USA rozmawiają z Ukrainą o wsparciu militarnym

2 lutego 2021, 15:30
Дмитро Іванович
Minister Spraw Zagranicznych Ukrainy Dmytro Kułeba. Fot. Едуард Крижанівський/CC BY-SA 4.0
Reklama

Rosja ma poczuć, że cena agresji jest zbyt wysoka, by ją kontynuować - powiedział szef MSZ Ukrainy Dmytro Kułeba w pierwszej rozmowie z nowym sekretarzem stanu USA Antonym Blinkenem. Blinken zapewnił utrzymanie wsparcia ekonomicznego i militarnego dla Kijowa.

Kułeba i Blinken rozmawiali o tym, że ważne jest wzmocnienie strategicznego partnerstwa między Ukrainą i USA - czytamy we wtorkowym komunikacie MSZ w Kijowie. Kułeba podkreślił, że Kijów pozostaje niezawodnym europejskim partnerem Waszyngtonu w regionie Morza Czarnego i Europy Środkowej.

Szef MSZ Ukrainy zaznaczył, że jego kraj cieszyłby się ze wzmocnienia roli USA w dyplomatycznych działaniach na rzecz uregulowania ukraińsko-rosyjskiego zbrojnego konfliktu i deokupacji Donbasu i Krymu. "Rosja ma poczuć, że cena agresji jest zbyt wysoka, by ją kontynuować" - oznajmił.

Blinken z kolei podkreślił dwupartyjne poparcie dla Ukrainy i priorytet, jaki USA nadają ukraińskiej suwerenności, integralności terytorialnej i euroatlantyckim aspiracjom - czytamy na stronie Departamentu Stanu USA. Zapowiedziano utrzymanie silnego wsparcia militarnego i ekonomicznego dla Ukrainy.

Ważne jest, by Ukraina walczyła z korupcją oraz wdrażała reformy dotyczące praworządności i gospodarki - dodał sekretarz stanu Blinken.

Reklama
Reklama

Dotychczasowa pomoc wojskowa Stanów Zjednoczonych polegała na dostarczeniu Ukrainie szerokiego zakresu sprzętu, w tym pojazdów, w tym HMMWV, z przeznaczeniem dla wojsk lądowych oraz kutrów dla marynarki wojennej i straży granicznej, jak i oczywiście szeregu środków łączności, obserwacji, systemów nawigacyjnych, wyposażenia indywidualnego itd. USA zapewniły radary też rozpoznania artyleryjskiego LCMR i AN/TPQ-37 Firefinder. Prowadzone są również szkolenia i wymiana informacji. Kwota wsparcia dla Kijowa od kilku lat oscyluje wokół 250 mln dolarów rocznie, przy czym wydatkowanie części tej kwoty może być zależne od certyfikowania przez Amerykanów podejmowanych przez Kijów reform.

Trzeba też pamiętać, że w 2017 roku rozpoczęły się dostawy broni śmiercionośnej, w tym karabinów m.in. przeciwsprzętowych Barrett M82 i M107 oraz granatników przeciwpancernych wielokrotnego użytku PSRL-1. Najbardziej znanym typem amerykańskiego uzbrojenia dostarczonym na Ukrainę są ppk Javelin, jednak według dostępnych informacji co najmniej część z nich została sfinansowana przez rząd Ukrainy.

PAP/Defence24.pl

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 40
Reklama
Polski patriota.
czwartek, 4 lutego 2021, 08:10

No tak, a potem Ukraina odbierze Zakarpacie Węgrom...

gorol
piątek, 5 lutego 2021, 12:00

Zakarpacie ktore zostanie w miedzy czasie zajęte przez Węgry? Ludzie uczmy sie mapy. Naprawdę.

birdy
środa, 3 lutego 2021, 14:02

To jest szansa że za ileś tam lat Ukraina stanie się taką mini Turcją? Wtedy razem z Niemcami będą mogli ze wschodu i zachodu odebrać co ich?

As
środa, 3 lutego 2021, 11:05

Z Ukrainą można rozmawiać o wsparciu. Trochę technologii lotniczych mają, do czegoś mogą się przydać w przeciwieństwie do Polski. Tu kompetencji żadnych.

MAZU
środa, 3 lutego 2021, 10:09

Ukraińska armia nauczyła się już walczyć z Rosją. Nie dadzą się zaskoczyć, bo są w stałej gotowości bojowej. Natomiast nasza armia weekendy spędza w domach, jest nieostrzelana, słabo uzbrojona i praktycznie nie ćwiczy. Coś pominąłem? M

UZAM
środa, 3 lutego 2021, 15:54

Tak. U nas nie ma wojny.

BUBA
środa, 3 lutego 2021, 18:10

I bardzo dobrze ze niema. Przez Polske dwa razy przewalil sie Front. Ale wielu o tym zapomnialo.

