Reklama
Reklama

Wypadek Raptora podczas szkolenia Topgun

16 kwietnia 2018, 16:34
Raptor F-22 US Navy
Fot. DoD, Tech. Sgt. Jason Robertson, U.S. Air Force

Należący do 3. Skrzydła Myśliwskiego z bazy Elmendorf-Richardson F-22A Raptor uległ wypadkowi. Przyczyny problemów, które pojawiły się podczas startu maszyny, nie są znane. Nieoficjalne źródła podają, że mogło dość do zgaśnięcia jednego z silników.

Do wypadku, spowodowanego według pierwszych, niepotwierdzonych źródeł przez błąd pilota, doszło podczas odbywających się w Fallon manewrów. Nieoficjalnie źródła podają, że w trakcie startu zbyt szybko schował on podwozie, co doprowadziło do tego, że maszyna kadłubem uderzyła o ziemię z dużą prędkością, na następnie przesuwała się na nim aż do momentu zatrzymania. Pilot Raptora nie odniósł obrażeń.

Inne źródła podają natomiast, że powodem nie był błąd samego pilota, ale zgaśnięcie jednego z silników, który zauważył on już po schowaniu podwozia. Maszyna miała następnie „odbijać się” od pasa przez niecałych 500 m, a dalej trzeć kadłubem przez kolejnych ponad 1500 m.

Sam incydent potwierdziło biuro prasowe bazy Elmendorf-Richardson. Jak zaznaczono, uszkodzenia są poważne, ale - zgodnie z szybką ich oceną - będzie można je naprawić. Wiadomo również, że rozpoczęło się dochodzenie, którego celem jest wyjaśnienie powodów wypadku. 

Maszyna F-22A pojawia się w bazie, by wesprzeć prowadzone w Fallon szkolenie Navy Strike Fighter Tactics Instructor, znane lepiej jako Topgun. Raptory pełniły rolę przeciwników dla pilotów US Navy.

Czarna seria

Przypomnijmy, że to kolejny już wypadek amerykańskiej maszyny w bieżącym miesiącu. Na początku kwietnia myśliwiec wielozadaniowy F-16 rozbił się w w pobliżu Las Vegas, w stanie Nevada na zachodzie USA. Zginął pilot maszyny. Samolot należał do grupy akrobacyjnej Thunderbirds.

Także na początku kwietnia w Dżibuti rozbił się samolot uderzeniowy AV-8B Harrier II stacjonujący w bazie Camp Lemonnier. Pilot zdołał się katapultować i został przewieziony do szpitala, ale nie odniósł poważniejszych obrażeń. Zniszczony samolot należał do eskadry VMM-162 „Golden Eagles” z okrętu desantowego USS Iwo Jima biorącej udział w ćwiczeniach pod kryptonimem „Alligator Dagger” na wodach międzynarodowych u brzegów Dżibuti.

Tego samego dnia doszło do wypadku z udziałem śmigłowca CH-53E Super Stallion w miejscowości El Centro, w stanie Kalifornia, przy granicy z Meksykiem. W wyniku katastrofy śmierć poniosło czterech żołnierzy znajdujących się na pokładzie maszyny. Śmigłowiec należał do 3 Skrzydła Lotnictwa Piechoty Morskiej z San Diego.

KomentarzeLiczba komentarzy: 33
deMONter
wtorek, 17 kwietnia 2018, 09:59

Siły lotnicze USA maja sporo sprzętu i w ciągłym działaniu. Niestety to \"normalne\", że dochodzi do wielu incydentów łącznie z tragicznymi dla pilotów. Oby tylko słuszne wnioski z tych incydentów były wyciągane!

DSA
wtorek, 17 kwietnia 2018, 13:59

od kilku lat (od 2013 do 2017) nastąpił bardzo wyraźny wzrost liczby wypadków w amerykańskim lotnictwie bo aż o 39%. Wpływają na to: starzejąca się flota, problemy ze znalezieniem odpowiedniej liczby pilotów skutkujące obniżeniem poziomu wyszkolenia, problemy ze znalezieniem wykwalifikowanych ludzi do obsługi naziemnej. Łącznie w podanym okresie w wypadkach lotniczych były 133 ofiary śmiertelne

Davien
środa, 18 kwietnia 2018, 00:42

Panie DSA od 2013r samoloty USA lataja znacznie częściej niz wczesniej w zwiazku z wojna w Syrii i wyczynami Chin na M Południowochińskim więc i normalne jest że będzie więcej wypadków.

DSA
środa, 18 kwietnia 2018, 13:44

otóż nie: jednym z powodów wzrostu liczby wypadków jest to, że amerykańscy piloci za czasów latali mniej ze względu na cięcia budżetowe za czasów Obamy

Rafal
środa, 18 kwietnia 2018, 12:33

Przestan Davien po raz kolejny sie osmieszac, tak jak by wczesniej Amerykanie duzo nie latali. Wzrost o 39% to zanczy ze o tyle samo wiecej lataj?, chyba raczej w druga strone.

DSA
środa, 18 kwietnia 2018, 17:16

wzrost o którym piszę jest mierzony w nominale, a nie przeliczany na ilość wylatanych godzin czy misji. Prawdopodobnie dlatego, że średnia nie oddałaby tego co się dzieje (część maszyn lata więcej a część stoi ze względu na kanibalizm techniczny). Dotyczy to w szczególności US Navy.

Veritas
wtorek, 17 kwietnia 2018, 00:08

14 marca br. w rejonie bazy lotniczej NAS Key West na Florydzie rozbił się samolot myśliwski F/A-18F Super Hornet należący do US Navy. W wyniku katastrofy 2 amerykańskich lotników z eskadry VFA-213 „Black Lions” (pilot i operator uzbrojenia) poniosło śmierć...

Veritas
wtorek, 17 kwietnia 2018, 00:03

W Dżibuti rozbił się również śmigłowiec transportowy USMC CH-53E Super Stallion, co spowodowało w dniu 3 kwietnia br. przerwanie manewrów wojskowych „Alligator Dagger” ...

magazynier
poniedziałek, 16 kwietnia 2018, 21:31

Ile lat miały te samoloty?

Łukasz
poniedziałek, 16 kwietnia 2018, 21:22

Może F-22 wleciał w strugi Icamana, mam nadzieję, że tym razem Gooseowi nic się nie stało. :D :D Ehhh wspomnienia... Pozdrawiam serdecznie

Gts
poniedziałek, 16 kwietnia 2018, 21:20

Ciekawe czy czesci z chin zamontowano rowniez w Raptorach. Ostatnie wypadki to ponoc niekontrolowany import czesci z chin przez korporacje na cele utrzymaniowe samolotow i smiglowcow. Zrobia wszystko zeby zarobic kolejnego dolara nawet kosztem zycia pilotow czy zalog, tacy sa chciwi.

vvv
wtorek, 17 kwietnia 2018, 14:18

jakie czesci z chin do silnikow f-22? gdzie wymyslaja takie glupoty?

Yugol
wtorek, 17 kwietnia 2018, 21:17

Poszukaj na necie nawet Air Force One latały na częściach Made in China

ireteras
poniedziałek, 16 kwietnia 2018, 19:57

a dlaczego ukrywany jest fakt sprzed \"paru\" dni rabniecia przed pasem i uszkodzenia naszego MiG-29 w Holandii ?! Dlaczego do tej pory nic nie pisze sie o przyczynach rozbicia MiG-29 w grudniu zeszlego roku gdzie sprawa jest od poczatku znana i oczywista! blad pilota! Dlaczego jest cisza o tym jak ostatnimi czasy nasz F-16 ostro takze przywalil przed pasem?! Popatrzcie lepiej na nasze podworko gdzie sie od dawna bardzo zle dzieje a udajemy ze wszystko jest ok i potrafimy latac nawet od drzwiach od stodoly tymczasem jest coraz wiecej zenujacych wypadkow i zdarzen swiadczacych o miedzy innymi katastrofalnym poziomie szkolenia!

zeus89
środa, 18 kwietnia 2018, 11:47

Może jakieś źródła? Skąd o tym wiesz?

As
poniedziałek, 16 kwietnia 2018, 19:50

Chłop się napatrzył na starty naszego Miga29 z Mińska i tak się musiało skończyć.

CAGI
wtorek, 17 kwietnia 2018, 02:24

MiG29 ma piękną, jeszcze analogową aerodynamikę. Raptor to niestabilna aerodynamicznie, tytanowa \"decha\" z silnikami i komputerami.

vvv
wtorek, 17 kwietnia 2018, 14:20

jaka? f-22 ma bardzo wysoka mobilnosc a mig-29 to relikt przeszlosci i znacznie gorsze osiagi niz nasze f-16block 52+. f-22 to mysliwiec przewagi powietrznej wiec nie kompromituj sie

Whiro
wtorek, 17 kwietnia 2018, 13:31

I tego aerodynamicznego miga możesz sobie gładko wiesz gdzie użyć? A tytanowa decha to niedościgniona dalej maszyna.

bryxx
wtorek, 17 kwietnia 2018, 13:59

Od ilu lat są w służbie różne i różnej produkcji maszyny uwzględniające prawa aerodynamiki i dające się sterować pilotowi bez nadmiernej pomocy komputerów , modernizowane i ciągle odpowiadające warunkom pola walki. Ile cudów techniki f-117 pozostaje w linii i kiedy to ten cud wszedł do służby? Ciekawe kiedy nielot f-22 pójdzie w jego ślady.

Davien
środa, 18 kwietnia 2018, 00:44

Panie bryxx żadna maszyna stateczna aerodynamicznie nawet z fly by wire nie dorówna maszynom niestatecznym w zwrotności . Jakos na razie to F-117 wycofano jak wszedł F-22 a jak on jest nielotem to konkurencja sie rozsypuje zanim wyjda z fabryki.

bryxx
środa, 18 kwietnia 2018, 16:51

Jakby tak porównać f-117 i taki extra-300 czy choćby zlina z-50 ? ;)

suawek
czwartek, 19 kwietnia 2018, 00:43

Jaki ładunek bomb kierowanych przeniesie Zlin Z-50?

suawek
wtorek, 17 kwietnia 2018, 17:21

A jakież to współcześnie produkowanie samoloty dają się sterować bez \"nadmiernej\" ilości komupterów\"? Nie przyszło Ci na myśl, że komputerów nikt tam nie \"wsadza\" bez powodu. F-117 miał konkretne zadania - zrobił robotę i odszedł na emeryturę ustępując pola lepszym modelom (postęp Panie!). A te \"modernizowane i ciągle odpowiadające warunkom pola walki\" o oczywiście rosyjskie cudeńka, których nie dotyczą resursy wynikające ze zmęczenia materiału które wkońcu doprowadza do zniszczenia konstrukcji?

bryxx
wtorek, 17 kwietnia 2018, 22:49

Drogi panie , jakbym był złośliwy tobym wymienił sporo samolotów w jakich nawet nie montuje się komputerów -żadnych. Podyskutujmy o samolotach bojowych, jest sporo takich którymi nawet po padnięciu elektroniki da się lecieć i wylądować. Ba,są takie że nawet da się nimi wylądować jak silnik padnie, jak szybowcem - dasz pan wiarę?. F-117 po padnięciu elektroniki spada jak kamień i nie ma takiego pilota co by nim wylądował, lot ślizgowy to dla niego to terra incognita. Tylko trzmiel potrafi przecząc prawom fizyki latać, ale on tych praw nie zna.

Davien
środa, 18 kwietnia 2018, 12:23

No to podaj pan jakieś współczesne samoloty bojowe bez komputerów i elektroniki start:)

bryxx
środa, 18 kwietnia 2018, 16:37

Czytanie ze zrozumieniem to czynność Panu obca jak widzę. Czy ja napisałem że mogę wymienić samoloty bojowe bez komputerów?\" A jakież to współcześnie produkowanie samoloty dają się sterować bez \\\"nadmiernej\\\" ilości komupterów\\\"\" zapytał Pan suawek. Gdzie tutaj pytanie o samoloty bojowe? Po drugie co wy mi zarzucacie że ja o jakiś rosyjskich cudach piszę? Taki f-16 jest konstrukcja dużo starsza od f-117 i jest w linii? Nie każda konstrukcja gienialnych amerykańskich naukowców i inżynierów okazuje się potem być tak genialna jak to ja wcześniej się przedstawia. Czasami pieniążki okazują się w błocko wsadzone. Nie jest to także specyfiką tylko amerykańskich wytworów.

