Reklama

Chińska łódź latająca gotowa do oblotu

4 maja 2017, 13:28
AG-600
Chińska łódź latająca AVIC AG-600, fot. Alert5,Wikipedia, CC BY-SA 4.0

W Chinach trwają przygotowania do oblotu łodzi latającej AG600 - największego samolotu tej klasy obecnie produkowanego na świecie. Maszyna zakończyła niedawno testy naziemne, w tym próbne kołowania po pasie startowym. Oblot planowany jest w tym miesiącu. 

Łódź latająca AG600 Jiaolong (pol. wodny smok) została opracowana i wyprodukowana w zakładach Aviation Industry Corporation of China (AVIC) w Zhuhai koło Hong-Kongu. Pierwsze prace nad samolotem rozpoczęto w 2009 roku. AG600 ma posłużyć przede wszystkim do prowadzenia misji ratowniczych, mogąc zabrać na pokład do 50 rozbitków. W pierwszej kolejności nowe łodzie latające mają trafić do służby w rejonie Morza Południowochińskiego, gdzie Chiny toczą szereg sporów terytorialnych z sąsiednimi krajami. Ich wprowadzenie ma przy tym przyczynić się do zwiększenia chińskiej kontroli na tym akwenem. 

Czytaj też: Cywilne satelity ujawniają chińskie instalacje na spornych wyspach

Innym zadaniem, które potencjalnie będzie mógł wykonywać AG600 są misje przeciwpożarowe. W takiej konfiguracji samolot będzie zdolny do zabrania na pokład 12 ton wody. Wśród potencjalnych przyszłych klientów Chińczycy wymieniają obecnie oprócz rodzimych podmiotów także Malezję i Nową Zelandię. 

Chińska łódź latająca będzie największym samolotem tej klasy obecnie produkowanym na świecie. Maszyna napędzana czterema silnikami turbośmigłowymi WJ-6 ma dysponować maksymalną masą startową 53,5 tony, a więc o blisko sześć ton większą od swojego japońskiego odpowiednika ShinMaywa US-2. Zasięg AVIC AG-600 jest szacowany na 5000 km, a prędkość maksymalna na 570 km/h. Samolot jest długi na 36.9 m, a rozpiętość skrzydeł wynosi 38,8 metra. 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 11
Reklama
alw
sobota, 22 września 2018, 10:37

Dziwnie podobna do japońskiej łodzi latającej Shin Meiwa...

zyg
czwartek, 4 maja 2017, 14:21

czy paymover T-300 holujący samolot to oryginalny amerykański FMC czy też zhakowana kopia "Made in PRC"?

dimitris
piątek, 5 maja 2017, 10:38

Z tą funkcją strażacką, to jakieś zupełne nieporozumienie, lub błąd w druku. Tylko 12 ton wody przez największą łódź latającą świata ? Około 16 ton zabierają wodujące w morzu nieduże samoloty strażackie, masowo wykorzystywane w Grecji. Beriev zabiera zdaje się około 40 ton. A może miało to być 120 ton ?

Davien
piątek, 5 maja 2017, 14:59

Beriew Be-200 ma maksymalną masę startowa 28 ton i zabiera naraz maksymalnie 7500kg wody więc skąd wziałeś te 40 ton?

Jan Zrzędalski
czwartek, 4 maja 2017, 18:37

Nie jest nawet największą współczesną łodzią latającą czy to cywilną czy wojskową. Beriev A-200/ Be-42 ma niemal 2 x większą MTOW

Davien
piątek, 5 maja 2017, 00:24

Po pierwsze Be-42 jeszcze nie powstała a Be-200 ma mniejszą długość i rozpietość skrzydeł jak i masę całkowita więc nie masz racji

Gall Anonim
czwartek, 4 maja 2017, 15:21

"Chińska łódź latająca będzie największym samolotem tej klasy obecnie produkowanym na świecie." Ale nie będzie największym samolotem tej klasy w historii. Największą łodzią latającą w historii zapewne na zawsze pozostanie słynny Hughes H-4 Hercules skonstruowany przez Howarda Hughesa. ps. Nie chcę nic sugerować, ale ten samolot transportowy w tle jest podejrzanie podobny do Boeinga C-17 Globemaster III.

Maslak
czwartek, 4 maja 2017, 17:41

Y-20 Kopia Iła-76 ze starszymi rosyjskimi silnikami i chińską (częściowo) awioniką - taki trochę ładniejszy Iljuszyn na poziomie roku 1991.

lk5
czwartek, 4 maja 2017, 17:20

Oba są piękne. Ech ;)

Extern
czwartek, 4 maja 2017, 14:36

Hmm a czym Amerykanie będą podejmowali swoich zestrzelonych pilotów w razie ewentualnej wojny powietrzno-morskiej? Czy jest jakaś nowa "Catalina"?

R3ne
czwartek, 4 maja 2017, 20:11

Śmigłowcami. Chińczycy zresztą też śmigłowcami. Latające łodzie mogące podjąć kilkudziesięciu rozbitków nie służą do wyławiania zestrzelonych pilotów.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama