"Książę Józef Poniatowski" wzbił się w powietrze [WIDEO]

19 czerwca 2017, 15:05
Ceremonia podpisania protokołu odbioru samolotu VIP. Fot. ppor. Robert Suchy, CO MON
Ceremonia podpisania protokołu odbioru samolotu VIP. Fot. ppor. Robert Suchy, CO MON
Ceremonia podpisania protokołu odbioru samolotu VIP. Fot. ppor. Robert Suchy, CO MON
Ceremonia podpisania protokołu odbioru samolotu VIP. Fot. ppor. Robert Suchy, CO MON
Ceremonia podpisania protokołu odbioru samolotu VIP. Fot. ppor. Robert Suchy, CO MON
Ceremonia podpisania protokołu odbioru samolotu VIP. Fot. ppor. Robert Suchy, CO MON
Ceremonia podpisania protokołu odbioru samolotu VIP. Fot. ppor. Robert Suchy, CO MON
Ceremonia podpisania protokołu odbioru samolotu VIP. Fot. ppor. Robert Suchy, CO MON

Ministerstwo Obrony Narodowej opublikowało materiał z testów w locie samolotu Gulfstream G550 "Książę Józef Poniatowski", który wkrótce trafi do Polski. Maszyna została już oficjalnie przekazana przedstawicielom polskiego resortu. 

Ceremonia podpisania protokołu odbioru samolotu VIP Książę Józef Poniatowski miała miejsce w siedzibie firmy Gulfstream Aerospace Cooperation w Appleton. Wziął w niej udział m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartosz Kownacki, który podkreślił, że odbiór maszyny "to wielka sprawa dla Polski". 

Wprowadzenie maszyn Gulfstream G550 do służby w 1. Bazie Lotnictwa Transportowego w Warszawie i planowane na jesień 2017 roku osiągnięcie przez nie gotowości operacyjnej będzie równoznaczne z odzyskaniem przez polskie Siły Powietrzne zdolności do przewozu najważniejszych osób w państwie za pomocą specjalnych samolotów, utraconej po wycofaniu Tu-154M i Jak-40. 

Przedmiotem umowy zawartej z firmą Gulfstream Aviation jest nie tylko dostawa dwóch samolotów Gulfstream G550, zdolnych do przewozów międzykontynentalnych 14 pasażerów a w krótszych trasach 16 osób plus załogi. Wart ponad 440 mln zł kontrakt obejmuje również szkolenie personelu latającego (pilotów), personelu technicznego, pokładowego oraz personelu obsługi i eksploatacji wyposażenia ratunkowego. Zakres umowy zawiera też dostarczenie pakietu logistycznego (wyposażenia do zabezpieczenia samolotu na ziemi, materiałów eksploatacyjnych, zestawów narzędzi i przyrządów do obsługi oraz zestawu części). Kontrakt zapewni więc wysoką autonomię w użytkowaniu „małych” samolotów VIP. 

Gulfstream G550 to jeden z najnowocześniejszych maszyn tego typu na świecie, wyposażone w „szklany kokpit” z wyświetlaczem przeziernym HUD i system poszerzonej rzeczywistości EVS (Enhanted Visual System). Wspiera on pilota w trudnych warunkach, nakładając na obraz widziany przez pilota odczyty z umieszczonej pod nosem maszyny kamery termowizyjnej. Maszyny będą też wyposażone w wojskowy system identyfikacji swój-obcy w standardzie NATO IFF Mark XIIA.

Nowoczesne silniki i wysokie parametry lotne zapewniają G550 zasięg ponad 12 tys. km, co umożliwia na przykład z 14 pasażerami z Warszawy na Florydę, bez międzylądowań. W polskim wariancie samoloty będą skonfigurowane dla 16 pasażerów, którzy mają do dyspozycji kabinę długości 13,39 m, szerokości maksymalnej 2,24 m i wysokości 1,88 metra. Wyposażenie poza toaletą czy przestrzenią umożliwiającą przygotowanie posiłków, obejmuje m. in. łączność satelitarną, rozbudowany zestaw ratownictwa medycznego.

