Rosyjski przemysł lotniczy przyśpiesza dostawy śmigłowców

20 listopada 2017, 08:43
Śmigłowiec szkolno-bojowy Mi-28UB. Fot. mil.ru
Lekki śmigłowiec Ansat-U. Fot. mil.ru
Śmigłowiec transportowo-bojowy Ka-29. Fot. mil.ru

Przemysł lotniczy Rosji przyśpiesza dostawy śmigłowców chcąc wykonać zobowiązania wobec rosyjskiego ministerstwa obrony. W ciągu tygodnia przekazano więc siłom zbrojnym Federacji Rosyjskiej sześć śmigłowców transportowych Ka-29, kilka śmigłowców szkolno-bojowych Mi-28UB oraz pięć lekkich maszyn szkolnych Ansat-U.

Ważną część tych dostaw stanowiła partia sześciu zmodernizowanych, pokładowych śmigłowców transportowo-bojowych Ka-29, które zostały poddane planowemu, średniemu remontowi w zakładach lotniczych OAO Kumiertauskoje. Helikoptery trafiły do Floty Pacyfiku dostarczone na lotnisko Kniewiczi we Władywostoku przez samoloty Il-76 wojskowego lotnictwa transportowego. Ka-29 zostały tam przejęte przez załogi, które przygotowały je do lotu, sprawdziły i przerzuciły na lotnisko wojskowe Nikołajewka w eskorcie samolotu An-26 i śmigłowca Mi-8 z lotnictwa morskiego Floty Pacyfiku.

W tej docelowej bazie lotniczej piloci będą się szkolili w wykorzystaniu nowych urządzeń, jakie zainstalowano w trakcie modernizacji. Wszystkie śmigłowce Ka-29 zostały bowiem wyposażone w nowy taktyczny system walki i wspomagania dowodzenia, który kieruje działaniami urządzeń: zwalczania okrętów podwodnych (akustycznymi i magnetometrycznymi), rozpoznania sytuacji nawodnej (radar z anteną ścianową) oraz rozpoznania radiowego.

Śmigłowiec transportowo-bojowy Ka-29. Fot. mil.ru

Rosyjskie ministerstwo obrony poinformowało również o dostawie pierwszej partii nowych śmigłowców Mi-28UB do centrum szkolenia pilotów lotnictwa armijnego w Obwodzie Twerskim. Przyleciały one samodzielnie z Obwodu Rostowskiego wykonując po drodze jedno międzylądowanie. Rosjanie nie poinformowali, ile helikopterów zostało dostarczonych, ale zapowiedzieli, że w najbliższym czasie jeszcze sześć śmigłowców Mi-28UB zostanie wysłanych do jednostek lotniczych w południowym i zachodnim okręgach wojskowych.

Śmigłowiec szkolno-bojowy Mi-28UB. Fot. mil.ru

Według Minoborony w dostarczonych wiropłatach zastosowano już zdublowany systemem kierowania, który pozwala kierować śmigłowcem zarówno z kabiny dowódcy jak i operatora. Maszynę przystosowano więc lepiej do prowadzenia szkolenia przy okazji zwiększając jej możliwości bojowe. Poprawiono bowiem ochronę balistyczną kadłuba, zapewniającą większą żywotność w czasie walki oraz rozszerzono zakres zabieranego uzbrojenia.

Kolejne śmigłowce szkolne otrzymały wojska powietrzno-kosmiczne (WKS). Minoborona powiadomiła bowiem o przekazaniu pięciu nowych śmigłowców Ansat-U przez zakłady lotnicze w Kazaniu. Mają one zostać dostarczone w ciągu kilku najbliższych dniu szkoleniowej bazy lotniczej znajdującej się w Obwodzie Saratowskim.

Lekki śmigłowiec Ansat-U. Fot. mil.ru

W tym roku planuje się przekazać do rosyjskich sił zbrojnych jeszcze jedna partię takich helikopterów. Ansat-U to lekkie, dwusilnikowe śmigłowce o maksymalnej masie startowej 3300 kg. Mogą one jednak przenosić wewnątrz do 1300 kg ładunku. Rosjanie chcą by stały się one konkurencją dla znanych zachodnich maszyn Airbus EC-145. Udało im się już m.in. sprzedać do Chin dwa śmigłowce Ansat w wersji medycznej z opcją rozszerzenia zamówienia na kolejne sześć maszyn.

Czytaj też: Rosyjskie śmigłowce szturmowe na wojnie w Syrii [ANALIZA]

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 14
Reklama
Kruk
poniedziałek, 20 listopada 2017, 11:35

ciekawe po co się tak spieszą?

bender
poniedziałek, 20 listopada 2017, 14:45

Wydaje się, że odpowiedź jest w pierwszym akapicie powyższego artykułu: "Przemysł lotniczy Rosji przyśpiesza dostawy śmigłowców chcąc wykonać zobowiązania wobec rosyjskiego ministerstwa obrony". Mają opóźnienia i nadganiają harmonogram.

Rafal
poniedziałek, 20 listopada 2017, 14:33

Koniec roku?

yaro
poniedziałek, 20 listopada 2017, 13:01

Może żeby kar nie płacić za nieterminową realizację kontraktu.

Naiwny
poniedziałek, 20 listopada 2017, 15:11

To tak jak gdzie indziej - co roku duża część zaplanowanych na dany rok dostaw jest realizowana w IV kwartale. I u Nas i u Nich. Pozazdrościć ilości nowego sprzętu.

AWU
poniedziałek, 20 listopada 2017, 14:15

Dla porównania siły zbrojne USA co roku przyjmują do służby ok 300 nowych maszyn. Same wojska lądowe w 2017r to 50 UH-60M/HH-60M MEDEVAC, 50 AH-64E Apache, 40 UH72 Lacota (Eurocopter).

UAW
poniedziałek, 20 listopada 2017, 17:47

"Dla porównania siły zbrojne USA co roku przyjmują do służby ok 300 nowych MASZYN..." Chyba do pisania.

UWA
poniedziałek, 20 listopada 2017, 16:41

taaa 300 maszyn i 1/3 F16 jest kanibalizowana z braku części zamiennych .... ale mi wynik. PR USA nawet tu dotarł.

Polak z Polski
poniedziałek, 20 listopada 2017, 13:56

Ciekawe dlaczego my się nie spieszymy?

tomek
środa, 22 listopada 2017, 08:13

a dlatego bo nie wyrobili by sie z pokropkiem

Ramon
poniedziałek, 20 listopada 2017, 15:26

Widocznie wojna nam nie grozi.:)

Rzecznik
poniedziałek, 20 listopada 2017, 13:48

Zatem sprawdziły się slowa ministra Antoniego, że śmigłowce na pewno będą do końca roku. Pytanie tylko czy po dolarze za sztukę?

ole
poniedziałek, 20 listopada 2017, 15:42

To proszę sobie sprawdzić , czy są na terytorium Polski śmigłowce i to najnowsze AH 64. Podpowiem ,że niestety nie nasze tylko amerykańskiej kawalerii, ale są.

KOSOGŁOS
poniedziałek, 20 listopada 2017, 13:12

niezłe nośniki......można byłoby jeszcze dodać o nowości ..śmigłowcu Kamova- Ka-60 zbudowanym z kompozytów polimerowych- kevlarowych który cieszy dużym zainteresowaniem klientów z krajów Mahrebu i Azji ...siły zbrojne Rosji zamówiły ich ok 16 sztuk a docelowo ok 50 sztuk a zamówienia eksportowe oscylują na 16-18 sztuk ..novum w tym śmigłowcu to zasięg i uniwersalność...można go konfigurować do różnych zadań z morskimi włącznie

Tweets Defence24