Reklama
Reklama
Reklama

Czeskie samoloty bojowe dla Iraku. Prosto na wojnę z IS

6 listopada 2015, 12:13
Fot. Ministerstwo Obrony Iraku via Facebook
Fot. Ministerstwo Obrony Iraku via Facebook
Fot. Ministerstwo Obrony Iraku via Facebook

Pierwsze czeskie lekkie samoloty bojowe typu L-159 ALCA przyleciały do bazy Balad w Iraku. Jak zapowiada minister obrony Iraku maszyny już wkrótce rozpoczną działania bojowe przeciwko terrorystom z Państwa Islamskiego. Na mocy kontraktu z czeską firmą Aero Vodochody nad Tygrys i Eufrat ma trafić w sumie 15 samolotów, za które Bagdad zapłaci ok. 40 mln USD.

Pierwsze dwa czeskie lekkie samoloty bojowe typu L-159 ALCA przyleciały do Iraku. Jak zapowiada minister obrony Iraku maszyny już wkrótce rozpoczną działania bojowe przeciwko terrorystom z Państwa Islamskiego. W uroczystej ceremonii w bazie lotniczej Balad na północ od Bagdadu, tej samej w której stacjonują irackie F-16, wzięli udział Minister Obrony Iraku Khaled al-Obeidi i Sekretarz Obrony Republiki Czeskiej.    

Na mocy kontraktu z czeską firmą Aero Vodochody nad Tygrys i Eufrat ma trafić w sumie 15 samolotów, z czego 12 maszyn w stanie zdatnym do lotu (10 jednomiejscowych L-159A i 2 dwumiejscowe L-159B) oraz 3 egzemplarze z przeznaczeniem na części zamienne. Wszystkie zamówione maszyny mają trafić do Iraku do 2017 roku. Cztery samoloty są obecnie na wyposażeniu Czeskich Sił Powietrznych, a jedenaście ma pochodzić z zapasów koncernu Aero Vodochody. Na potrzeby transakcji czeskie ministerstwo obrony przekazało koncernowi lotniczemu swoje maszyny, ponieważ samo nie może być stroną w handlu bronią.

Bagdad zapłaci za samoloty ponad 40 mln USD. Transakcja pozwoli zaoszczędzić Czechom setki tysięcy dolarów, które musiałyby zostać przeznaczone na przechowywanie samolotów L-159 ALCA. Dzięki kontraktowi z Irakiem ma zostać utworzonych ok. 250 miejsc pracy w czeskim przemyśle.

Obecne zakupy w Czechach są częścią rozbudowy potencjału Irackich Sił Powietrznych, które zmagają się z rebelią islamistów spod znaku Państwa Islamskiego na północy kraju. Irakijczycy zamówili także 36 myśliwców F-16IQ (C/D Block 52), z których 7 trafiło już do Iraku i bierze aktywny udział w nalotach na IS oraz 24 południowokoreańskie samoloty wielozadaniowe T-50IQ (FA-50), których dostawy mają się rozpocząć w kwietniu 2016 roku. 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 14
Reklama
rebeliant80
piątek, 6 listopada 2015, 14:51

Nawet małe Czechy potrafią produkować własne samoloty, a w Polsce nic takiego nie ma nawet w planach

Marek
piątek, 6 listopada 2015, 18:03

A niby gdzie mają być produkowane polskie samoloty ? Sprzedano za bezcen WSZYSTKO co miało wspólnego z lotnictwem w naszym Kraju.

Franky
piątek, 6 listopada 2015, 16:45

Aero Vodohody to Czeska obecnie prywatna spółka, samolot L-159 Alca to następca L-39 (1971r), różnica polega na kosmetyce zewnętrznej i silnikach Honeywell. W czasach układu warszawskiego tym samolotem latało pół świata oczywiście głównie tego czerwonego, jednak po modernizacji już tylko Czesi kupili nową wersję, program modernizacji okazał się finansową klapą, zakłady lotnicze Vodohody kupili prywaciarze. Obecnie tym samolotem latają Czesi i Irakijczycy, sukces?

Pepe
piątek, 6 listopada 2015, 15:27

Bo władza uważa, że wszystko co zachodnie to lepsze... Poza tym zawsze można łapówkę zgarnąć ;)

Wojmił
piątek, 6 listopada 2015, 21:04

Bardzo dobry pomysł... te samoloty z ich magazynów już dawno powinny być kupione przez Irak... tak - czesi nie dali zaorać i nie pozbyli się całkowicie swoich możliwości produkcyjny a polacy? sprzedali albo pozwolili upaść.. za to w Polsce mamy mnóstwo kościołów i pomników - w czechach tego nie ma..

qqqqqqqq
sobota, 7 listopada 2015, 11:57

Tylko tego nikt nie kupuje, a te cuda kupił Irak za 120 mln zł. Zamówienie stulecia jak nic.

dgbd
sobota, 7 listopada 2015, 07:35

a czemu mają stawiać pomniki? bohaterskim zołnierzom, którzy nie opuszczają koszar, gdy armie wroga atakują? po co walczyć, skoro nie mozna wygrac?

F R.
niedziela, 8 listopada 2015, 20:46

Czesi mogą,a my nie?

Extern
sobota, 7 listopada 2015, 07:57

Dlaczego szkolna odmiana tej maszyny nie była brana pod uwagę na nowy samolot szkolny dla Wp?

Willgraf
poniedziałek, 9 listopada 2015, 12:47

mało kto wie z powodu cenzury w POLSCE ! - że Czesi po sprzedaniu amerykanom tych zakładów - następnie odzyskały je w ostrum sporze z amerykanami za 1 usd - amerykanie rządali za oddanie zakadu 7 milonów USD - po tym doświadczeniu - Czesi zdeklarowali żdnych interesów w sprzedazy czegokolwiek USA - obecnie mają swój zakład produkujący mysliwce - a my mamy ręce w nocniku !

ambasador
piątek, 6 listopada 2015, 17:21

A jak tam nasz Grot 2?słyszał ktoś coś o nim ?

Bakcyl
poniedziałek, 9 listopada 2015, 16:32

Przestańcie jęczeć ten samolot jest tak samo przestarzały jak iskra 11 do mastera dzieli go kosmiczna odległość.

Jan Zrzędalski
niedziela, 8 listopada 2015, 14:52

Aero Vodochody sama wycofała się z przetargu na maszynę szkolną dla SP - formalnie kręcil noskiem na zmiany wymagań (wcześniej miał być LIFT) a tak naprawdę nie byli w stanie sprostać jednemu z podstawowych warunków przetargu - nie mogli dostarczyć FABRYCZNIE NOWYCH maszyn - oni tych samolotów już nie produkują i nie są w stanie wznowić produkcji. Ot i przemysł lotniczy w Czechach...

Extern
niedziela, 8 listopada 2015, 20:43

To bardzo przykre, byłem pewny że Czesi jednak mądrzej działają w tym zakresie od nas. Swoją drogą ciekawe czy Okęcie jest jeszcze w stanie wyprodukować nowego Orlika czy ta nowa wersja o której ostatnio było głośno to też są tylko modernizacje już istniejących maszyn.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama