Wojsko nie kupi mundurów za ponad 150 mln zł. Powodem koronawirus

15 lipca 2020, 13:51
840_472_matched__oz575m_2535542b98ab86a348190542d5014c66
Fot. st. szer. Łukasz Kermel/17 WBZ

3. Regionalna Baza Logistyczna w Krakowie poinformowała o unieważnieniu zamówienia w ramach przetargu na dostawy w latach 2020-2022 przedmiotów umundurowania i wyposażenia w postaci kompletów letnich mundurów polowych. Powodem są zmiany planów finansowych związane ze zwalczaniem pandemii koronawirusa. 

W obszernym uzasadnieniu, zamieszczonym w Dzienniku Urzędowym UE czytamy, że powodem unieważnienia postępowania są zmiany w planach finansowych, wprowadzane w związku ze zwalczaniem pandemii koronawirusa. - Środki finansowe, które pierwotnie wg założeń miały zostać przeznaczone na zakup mundurów polowych oraz mundurów polowych letnich zostały w związku z korektą przeznaczone na zabezpieczenie potrzeb o obecnie najwyższym priorytecie jakim jest zwalczanie zagrożenia epidemicznego koronawirusa SARS-CoV-2 - czytamy.

Zamawiający w kwietniu 2020 otrzymał korektę środków finansowych nr 4/2020/Sr. Mat „Planu Zakupów Środków Materiałowych dla Sił Zbrojnych RP w latach 2021–2035 z uwzględnieniem 2020 roku”. Powyższa korekta na (...) uwzględnia przesunięcia środków finansowych z części zadań – mundur polowy oraz mundur polowy letni, na zakup podgłówków koszarowo-polowych, poszewek na podgłówki, piżam oraz materacy koszarowo-polowych niezbędnych do przygotowania ośrodków kwarantannowych dla żołnierzy oraz pracowników resortu obrony narodowej. 

fragment uzasadnienia

Wspomniana korekta uwzględnia też zabezpieczenie Wojskowych Zgrupowań Zadaniowych (WZZ) i Zgrupowań Wspierających (ZW) wykonujących inne zadania na rzecz ochrony społeczeństwa i zabezpieczenia granic Rzeczypospolitej Polskiej w ramach zwalczania zagrożenia epidemicznego koronawirusa SARS-CoV-2.

Czytaj też: Nowe elementy umundurowania dla marynarzy

Zamówienie podstawowe, obejmujące łącznie ponad 345 tys. mundurów polowych letnich podzielono w następujący sposób:

  • Zadanie nr 1. Mundur polowy letni - w 2020 r.:26 300 kpl.; w 2021 r.:20 000 kpl.; w 2022 r.: 20 000 kpl.
  • Zadanie nr 2. Mundur polowy letni - w 2020 r.:28 000 kpl.; w 2021 r.:22 000 kpl.; w 2022 r.: 20 000 kpl.
  • Zadanie nr 3. Mundur polowy letni - w 2020 r.:28 000 kpl.; w 2021 r.:20 000 kpl.; w 2022 r.: 22 000 kpl.
  • Zadanie nr 4. Mundur polowy letni - w 2020 r.:24 460 kpl.; w 2021 r.:24 590 kpl.; w 2022 r.: 21 897 kpl.
  • Zadanie nr 5. Mundur polowy letni - w 2020 r.:26 680 kpl.; w 2021 r.:21 000 kpl.; w 2022 r.: 21 000 kpl.

Z kolei w ramach prawa opcji uwzględniano pozyskanie ponad 42 tys. mundurów:

  • Zadanie nr 1. Mundur polowy letni - w 2021 r.:4 000 kpl.; w 2022 r.: 4 000 kpl.
  • Zadanie nr 2. Mundur polowy letni - w 2021 r.:4 400 kpl.; w 2022 r.: 4 000 kpl.
  • Zadanie nr 3. Mundur polowy letni - w 2021 r.:4 000 kpl.; w 2022 r.: 4 400 kpl.
  • Zadanie nr 4. Mundur polowy letni - w 2021 r.:4 800 kpl.; w 2022 r.: 4 200 kpl.
  • Zadanie nr 5. Mundur polowy letni - w 2021 r.:4 200 kpl.; w 2022 r.: 4 200 kpl.

Do oceny ofert we wszystkich pięciu zadaniach miały służyć następujące kryteria: cena (waga 60), gwarancja (waga 20) i termin wykonania (waga 20). Łączna szacunkowa wartość wszystkich pięciu zadań wyniosła łącznie blisko 158 mln zł netto. Dla poszczególnych zadań kwoty te przedstawiają się następująco: pierwsze zadanie 30,256 mln zł, drugie zadanie 31,926 mln zł, trzecie zadanie 31,763 mln zł, czwarte zadanie 32,556 mln zł i piąte zadanie 31,388 mln zł.

