Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Wieże Rosomaków do remontu

Fot. Defence24.pl.
Fot. Defence24.pl.

Spółka Rosomak S.A. otrzymała od 4. Regionalnej Bazy Logistycznej zamówienie na remonty wież Hitfist-30 oraz obrotnic KTO Rosomak, za kwotę 19,5 mln zł. Ta sama firma prowadzi też negocjacje w sprawie dostawy transporterów przeznaczonych do przewozu ppk Spike-LR do Sił Zbrojnych RP z Inspektoratem Uzbrojenia.

4 Regionalna Baza Logistyczna (podlegająca Inspektoratowi Wsparcia SZ) poinformowała za pośrednictwem Dziennika Urzędowego UE o zawarciu umowy na „wykonanie usług napraw awaryjnych systemu wieżowego Hitfist 30 mm oraz obrotnic KTO Rosomak.”. Zamówienie otrzyma siemianowicka spółka Rosomak S.A., która jako jedyna złożyła ofertę.

Zgodnie z treścią wcześniejszego ogłoszenia, prace mają być realizowane od maja 2020 do listopada 2022 roku. Wartość umowy to nieco ponad 19,5 mln zł. Transportery Rosomak z wieżami Hitfist-30 są używane w jednostkach 12 i 17 Brygady Zmechanizowanej, a wozy z obrotnicami – również w kilku innych jednostkach. Zakłada się, że docelowo Hitfist-30 powinny zostać – przynajmniej w części – wymienione na nowe ZSSW-30 zintegrowane z ppk Spike-LR, tak aby pododdziały w nie wyposażone zyskały możliwość odpalania ppk z transporterów, a nie tylko z wyrzutni przenośnych. Z integracji Hitfistów ze Spike-LR zrezygnowano. Zanim jednak nowe ZSSW-30 zostaną dostarczone, wieże Hitfist muszą być utrzymywane w sprawności.

Z systemem przeciwpancernym Spike-LR i KTO wiąże się też inne (odrębne) postępowanie, w którym uczestniczy Rosomak S.A., prowadzone przez Inspektorat Uzbrojenia i dotyczące dostaw 60 transporterów Rosomak-S, dostosowanych do przewożenia obsług wyrzutni ppk Spike-LR. Kilka dni temu o planie podpisania umowy na dostawę tych transporterów poinformował szef MON Mariusz Błaszczak.

Nowe informacje o tym postępowaniu zostały przekazane przez Inspektorat Uzbrojenia za pośrednictwem Dziennika Urzędowego UE. Transportery Rosomak-S powstaną poprzez przebudowę podwozi bazowych dostarczonych już Siłom Zbrojnym RP. Procedura prowadzona jest „z wolnej ręki”, gdyż to Rosomak S.A. „jest jedynym podmiotem posiadającym uprawnienia do produkcji, modyfikacji i modernizacji pojazdu KTO Rosomak w wersji bazowej dokonywanych na potrzeby Sił Zbrojnych RP, więc również do dokonywania zabudowy specjalistycznej będącej przedmiotem zamówienia”.

Ponadto, niezbędne jest dokompletowanie Sił Zbrojnych w sprzęt w tej samej wersji, jaka jest używana dziś, gdyż inne rozwiązanie mogłoby spowodować utrudnienia w funkcjonowaniu systemu wsparcia logistycznego. Wreszcie, to Rosomak S.A. jest uprawniony do wystawiania gwarancji zgodnie z dokumentacją tej spółki, a Zamawiający – czyli Inspektorat Uzbrojenia – wymaga odtworzenia gwarancji na podwozie bazowe, jak i zapewnienia tej gwarancji na wyrób finalny, czyli transporter w wersji Rosomak-S.

Na razie nie wiadomo oficjalnie do jakich jednostek trafią nowe transportery. Nie jest jednak wykluczone, że część z nich będzie służyć w jednostkach przewidzianych do przezbrojenia na KTO z wieżą ZSSW, np. w 21 Brygadzie Strzelców Podhalańskich czy 15 Giżyckiej Brygadzie Zmechanizowanej.

Reklama

Komentarze (6)

  1. Orthodox

    Tak dla ścisłości, Te Rośki do przerobienia to skąd? Z innych jednostek, czy z jakiegoś magazynu?

  2. Szarik

    Wieże HITFIST powinny zostać zmodernizowane i zintegrowane z wyrzutniami SPIKE LR , ponieważ na razie nie wiadomo kiedy i czy w ogóle w tym dziesięcioleciu będą produkowane ZSSW-30!

  3. Dar 12

    Dlaczego Rosomak-s jest bez wieży ,kto będzie osłaniał operatów ppk i nie tylko to działania na pierwszej linii. Mogą być wyremontowane starszego typu ale z wieżą

  4. LMed

    Nieuważny czytelnik mógłby biedny pomyśleć, na podstawie poprzedniej informacji, że MON zamawia 60 dodatkowych Rosomaków. Ehhh... jak to trzeba uważać.

    1. Atomek

      "Z systemem przeciwpancernym Spike-LR i KTO wiąże się też inne (odrębne) postępowanie, w którym uczestniczy Rosomak S.A., prowadzone przez Inspektorat Uzbrojenia i dotyczące dostaw 60 transporterów Rosomak-S, dostosowanych do przewożenia obsług wyrzutni ppk Spike-LR. Kilka dni temu o planie podpisania umowy na dostawę tych transporterów poinformował szef MON Mariusz Błaszczak." - ucz się czytać...

    2. Marek

      Z poprzedniego artykułu o spikobusach można było wyciągnąć wnioski, że chodzi o nowe podwozia. Sporo osób narzekało, że to marnotrawstwo. Sam też nie do końca byłem do tego rozwiązania przekonany. Tak czy siak, jeśli rzecz ma się trzymać kupy potrzebne będą nowe. Jest licencja na mające większe możliwości podwozia w wersji XP i to one powinny być wprowadzone docelowo właśnie.

    3. Nauczycielu tzn. dostarczone zostaną nowe czy przerobione już posiadane . No i z tym chwaleniem się "planem zakupu" to zalecam wstrzemięźliwość, bo może trzeba będzie coś kupić z sojuszniczej półki bardziej.

  5. Onan Barbarzyńska

    Czy wieże Hitfist-30 są perspektywiczne do modernizacji ?

    1. Wksrob

      Docelowo miały być wszystkie wymienione na zssw-30.

    2. Marek

      Nie bardzo się opłaca. Ich modernizacja, czyli wymiana napędów na silniejsze oraz integracja ze Spike kosztowałaby prawie tyle, co nowa ZSSW-30.

  6. Danisz

    No i kolejny raz okazało się, że szumnie ogłaszany przez MON zakup sprzętu u polskiego producenta to tak naprawdę remont już istniejącego uzbrojenia - ręce opadają...

    1. mick8791

      A to raz wyprodukowany sprzęt nigdy nie wymaga napraw? Nie bądź śmieszny, remonty też są potrzebne. Wręcz wymagane. Tak samo jak modernizacje i przebudowy. Kolejny wieczny malkontent...

    2. ryba

      a co masz do remontów ? to podstawowa obsługa sprzetowa bo nieremontowane staje sie tylko złomem .

    3. Paweł P.

      Serwis to nic nowego, naprawić trzeba. Modernizować, co można – również. I to najlepiej, obie czynności robić w PL.

Reklama