Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Sześciu chętnych na mosty dla Wojska Polskiego

  • MP5SD6 - Image Credit: J. Sabak
  • Fot. www.psg.pl

Inspektorat Uzbrojenia kilka tygodni temu informował o prowadzeniu analizy rynku, mającej na celu poznanie możliwości pozyskania dla Sił Zbrojnych mostów pontonowych do pokonywania szerokich przeszkód wodnych.

Siły Zbrojne RP zainteresowane są pozyskaniem parku pontonowego, umożliwiającego budowę przepraw mostowych lub promowych o nośności MLC 70T/96W zgodnie z wymaganiami STANAG 2021, służącego do pokonywania szerokich przeszkód wodnych.

Jak poinformował nas Bartłomiej Misiewicz, rzecznik prasowy Ministerstwa Obrony Narodowej, ogłoszenie opublikowane przez Inspektorat Uzbrojenia dotyczyło analizy rynku w zakresie możliwości pozyskania mostu. Na ogłoszenie odpowiedzi udzieliło sześć podmiotów:

1. BAE Systems; 
2. MONREX sp. z o.o.;
3. KABE sp. z o.o.;
4. CNIM;
5. IMS-GRIFFIN sp. z o.o.;
6. CEFA SAS

Przypomnijmy, że wymagania IU dotyczyły pozyskania kompletu parku pontonowego, który powinien pozwalać na wykonanie mostu o długości 100 metrów lub budowę co najmniej dwóch promów o nośności nie mniejszej niż 30 MLC dla transporterów i samochodów ciężąrowo-terenowych, 70 MLC dla czołgów i innych pojazdów ciężkich oraz 96 MLC dla zestawów niskopodwoziowych lub samochodów ciężarowych z naczepami.

Reklama

Komentarze (21)

  1. sien

    Zestaw przeprawowy powinien występować w formie przyczepy/naczepy lub kontenera bez samochodu transportowego. Praktyka jednostek saperskich wskazuje że samochody kompanii pontonowych przeważnie stoją bezużytecznie na placach przez kilkadziesiąt lat. Do transportu pontonów powinny być użyte pojazdy cywilne z mobilizacji.

  2. saper

    Znam rozwiązanie przeprawy promowo-pontonowej Monrexu. Ciekawe rozwiązanie techniczne, mające szanse na sukces krajowy i międzynarodowy.

  3. saper

    Znam rozwiązanie przeprawy promowo-pontonowej Monrexu. Ciekawe rozwiązanie techniczne, mające szanse na sukces krajowy i międzynarodowy.

  4. sceptyk

    Mam nadzieję, że przynajmniej firmy krajowe zgłaszają mosty pontonowe do pokonywania szerokich przeszkód wodnych na zabezpieczenie potrzeb naszych SZ wg własnej koncepcji - do wdrożenia i produkcji w Polsce.

  5. Ojciec 6+ dzieci

    Czy nie można pozyskać taki most za darmo w nadwyżek armii USA? Proszę pamiętać, że Izrael jako sojusznik USA otrzymuje ROCZNE wsparcie ponad 3 MILIARDY $. Może nasz rząd nie potrafi prosić? Taka psychologiczna blokada jest znana, ktoś się boi poprosić bo proszony może na niego krzywo spojrzeć. Po manewrach Anakonda 16 USA powinny zostawić przywieziony sprzęt w Polsce, to by był dowód wsparcia. A jak nie chcą dawać dowodów to może lepiej na nich nie polegać.

    1. LOL

      Kolejny osiołek który uważa że "jak ktoś dostaje, to my też powinniśmy". Porównaj sobie sytuację geopolityczną Izraela i naszą.

  6. ttt

    WERSJA CHINSKA http://en.people.cn/102774/8363366.html

  7. =t=

    Ciekawe czy ktokolwiek jeszcze pamięta epopeję z zerwanym przez Polskę kontraktem na zakup niemieckich samobieżnych parków mostowych M3. O ile pamiętam, wtedy z racji na wojnę w zatoce realizowali bardzo pilne zlecenie, i doszło do opóźnienia dostawy, co nasi zupacy wykorzystali do zerwania kontraktu. W sytuacji gdy rząd bezlitośnie obrąbał budżet MON, wojsko nie było zainteresowane sprawą, mimo prób negocjowania z drugiej strony... Ciekawe czy ktoś wie, co się stało z "naszymi" egzemplarzami. A teraz sprawa wraca... inna rzecz, że wybór dalej mały, albo niemiecki M3 albo inspirowany nim turecki FNSS Samur...

  8. Gość

    Widziałem w necie fajny niemiecki system mostowo promowy. Składa się on z samochodów pontonów ,które wjeżdżają do rzeki mają możliwość pływania i ustawiają się w linię mostu pontonowego są spinane i przeprawiają się po nich czołgi. W następnej odsłonie jeden taki zestaw wjeżdża do wody na niego z kolei wjeżdża samochód ciężarowy i przy pomocy własnego napędu ponton przepływa ze sprzętem na drugi brzeg. Ten system ma wszechstronne możliwości, uważam że taki system nasza armia powinna pozyskać.

    1. =t=

      Mówisz o jednym z dwóch takich, zapewne o Niemieckim M3. Podobnie działa Turecki FNSS Samur (szabla) który jest tamtejszą "podróbko-przeróbką" wersji niemieckiej

  9. Maczek

    rozumiem że daglezja-p okazała się nędzna i jak zwykle kasa w błoto na opracowanie?

    1. Eryk

      MOSTÓW PONTONOWYCH , Daglezja to most nożycowy o innym przeznaczeniu ! One się mają uzupełniać !

    2. Snooker

      Aluminiowe pontony wymagają olbrzymiej komory odprężającej, której na własne potrzeby nie opłacało się budować nawet Amerykanom (kupują Niemieckie pontony). Pod względem gospodarczym pontony są nic nie warte, liczą się dziesiątki ciężarówek potrzebne do przewiezienia pojedynczego zestawu ale same pontony to dla PGZ tylko zawracanie głowy.

  10. Max Mad

    Właściwie to powinniśmy brać pod uwagę JEDYNIE samobieżne mosty pontonowe jako podstawę parku przeprawowego. Na tapecie są M3, FNSS Samur i EFA (choć ten to akurat tak średnio)... wprowadźmy nową jakość, nowe rozwiązania, przy takiej samej liczebnie jednostce będziemy mogli wystawić więcej systemów. PP-64 wymaga bardzo dużej liczebnie obsługi w której skład wchodzą kierowcy i ciężarówki przewożące przęsła. Taki M3 jest i ciężarówką i przęsłem w jednym a dodatkowo robi za prom. Przyszłościowo pierdzistołki z IU myślcie, ten sprzęt pewnie znowu na 50 lat będzie musiał przynajmniej starczyć.

  11. Janek

    Scena ja z czterech pancernych, tylko mamy nie T-34 a T-72. Reszta po staremu

    1. Podbipięta

      A gdzie pan ten T 72 widzisz?

  12. Obserwator

    Pytanie jest proste - czy takie mosty powinny powstawać w Polsce ???. Tam nie są potrzebne super technologie. Takich mostów z transportem i wyposażeniem w magazynach powinno być już ponad setka. Ponadto gdzie są promy ??? Armia powinna dysponować pływającymi promami w dużej ilości. Kto o tym zapomniał ??? Przecież nasze siły pancerne ukrywamy na zachodzie...

    1. hvr

      Nowoczesne mosty są budowane z aluminium. Do budowy potrzebna jest dużych rozmiarów komora odprężająca, a takiej w kraju nie mamy. Myślę, że same pontony powinny być zakupione za granicą, co do tego nie ma wątpliwości, natomiast nośniki i łodzie potrzebne do rozkładania jak najbardziej jesteśmy w stanie budować w kraju.

  13. Zgryźliwy

    A co z tym? Radosna twórczość "na półkę? http://kmiis.wme.wat.edu.pl/news_27.html

  14. Plush*

    BWP ma być opancerzony a nie pływający. Przykład ? Ukrainy pokazuje że Rosjanie to Siła ognia. Biorąc pod uwagę przewagę NATO ( o ile przyjdą z pomocą:) tak zakładam by nie wyjść na trolla) mosty pontonowe wystarczą

  15. Tomasz

    Jak widać na załączonym obrazku w wojsku brakuje wszystkiego a sprzęt i oprzyrządowanie z głębokich lat 70 tych.

    1. Plush*

      Pojechałeś stary. Tak dzięki 26 letnim okresie rządów demokratycznych i prawie 20 lat naszych w NATO. Dalej NO comment bo smutno. Dziękuje. pe.es. pomyśl potem pisz

  16. cotozaroznica

    tyle konferencji i gadania o polskim przemyśle, a most będzie od: ?

    1. nikt

      Od kogoś kompetentnego, bo oczywiście nasz narodowy przemysł musi robić jakieś naprawdę wypasione rzeczy jak czołgi i BWP pływający i odporny na wszystko... Kto by się przejmował podstawowymi rzeczami, oni są stworzeniu do większych celów - misiów na miarę ich możliwości...

  17. zz

    Jak chcą pozyskiwać mosty to czas skończyć z pływającymi wozami bojowymi, kto itd.

  18. poznaniak

    Czy któryś z oferentów proponuje nam mosty o własnym napędzie takie jakie ma armia francuska czy turecka .Dla ciekawych tematu polecam film na youtube z cyklu gdzie wojsko...

    1. nordic

      cnim i cefa proponują odpowiednio most pfm i efa(odpowiednik m3)

  19. Krzysiek2103

    To ma być jeden most?

  20. Wafel

    Wymiana Wstęgi to bardzo dobry krok, od dawna potrzebny. Lepiej byłoby nasycić formacje tego typu sprzętem inżynieryjnym niż wymagać od BWP pływania.

  21. rolnikZpola

    Czy nikt nie wysłał zapytania do General Dynamics European Land Combat Systems o ich most M3 Amphibious Rig ????

Reklama