Na IDEX 2017 koncern Northrop Grumman poinformował o wykonaniu pierwszych lotów przez nową wersję znanego śmigłowca Black Hawk oznaczoną jako UH-60V Victor. Nowy model odznacza się innowacyjnymi rozwiązaniami awioniki w kokpicie maszyny.
UH-60 Victor powstał w wyniku zapotrzebowania US Army (kontrakt podpisano w 2014 roku) związanego z modernizacją kokpitu używanej wersji L. Zmiany dotyczą przede wszystkim wymiany analogowych instrumentów i wskaźników na zintegrowane cyfrowe, o otwartej architekturze.
Według przedstawicieli Northrop Grumman, wygranie tego kontraktu otwiera przed koncernem nowe możliwości związane nie tylko z modernizacją floty śmigłowców UH-60 eksploatowanych przez US Army, ale również potencjalnymi zamówieniami od szerokiego grona użytkowników potężnej rodziny tych maszyn na całym świecie. Potencjalnie mówi się o eksploatacji zmodernizowanych maszyn aż poza 2030 rok.
Czytaj także: Prezes PZL Mielec: Przedłożymy MON ofertę śmigłowców Black Hawk
Trzy modernizowane i zarazem prototypowe śmigłowce przez dwa lata były badane w Prototype Integration Facility (PIF) w Redstone Arsenal, w stanie Alabama.
Według planu zakładana jest modernizacja 760 śmigłowców modelu L do wariantu modelu V, który daje porównywalne możliwości pod względem zintegrowanej awioniki do modelu M, czyli najnowszego wariantu Black Hawka. Docelowo US Army ma posiadać 1375 maszyn UH-60M oraz 760 UH-60V.
Pierwszy lot UH-60V miał miejsce 20 stycznia 2017 roku, co jest dużym osiągnięciem w porównaniu do podobnych procesów modernizacji i świadczy o wysokim przygotowaniu i wiedzy kadry inżynieryjnej oraz szybkim dostosowaniu proponowanych elementów i ich integracji w kadłubie maszyny.
Obecnie prowadzone będą specjalne testy zmodernizowanych maszyn w US Army Aviation and Missile Research and Development Center (AMRDEC) gdzie sprawdza się trzy przygotowane pakiety pod modernizację maszyn prototypowych. Testy operacyjne mają potrwać do 2019 roku.
Czytaj także: Niemiecka ofensywa na IDEX. "Leopard 2PL, artyleria, obrona powietrzna i cybernetyczna"
Northrop Grumman wykorzystała w tym procesie gotowe rozwiązania np. komputer misji przeznaczony dla AH-1Z. Sam nowy moduł awioniki/komputera misji oznaczono jako FlightPro Gen III i będzie on również oferowany potencjalnym klientom.
Nowe rozwiązania pozwalają nie tylko na zwiększenie możliwości śmigłowca, ale również ułatwiają jego pilotowanie, zwieszają świadomość sytuacyjna załogi oraz wpinają maszynę w system wymiany danych z innymi systemami uzbrojenia. Poza tym w nowej konfiguracji zmniejszą się koszty eksploatacji. Samo rozwiązanie dzięki modułowej i otwartej architekturze może być z łatwością dostosowane do innych modeli śmigłowców lub maszyn latających (Future Airborne Capability Environment – FACE).
Nie, takich polska armia nie dostanie. Nie dostanie też starszej wersji. Dostanie wersją dla krajów III świata, której nie używają chyba żadne siły zbrojne. Bo w Turcji czy innych to są śmigłowce policyjne i innych służb, ale nie armii.
A my kiedy dostaniemy te 8 szt???? ;)
A jak w porównaniu do UH-60M lub UH-60V prezentuje się nasz "polski" S-70i...? Wstyd odpisywać...
Faktem jest, że w razie wyboru Black Hawk'a przyszłe koszty pakietów modernizacyjnych powinny być niższe, niż np Caracal'a, ze względu na dużo większą masowość ich zastosowań.
A nam chcieli wcisnąć jakiś stary szmelc z awioniką z lat 80.
nie Martw sie !!! nawet wersja A jest w pozio (wiem, bo latalem)........Victor ma zamienic UH60L i to jego beda modernizowac. Mike zas oferowany Polsce to tez w sumie nowka (oblot byl 2005), reszte Sam poszukaj albo czytaj moje posty na ten temat....
literowka zwieszają świadomość sytuacyjna załogi
To Amerykanie po modernizacji swoich BH mają je użytkować poza 2030 rok, a my bez modernizacji poza który rok...? Co to jest te 13-20 lat?
mowa jest o modernizacji używanych, my kupujemy nowe, prawda ?
Hm ... własciwie jestem laikiem ( nie latałem nim) jednak wersja S70i to chyba jednak nie jest to samo co UH-60 o wersji L nie mówiąc. Przecież właśnie w takich konstrukcjach liczy się wyposażenie, awionika, silniki - a te mówiąc delikatnie - są dość odmienne. Nawet jeśli na potrzeby naszej armii S-70i będą nazwane UH60 PL Ważka czy podobnie to nie zmieni to faktu, że to jednak będzie modernizacja wersji w najlepszym razie przeznaczonej dla sił paramilitarnych
podobno mamy wznowić produkcję Mi-2
Jest gdzieś OBIEKTYWNY opis S70i z mielca? Są albo opinie internetowych ekspertów niczym nie poparte albo wypowiedzi ludzi z mielca którzy oczywiście zachwalają i omijają niewygodne tematy. Faktem jest, że S70i ma minimalnie gorsze charakterystyki lotu(strona sikorskiego) ale o reszcie wyposażenie/awioniki nie ma mowy.
Chyba LM a nie NG.