Zasoby uzbrojenia niemieckich sił powietrznych zasili nowa dostawa pocisków klasy powietrze-powietrze Meteor. Ich producent, firma MBDA potwierdziła otrzymanie zamówienia na produkcję i dostarczenie rakiet w oficjalnym komunikacie z 20 grudnia.
Kontrakt został udzielony MBDA 16 grudnia br. przez Biuro Zintegrowanego Wspólnego Programu Meteor (Meteor Integrated Joint Programme Office - IJPO), występujące w imieniu Urzędu Federalnego ds. Sprzętu, Technologii Informatycznych i Wsparcia Technicznego Bundeswehry (BAAINBw). W oficjalnym komunikacie o zawarciu umowy nie wskazano jednak, o jakiej ilości egzemplarzy jest w tym przypadku mowa.
Meteor klasyfikowany jest przez producenta jako zaawansowany pocisk klasy powietrze-powietrze. System wyposażony jest w układ strumieniowego napędu odrzutowego, umożliwiający przebywanie dłuższych dystansów przy większych prędkościach od pocisków wcześniejszych generacji. Ma pozwalać użytkownikom na zwalczanie dynamicznie manewrujących celów latających, nawet na "ekstremalnych" dystansach.
Czytaj też: Eurofighter odpala pociski Meteor
Program Meteor należy uznać za najbardziej udany projekt współpracy przemysłowej w dziedzinie obronności w Europie. Połączenie najlepszych technologii opracowanych przez inżynierów w sześciu krajach doprowadziło do zbudowania wspólnej i rewolucyjnej zdolności militarnej. Jesteśmy bardzo zadowoleni z zawarcia z niemieckim klientem kolejnej umowy, gdyż za jej sprawą Meteor będzie głównym orężem zapewniającym myśliwcom Eurofighter przewagę w powietrzu.
W przeciwieństwie do tradycyjnych pocisków powietrze-powietrze, szybujących beznapędowo przez znaczną część lotu do celu - co ogranicza ich zdolność do trafiania manewrujących statków powietrznych przeciwnika na dużych odległościach - silnik strumieniowy zapewnia Meteorowi stały ciąg przy prędkościach przekraczających Mach 4, aż do trafienia. Zgodnie z zapewnieniami producenta, poszerza to wydatnie strefę rażenia w porównaniu do jakiegokolwiek innego pocisku rakietowego klasy powietrze-powietrze. Meteor jest certyfikowany do użycia bojowego przez wszystkie myśliwce produkowane w krajach europejskich: Gripena, Eurofightera i Rafale.
Źródło: MBDA
dlaczego polska nie kupuje pocisków meteor
BAE begins Meteor and SPEAR integration for F-35. The company announced on 18 March that it had been sub-contracted by Lockheed Martin to begin integrating the MBDA Meteor beyond visual range air-to-air missile (BVRAAM) and the Selected Precision Effects At Range (SPEAR) 3 air-to-surface missile aboard the aircraft. Integration is expected to continue up to 2025.
A mogli kupić AIM 120 C7 zapłacić z góry i czekać 4 lata na dostawę, a z serwisu miec prawo zaprosić Pana zza wielkiej wody
Będziemy dysponować f-35, to będzie i Meteor.
Przecież Niemcy mają AIM-120 zintegrowane z tym samolotem. Co chodzi?
Covax, odpowiednikiem meteora jest AIM-120D a nei C-7. A EF-2000 nie ejst zintegrowany z AIM-120D.
Meteor nie ma odpowiednika, a AIM-120D będzie odpowiednikiem jak wymyśla zbudują i zastosują w Amramie teleporter żeby mu paliwo doteleportowywać !!! ha ha ha
No padłem ze smiechu:)) A tu pare oficjalnych danych: Meteor, zasięg 150+km( MBDA), AIm-120D zasięg 160+km ( Raytheon) wiec jak widać cos ci stanowczo nei wypaliło:)
A kto ma dostęp do AIM-120D obecnie?
Tak przy okazji z uporem maniaka będę pisał że mimo wszystko szkoda mi Gripena. Jesteśmy skazani chyba na LM niestety. Szkoda bo mielibyśmy dziś więcej maszyn, lepszy offset a pamiętajmy że Saab to nie tylko Gripen.
