Reklama

Wielka modernizacja myśliwców Rafale

14 listopada 2018, 10:06
Zrzut ekranu 2018-11-14 o 09.39.03
Fot. A.Pecchi/Dassault Aviation

Francuska Dyrekcja Generalna Uzbrojenia (DGA) potwierdziła plan modernizacji wszystkich obecnie używanych przez Armée de l'Air i Marine Nationale samolotów Dassault Rafale do standardu F3R. Oznacza to przebudowę 144 egzemplarzy, a łączna wartość kontraktu to ok. 1 mld EUR.

Realizacja projektu już się rozpoczęła i jest on traktowany do tego stopnia priorytetowo przez podmioty za niego odpowiedzialne (a więc firmy Dassault Aviation, MBDA, Thales i Safran), że pierwsze cztery egzemplarze mają zostać dostarczone jeszcze w tym roku. Będą one podbudową liczącego łącznie 10 egzemplarzy zespołu na bazie którego powstaną procedury umożliwiające nie tylko jak najszybsze wprowadzenie zmodernizowanych maszyn do służby operacyjnej, ale też ulepszenie obecnie stosowanej taktyki, by jak najlepiej wykorzystywać możliwości myśliwca. 

image
Prototyp Rafale F3R pokazywany na Paris Air Show 2017, fot. A.Hładij/Defence24.pl

 

Standard wyposażenia F3R zakłada m.in. możliwość korzystania z rakiet powietrze-powietrze BVRAAM Meteor produkcji koncernu MBDA. Jest to pocisk naprowadzany aktywnym radarem i mający m.in. możliwość zwalczania bezpilotowych statków powietrznych i pocisków samosterujących. Wymusza to oczywiście zastosowanie systemów wykrywania, które umożliwią wykorzystanie zalet tych pocisków. W tym przypadku, będzie to najnowszy model dostarczanego przez grupę Thales radaru RBA-2. Jest on skonstruowany w standardzie AESA (Active Scaning Electronic Array- Aktywnej Anteny ze Skanowaniem Elektronicznym), a dzięki otwartej architekturze, możliwe będą stosunkowo szybkie dalsze jego ulepszenia. Kolejną modyfikacją jest zastosowanie najnowszej wersji zasobnika z głowicą optoelektroniczną TALIOS (również produkcji grupy Thales) zwiększającą m.in. możliwości samolotu podczas działań nocnych i w trudnych warunkach pogodowych. Zastosowano też nowe systemy celowania dla środków bojowych powietrze-powierzchnia. Są one również zbudowane z zastosowaniem architektury modularnej. Rafale F3R będzie mógł także przenosić najnowszą, naprowadzaną laserowo wersję pocisku  Safran AASM.

Oprócz czysto technicznych aspektów programu, dla Dassault będzie to też możliwość dla dalszej promocji maszyny. Jest to dla firmy ważne, bo mimo początkowych sukcesów w Egipcie, Katarze oraz Indiach, zainteresowanie Rafale na rynkach zagranicznych zmniejszyło się. Ostatnio firma przegrała w konkursie na następce F-16 w Belgii oraz zrezygnowała z walki o kontrakt dla Królewskich Kanadyjskich Sił Powietrznych. Dassault nie wyraża również na razie zainteresowania polskim programem Harpia.

Czytaj też: Rafale nie zastąpi kanadyjskich CF-18 Hornet

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 10
Reklama
De Retour
czwartek, 15 listopada 2018, 18:58

@ Davien. Też mam taką nadzieje. Pewności nie.  Niemcy w czasie zimnej wojny mieli duże obawy.

Davien
czwartek, 15 listopada 2018, 11:27

De Retour, teraz raczej to zachodnie tereny Rosji i Białoruś jeżeli juz dojdzie do wojny jadrowej. W czasach UW to Polska tez miała byc terenem w który celowało całkiem sporo głowic by powstrzymac rosyjskie posiłki.

De Retour
czwartek, 15 listopada 2018, 08:16

@ ale jaja. Liczą się też z ewentualną potrzebą sadzenia grzybków atomowych ( taktyczny ASMPA) W czasach Układu Warszawskiego plantacja miała powstać w NRD. Ciekawe jaki obszar jest teraz brany pod uwagę... ?

Marauder
czwartek, 15 listopada 2018, 02:27

Kokpit też przy okazji będzie zmodernizowany? Piloci Rafale jak widać na nowych filmikach coraz częściej muszą latać z tabletami. Duży wyświetlacz by się przydał i w końcu hełmy ze wskazywaniem celów jak w najnowszych wersjach myśliwców

Strusiu
środa, 14 listopada 2018, 21:57

Ten artykuł potwierdza tylko moją prywatną teorię ,że państwa zachodnioeuropejskie wdrożyły dwa wielomiliardowe pogramy lotnicze (eurofighter i i rafale),żeby uzyskać samoloty o możliwościach nowych wersji F-16.Co wskazuje ,że nie tylko w Polsce nie tyle kupuje się najlepszy sprzęt w najniższej cenie ale wspiera się rodzimy przemysł.

ale jaja
środa, 14 listopada 2018, 20:38

po co Francuzom lotnictwo na murzynów z kałachem w Afryce wystarczyły by jakieś stare szroty a na 3 miliony potencjalnych terrorystów na własnym terenie to lepszy by był WOT albo armia kiboli

asd
środa, 14 listopada 2018, 16:35

Francuzi stale prowadzą działania wojenne w Afryce więc nie mogą sobie pozwolić na modernizację polegającą na przemalowaniu samolotu.

RR12
środa, 14 listopada 2018, 13:24

To prawie jak nasza modernizacja Leopardów do wersji 2PL - 142 czołgi za 2,8 mld zł :)

Marcin
środa, 14 listopada 2018, 12:21

Malowanie i wymiana przyrządów na te z jednostkami anglosaskimi, oraz 10 lat resursu. teraz Su-22 to potęga ! ale za to kosztem miliardów mamy oddziały terytorialne do celebry świąt państwowych i kościelnych.

MiP
środa, 14 listopada 2018, 11:26

A u nas była wielka modernizacja SU-22 polegająca na odmalowaniu samolotu :)

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama