Reklama

Siły zbrojne

Więcej i szybciej. A330 MRTT dla Francji

Pierwszy francuski Airbus A330MRTT podczas dziewiczego lotu/ Fot. Airbus
Pierwszy francuski Airbus A330MRTT podczas dziewiczego lotu/ Fot. Airbus

W swoim oświadczeniu, Minister Obrony Francji, Florence Parly potwierdziła, że resort oczekuje przyśpieszenia dostaw 12 samolotów do tankowania w powietrzu A330 MRTT. Paryż chce też skorzystać z opcji na zakup kolejnych trzech maszyn tego typu. 

Plan Ministerstwa Obrony zakłada dostarczenie do 2023 roku 12 zamówionych maszyn A330 MRTT (określanych we Francji jako Phénix - Feniks), a więc o dwa lata wcześniej niż planowano. Zdecydowano też o skorzystaniu z opcji na kolejne trzy maszyny, których terminu dostawy nie podano. Nie jest też znana ostateczna kwota na którą opiewa zamówienie.

Decyzja wpasowuje się w wyraźne dążenia Francji do zwiększenia potencjału militarnego. Przyspieszenie wprowadzenia A330MRTT pozwoli na zastąpienie zarówno części samolotów transportowych (A310 i A340) jak i wszystkich latających cystern (C-135FR i KC-135R) pozostających na wyposażeniu Francuskich Sił Powietrznych. We Francji powietrzne zbiornikowce podlegają przy tym pod Dowództwo Strategicznych Sił Powietrznych (fr. Commandement des Forces Aériennes Stratégiques (CFAS)) ponieważ wspierają one działania wielozadaniowych myśliwców Rafale przenoszących pociski manewrujące z głowicą jądrową ASMP-A. 

A330 MRTT jest wywodzącą się z popularnego samolot pasażerskiego A330-200 (pochodzenie oparte o rozpowszechniony, komercyjny płatowiec pozwala na obniżenie kosztów obsługi i eksploatacji) odpowiedzią na obecne potrzeby wojskowego transportu lotniczego - może pełnić funkcje zarówno powietrznego tankowca jak i samolotu transportowego do przewozu osób (typ pasażerski), transportu medycznego lub równocześnie żołnierzy oraz sprzętu wojskowego. Zadania tankowania w powietrzu mogą odbywać się z wykorzystaniem instalacji zamontowanych pod skrzydłami jak i umieszczonej pod kadłubem sondy do przekazywania paliwa.

Maksymalnie, maszyna może zabrać na pokład w zależności od konfiguracji 111 ton paliwa, 300 osób, 120 rannych na noszach lub 45 ton ładunku (w 27 pojemnikach LD3 lub na 8 paletach NATO).

Reklama

Komentarze

    Reklama