Drugi z zamówionych samolotów ma trafić do Polski w lipcu bieżącego roku i otrzymać imię „Generał Kazimierz Pułaski”.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 33
Reklama
m.h.
poniedziałek, 19 czerwca 2017, 17:16

Do końca wierzyłem, że ten napis Republic of Poland/ Rzeczpospolita Polska jednak przeprojektują, ale niestety pozostał: mały i źle rozplanowany...

Wiktor
poniedziałek, 19 czerwca 2017, 20:53

Nie jest na środku ale przy zdjęcieach osób wychodzących jest większe prawdopodobieństwo że będzie w całości.

Kiks
poniedziałek, 19 czerwca 2017, 17:04

Niech zapłacą ci co mają latać.

igo
poniedziałek, 19 czerwca 2017, 17:01

Teraz jeszcze kupić od Szwedów oparte na tych samolotach AWACsy i będzie komplet

Romek
poniedziałek, 19 czerwca 2017, 22:08

Ale po co rządowi pięć odrzutowców? A może trzeba było kupić piętnaście?

kriss
poniedziałek, 19 czerwca 2017, 16:16

W końcu :) po 27 latach niemocy :) Piękny samolot :)

underdog
poniedziałek, 19 czerwca 2017, 16:15

Przypominam, że książę Józef Poniatowski (doskonały dowódca, świetny taktyk) to ten, który otoczył wojskiem budynek sejmu w momencie podpisywania Konstytucji 3 Maja, coby nikomu do głowy nie przyszło przeszkadzać w tym wiekopomnym momencie. Przydałoby się dzisiaj kilku takich "wariatów"

tomi
wtorek, 20 czerwca 2017, 10:05

Gratulacje z powodu odbioru bardzo drogiego samolotu, w szacie graficzne, niezgodnej z obowiązującym projektem dla samolotów VIP.

jajacek
poniedziałek, 19 czerwca 2017, 16:12

gdzie jest offset

MP
poniedziałek, 19 czerwca 2017, 18:19

jaki offset? przy 2szt? centrum serwisowania w WZL 2 w Bydgoszczy wystarczy

as
poniedziałek, 19 czerwca 2017, 17:07

Do przetargu stanęło NIC ! - dlatego RZĄD zrezygnował z przetargu na rzecz tzw. ZAKUPU RZĄDOWEGO !

dropik
poniedziałek, 19 czerwca 2017, 16:05

ten zakup nie powinien obciążać budzetu MON. Tak jak F16 zakup powinien być finanoswany z dodatkowych środków

mietek
poniedziałek, 19 czerwca 2017, 18:42

no i przecież był finansowany poza MON.... o co ci chodzi?

Quraś
poniedziałek, 19 czerwca 2017, 15:45

Wnętrze w wersji biedaline - ale dobrze, że wreszcie będą te samoloty !

szwejk
wtorek, 20 czerwca 2017, 21:19

Tempo pozyskania ekspresowe. Teraz nasze elyty będą miały w czym uciekać na Zachód kiedy ruskie uderzą, a ja i koledzy będziemy odpierać ruskie czołgi z pomocą etatowych, nomen omen posowieckich RPG-7, bo w kwestii pozyskania nowej broni ppanc w armii oczywiście takiego tempa już nie ma. Dobra zmiana!

tak tylko .. pytam
poniedziałek, 19 czerwca 2017, 15:38

A offset ?

[sic!]
poniedziałek, 19 czerwca 2017, 18:40

Offset taki sam jak za JASSMy

as
poniedziałek, 19 czerwca 2017, 17:09

TO JEST ZAKUP RZĄDOWY !!! - tu nie ma offsetu , który występuję przy PRZETARGACH !!!

tomi
wtorek, 20 czerwca 2017, 15:31

Fajna wycieczka dla personelu odbierającego samolot, z pominięciem tego, co mają odebrać. Złe malowanie to prawie 100 000 USD. Brawo! A co tam, przecież lata.....

