Uziemione F-35A w USA. Dłuższe zawieszenie lotów

13 czerwca 2017, 17:38
F-35A
Fot. USAF

W bazie amerykańskich sił powietrznych Luke w Arizonie trwa dochodzenie w sprawie incydentów z udziałem stacjonujących tam myśliwców F-35A Lightning II, loty maszyn z tej jednostki pozostają zawieszone.

Reklama

Decyzję o wstrzymaniu lotów myśliwców F-35A stacjonujących w bazie lotniczej Luke w Arizonie podjęto 9 czerwca br., po powtarzających się meldunkach o objawach niedotlenienia u pilotów latających na wspomnianych maszynach. Począwszy od 2 maja br., odnotowano pięć takich incydentów w pięciu różnych maszynach, wszystkie w tej samej bazie sił powietrznych USA. Dowództwo stacjonującego w niej 56. Skrzydła Myśliwskiego powołało zespół inżynierów, techników i specjalistów medycyny lotniczej w celu wyjaśnienia zaistniałych problemów, wyznaczając kilkudniowy termin rozpoznania sprawy do dnia 12 czerwca 2017 roku.

Jak do tej pory nie udało się jednak ustalić przyczyny objawów niedotlenienia ani związanej z nimi ewentualnej usterki technicznej pokładowego systemu podawania tlenu. W rezultacie podjęto decyzję o przedłużeniu okresu wstrzymania lotów, aż do odwołania. Nie zasugerowano przy tym żadnego spodziewanego terminu granicznego zakończenia dochodzenia.

Z racji wystąpienia problemów wyłącznie na terenie jednej bazy lotniczej, incydenty nie są wiązane w tym momencie z żadną ewentualną wadą konstrukcyjną myśliwca. Wstrzymanie lotów F-35A nie objęło innych jednostek wojskowych użytkujących na co dzień wspomniane maszyny. Niemniej jednak, zawieszenie lotów w samej tylko bazie Luke obejmuje aż 55 stacjonujących tam amerykańskich samolotów. Decyzja o uziemieniu dotyczy równolegle 48 pilotów USAF latających na tych maszynach.

Czytaj też: Problemy F-35A. Czasowe ograniczenie lotów

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 14
Reklama
ciu - hi - mon
środa, 14 czerwca 2017, 14:22

Dlatego w Japonii je składano - nie potrafiły tam dolecieć ? Sprawa niby pozorna i prosta , ale już się wyjaśniła ? Jeszcze nie zaprezentowano przelotu w Japonii zmontowanego samolociku a na pewno chcieli by się pochwalić opinii publicznej ze f-35 to nie nieloty ? Prawdaż !!!!!

vvv
środa, 14 czerwca 2017, 15:48

pokaz mi inny w pelni operacyjny i oblatany samolot 5generacji poza F-22a :) samych F-35 wyprodukowano juz kilkaset i to sa normalne problemy. f-35 to samolot nowej generacji i ma nowe zadania i obecnie jest jedyny w swojej klasie

bach - ciach
wtorek, 13 czerwca 2017, 22:12

Aż wierzyć się nie chce - nie zawodna technologia super mocarstwa który przegrywa każdą wojnę w swojej historii , ale miesza na świecie ( terroryzm - jego dzieło ) ma pecha ze swoim jeszcze nie złomem ? Przykre ale prawdziwe drogie ale nie funkcjonalne , praktycznie nie loty ?///

Konvi
środa, 14 czerwca 2017, 08:27

A może skoro jesteś taki mądry to wskaż dokładnie które to, przepraszam - wszystkie wojny przegrało USA. Wymień kolejno, wszystkie. Jak już skończysz, to pochwal się jaki sprzęt ty wyprodukowałeś, przetestowałeś i wprowadziłeś bezproblemowo do użycia. Bo mi aż się nie chce wierzyć że można być tak ograniczonym w zakresie historii.

b
środa, 14 czerwca 2017, 08:14

Masz racje ten PAK - FA to straszna porazka.

dkdjddjd
środa, 14 czerwca 2017, 08:13

Bez nielotów i niejezdów typu F-16, M-48,M-60 wprost z USA, i pomocy dolarowej zza Atlantyku, Europa już dawno stała by się związkiem krajów Rad czy wielkim kołchozem

smiley
wtorek, 13 czerwca 2017, 21:31

to co zwykle a nam Macierewicz chce je kupic.... to ile lat juz sa spoznione? w 2011 go zaczeli oblatywac w lutym. no 3 modele maja i zaden nie dziala jak nalezy. nie ma szans zeby przeplacac za niego. nie jest wart polowy ceny.

Willgraf
wtorek, 13 czerwca 2017, 19:57

błąd w kodzie oprogramowania , które jest do bani..łata na łacie ...jak Windows 95

koder
wtorek, 13 czerwca 2017, 23:46

Tlen to chyba jest poza glownym systemem. Problemy z niedotlenieniem pilotow bywaly rowniez na F-22. Porownywanie oprogramowania F-35 do Windows 95 to gruba przesada. To jest bardzo duzy modulowy RTOS. Nie ma latek. Zmiany i poprawki dochodza w kolejnych wersjach.

koteł
środa, 14 czerwca 2017, 10:16

Był ten problem już w F- 22.

prawieanonim
środa, 14 czerwca 2017, 13:08

Ten problem był w kombinezonie pilota a nie w F-22. Chodziło o jakiś zawór który nieprawidłowo pracował przy dużych przeciążeniach.

DSA
wtorek, 13 czerwca 2017, 18:45

to muszą się spieszyć bo jeden F-35A z tej bazy miał lecieć na Paris Air Show które zaczyna się 23.06

F-35 to wydmuszka!
środa, 14 czerwca 2017, 08:02

Do tego czasu uziemią pozostałe z innych baz a przylot na Paris Air Show najzwyklej odwołają.

Davien
wtorek, 13 czerwca 2017, 22:28

To po prostu wysla innego samolotów im nie brakuje.

Tweets Defence24