LMed
środa, 3 lutego 2021, 09:21

To miłe że dbają o naszych sprawdzonych partnerów.

dobre sobie
środa, 3 lutego 2021, 14:21

Wyjatkowo dobrze sprawdzili się na Wołyniu Partner.

Fanklub Daviena
środa, 3 lutego 2021, 09:00

Ukraina wróci do Rosji, niezależnie od tego, czy się to Żydom z Ukrainy i USA podoba czy nie. To konieczność dziejowa i naturalny proces historyczny. :D

Wasko
środa, 3 lutego 2021, 01:37

Szybciej zajmą Moskwę niż zwalczą korupcję.

trylogia
środa, 3 lutego 2021, 14:25

Mają to w genach. Jak się rozmawia z Ukraińcami, to można szybko dojść do wniosku że to zupełnie inny,odległy świat.

Davien
środa, 3 lutego 2021, 12:41

A po co im znacznie bardziej o Ukrainy skorumpowana Rosja?:)

kinor
wtorek, 2 lutego 2021, 19:37

Rocznie prawie miliard zł. I to jest wsparcie. Polsza jest ru...na. Jeśli nie będzie nowego czołgu powinniśmy za miliard dostawać Abramsy + miliard wydawać też na Abramsy. W ten sposób byśmy ich może zachęcili. Niestety MON to miękiszony

wert
czwartek, 4 lutego 2021, 18:22

miliard i ćwierć będziemy wydawać tylko na 50 Borsuków rocznie

dfdsfsdafdsaf
środa, 3 lutego 2021, 09:46

Co to jest miliard złotych rocznie na armię? Niech lepiej USA pomaga Ukrainie, my sobie sami damy radę.

RealMax
wtorek, 2 lutego 2021, 21:59

Egipt dostaje 1,3 MLD...........dolarów.

Edmund
wtorek, 2 lutego 2021, 19:26

Ile wsparcia otrzymała polska przez ostatnie lata? Ponad 2 mld USD rocznie.

rezerwista
wtorek, 2 lutego 2021, 17:07

Ile wsparcia od USA otrzymala Polska przez ostatnie 30 LAT...Nie przypominam sobie aby tak troszczono sie o nasz kraj .Ile milionow dol. dostalismy pomocy na armie ,za wszystko co wartosciowe musielismy zaplacic sami..

bobo
wtorek, 2 lutego 2021, 19:36

Ukraińcy chętnie zamienili by się z Polską i zamiast tego wsparcia woleliby być częścią NATO.

pomz
wtorek, 2 lutego 2021, 18:54

Ukraina jest w stanie wojny z krajem sąsiednim. Kraj ten odebral jej ziemie (Krym) i miesza w Donbasie. Rosja jest imperium zła! Jestem zdania ze za malo tam broni idzie z krajów NATO. Nawet taka malutka Litwa przekazała sporo broni i amunicji dla armii Ukrainy. My tylko koce, racje zywnosciowe i kamzy sprzedalismy...

Palmel
środa, 3 lutego 2021, 10:24

kiedy Krym był Ukraiński od 1952 do 2014 a wcześniej był nasz Sarmacki później była złota Orda i w 1772 roku Katarzyna Wielka odbiła go Złotej Ordzie a w 1792 roku założyła Odessę naucz się trochę historii bo widać że masz braki

Micha
środa, 10 lutego 2021, 08:48

Odessę założyli Grecy, bardzo dawno temu.....

Razparuk
środa, 3 lutego 2021, 09:50

Tak duzej pomocy od innego kraju jak od Polski właśnie to UA nie otrzymała w czasie konfliktu od nikogo. Jednak głośno się o tym nie mówi...

fifi
wtorek, 2 lutego 2021, 21:39

Jeszcze trzeba im odesłać poborowych z Polski, bo ktoś te bum bum musi obsługiwać. Ale coś mi się zdaje ze ci Ukraińcy się nie palą do wojenki.Może ty się piszesz?Pyskaty jesteś, dasz radę.

abenader
środa, 3 lutego 2021, 10:41

Spokojnie.Nie poborowych ale doradców wojskowych.Konsultantów od taktyki i obsługi uisw.Tutaj jest miejsce dla byłych żołnierzy.Nie wysylaloby ich Państwo Polskie ale firmy w których byliby zatrudnieni.My mielibyśmy z tego wiarygodną informację o tym konflikcie.Tym bardziej cenną,że nigdy nie wiadomo z kim w przyszłości przyjdzie nam walczyć.A tak na marginesie to pamiętam jak na początku lat 90 tych amerykańscy doradcy ds.restrukturyzacji przemysłu radzili Bumarowi Łabędy żeby przekwalifikowal się na produkcję czujników elektrycznych.Ale ni dziwię się im.Gdzieś musieli upchnąć masę zbędnego sprzętu który im został po zimnej wojnie.America First.Forever.

otokarbrzoza
wtorek, 2 lutego 2021, 17:05

Przecież Ukraina jest lepiej uzbrojona i wyposażona niż my. Czołgi, artyleria rakietowa dalekiego zasięgu, drony Bayraktar, broń ręczna piechoty. Wszystko to jest na wyższym poziomie niż u nas lub większości my nie posiadamy tego typu sprzętu. I do tego jeszcze za friko dostają sprzęt z USA a my musimy ciężką kasę przepłacać za defiladowe ilości.

kłopotek
niedziela, 14 lutego 2021, 20:31

proszę o przykłady??/ Konkretne porównania i wskazanie, który ukraiński czołg jest lepszy od Leoparda 2 nawet w wersji A4 ??

Meska
środa, 3 lutego 2021, 10:47

Jakie czołgi ma Ukraina lepsze od Leopard?

pardą
środa, 3 lutego 2021, 15:57

T-84 opłot jest lepszym czołgiem od naszych leopardów, o twardych nie wspominając. Co innego że mają ich bardzo małą ilość. Ale tak, mają lepszy czołg od nas i co najważniejsze może być produkowany u nich.

PanW
czwartek, 4 lutego 2021, 10:39

Opłot lepszy od Leoparda? Armata to 125 mm 2A46 z lat 70; taka sama jak w Twardym, technologia oparta na T-80 wprowadzonym w 1976, mają ich tylko 10 bo oligarchowie przepili kasę na resztę. W Malezji ten sam czołg przegrał z Twardym, natomiast Bangladesz wolał MBT-2000 (Pakistański Al Khalid/Chiński ZTZ90) a Azerbejdżan T-90. Ten czołg to klapa, tak samo jak cała armia Ukrainy - jak Rosja by uderzyła na serio, to zanim ONZ by potępił inwazję to już by byli nad Dnieprem.

Davien
czwartek, 4 lutego 2021, 09:29

T-84 Opłot nie dorównuje nawet zwykłym Leo2A4 aco dopiero mówić o 2A5. Choć istotnie jest lepszy od naszych PT-91.

Pardą
czwartek, 4 lutego 2021, 22:40

Pancerz reaktywny w wersji duplet bije na głowę wszystkie rosyjskie odpowiedniki, ochrona jest porównywalna do tego w 2a6. Więc najważniejszy element czołgu jest na poziomie najlepszych czołgów NATO. Silnik jest całkiem przyzwoity mobilność bardzo dobra ze względu na małą masę jak na czołg. Armata istotnie jest najsłabszym elementem, ale można ją wymienić co zresztą Ukraińcy proponowali w wersji t84 jatagan. I to wszystko za 1/3 tego co my wydajemy na wojsko i bez współpracy badawczo-konstrukcyjnej z innymi krajami. Takie są fakty

Davien
sobota, 6 lutego 2021, 15:53

ERA Duplet jest jedynie na T-84 Opłot-M, Opłot ma sporo gorszego Noż-a Pancerz ERA mozna p[okonac specjalnymi pociskami APFSDS-T, pancerza warstwowego nie, Duplet jest potwoornie cięzki co automatycznie ogranicza inne modyfikacje bo ci zawieszenie padnie Aha T-84 z Dupletem nie dorównuje nawet Leo2A5 jeżeli chodzi o pancerz. W T-84-120 Jatagan ma pan wymieniona cała wieżę i przerobione podwozie wiec nie tak prosto z T-84 zrobić Jatagana. I takie sa fakty panie Pardą

bobo
wtorek, 2 lutego 2021, 19:34

Ale te nasze F 16 przeorałyby Ukrainę bez wiekszych problemów. Z drugiej strony płacimy ciężką kasę właśnie dlatego, że kupujemy ilości defiladowe. Gdybyśmy kupowali więcej to pewnie nie tylko dostalibyśmy jakiś rabacik ale i porządny offset dla polskiej gospodarki.

klopotek
niedziela, 14 lutego 2021, 20:36

48 F16 plus 32 F35 plus kolejne F 16V łącznie z moderką tych 48 to da 100 nowoczesnych samolotów bojowych, to mało!?? Takich możliwości bojowych Polska nigdy nie miała. Czego nam brakuje to własnych miniawacsów.

hxagon
środa, 3 lutego 2021, 08:04

Amerykanie nie dają offsetu na nowe technologie. Wystarczy , że trzysta ,czterysta bwp z pustyni trafiłoby do Polski. Zanim wejdzie Borsuk trzeba w coś uzbroić jednostki zmechanizowane.

plutk
wtorek, 2 lutego 2021, 18:56

Ukraincy sa w stanie wojny z Rosja. Bardzo dobrze ze dostaja bron z USA.

Howgh
wtorek, 2 lutego 2021, 18:22

Zapomniałeś dodać, że jeszcze więcej zarabiają od nas.

kłopot
niedziela, 14 lutego 2021, 21:29

tak, weź im to powiedz, to Cię wyśmieją!

Tweets Defence24