Anulowanie przetargu oczywiście nie oznacza, że całkowicie wstrzymano zakupy mundurów — są one nadal realizowane, czego przykładem jest zawarta 22 maja br. umowa ze spółką PSO Maskpol S.A. na dostawy blisko 440 tys. mundurów polowych oraz mundurów polowych letnich w latach 2020-2022. Jednakże, przesunięcia w planie finansowym mogą prowadzić do rozłożenia w czasie realizacji części planowych zakupów — czego przykładem jest anulowany przetarg.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 76
Reklama
strażak - hobbysta
czwartek, 16 lipca 2020, 19:09

przecież to stare info z maja - wstyd

K4MP3R
czwartek, 16 lipca 2020, 14:21

Liczyłem że w końcu może doczekamy się kamizelek kuloodpornych a zamiast tego będę musiał zużyć mundur który trzymam "na czarną godzinę" :/ Fajnie to wszystko kontrastuje z planami zakupów F-35, "Patriotów" i innego "uzbrojenia przyszłości", podczas gdy oszczędza się na PODSTAWOWYM wyposażeniu żołnierza...

carl fath
czwartek, 16 lipca 2020, 19:31

W Polsce zawsze tak jest, tylko WS dostaje coś normalnego np. niemieckie buty.

Medicos
czwartek, 16 lipca 2020, 11:19

Grypa z wuhan dopadła żołnierzy i sa,jyz w zakaźnych szpitalach cywilnych Wojskowy szpital w Żarach ponoć robi testy Teraz WIDAĆ jak Błaszczak wspiera wojskowe szpitale FARSA I KOMPLETNY BRAK KASY

jm
czwartek, 16 lipca 2020, 11:04

150 mln na mundury nie ma. Egzorcysta dostał 50 mln. Karty do głosowania na maj kosztowały 70mln. Już nie mówiąc o dworze prezydenta, który przeżera rocznie prawie 200mln w zamian dając średnio 3 propozycje ustaw rocznie i kilkanaście ułaskawień.

prawdziwy fan (nadal) p.Davien'a(?)
czwartek, 16 lipca 2020, 14:32

W gestii Kancelarii Prezydenta RP jest wpisany stały fundusz na rzecz Rewaloryzacji Krakowa.To jest tajemnica 200 mln.

J23
czwartek, 16 lipca 2020, 10:22

kasa poszła na muzeum, a to, że w Świętoszowie żołnierze w cerowanych mundurach chodzą to nikogo nie interesuje

Gieniek
czwartek, 16 lipca 2020, 14:23

Brak gaci to norma,w,wp

klawiatura
czwartek, 16 lipca 2020, 08:42

Płaszczak zachęca do wstąpienia do wojska i wot (był ostatnio artykuł), ale na mundury nie ma :-) Paździerzowata Polska w całej okazałości, i tak już od 300 lat.

dajcie to
czwartek, 16 lipca 2020, 08:36

Ale nowych generałów mianują hurtowo :-)

y
czwartek, 16 lipca 2020, 14:20

A co ma piernik do wiatraka? Co ma zakup mundurów w Polsce do mianowania generałów w Rosji?

rmarcin555
czwartek, 16 lipca 2020, 08:32

Zapnijcie pasy, cięcia dopiero się zaczynają.

X
czwartek, 16 lipca 2020, 08:29

Czyżby pierwsza jaskółka .....kryzysiku ? I to taka niewielka kwota, a 18 dywizja czeka na mundury ! ;)))))

qaz
piątek, 17 lipca 2020, 08:30

Nie wspominając o sztabowcach 4 dywizji widmowej...

arokey
czwartek, 16 lipca 2020, 13:42

Ta jaskółka jest wielkości Bielika lub Albatrosa

ito
czwartek, 16 lipca 2020, 07:53

Już po wyborach, można zacząć łatać finanse. Najlepiej zgodnie z PRL-owską zasadą "przez groszowe oszczędności do miliardowych strat". W tym przypadku- obniżenia gotowości wojska.

ursus
czwartek, 16 lipca 2020, 00:19

Drobne, a poskąpiono. Potrzebne są dużo większe inwestycje na budowę prawdziwego wojska zdolnego do walki bez pomocy z zewnątrz. Koronakryzys to żaden argument. Jak coś wybuchnie, to w czasie gdy nie będzie pod ręką USA, a NATO straci spójność, takie realia.

Bolko z Gliwic
czwartek, 16 lipca 2020, 10:54

Kolego wojsko amerykańskie juz jest w Polsce Po co nam WP BŁASZCZAK mówi NIE

ito
czwartek, 16 lipca 2020, 20:06

Wojsko amerykańskie jeśli US president uzna, że nie bawi go obrona Polski opuści nasz kraj wraz z całym sprzętem z przeciętną prędkością 40 do 50 km/h (chyba, że polegnie w jakimś rowie). Jeśli nie będzie zabierało ze sobą sprzętu- znacznie szybciej.

Przykry
środa, 15 lipca 2020, 23:30

Już po wyborach, więc można zapomnieć o obietnicach.

Gloomy
środa, 15 lipca 2020, 22:41

Jeśli nie ma pieniędzy na mundury to o Tytanie możemy już na pewno zapomnieć. Ale jakoś 2 mld na TVPis się znalazły.. komentarze chyba są zbedne..

Ja
środa, 15 lipca 2020, 22:36

Proponuję zestawić materiał z inną informacją defence24. Ktoś nad tym nie panuje: https://defence24.pl/dziesiatki-rakow-i-setki-tysiecy-mundurow-dla-wojska

jm
czwartek, 16 lipca 2020, 11:05

To było przed wyborami.

Eckard Cain
czwartek, 16 lipca 2020, 10:45

Dlaczego niby? Wszystko się zgadza - to tak zwana "prawda danego etapu".... Po prostu jedna informacja była przed wyborami, a druga już po...

Myślący
czwartek, 16 lipca 2020, 07:53

Ten materiał jest z Mają a ten z Lipca, a maj jest przed lipcem, więc koncepcja w maju była inna a w lipcu taka jak w tym materiale

marian
środa, 15 lipca 2020, 21:06

Po prostu szykują się do wojny już na tegoroczną jesień lub zimę. Zrezygnowano tylko z mundurów letnich ;)

Dark
środa, 15 lipca 2020, 20:39

Przewali kase na wybory, limuzyny i nagrody dla rzadu a teraz zolnierze nie maja mundurow ! Super Blaszczak i Sp

Jan
czwartek, 16 lipca 2020, 09:12

Czy Ty rozumiesz jak działa budżet państwa? Słyszałeś o budżetach resortów, rezerwie celowej, czy w ogóle o planowaniu budżetu?

Max
czwartek, 16 lipca 2020, 13:28

A dotacja 2 mld rocznie na TVP to w którym budżecie została zawarta ? I podpisał ją zwierzchnik sił zbrojnych, a żołnierze w dziurawych mundurach biegają. Jaki zwierzchni taka armia.

Dark
czwartek, 16 lipca 2020, 12:31

Więcej niż ty ... ale jak się czerpie wiedzę z powietrza to zadaje się takie pytania.

Marcin
środa, 15 lipca 2020, 19:41

Powodem nie jest wirus a dotacja dla TVP!

Darek
czwartek, 16 lipca 2020, 10:56

Idź dalej oglądać TVN szczucie na Polskę i Polaków całą dobę

Jan
czwartek, 16 lipca 2020, 09:13

Wyjaśnij, jak przeznaczyć budżet MON na TVP?

Suweren
czwartek, 16 lipca 2020, 12:34

Tak samo jak można budować drogi z budżetu MON ... Budżet Janie nie to nie beton a pieniądze na kontach, na co się je przesunie w nowelizacji albo i bez to już wola decydentów. Przy aktualnnym braku transparentności wydatki są poza kontrolą i przesówane z prawo na lewo i odwrtonie ... Ostatni brak odpowiedzi Rządu na wniosek senatu i obywateli o pokazanie szczegółów skończył się łamaniem prawa i okryciem informacji.

Zły
środa, 15 lipca 2020, 19:15

Masakra przecież mundur to podstawa,ręce opadają.

Kola
środa, 15 lipca 2020, 19:12

Jedzcie na Krym tam w stacjonarnych sklepikach są mundury a nawet czołgi.

Baranek
środa, 15 lipca 2020, 17:54

Jak juz wiadomości AW stoi za Lublinem. i 200 mln pln Tyle BRAKUJE MON

kj1981
środa, 15 lipca 2020, 17:33

Wybory się odbyły, następne za 3 lata, więc już nie trzeba udawać, że budżet jest OK, można wyłożyć karty na stół. Ale się suweren zdziwi - ale do następnych wyborów zapomni.

Mgr
środa, 15 lipca 2020, 16:54

Nie koronowirus tylko wojsko nie ma pieniędzy by zapłacić szwalniom które szyją mundurówkę

Meska
środa, 15 lipca 2020, 16:42

Jeśli nie ma nawet 150 mln złotych na mundury bo Covid, takiej śmiesznej w sumie kwoty w skali państwa, to chyba rozwiewa wszystkich wątpliwości. Armia znowu jako pierwsza dostaje po kieszeni. Nie będzie żadnych zakupów. Skończyły się wybory, mają względny spokój.

vvv
środa, 15 lipca 2020, 23:06

ale jest na mural za 1,5mln oraz na muzemum 1920, przekop dla kajakow i drogi za 5mld :)

Treo
środa, 15 lipca 2020, 20:57

70 milionów poszło od Sasina na pakiety wyborcze,więc w skarbcu pustki.

Dyktatorek
środa, 15 lipca 2020, 16:40

Widziały gały co wybrały !!!!...także teraz nie bulwersujcie się , było dziadostwo np.plany zakupu złomu z Australii , Szwecji Teraz będzie mega dziadostwo ...tylko szkoda żołnierzy będą musieli chodzić w jakiś łachmanach

Medicos
środa, 15 lipca 2020, 16:32

12 szpitali wojskowych NIC NIE DOSTAŁO Bydgoszcz zasyfiony O TAK ZAPRASZAM

prawdziwy fan (nadal) p.Davien'a(?)
czwartek, 16 lipca 2020, 14:42

Byłeś w WSzK we Wrocławiu?zatrznijcie od mycia rąk po każdym pacjenci,aha i zabezpieczcie ujęcie wody.

Ustawiator
środa, 15 lipca 2020, 16:29

BŁASZCZAK DAŁ KASĘ mon Morawiecki emu a ten dal 200,mln pln oszustom Co na to PiS PREZES potwierdza

Maskpol czy Lubawa oto jest pytanie
środa, 15 lipca 2020, 16:06

Gdzie są płaczki, które twierdziły że nie potrzebujemy mundurów ?

Kaczor
środa, 15 lipca 2020, 17:05

PREZES nie chce

R
środa, 15 lipca 2020, 16:05

No tak na mundury nie ma bo Covid19, ale na rate za F-35 jest.

kot
środa, 15 lipca 2020, 16:36

Rata była wpłacona wiele wcześniej. Nie siej herezji.

R
czwartek, 16 lipca 2020, 08:53

Sprawdz najpierw zanim cos napiszesz, i moze jeszcze waro dodac, ze F-35 juz nas wiecej kosztuja niz zpowiadano, zlotowka traci na wartosci a raty w dolarach.

Zdziwiony
środa, 15 lipca 2020, 20:29

Tylko 13 maja, w szczycie psndemoo

Genau
środa, 15 lipca 2020, 16:03

Były narzekania na to że są potrzebniejsze rzeczy do kupienia niż umundurowanie ? Proszę bardzo macie jak chcieliście. Zadowoleni?

środa, 15 lipca 2020, 16:24

A co w zamian? Nic

pw
środa, 15 lipca 2020, 15:56

i juz mamy po wyborach ..........witamy

Box123
czwartek, 16 lipca 2020, 22:55

Człowieku czy ty ogarniasz jakie straty dla gospodarki przyniesie koronawirus? Czy to takie trudne? Ale to nie zmienia faktu, że gdyby nie działania obecnego rządu było by jeszcze gorzej, a tak mamy szansę że w przyszłym roku wrocic do gry. Ale czasem myślę, że rząd powinien działać bardziej pod publiczkę. Opóźnić jakiś poważny program o rok ale nie odwoływać przetargu z mundurami bo wiadomo że to slabo wypadnie

Uniusz
środa, 15 lipca 2020, 16:28

Wy serio myślicie że to zależne jest od prezydenta, masakra.

Zdziwiony
środa, 15 lipca 2020, 20:30

Nie, ale przed wyborami wszystko jest super, a po wyborach koniec bajek

bania Davien
środa, 15 lipca 2020, 18:29

Ty naprawdę nie "rozumiesz"? W związku z tym: czemu tu się dziwić.

Kazik :)
środa, 15 lipca 2020, 18:24

Art. 134. Prezydent Rzeczypospolitej jest najwyższym zwierzchnikiem Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Zatem z założenia powinien dbać o wojsko i jego dobrostan.

Jan
czwartek, 16 lipca 2020, 09:18

Tak, i kupować wojsku mundury... idź lepiej ligę mistrzów oglądać...

On
czwartek, 16 lipca 2020, 18:50

Prezydent i pis grają w jeden drużynie,nawet kampanię mu robili,jeżeli coś robią że to i on i oni są odpowiedxialni

Tweets Defence24