Panei thinQ i co by ci przyszło z Gripena jak jest to maszyna o wiele gorsza of F-16 a jej słaby radar nei pozwoliłby w wersji C wykorzystac jakichkolwiek zalet Meteora
To Szwedzi nie wiedzieli co robią integrując z Meteorem wersję C? Nasz MiG-29 ma wyskalowany celownik do 150 km...a jest starszy od Gripena C o 10 lat a konstrukcyjnie jeszcze więcej.(Pierwsze dwa JAS 39C dostarczone do FMV w 2002 roku)................................................................................... "Rakiety MBDA Meteor weszły na wyposażenie operacyjne Szwedzkich Sił Powietrznych, ale nie są jeszcze wykorzystywane podczas misji QRA (Quick Reaction Alert). Nosicielami nowych pocisków są samoloty JAS 39C/D Gripen, a w przyszłości rakiety będą stanowić uzbrojenie także szwedzkich myśliwców w wersji E/F. ....................................................................................................................................................................... Defen ce 2016 : Dowódca Szwedzkich Sił Powietrznych Gen. Mats Helgesson poinformował, że rakiety MBDA Meteor są już używane operacyjnie na myśliwcach JAS 39C/D Gripen z wyłączeniem misji QRA (Quick Reaction Alert). W nowe, europejskie pociski wyposażone są samoloty w standardzie Gripen 20. Jak informują szwedzkie siły zbrojne, wciąż trwają prace nad pełną integracją płatowca z systemem Meteor, które obejmują systemy komunikacji, współpracę z radarem i systemami komputerowymi maszyny. ".................................................................................... ........................................................................................................................................................................... Oferowano Polsce realny offset: " SAAB i British Aerospace złożyły ofertę współpracy przy produkcji samolotu polskim zakładom lotniczym, w PZL Mielec miałby być prowadzony montaż maszyn, a w PZL Rzeszów produkcja silników RM 12. ".......................................................................................................................... ..........................................................................................................................................................................
BUBA, nasz MiG-29 na 70km nie wykryje Su-27 a co dopiero mówić o 150km, Radar PS-05 samolotu Gripen C ma zasieg do 120km dla RCS 5m2, czyli mniej niz naszych jastrzebi . Wiec tak, Gripen nei ma szans wykorzystac zalet Meteora:) Oferowane nam Gripeny nie były w stanie uzywac nowoczesnej amunicji nie były praktycznie w stanie dokonywac misji uderzeniowych i ustepowały pod kazdym wzgledem pozakosztami obsługi samolotom Mirage 2000 i F-16C/bl 52+ i to tyle.
Porównuj środki bojowe i radary z okresu oferowania - dla ułatwienia: koniec XX wieku.
A przyszło by mi to o czym pisze powyżej
Czyli miałbys teraz 48-60 przestarzałych maszyn które musiałbys szybko wymieniac znacznie gorszych od 20-sto letnich F-16:) I pamietaj że to nie offset decyduje o jakosci kontraktu, to tylko dodatek.
A kto mowil o wercji C przebisniegu?
Wow to juz wg ichtamnietków w 2003r był Gripen E??? No dawno tak sie nie usmiałem:)
A Davien twierdził, że AIM-120D są najlepszejsze i mają największy zasięg...
Twierdzil tez ze tankowce napedzane sa kotlami opalanymi oparami benzyny, F-4 Luftwaffe przenosil AIM-120 w 1970 roku a turbina w silniku odrzutowym jest widoczna od strony wlotu powietrza.
Zasieg AIM-120D 160+km, zasieg oficjalny Meteora 150+ km wiec oba pociski sa porównywalne i stale tak pisałem. Oba tez sa wielokrotnie lepsze od najlepsztch rosyjskich pocisków p-p:)
Są lepsze wystarczy na parametry spojrzeć
Davien zasięg AIM-120D 160 km to może i być ale to zasięg kinetyczny czyli pocisk spadnie na ziemię po przeleceniu 160km, oczywiście jak będzie odpalony na bardzo dużych wysokościach gdzie powietrze jest na tyle rzadkie że słabo hamuje, na małych wysokościach AMRAAM spadnie po 40 -50 km a meteor nie.
Pnaie Grzegorzu, zarówno zasięg Meteora jak i AIM-120D podawałem tzw zasieg balistyczny czyli oba spadna. Zasieg uzycia bojowego dla obydwu jest podobny i wynosi ok 100km czuli nawet na małej wysokości ci AMRAAM nei spadnie po 50km, nie zmyslaj.
Tylko sek w tym, ze nie sa porownywalne, Meteor jest znacznie lepszy, a zaleta jest jego naped, o czym mozna wyczytac z powyzszego artykulu. Wiem, ze bedziesz negowal rzeczywistosc, poniewaz dla ciebie jest to nie do przelkniecia, a to dlatego, ze wszystko Made in USA musi byc The Best.
Jedyna róznica jest to ze napęd strumieniowy umozliwia rozwijanie większych prędkosci ale juz nei zwrotnosci pocisku wiec jak co to rzeczywistość sam negujesz. Nigdy nie pisałem ze AMRAAm jest lepszy, nei kłam.
Znasz pojecie zapasu energetycznego i czasu pracy napędu. Silnik Meteora pracuje dłużej i zapewnia mu większą manewrowość na dużej odległości.
Ehe.... I że EF to szrot i nie lata też twierdził
A lataja mobilku?? Czy dalej stoja z powodu braku części.
A czy cała flota niech będzie ci F-35 lata Davienku???????
Lataja
A ty nadal nie zmądrzałeś????? czytanie twoich wypocin jest gorsze od chronicznej biegunki... czekaj podobno w Wigilię nawet zwierzęta mówią ludzkim głosem, spróbuj...
Dajcie już sobie spokój na ten tydzień, u nas mamy Święta.