AS
wtorek, 20 czerwca 2017, 09:00

Spodziewałem się bardziej upartyjnionych nazw dla samolotów rządowych, co byłoby śmieszne, ale te aktualnie wybrane moim zdaniem też są od czapy. Trzyczłonowe nazwy to chyba pasują do czegoś potężnego i wielkiego, a nie do takiej łupinki od orzecha.

B777
środa, 21 czerwca 2017, 12:50

po jakiego grzyba w ogóle nazwy, to tradycja rodem prosto z PRL

PIS
wtorek, 20 czerwca 2017, 03:11

umożliwia na przykład z 14 pasażerami z Warszawy na Florydę

Tom
wtorek, 20 czerwca 2017, 02:37

Dlaczego samolot na amerykańskie nr. rejestracyjne? Czy w PL dostanie krajowe oznaczenie? Tak czy owak, cieszę się, że już jest.

XE
wtorek, 20 czerwca 2017, 13:05

Numery amerykańskie obowiązują do momentu w którym po przylocie do nas zostanie podpisany protokół zdawczo-odbiorczy, przy F-16 ''jastrząb'' taki protokół był podpisywany po upływie około dwóch tygodni ale tu zapewne będzie to zdecydowanie krótszy czas

kuchartek
wtorek, 20 czerwca 2017, 14:50

Bo szanowni koledzy poza budżetem MON powinien otrzymywać pieniądze ''wypracowane'' przez NBP . Powinny być przekazywane na najważniejsze i najdroższe programy zakupowe dla WP. Nie jakiejś OT. Dzięki temu w ciągu 10 lat mielibyśmy potężną i nowoczesną armię . Nie skansen jak obecnie. I zero zwrotu do budżetu nie wydanych pieniędzy w roku budżetowym. . Lepiej przeznaczyć pieniądze na obronność niż socjal wyborczy.

prawnik
wtorek, 20 czerwca 2017, 14:26

Bardzo dużo dzieci z Polski lata /komercyjnymi liniami / na Florydę na leczenie. Może teraz / przy info, że samolot doleci na Florydę bez międzylądowania / polski rząd zapewni /darmowe/ przeloty...

sukces
poniedziałek, 19 czerwca 2017, 20:30

Teraz Macierewicz i Szydło nie będą musieli korzystac z CASA jak z taksówki.

Marek
środa, 21 czerwca 2017, 01:05

Nie od razu, bo "oszczędni" poprzednicy, zamiast wymienić sprzęt, poprawić szkolenie i procedury, woleli skorzystać z pretekstu i rozwiązać Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego. Gdyby Rosjanie poczekali z Ukrainą, to ci ludzie w podobny sposób rozwiązaliby całą armię.

Emil
wtorek, 20 czerwca 2017, 12:33

Czy ktoś wie ile trwał fizycznie odbiór samolotu przed podpisaniem protokołu przekazania? Z doniesień medialnych wynika, że był ekspresowy. Napawa to obawami o jego rzetelność, szczególnie, że to nowa jakość dla naszego presonelu.

Alveus
poniedziałek, 19 czerwca 2017, 18:29

Dobry samolot ale fatalne malowanie. Za małe i za słabo wyeksponowane godło, zła czcionka, napis RZECZPOSPOLITA POLSKA za mały i umieszczony za nisko

mat Eusz
wtorek, 20 czerwca 2017, 03:59

Wygląd samolotu ma byc tradycyjny, podobny temu spod Smoleńska, chodzi o kontynuację - symbol trwania. Też wg mnie malowanie n/samolotów nie jest najpiekniejsze/najwłasciwsze, ale trudno - niech tak będzie, niech. Symbol, tradycja, pamięć - to ważne!

MP
poniedziałek, 19 czerwca 2017, 18:16

piękny :)

X
poniedziałek, 19 czerwca 2017, 23:14

Piękny

Tweets Defence24