Polskie jednostki SAR dla Wietnamu

3 grudnia 2017, 12:00
Reklama

Firma CENZIN będąca częścią Grupy PGZ pełni rolę brokera i koordynatora w projekcie dostarczenia Socjalistycznej Republice Wietnamu sześciu morskich jednostek poszukiwawczo- ratowniczych typu SAR (ang. Search And Rescue). Ramową umowę kredytową, obejmującą przede wszystkim ten kontrakt, podpisali 28 listopada tego roku w Hanoi Prezydent RP Andrzej Duda oraz Prezydent Wietnamu Trần Đại Quang. Wartość kontraktu to ok. 200 mln EUR, które zasilą polską branżę okrętową

Jednostki typu SAR są wysoko wyspecjalizowanymi statkami ratowniczymi służącymi do prowadzenia działań w morskiej strefie odpowiedzialności danego kraju. Pozwalają na udzielenie pomocy medycznej, jak również prowadzenie długotrwałych działań poszukiwawczych w każdych warunkach hydrologiczno-meteorologicznych.

Linia brzegowa Wietnamu wynosi 3444 km, czyli niewiele mniej niż suma długości granic Polski. W związku z tym kraj ma specyficzne potrzeby dotyczące bezpieczeństwa i ochrony na wodach terytorialnych, szczególnie że w jego pobliżu przebiegają szlaki łączące Chiny z Europą, Afryką i Bliskim Wschodem.

Osiągnięcie porozumienia w zakresie wykonania jednostek SAR poprzedziły kilkuletnie negocjacje z Narodowym Komitetem Poszukiwawczo-Ratowniczym Wietnamu (National Committee for Search and Rescue - NCSR). Statki, które wyprodukuje polska branża okrętowa, dostarczone zostaną do Wietnamu w następującej konfiguracji: w pierwszej kolejności będą to dwie gotowe jednostki poszukiwawczo-ratownicze SAR, następnie cztery jednostki SAR w pakietach do złożenia w stoczni wskazanej przez zamawiającego (pakiety te zostaną wyprodukowane w Polsce). Przedmiotem umowy są również: dokumentacja projektowa, pakiety materiałów i wyposażenia do budowy czterech jednostek w Stoczni Wietnamskiej. Polscy specjaliści będą też współuczestniczyć w pracach stoczniowców wietnamskich, co wpisuje się w długoletnią tradycję szkolenia przez Polskę kadr z tego kraju.

Jak informuje firma CENZIN, czas trwania projektu to ok. 4 lata. Projekt ma jednak charakter dynamiczny – rozpoczęcie kolejnych etapów projektu uzależnione jest od spełnienia warunków wykonania etapów poprzedzających. Wartość kontraktu to ok. 200 mln EUR. W najbliższych miesiącach planowane jest podpisanie umowy wykonawczej finansującej projekt. Jeżeli negocjacje te pójdą sprawnie, to budowa pierwszej jednostki rozpocznie się w 2018 roku.

 

 
Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 5
Reklama
JAJO
środa, 4 listopada 2020, 09:03

Ciekawa sprawa jest taka, że Stocznia Wojenna wycofała się z tego tematu. NAUTA pada i też nie będzie tego robiła. WIęc kto? Czy Nasz wspaniały rząd zaprzepaści ten temat także?

CB
poniedziałek, 4 grudnia 2017, 15:04

Już myślałem, że chodzi może znowu o SMW... Z takich stoczniowo-marwojowych ciekawostek, można tu przytoczyć pewną historyjkę z budowy kilka lat temu właśnie jednostek SAR (Orkan i Pasat) dla MSPiR. Otóż dostawa przekładni do napędu była podzielona na dwa transporty (2x2). Kiedy przyszły dwie pierwsze przekładnie, niewiele się zastanawiając wrzucono je na pierwszą jednostkę, bo ze względu na wielkość, trzeba to było zrobić przed ostatecznym montażem pokładu na rufie. Po jakimś czasie okazało się, że wrzucono dwie prawe, bo żaden z orłów tego nie sprawdził, a transporty nie były realizowane kompletami, tylko dwie prawe i dwie lewe. Zamiana wiązała się oczywiście z pruciem nowo pospawanego pokładu...

Harry
poniedziałek, 4 grudnia 2017, 19:05

Tak się dzieje gdy wysyła się na wczesne emerytury, lub zwalnia pod byle pretekstem ludzi myślących, fachowców, a zatrudnia ludzi z ulicy albo jak kto woli z "łapanki"

Skośne Oko
poniedziałek, 4 grudnia 2017, 16:23

Takie pomyłki wbrew pozorom zdarzają sie całkiem często. Byłem świadkiem jak chińska stocznia zamontowała na holowniku prawy silnik na lewej burcie, a lewy na prawej. Na szczęście nie trzeba było ciąć blach, wystarczyło wymienić pewne elementy silnków, wały rozrządu itp. Ale wtopa była i kupa wstydu.

Tweets Defence24