Reklama

Saber Strike 18: Międzynarodowa kawaleria powietrzna [GALERIA]

10 czerwca 2018, 13:57
DSC_0540
Fot. Andrzej Nitka

W ramach ćwiczeń Saber Strike 18, zorganizowanych przez Dowództwo Wojsk Lądowych USA w Europie, w Chełmnie przeprowadzono taktyczny desant śmigłowcowy.

Zadaniem szwadronowej grupy bojowej 25. Brygady Kawalerii Powietrznej było zajęcie rejonu przeprawy przez Wisłę w pobliżu mostu drogowego w ciągu drogi krajowej nr 91, utrzymanie jej do przybycia sił wydzielonych z 12. Brygady Zmechanizowanej oraz osłonę ich przeprawy przez Wisłę.

Szwadronowa Grupa Bojowa wystawiona została przez 2. szwadron 7. batalionu kawalerii powietrznej, obejmowała dwa plutony (70 żołnierzy), wzmocnione przez sekcję przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike oraz strzelców przeciwlotniczych wyrzutni rakiet Grom.

Desant realizowany był na obu brzegach Wisły przy użyciu trzech par śmigłowców Mi-8, Mi-17, UH-60 Black Hawk. Działania kawalerzystów ubezpieczały dwa śmigłowce szturmowe Mi-24 i para maszyn W-3 Sokół. Amerykańskie śmigłowce należały do 12. Brygady Lotnictwa Bojowego operującej z Powidza, szturmowe Mi-24 z 56. Bazy Lotniczej z Inowrocławia, zaś pozostałe wiropłaty pochodziły z 1. i 7. dywizjonu lotniczego 25. Brygady Kawalerii Powietrznej.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 43
Reklama
realista
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 12:45

Szkoda, że Antoni uwalił program śmigłowcowy.

Anty 50 C-cali przed 500+
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 13:47

cudze chwalicie swojego Nie znacie...Zagranica TAK...FARC forces referred to the air force’s Black Hawk as “the Witch”, Vargas says, using its vertical lift capabilities to arrive silently in unexpected places. “I’m sure Colombia will continue to improve these capabilities,” he says.

Okręcik
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 11:43

Jak patrze na mi-8 i 17, a tym bardziej na Mi-24 to aż serce, nie nie rośnie, staje!!! Skansen i Sokoły tego nie zmieniają. Pomijając już wszystko inne, ile z 1 Mi da się desantować żołnierzy, a ile z 1 Caracala? Albo jeszcze inaczej; Tygrysy i pantery pokonały Shermany, T-34? Nie, lotnictwo, gdy skończyła się przewaga Niemców w powietrzu [podobnie w Iraku], czołgi stały się łatwym łupem. największym zagrożeniem dla pancerniaków są śmigłowce, a ile my ich mamy i jakich? dzięki Antosiowi zamiast helikopterów mamy WOT i cięzarówki.

Anty 50 C-cali przed 500+
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 13:38

jeszcze inaczej - zamiast robionego na...\"zapotrzebowanie francuskich sił zbrojnych do zadań CSAR (poszukiwawczo-ratunkowych w warunkach bojowych), po odrzuceniu testowanego w latach 1996-1999 AS532A2 Cougar\"...kasa na inne potrzeby. Albo jeszcze inaczej; gdy policja (w Meksyku) traci 12 rannych od jednej serii, 6 zabitych/Zaginionych... to wiki podaje ile \"wsiada\" do C-cala. a dla dywersyfikacji ryzyka (taki termin hehe \"ekonomiczny\") to policja Kolumbii OD DAWNA kupuje i s70i i UH-60

Okręcik
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 22:02

Kolego porównujesz wersje cywilne [dla policji] z wojskowymi? Po drugie ja się nie upieram przy Caracalach [choć sprawdziły się w Afryce w służbie armii francuskiej], tylko przy tym aby były w naszej armii śmigłowce ciężkie, wielozadaniowe, a także szturmowe. Bez ich wsparcia nasze siły pancerne są na odstrzał. Po trzecie AW czy BH są drogie w eksploatacji. Po czwarte, jak robione pod zamówienie francuskiej armii, to dla nas już sie nie nadają?

Mentor
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 03:04

Do,, starszy\'\'. Ty chyba jesteś ociężały. Mi 8 ma nadmiar mocy a to nasze PZL W-3 Sokół jest ociężały, bo brak mu mocy. Fabrykę to mają amerykanie w Polsce i potrafią tam wyprodukować takie Blackhowki które USA nie mają prawa użycia w akcjach bojowych. Używają tylko i wyłącznie do celów szkoleniowych.

jerry
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 14:04

Mi-8 nie ma nadmiaru mocy co innego Mi-17 ten to i owszem.

xyz2357
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 12:04

Bzdury z tymi BH piszecie towarzyszu...

JJ
niedziela, 10 czerwca 2018, 21:18

Z której wypożyczalni mieli te śmigłowce

mtad
niedziela, 10 czerwca 2018, 21:13

Śmigłowce Mi-24 i załogi z 49 BLot. Pruszcz Gd. Jedynie wykonywały zadania z lotniska z Inowrocławia.

Dojna Zmiana
niedziela, 10 czerwca 2018, 20:27

Nasza kawaleria powietrzna już nie długo na miejsce desantu będzie jechać rowerami a podwodniacy będą pływać pontonami

Remik
niedziela, 10 czerwca 2018, 20:26

Widzialem ten desant wczoraj w telewizji, wszystko fajnie wygladalo, londowanie na nieruwnym i niepewnym terenie dlugo trwalo, wystarczyloby dwa mg-ckm 7,62mm w krzyzowym ogniu i taki desant nawet z ochrona bylby fiaskiem. Metody spektuarnego desantu jednostek elitarnych-specjalnych jak fastroping=gruba lina,speedRappelling=spinaczkowa lina+upszaz, spie=lina+przyczepieni zolnierze jak winogrona nie skrocaly by czas desantu. Ja bym wykorzystal tuz przed desantem z obu stron kabiny siatke z grubych lin spinaczki szerokosc jak kabina i dlugosc 1-2m. Dodatkowo kazdy infanterysta mogl by sie zabezpieczyc z usemka+upszaz i dodatkowa lina5-10m do siatki i krutko przed desantem wychodzic bezpiecznie na siatke i z realizowac szybki desant 5-10m po kazdel stronie trzech zolnierzy. Czas desantu bez dodatkowego skomplikowanego urzadzenia i specjalnego intenzywnego treningu zolnierzy skrocil by sie ileskrotnie, mozliwosc desantu w kazdym terenie byloby mozliwe, bezpieczne i dynamicznie.Desant Siatkowy=netroping?

iras
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 10:29

Dlatego takich akcji nie robi się bez rozpoznania. W wojsku jest takie coś. A jak się da, to kilka dni wcześniej wysyła się żołnierza,który obserwuje miejsce desantu.

Remik
środa, 13 czerwca 2018, 01:05

A jak niemasz czasu,np. bo obiekt-areal-punkt jest nagle strategicznie bardzo wazny, i jedyna mozliwosc jest ryzykowny desant z liczebna przewaga zanim wrog ten punkt osiagnie...albo jusz jest nasycony jakosciowo...

John
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 00:12

Bo wróg będzie wiedział gdzie jest desant i ustawi karabiny :D

Remik
środa, 13 czerwca 2018, 00:49

Im wiecej taki desant jest zalezny od pewnych parametrow, tym bardziej jego prawdopodobienstwo i obliczalnosc: relatywnie plaska topografia z taktycznym dostepem do punktu zdobyczy, wegetacja, metody desanntu, strategiczna waznosc arealu-punktu-obiektu w czasie konfliktu, wlasny techniczny + ludzki potencjal x ilosc, dynamika konfliktu jak ofezywa-defenzywa-kontratak na nasycony terenen regularnych-paramilitarnych jednostek, inteligencja+motywacja wroga...na koncu spytaj sie twoich generalow dlaczego szybki i fleksibilny desant jest witalny, ja bylem tylko -obergefreiter-

Ned
niedziela, 10 czerwca 2018, 19:54

Tak aby artykuł był prawdziwy Mi-24 były z 49 Bazy Lotniczej z Pruszcza Gdańskiego.

jerry
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 14:03

Ale sukcesy przypisuje się zawsze 56 BL. z Inowrocławia.

NAVY
niedziela, 10 czerwca 2018, 17:35

...ciekawe czy podczas normalnego konfliktu taki desant byłby możliwy ?NAVY

starszy
niedziela, 10 czerwca 2018, 16:28

Widziałem kiedyś taki desant na żywo. Blackhawk pojawił się bardzo szybko, wysadził 3 żołnierzy objuczonych plecakami, którzy biegiem udali się do lasu i już go nie było. Świetna maszyna, bez porównania z kolubryniastym i ociężałym Mi-8. A teraz mamy fabrykę Blackhawków w Polsce i zamiast się w nie porządnie wyposażyć to łolaboga...

Okręcik
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 11:46

Kolego starszy, 3 żołnierzy z jednego śmigłowca i to ma być desant?? Zwiad, akcja komandosów, to tak, ale nie desant. Z 1 caracala za jednym zamachem wysadzilibyśmy pluton.

Zajac
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 16:51

I to bez broni ...

bojowa owca
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 16:50

Nie mam pewności ale chyba chciałeś napisać że \"w jednym Caracalu wysadziłbyś pluton\" :-)

Okręcik
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 22:07

bojowa owca to dobra dla wieśniaka. Kolega zna się cokolwiek na wojskowości? Wg ciebie łatwiej trafić 2 caracale niż 20 BH? Pomijam, że to 10x więcej pilotów, a to towar deficytowy szczególnie podczas wojny. Nasi nie wyszkoleni piloci na BH robiliby później za japońskich kamikaze? Tobie pewnie myli się śmigłowiec wielozadaniowy ze szturmowym? A może ilość trafień [w niego] zależy od wielkości śmigłowca, jak tak to najlepsze były by takie zabawkowe ;-)))

Radek79
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 00:33

A kto za te Blackhawki zapłaci jak kasa pusta!

Troll i to wredny
niedziela, 10 czerwca 2018, 23:14

Po pierwsze primo nie mamy w Polsce fabryki tylko montownię, ,,po drugie primo\" (że zacytuję Ferdka) nie UH-60, tylko S-70i. Po trzecie primo za dużo amerykańskich filmów...Po czwarte - przy minach przeciw śmigłowcowych i ręcznych wyrzutniach ,,wszelakiego żelastwa\" .desant z przyziemienia będzie możliwy jedynie na poligonie... Po piąte primo udźwig plus liczba desantu...(na naszym teatrze przerzucenie pełnej samodzielnej wzmocnionej kompanii musiało by angażować wszystkie tego typu maszyny w Polsce, a kompanią wojny nie wygrasz...). Wymieniał bym dalej, ale ,,po szóste primo\" to już nawet dla Ferdka było by przegięcie...

dziadku,
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 17:56

W czasach globalizacji nie ma już klasycznych fabryk, gdzie wszystko robi się od podstaw.

Anty 50 C-cali przed 500+
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 13:46

troll napewno ale czy Pilot? ja nie pilot OT opinia prawdziwego...FARC forces referred to the air force’s Black Hawk as “the Witch”, Vargas says, using its vertical lift capabilities to arrive silently in unexpected places.(flightglobal/PZL Mielec/detail sale itp) “I’m sure Colombia will continue to improve these capabilities,” he says. Sikorsky plans to deliver six more Black Hawks to the Latin American region later this year. The first batch of three S-70i Black Hawks ordered by the Colombian air force will be delivered in August. To o 2018

xyz2357
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 12:07

Po1 co to jest wg. ciebie \"fabryka\"?! Od rudy az po gotowy produkt ma produkcja leciec? W takim razie nie ma na swiecie i nigdy nie bylo \"fabryk\"... Wracajac do swiata realnego: tak, mamy w PL FABRYKE Black Hawk, S70i jest wykorzystywany w wielu armiach na swiecie i przeszedl chrzest bojowy juz dawno temu. Nie powielaj BZDUR, ktore mozna w 10s zweryfikowac kolego...

Lazy Lazer
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 16:58

Na Swiecie sa fabryki. Nie ma ich w Polsce. Po prostu nie zrozumiales.

aha, nie ma
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 18:01

Tak wygląda jak patrzysz przez lornetkę z Uralu?

Perun
niedziela, 10 czerwca 2018, 19:09

Niezła propaganda. Tylko, że nie mamy w Polsce fabryki Blackhawków jak na zdjęciu tylko S-70i odstających od UH-60 osiągami i wyposażeniem.

ZZZ
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 10:15

Z S-70i można zrobić UH-60. Tak samo, jak z S-70i można zrobić SH-60, MH-60, AH-60, VH-60. Mniej onetu polecam.

Perun
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 16:06

Pewnie, że z S-70i można zrobić UH-60, pod warunkiem, że wyposaży się go w komponenty z UH-60, które nie podlegają sprzedaży za granicę Stanów bez zgody kongresu. Po to powstała uboższa wersja żeby nie trzeba było jej sprzedawać przez FMS. Tak więc przestań bajać bo jeszcze ktoś w to uwierzy i trzeba będzie odkręcać.

dada
niedziela, 10 czerwca 2018, 21:13

Bzdura, bedzie zamówienie to mogą robić i UH60.

Vvv
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 05:37

Nie mogą bo nie są wpieci w linie producji uh-60 a jedynie spawanie elementów kadłuba s-70i oraz ewentualny montaż końcowy czyli całe nic. Uh-60 zabiera 3x mniejszy desant niż mi-8/17 wiec coś ty chcesz zastąpić?

Ulo
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 02:14

Bzdura. Uh60 jest dostępny tylko przez FMS. W Mielcu co najwyżej mogą sobie taki skleic z plastiku do gabloty z modelami.

MP
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 18:21

bzdura, z UH-60 FMSa wymagają dwie skrzyneczki z elektroniką

Davien
niedziela, 10 czerwca 2018, 18:50

Tia:) starszy . Znów bajanie z Olgino Mi-17 owiele więcej żołnierzy zabie ra na pokład jak Blackhawki oraz jest cichszy :))

hanys
niedziela, 10 czerwca 2018, 21:11

Z tym cichszy to się uśmiałem, a Mi-26 jeszcze więcej zabiera, dlaczego riebiata tym nie latacie zamiast Mi-17?

bojowa owca
poniedziałek, 11 czerwca 2018, 16:51

Może od razu \"china uki\"?

Olgierd
niedziela, 10 czerwca 2018, 16:09

Śmigłowce mają dziesięciorzędne znaczenie na współczesnym polu walki - wiceminister obrony Bartosz Kownacki.

starszy
niedziela, 10 czerwca 2018, 16:30

Racja, ale poza tym klasycznym \"polem walki\" gdzie zgromadzona jest broń przeciwlotnicza przydają się jak najbardziej. Tak jak na zdjęciach.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama