VIP-owskie Boeingi opóźnione

25 września 2020, 09:41
Boeing BBJ2 VIP
Boeing BBJ2 / Rys. Boeing

Przybycie do polski dwóch samolotów transportowych do przewozu najważniejszych osób w państwie opóźni się w związku z opóźnieniami wywołanymi pandemią koronaworusa – poinformował w odpowiedzi na pytania Defence24 rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia mjr. Krzysztof Płatek.

Jak podał mjr Płatek, w związku z wpływem pandemii koronawirusa SARS-COV-2 na funkcjonowanie wielu podmiotów w kraju i na świecie zmianie uległ harmonogram dostawy samolotów Boeing 737-800 NG w wersji BBJ2 i zgodnie z aktualnymi przewidywaniami zostaną one dostarczone nie wcześniej niż pod koniec I kwartału 2021 roku.

Przypomnijmy, że Polska w ramach modernizacji floty samolotów VIP zakupiła 31 marca 2017 roku. W ramach tej umowy pierwszy samolot, używany i w standardowej konfiguracji pasażerskiej (Boeing 737-800), miał zostać dostarczony do 15 listopada tego samego roku, w którym została podpisana umowa. Ostatecznie udało się pozyskać maszynę fabrycznie nową, z której zrezygnował w międzyczasie chiński klient (linie lotnicze).

Pierwsza maszyna o nazwie własnej „Józef Piłsudski” lądowała na Okęciu po raz pierwszy dokładnie w dniu, który przewidywała umowa. Kolejne dwa samoloty, już w docelowej konfiguracji Boeing BBJ 2 z: kabiną HEAD dla 4 osób w układzie konferencyjnym, dwuosobową kabiną VIP, 12-osobową kabiną Business Class (8 miejsce w układzie konferencyjnym i 4 klasyczne), 48- osobowym przedziałem ekonomicznym i sypialnią dla załogi a także aktywnymi i pasywnymi systemami obrony, kodowanymi systemamk łączności, łącznością w standardzie wojskowym oraz wojskowymi systemami nawigacji TACAN i identyfikacji IFF.

Maszyny te miały pojawić się w Polsce 15 września i 15 listopada bieżącego roku..Po przybyciu do kraju dwóch nowszych maszyn w konfiguracji docelowej („Roman Dmowski” i „Ignacy Paderewski”, oprócz tego zakupione zostały dwa mniejsze samoloty typu Gulfstream G550 "Generał Kazimierz Pułaski" i "Książę Józef Poniatowski" ), „Józef Piłsudski” ma przejść przebudowę. Do tego czasu wyszkoliły się na nim załogi, które będą mogły zasiąść za sterami maszyn standardu BBJ 2.

Do tej pory wiadomo już było, że pewne opóźnienie będzie miała pierwsza maszyna, ponieważ nie pojawiła się ona w Polsce w wyznaczonym terminie. Teraz więcej światła na sprawę daje odpowiedź inspektoratu Uzbrojenia.

„W związku z wpływem pandemii koronawirusa SARS-COV-2 na funkcjonowanie wielu podmiotów w kraju i na świecie zmianie uległ harmonogram dostawy samolotów Boeing 737-800 NG w wersji BBJ2 i zgodnie z aktualnymi przewidywaniami zostaną one dostarczone nie wcześniej niż pod koniec I kwartału 2021 roku” – informuje jego rzecznik, mjr Krzysztof Płatek.

Wszystkie maszyny trafią do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie. Zakup Boeingów kosztował ponad 2,5 mld PLN.

Jest to równoznaczne z opóźnieniami rzędu co najmniej 4 i 6 miesięcy. W stosunku do pierwotnie zakładanego harmonogramu. W obecnej sytuacji trudno ocenić jak wpłynie to na proces wdrażania samolotów.

image
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 64
Reklama
Bursztyn
poniedziałek, 28 września 2020, 09:33

Antonio nie dałeś przedpłatay?

Lotnik
niedziela, 27 września 2020, 22:17

Proponuję awansem nazwy dwóch nowych salonek: Rydz-Śmigły i Zaleszczyki.

J.M.P.
niedziela, 27 września 2020, 09:50

Czy naliczane są kary umowne czy tez jako wasal USA uważamy ze nie wypada? Bo nie chce mi się wierzyć żeby nie były przewidziane umową. Ktoś z redakcji będzie drążył ten temat czy też nie wypada?

To wola o pomstę do Nieba!!
sobota, 26 września 2020, 14:17

Niemozliwe!!! Żeby opóźnily się samoloty VIP?? Ja rozumiem, że takie grantniki posnc, to mogą się wlec ok 20lat, albo jakiś tam Baobab dla wojsjka marne 15 lat. Rozumiem że można zrezygnować z Kryla, czy polskich radarów. Ale żeby pozwolic na opóźnienie wygodnych "salonek" dla "d o b r e j" zmiany?? Bo to już skandal międzynarodowy....

Marek
niedziela, 27 września 2020, 08:04

Skandalem na było to, że uwalono wymianę latającej floty, którą chciano zrobić zaraz po wypadku Leszka Millera.

Antex
niedziela, 27 września 2020, 00:49

Widocznie wiewiórki ćwierkają że w ciągu najbliższych kilku miesięcy wojny na Wschodzie ani na Zachodzie nie będzie , więc ucieczkowe VIP-maszyny potrzebne nie będą. I to jest dobra wiadomość!!!

Wojtek
sobota, 26 września 2020, 21:58

Przemyśl temat i napisz jeszcze raz

Fanklub Daviena
sobota, 26 września 2020, 11:51

Boeing? Czy to nie ta firma, Davien, gdzie zdaniem emaili pracowników "samoloty projektują klauny nadzorowane przez małpy" i "swoim rodzinom nie pozwolilibyśmy na nie wsiąść"? I gdzie lista zarzutów komisji śledczej jest długa jak papier toaletowy? I gdzie firma chce się podzielić - cywilną część sprzedać i zmienić nazwę, bo zaufanie do Boeingów jest już nie do przywrócenia (polska cenzura to ukrywa, ale 737MAX to nie jedyny problem. Wychodzą na jaw problemy Dreamlinerów itp.)? :)

Davien
czwartek, 1 października 2020, 10:03

Tak, Funku, Boeing to Firma która wraz z Airbusem rządzą na rynku maszyn pasażerskich, którą tez wasz Aerofłot woli bardziej od rodzimych wyrobów wiec jak widać......

H2O
niedziela, 27 września 2020, 09:56

"Zdaniem emaili pracowników.."? Nie stać cię na więcej? W tej twojej chorej antyamerykańskiej obsesji, powinieneś się bardziej wysilic. Z drugiej strony, sądząc po twoich wpisach, na jaw wychodzi poważny roblem z dostępnością do lekarzy.

poniedziałek, 28 września 2020, 22:26

Owszem takowe dyskusje z takimi wnioskami drogą elektroniczną prowadzili pracownicy Boeinga, skany tych rozmów i wiadomości zawiera raport komisji . To są po prostu fakty.

czwartek, 1 października 2020, 10:01

Taak, to udowodnij to:)

Konfederata
piątek, 25 września 2020, 21:44

Widzicie ? Rząd sobie celowo od ust odejmuje nowoczesne samoloty a wy im nawet podwyżki pensji o 100% żałujecie.

Olo
piątek, 25 września 2020, 21:24

Ciekawe, że te Boeingi same spadają. Jakaś powtórka z historii ?

Davien
czwartek, 1 października 2020, 10:04

Olo, same to spadają wasze Ił-y i SSJ a nie B-737-800.

cholera jasna.
piątek, 25 września 2020, 21:18

Nie rozumiem po co Polsce pięć luksusowych odrzutowców pasażerskich. Jeden by nie wystarczył? Dlaczego wiceminister nie może latać do Budapesztu zwykłym rejsowym?

Michał
sobota, 26 września 2020, 22:06

Po przeczytaniu kilku komentarzy uznałem, iż nie warto z tym polemizować z uwagi na argumenty tam zawarte na poziomie przedszkolnym. Ale jednak podam argument najprostszy do zrozumienia dla owych ekspertów. Nowe samoloty dla VIP najmniej kosztują podatnika. Resztę doczytajcie.

Gnom
sobota, 26 września 2020, 18:33

Bo byś długo nie wysiadał z samolotu - jak wycieczka swego czasu do USA

adam
sobota, 26 września 2020, 13:11

A ty byś chciał, żeby CASAMI do domu na obiad latali?

Gregor
piątek, 25 września 2020, 18:32

Dajcie spokój, przecież rząd to prawdziwi patrioci. Na pewno wiedzą co robią.

Marek
sobota, 26 września 2020, 21:34

Pamiętasz dzwon śmigłowca z Leszkiem Millerem na pokładzie? Ja pamiętam. Już wtedy mówiono, że coś z rządowymi latadłami trzeba zrobić. Objawili się jednak "patrioci" i specjaliści od "oszczędzania" z gadającymi głowami na spółkę. Skończyło się tak, że guzik w temacie zrobiono. Lepiej było zwracać forsę do budżetu. Rzecz jest znacznie szersza. Gdyby dotyczyła tylko i wyłącznie rządowych latadełek, pół biedy. Niestety dotyczyła wszystkiego, co związane z armią.

Gal
poniedziałek, 28 września 2020, 18:03

Śmigłowiec z Leszkiem Millerem spadł z powodu obłędu pilota a nie wieku maszyny. Pilot porostu zapomniał włączyć układ odladzania łopat.

sża
piątek, 25 września 2020, 17:29

A przewidziano miejsce na walizkę z kodami atomowymi?

Polak pyta
piątek, 25 września 2020, 17:14

A kary umowne ?? Może jakieś zabezpieczenie polskiego podatnika.. ??!!

Jacek
sobota, 26 września 2020, 18:50

Normalnie tak. Ale te umowy PAD podpisał jak zwykle bez czytania

Darek
niedziela, 27 września 2020, 23:42

Co ty nie powiesz znafco?! A gdzie w artykule jest ze to PAD podpisywał umowe-to jedno a drugie do innych kemingów, ze to wina Boinga iz samolotów nie ma....

Gość
piątek, 25 września 2020, 16:02

Lot może przecież udostępnić maxy...

Adam
niedziela, 27 września 2020, 09:54

Przecież nie może bo są uziemione

Wojciech
piątek, 25 września 2020, 15:24

Bardzo dobrze że kupili nareszcie koniec dziadowania i wstydu na cały świat.

Bzdury bzdury bzdury
sobota, 26 września 2020, 14:20

Krol Szwecji oraz cały ich rząd lata wyłącznie wynajmowanym każdorazowo czarterem z linii lotniczych. I nikt, w Szwecji nie uważa że Szwecja, dziaduje. Tylko w Polsce każdy to "hrabia", który... za potrzebą za stodole lata!!

odpowiedź na Bzdury...
sobota, 26 września 2020, 22:31

Bo król Szwecji nie ma żadnego znaczenia dla funkcjonowania państwa, może zniknąć i najwyżej trochę mniej kolorowo będzie. W Polsce ma to istotne znaczenie czy ministrowie bezpiecznie dolecą i wrócą.

Gnom
sobota, 26 września 2020, 18:34

Poważnie, czyli Gulfstream, King Air itp to dla dekoracji?

Ogarnij się
niedziela, 27 września 2020, 10:01

Poważnie, chcesz porównać King Aira z naszymi BBJ 2?? Poważnie?

Gnom
wtorek, 29 września 2020, 08:31

Czytaj z postu powyżej: "Krol Szwecji oraz cały ich rząd lata wyłącznie wynajmowanym każdorazowo czarterem z linii lotniczych" co prawdą nie jest i tyle w temacie. To nie o porównanie samolotów, a o nieprawdziwą informację idzie.

Marek
niedziela, 27 września 2020, 08:06

A pewnie, że tak. Kupili go sobie żeby stał bezczynnie.

Roman
piątek, 25 września 2020, 14:40

Czyli nasze siły zbrojne będą dysponowały trzema dużymi samolotami transportowymi określanymi w terminologii anglojęzycznej jako VIPEVAC na bazie konstrukcji Boeing oraz dwoma mniejszymi VIPEVAC konstrukcji Gulfstreama. Oczywiście termin VIPEVAC brzmi może nieco dziwnie ale doskonale oddaje charakter tych maszyn szczególnie w sytuacjach nadzwyczajnych

Antex
niedziela, 27 września 2020, 00:54

Po Zaleszczykach (a właściwie Kutach) we wrześniu 1939 VIPEVAC nie brzmi już dziwnie ...

jurgen
piątek, 25 września 2020, 14:36

jakli covid ? co za bzdury ... po halach Boeinga hula wiatr po blamażu z MAX, więc przynajmniej to by mogli zrobić.... kary umowne ? pan red. dopyta o kary umowne. IU palnał swego czasu idiotyczną kare umowną ZM Tarnów za RGP-40, co błąd był kretynów gestorów - ale tu pewnie IU połozy uszy po sobie

Marek
sobota, 26 września 2020, 21:37

Kary umowne są wskazane. Niestety my nie lubimy po nie sięgać, kiedy rzecz dotyczy zagranicy. Widać to było doskonale przy okazji Masterów.

Gnom
sobota, 26 września 2020, 18:35

Ale te samoloty po oblataniu nie są wyposażane u Boeinga. A tam i covid i kolejka ważniaków.

Marek
niedziela, 27 września 2020, 08:08

Co nie zmienia postaci rzeczy. Jest umowa, są terminy. Jak się ich nie dotrzymuje, to umowna działa.

Gnom
wtorek, 29 września 2020, 08:34

Zwykle tak, ale covid zmienił wiele - znasz pojecie "siły wyższej" zawsze wpisywane w umowy (chyba, ze nie widziałeś poważniejszej umowy, to teraz już wiesz). Ów covid powszechnie uznawany jest za ową "siłę wyższą".

Krzys
piątek, 25 września 2020, 13:48

A więc jest trochę sprawiedliwości...

tentakles
piątek, 25 września 2020, 13:04

Za tą kasę można było kupić fregatę dla MW lub 40 leo 2a7 ewentualnie 7 baterii nasams-2. Wystarczyło nie marnować pieniędzy.

sobota, 26 września 2020, 14:24

MON płaci za plastikowe 5-o metrowe drony drożej niż węgierskie Leopardy.

zaq
piątek, 25 września 2020, 12:45

Ciekawe czy MON odważy się skorzystać z kar umownych.

Adam
niedziela, 27 września 2020, 09:57

Myślisz że przewidział kary w umowie?

ccc
piątek, 25 września 2020, 12:41

"Ucieczkowe" Boeingi zakupione zostały bardzo szybko i bez wieloletnich dialogów technicznych. A WP jak nie ma tak i nie będzie miało nowoczesnej broni w dużych ilościach. Pozostaną nam tylko defilady i grupy rekonstrukcyjne ...

SOWA
sobota, 26 września 2020, 10:45

Samoloty należało kupić. Natomiast skandaliczny jest sposób wyboru maszyn. Jedna z nich nie przeszła testów odbiorczych w prywatnej linii lotniczej, tą okazyjną maszynę otrzymają polskie VIPy. Widać jakie VIPy takie standardy bezpieczeństwa.

Bryxx
piątek, 25 września 2020, 12:39

Zwalniaja ludzi, brak zamówień i opóźnienie z powodu wirusa. Ktostu kogoś ma za ........... . Za kogo nas mają, tak tłumacząc opóźnienia to wiadomo. Z kogo ma amerykańska firma naszych rządzących to widać. Do tego własnie klepnięty w sejmie druk 573. Tak upodlony jako obywatel tego kraju to nie byem nawet wtedy jak "prezydent" prawie na kolanach podpisywał papierki w białym domu. Zwykłej salonk na czas nie potrafia zrobić, F-35 po tylu latach ciągle z błędami krytycznymi i setkami pomniejszych, a świat czaruja że x-wingi w 15 dni w tajemnicy zaprojektowali. Mam typowe deja vu, amerykanie widząc na horyzoncie klęske gospodarcza powrócili do koncepcji jak przyświecała "gwiezdnym wojnom" najwyraźniej.Jak to mówią: tonący .................. .

Jabadabadu
sobota, 26 września 2020, 20:11

Przecież Boeing to trup. Gdyby nie interwencja Trumpa i rzeka gotówki to już nie było by po tej firmie śladu. Ciekawe czy cenzura to puści.

Woit
piątek, 25 września 2020, 12:32

Dzięki opóźnieniu w dostawie tych samolotów nasi prominęci rządowi będą rzadziej latać za ocean, zaoszczędzą na paliwie, a im mniej wizyt w USA, tym więcej pieniędzy zostaje w kraju.

piątek, 25 września 2020, 19:58

Naiwny jesteś, latają LOT-owskimi jakie nadal rząd wynajmuje.

Darek
piątek, 25 września 2020, 18:13

No tak, w PL można zawsze kupić myśliwce V gen. PZL P50 Jastrząb....

737 800
piątek, 25 września 2020, 12:25

Czy to jest model boeinga z którym było tyle problemów? Jeżeli tak to BRAWO nic dodać nic ująć......

Roman
piątek, 25 września 2020, 20:28

Model 737-800 na którym oparty jest BBJ2 (Boeing Business Jet 2) czyli nasz VIPEVAC (VIP Evacuation) to nie jest ów felerny Boeing 737 MAX, który miał dwie katastrofy, wstrzymano jego loty i produkcję tego samolotu.

Gnom
sobota, 26 września 2020, 18:36

Ale ostatnio tez pojawiły się problemy z niektórymi seriami.

Cóż za kompromitujaca logika
niedziela, 27 września 2020, 10:03

Ale żadnych katastrof żadna seria jednak NIE miała? Więc o czym bredzisz?

poniedziałek, 28 września 2020, 15:58

Owszem miała katastrofy. 737-800 to NG i były katastrofy a obecnie(po wypadku w jakim zgineła 1 osoba) wyszły problemy z silnikami. Choćby 22 maja 2010 roku rozbił sie 737-800 czy 5 maja 2007.

Davien
czwartek, 1 października 2020, 10:05

Dziecko, lata kilka tysiecy B-737 wiec daruj sobie takei porównania.

Darek
piątek, 25 września 2020, 18:11

Nie chłopaku, mylisz go z max’em... więc ujmuj sobie jedynie.

Ślązak
piątek, 25 września 2020, 12:14

E-7A (2-3 wystarczą )idealnie by pasowały do tej 1 Bazy Lotnictwa Transportowego gdy przyleci wsparcie NATO latające stanowiska dowodzenia i grupy znaczące cele będą najważniejsze plus maszyny MRTT

Bursztyn
piątek, 25 września 2020, 11:58

Fajnie ze są bo i się należaly Agent A KUMPEL ANTONIO który je nam podarował uciekł od razu do USA ponieważ były bez procedur i zachodzi obawa o SZEMRANE KONTRAKTY

Darek
piątek, 25 września 2020, 18:12

Taaaaa, na scieżce i na kursie....

Tweets Defence24