Reklama
Reklama

Nowe możliwości Atlasa. Tankowanie drugiej maszyny A400M [WIDEO]

16 listopada 2016, 13:48
AIRBUS A400M
Fot. Airbus Defence and Space

Samolot transportowy Airbus A400M zademonstrował zdolność tankowania innej maszyny tego typu. 

Podczas dwóch lotów w pobliżu Sewilli samolot nawiązał ponad 50 kontaktów w locie poziomym oraz w skrętach, używając środkowej jednostki węża i bębna (hose and drum unit, HDU). A400M jest wyposażony trzeci punkt tankowania, oprócz dwóch zbiorników pod skrzydłami, który umożliwia uzupełnianie paliwa w dużych samolotach, takich jak inny A400M lub C-130.

Samolot w wersji podstawowej zabiera na pokład 63 500 litrów paliwa, może być wyposażony w dwa dodatkowe zbiorniki w ładowni o pojemności 7200 litrów każdy i pompuje paliwo przez HDU z szybkością 2000 litrów (600 galonów) na minutę. Jak wskazują jego twórcy, technika ta umożliwiłaby samolotowi A400M przewóz ładunku o masie 20 ton bez międzylądowań na odległość 11 000 kilometrów.

Samolot A400M jest standardowo wyposażony w podstawowe instalacje do tankowania w powietrzu (air-to-air refuelling, AAR) i wymaga tylko szybkiego montażu opcjonalnego zestawu AAR, aby funkcjonować jako tankowiec.

Czytaj więcej: Atlas tankuje dwa samoloty Hornet jednocześnie [VIDEO]

A400M, zwany także Grrizly, to europejski projekt, w którym uczestniczy 7 krajów, między innymi Hiszpania. Maszyny te montowane są w fabryce Airbus Military w Sewilli. Atlas to czterosilnikowy ciężki samolot transportowy o napędzie turbośmigłowym. Pierwszy seryjny transportowiec A400M oblatano w 2013 roku. Konstrukcja ma stanowić pomost pomiędzy samolotami o ładowności rzędu 20 ton (m.in. C-130J Super Hercules) oraz ciężkimi (C-17 Globemaster III, C-5, An-124).

W ciągu najbliższych trzydziestu lat firma Airbus szacuje swoje możliwości sprzedażowe na 200 nowych zamówień A400M. Około 150 maszyn A400M ma trafić do użytkowników do 2024 roku.  

 

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 3
Reklama
ecik
czwartek, 17 listopada 2016, 09:05

Ten A400M to chyba zaliczył ponad 10 lat opóźnienia. Jak to przełoży się na jego i tak już wysoką cenę jednostkową?

Niniu
środa, 16 listopada 2016, 15:23

Fajny pomysł, można teraz rozpisać nowy przetarg na zakup samolotów tankowców do tankowania innych samolotów tankowców. Brawo.

scie
środa, 16 listopada 2016, 18:28

Jakoś tak skośnie leciał -, nie jest popsuty . Jak od Rosjan go pożyczyli ?

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama