters został przejęty przez koncern Boeing, który produkuje Apache do dnia dzisiejszego.

W 2011 roku rozpoczęto produkcję AH-64E Apache Guardian, który zaczynał jako modernizacja modelu „D”. Zmiany były jednak zaawansowana na tyle, że uznano maszynę za odrębny model. Śmigłowce otrzymały kompozytowe łopaty wirnika oraz nowe przekładnie i głowice, zdolne do przeniesienia mocy z potężniejszych silników T700-GE-701D. Omawiane zmiany poprawiły osiągi, a zwłaszcza prędkość i wznoszenie.

Modernizacji uległa też elektronika, awionika i oprogramowanie śmigłowca, co umożliwiło zastosowanie ulepszonego radaru Longbow typu AESA oraz systemu optoelektronicznego o wyższej rozdzielczości i dokładności M-TADS/PNVS (ang. Modernized Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor), nazywanego też Arrowhead. Dodatkowo załoga AH-64 zyskała możliwość kontrolowania uzbrojonych i nieuzbrojonych maszyn bezzałogowych (UAV). Podstawowe uzbrojenie Apache Guardian stanowią pociski kierowane Hellfire, kierowane i niekierowane rakiety 70 mm oraz działko kalibru 30 mm.

Śmigłowce AH-64E Apache Guardian powstają zarówno od podstaw jak też przez przebudowę płatowców AH-64D. Do marca 2020 roku wyprodukowano ponad 500 śmigłowców w najnowszej wersji AH-64E Apache. 30 czerwca 2020 do US Army trafił natomiast historyczny 2500. śmigłowiec Apache. Obecnie maszyny tego typu znajdują się na uzbrojeniu 16 krajów, w tym m.in.: USA, Wielkiej Brytanii, Holandii, Egiptu czy Tajwanu. W ostatnich dniach do tej grupy nabywców śmigłowców uderzeniowych Apache dołączyło Maroko, które będzie pierwszym użytkownikiem AH-64E w Afryce. Maszyny tego typu są również oferowane Polsce w programie śmigłowca uderzeniowego Kruk.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 26
Reklama
R
czwartek, 2 lipca 2020, 09:32

Piekna liczba.

HUSKY
czwartek, 2 lipca 2020, 09:22

Wspaniały śmigłowiec. Niezastąpiona maszyna do niszczenia zagonów pancernych naszego głównego adwersarza. Niech decydenci z MON się w końcu obudzą i wyjdą ze swych barłogów i gawrów. Czas na podjęcie decyzji zakupu (oczywiście na dobrych warunkach) AH-64E Apache Guardian w ilości 48 szt. min.

BUBA
czwartek, 2 lipca 2020, 16:42

Ale nasz MON lubi zlom !!!!

jrz
czwartek, 2 lipca 2020, 01:42

A czy Egipt nie jest w Afryce?

oleś
czwartek, 2 lipca 2020, 09:07

Podobnie jak Izrael są w Europie.

droma
środa, 1 lipca 2020, 20:22

w tym czasie w rosji -kaput wyprodukowano cho ,cho kibli zastodolnych i choi cho gienieralow ,i cho cho bimbrowni mobilnych /na taczce/ i co lyso ...

Gnom
czwartek, 2 lipca 2020, 08:49

Zwróć uwagę, że to od pierwszej połowy lat 80., zatem mógłbyś się zdziwić co do liczby Mi-24/25/35 wszelkich odmian poczynając od tego okresu.

Davien
czwartek, 2 lipca 2020, 13:56

Od poczatku produkcji powstało 2650 Mi24 wszelkich odmian. a jest produkowany znacznei dłużej od AH-64.

Gnom
piątek, 3 lipca 2020, 12:54

Wreszcie coś konkretnego, ale w niczym nie zmienia tego co napisałem.

XYZ
środa, 1 lipca 2020, 20:06

Oj tam a czym tu się chwalić... jakiś tam Apacz :) my mamy zabytkowe MI-24 pozbawione pocisków przeciwpancernych a nowych śmigłowców nam nie trzeba

pllot
środa, 1 lipca 2020, 17:34

Oby tylko Polska nie pozyskała tych niezłych lecz najdroższych w utrzymaniu i zakupie śmigłowców. Są inne tańsze opcje jak np. Bell AH-1Z Viper( bez transferu technologii) czy korzystniejszy dla Polski udział w projekcie AW-249 połączony z ich zakupem i produkcją w Świdniku.

Marek
czwartek, 2 lipca 2020, 08:20

Widzę to podobnie jak ty.

Stefan
czwartek, 2 lipca 2020, 06:25

Jest jeszcze lepsza tańsza opcja modernizacja Mi-2 przez Sicz z transferem technologi, z uchylną szybką i krzesełkiem dla strzelca wyborowego... wstaniemy z kolan i będziemy potęgą...

R
czwartek, 2 lipca 2020, 12:35

A to jeszcze nie wstalismy z kolan, chyba cos pzregapilem :)

Dred
środa, 1 lipca 2020, 18:09

Albo Caracale;)

Damian
środa, 1 lipca 2020, 22:33

Nie wiem czy tylko wkładasz kij w g wno czy nie masz pojęcia o czym mowa naprawdę :,-)

XYZ
środa, 1 lipca 2020, 21:52

Macierewicz od końca 2016 roku kupił kilkadziesiąt BH,wszyscy pamiętamy tą słynna konferencję z panią Sołtysową :)

krum231
środa, 1 lipca 2020, 21:40

Jednak wybrano 50 letnie mi-17 I nowe samoloty dla vip.

Gnom
czwartek, 2 lipca 2020, 08:51

pokaz mi 50 letni Mi-17 na świecie - nie znajdziesz nawet 40 letnich. A idac ta droga to BH maja ponad 40 lat, UH-1/AH-1 ponad 50, AH-64 praktycznie 40, a F-16 prawie 50. Nie rozpędzaj się.

Davien
czwartek, 2 lipca 2020, 14:00

Mi-17 miał pierwszy lot w 1975r wiec raczej znajdą sie ponad 40-sto letnie.

Gnom
piątek, 3 lipca 2020, 12:57

Sądzisz, że Mi-8M (bo tylko takie znajdziesz przed 1980) z początku dostaw są jeszcze w eksploatacji - wątpię biorąc pod uwagę "ogrom" produkcji i szybkie zaspokojenie potrzeb afagnu.

Davien
wtorek, 7 lipca 2020, 02:53

Gnom a skad wiesz ze nie sa??

Gnom
czwartek, 9 lipca 2020, 08:00

Rozumiesz po polsku: " wątpię biorąc pod uwagę". Oznacza to, że nie mam pewności.

Cat
środa, 1 lipca 2020, 17:25

Ładna seria.

Derwisz
środa, 1 lipca 2020, 17:07

Bravo Maroko

LMed
środa, 1 lipca 2020, 16:44

Niewątpliwie zasłużona konstrukcja, piękna karta w historii rozwoju techniki specjalnej.

Tweets Defence24