Davien
czwartek, 19 kwietnia 2018, 00:33

Panie bryxx obecnie bez komputerów to nawet maszyny rolnicze nie lataja, no chyba ze chińskie CT-6 na poziomie II wojny swiatowej. jakbys nie zauwazył to dyskusja zaczeła sie od Mig-a i dotyczyła maszyn bojowych wiec jak zwykle wyszło ci na minus. Nawet te4 wymienione przez ciebie Zlin-50 i Extra 300 bez elektroniki by nigdzie nie poleciały.

bryxx
piątek, 20 kwietnia 2018, 23:22

Wstrzymaj konia, polecą polecą. Za chwilkę napiszesz że szybowcem nie da się latać jak nie ma on fly by wire. Jeszcze parę maszyn bojowych bez fly lata na świecie. Jeśli chodzi o f-117 to nie w tym systemie problem. Tak wracając do tych nielotów to popatrz taki Arrow czyli CF-105 pierwszy miał fly by wire no cudo było i co. Amerykanie zmusili Kanadyjczyków ze poszedł na złom a taki amerykański f-104 musiał wejść do linii nawet na chwile w ameryce potem go wciskali gdzie tylko mogli zmusić władze do kupienia. Ilu pilotów na nim zginęło. Nie wszystko co amerykanie zrobią to złoto. F-16 jak zastąpił Viggena ? Był lepszy? Wygrał konkurs?

Davien
piątek, 27 kwietnia 2018, 04:30

Panie bryxx mówił pan o maszynach bez komputerów a nie bez FBW wiec jak nawet pan nie wie co pisze to jaki sens ma ta dyskusja? Arrow panie bryxx to został uziemiony przez decyzje WB o rezygnacji z samolotów i pzrejsciu na rakiety, USA nic do tego nie miało:) Pierwszym samolotem z FBW był F-16 a CF-105 niczego takiego nie miał, jak sie nie znasz to po co w ogóle głos zabierasz PS Pierwsze testy systemy FBW rozpoczęły sie kiedy od 10 lat CF-105 leżał już w grobie.

bryxx
niedziela, 29 kwietnia 2018, 22:24

Czytanie ze zrozumienie, wydawałoby się że już przedszkolaki tego się uczą , a tu proszę. To że coś nie nazywało się fbw to nie znaczy że nim nie było. w samochodzie także nie nazywamy tego fbw ale używamy. Otóż panie Davien fc-105 był pierwszym samolotem który miał coś takiego, to że się tak nie nazywało wcale tego nie zmienia. Skoro twierdzisz że to f-16 był pierwszym samolotem z takim systemem to mówi o panu wszystko\"fachowcu\" i znaczu wszechrzeczy.

ZZZ
środa, 18 kwietnia 2018, 10:35

Zacznijmy od tego, że pisanie o trzmielach \"przeczących prawom fizyki\" to po prostu bzdura. Ale czego ja się spodziewam. A teraz idąc dalej. Su-27 bez elektroniki też jest kamieniem - w końcu po coś ten FBW ma. Ponadto, w zasadzie każdy samolot bojowy bez elektroniki jest bezużyteczny - ślepy i pozbawiony środków obrony.

suawek
środa, 18 kwietnia 2018, 01:57

Gdzie ta dyskusja w Pana wykonaniu o samolotach bojowych?Trzmiel jest samolotem bojowym? jakie konkretnie współczesne samoloty bojowe nie są wyposażone w komputery? Wymieniaj Pan. Owszem F-117 spada jak jak kamień podobnie jak wiele innych. I tak, nie jest zdolny do lotu ślizgowego, podobnie jak F-16, F-15, F-22, MIG-29, SU-27, SU-35 i każdy inny nowoczesny myśliwiec. I czego to dowodzi? lot ślizgowy nie jest myśliwcom potrzebny. W przeciwieństwie do innych cech jak m.in. manewrowość iświadomość sytuacyjna. I proszę na technicznym forum takich bzdur nie opowiadać że lot trzmiela przeczy prawom fizyki! Bo potem inni powtarzają. Gdyby przeczył to trzmiel by nie latał.

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama