Ukraina: zmodernizowane T-72 w komplecie

9 marca 2020, 08:12
SYP_6682-1024x682
Fot. Ukroboronprom

Jak poinformował koncern Ukroboronprom, wchodzące w jego skład Kijowskie Zakłady Pancerne przekazały ukraińskim wojskom lądowym ostatnią partię sześciu egzemplarzy zmodernizowanych czołgów podstawowych T-72AMT.

Łącznie kontrakt z ukraińskim resortem obrony obejmował modernizacje 31 egzemplarzy (jednego pełnego batalionu czołgów). Jak dotąd przekazano już 25 egzemplarzy, w partiach po 15 i 10 wozów w styczniu br. zgodnie z przyjętym harmonogramem. Zdaniem pełniącego obowiązki dyrektora Kijowskich Zakładów Pancernych Wołodimira Siniawskiego modernizacja ta jest efektem doświadczeń i wniosków wyciągniętych w czasie wojny w Donbasie dotyczących konstrukcji czołgu T-72.

Zmodernizowane czołgi T-72AMT mają trafić do jednego z batalionów czołgów brygad pancernych i zmechanizowanych Korpusu Rezerwy Sił Zbrojnych Ukrainy. Zmodernizowany T-72AMT po raz pierwszy został zaprezentowany w 2017 roku. Modernizacja ta ma na celu kompleksowe podniesienie zdolności bojowych i parametrów technicznych tego czołgu w celu dostosowania go do wymagań współczesnego pola walki.

Poprawę siły ognia osiągnięto dzięki dostosowaniu armaty do strzelania lufowymi przeciwpancernymi pociskami kierowanymi Kombat oraz instalacji na wieży zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia z wielkokalibrowym karabinem maszynowym NSWT kal. 12,7 mm. W celu zwiększenia odporności balistycznej zamontowano kasety pancerza reaktywnego Nóż na przednim i bocznym pancerzu wieży i kadłuba oraz przeciwkumulacyjne ekrany prętowe na jego tyle. Dotychczasowy napęd został zastąpiony przez silnik wysokoprężny W-84-1 o mocy 840 KM oraz dodano pomocniczą jednostkę napędową (APU), a także nowe gąsienice z czołgu T-80. W celu zwiększenia świadomości sytuacyjnej załogi dotychczasowe urządzenia obserwacyjno-celownicze dowódcy i kierowcy zastąpiono odpowiednio przez TKN-3UM i TNK-72 lub TWN-4BUP, a także zainstalowano nowe systemy łączności Aselsan i Lybid.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 79
Reklama
ryba
czwartek, 12 marca 2020, 05:44

a może odac wszystkie nasze Teciaki i twarde wraz z amunicja Ukraińcom wzamian za 100 - 150 Opłotów z lufami kaliber 120 mm .w ten sposób bez żadnych kosztów stworzymy pełnoprawne trzy brygady cobedzie dobrym zanezpieczeniem n conajmniej 10 lat.

Karol
wtorek, 10 marca 2020, 20:25

Drony to powinna być Polska specjalność na powszechny brak sprzętu i ludzi do jego obsługi. Utrzymanie czołgu w sprawności na polu walki zdecydowanie przerasta możliwości naszej ,,zawodowej" armii

ryba
czwartek, 12 marca 2020, 05:41

a ron to nie sprzęt? luzi to akurat w wojsku nie brakuje .

Krzyś
wtorek, 10 marca 2020, 03:52

jeździłem 20 lat temu na pt 91 skomplikowana obsługa - żeby włączyć stabilizacje działa trzeba przełączyć 20 różnych przełączników w odpowiedniej kolejności i nawet robiąc wszystko prawidłowo nie działa czyli giniesz, 20 lat temu montowano sprzęt Sagem do czołgów w tym celownik termowizyjny, na cały batalion czołgów czyli 40 sztuk był tylko jeden czołg że skalibrowanym tym celownikiem i tylko dzięki naszej inicjatywie bo nikt z kadry nie umiał tego robić mobilność, czołg ma jeden bieg do tyłu, jak już wystawiasz dziub to nie zdążysz cofnąć słaba penetracja pocisków amunicja pod wieżą zabijająca natychmiast wszystkich przy bocznym trafieniu, choć abramsy w zatoce od przodu wzdluz przebijały t72. ogólnie wartość bojawa mają lepszą karabinki ASG

Kuba
wtorek, 10 marca 2020, 11:03

No, ale poniosła Cię fantazja: nigdy na PT-91 nie było sprzętu firmy Sagem, ten był tylko na zmodernizowanych T-72 dla Malezji

Decybel
wtorek, 10 marca 2020, 20:40

Był, był cdrogi Panie. U nas w nie istniejącej już dziś 15WBKpanc. też były Sagem'y pomontowane na wozach dowódców plutonów.

Sierżant
wtorek, 10 marca 2020, 02:28

No i sowieta ustrzelić mogą bez Abramsa.

Davien
poniedziałek, 9 marca 2020, 21:31

Tylko T55 w wersji syryjskiej dają radę. Widziałem na własne oczy

Minister Wojska Dariusz Płaszczak
wtorek, 10 marca 2020, 12:19

T-34 jeszcze lepsze.

KÓKÓŁKA
poniedziałek, 9 marca 2020, 19:48

Czołgi to anachronizm ile za taką moderkę można kupić systemów ppanc i quadów jako wozidło dla załogi i granatnika ...odpowiadam za jedną taką moderkę w wydaniu ukraińskim można zakupić 7 sztuk Jawelinów i 9 quadów a za tzw polski remont /moderkę 6 sztuk Jawelinów i 7quadów rozbieżności są spowodowane kosztami pracy ale z drugiej strony podtrzymaniem zdolności produkcyjnych zakładu i przygotowaniu go do produkcji nowych czołgów i jak kuluary brzęczą nowym polskim czołgiem ma być kompilacja K2 i Merkawy ma powstać uniwersalny moduł czołgu i wozu wsparcia a odnośnikiem ma być podwozie z Kraba modernizowane pod nowy polski czołg

Marek L.
wtorek, 10 marca 2020, 13:33

A jak JUŻ, to wtedy dlaczego akurat kupować US Javelin’y, które są drogie, a NIE kupić SPIKE’ów LR, które my sami częściowo produkujemy w Mesko, oczywiście wtedy to w ich najnowocześniejszej wersji LR-2 ???? Są one zarówno znacznie tańsze od Javelin’ów, jak i są one od nich znacznie lepsze.......

Minister Wojska Dariusz Płaszczak
wtorek, 10 marca 2020, 12:21

Kłamiesz lub jesteś niedouczony. Nowy polski czołg powstanie w oparciu o K2, U2, MI6 i F4. A także w oparciu o ścianę.

rydwan
wtorek, 10 marca 2020, 07:35

moderator ty czytasz i nie grzmisz? po kiego puściłeś te bzdury .

Marek L.
poniedziałek, 9 marca 2020, 23:26

A dlaczego akurat wtedy to US Javelin'ów, które są bardzo drogie, a NIE naszych Spike'ów LR, a wtedy to oczywiście w ich najnowocześniejszej wersji, LR-2, które MY sami w znacznej części u nas (w Mesko) produkujemy, i które są zarówno znacznie tańsze, jak i też bardzo znacznie lepsze od Javelin'ów????

Davien
środa, 11 marca 2020, 00:35

Marek, jakie LR-2 produkowane w Polsce?? Jedyne co robimy to zwykłe LR i to najwazniejsze elementy przysyła Rafael a co do ceny to tez musze załamać: Spike LR w 2015r 150 tys usd, Javelin w tym roku 175 tys usd. Ahai Spike nie jest lepszy od Javelina, oba pociski sa porównywalne.

Troll z Polszy
środa, 11 marca 2020, 13:15

A który polski zakład będzie wykonywał Serwisów Javelinow przez następne 30 lat ? A centrum szkoleniowe Javelinow będziemy mieć w Polsce czy za Wielką Woda ?

Marek L.
poniedziałek, 9 marca 2020, 18:29

Z opisu wynika, iż ta ukraińska modernizacja jest stosunkowo skromna ---- jest ona jednak wciąż znacznie bardziej zaawansowana, niż ta nasza obecna żałosna "bida"-modernizacja tych naszych T-72, która niestety jest praktycznie i totalnie NICZYM, jeśli chodzi o polepszenie jakiejkolwiek ich wartości bojowej.......

dropik
wtorek, 10 marca 2020, 08:21

obie są bidne. U nas za to jest termowizor, ale czołg może strzelać celnie w bezruchu.

Paulo
wtorek, 10 marca 2020, 07:43

Sam jestes bida.....zrobilismy modernizacje 120 niemieckich tygrysów.......to jest czołg......

Marek L.
wtorek, 10 marca 2020, 13:43

Ta nasza modernizacja tych naszych Leo-2, to była właśnie totalna i typowa „bida”-modernizacja. Absolutnie najsłabsza modernizacja Leopardów 2, ze wszystkich modernizacji tych czołgów, przeprowadzonych przez wszystkie państwa.......

Marek L.
wtorek, 10 marca 2020, 13:22

Ta nasza polska bida-modernizacja tych naszych Leo-2, to jest najsłabszą modernizacją Leopardów 2 wśród wszystkich przeprowadzanych modernizacji tych czołgów, we wszystkich krajach.......

dim
wtorek, 10 marca 2020, 06:54

To są/będą czołgi zdecydowanie szkoleniowe. W zasadzie nadawałyby się do pierwszej fazy szkolenia praktycznego. Pytanie do czego mają się szkolić, skoro brak następców ?

wert
poniedziałek, 9 marca 2020, 19:59

Nikt nie mówił o modernizacji tylko o przywróceniu sprawności, czyli aby czołg JEŹDZIŁ, aby załogi mogły się w ogóle szkolić!

Xyz
poniedziałek, 9 marca 2020, 18:48

Dlatego nie nazywają tego modernizacją, tylko remontem

Marek L.
poniedziałek, 9 marca 2020, 19:31

No i słusznie, bo wymiana radiostacji na nowocześniejsze, i polakierowanie na nowo, to modernizacją NIE są. Pytanie, czy ten polski „remont” tych naszych T-72 ma jakikolwiek sens, czy też jest to czyste wyrzucenie tych niemałych w końcu pieniędzy prosto w błoto, i czy nie trzeba by zamiast tego tych naszych T-72 po prostu złomować —- jako że te nasze w ten sposób „wyremontowane” T-72 ŻADNYCH, najmniejszych nawet szans w starciu z JAKIMKOLWIEK wrogim czołgiem (no chyba, że z T-55 ;-)) NIE MAJĄ, i te nasze załogi poniosą wtedy straszną śmierć.... Natomiast ta ukraińska, skromna bo skromna modernizacja, ale jednak podwyższa wartość bojową ich T-72, czyli, jest ona faktyczna, i autentyczna.

Chris
poniedziałek, 9 marca 2020, 22:47

Remont to nie lakierowanie a przywrócenie możliwości użycia tych zajechanych 72jek

Kuba
wtorek, 10 marca 2020, 11:29

użycia do czego? bo wartość bojową mają mniej więcej taką jak "Rudy" 102

biały
wtorek, 10 marca 2020, 16:05

będą udawać artylerie i tyle , opancerzona artyleria do wsparcia Krabów mamy niewiele , po resztą czołgi raczej nie będą walczyć przeciw czołgom , czołgi mają być niszczone przez lotnictwo i artylerie

Danisz
poniedziałek, 9 marca 2020, 19:08

co nie zmienia faktu, że za wyrzucone na ten remont (i w błoto) pieniądze można by kupić sprzęt dla połowy brygady pancernej

Marek L.
wtorek, 10 marca 2020, 13:15

Dokładnie TAK niestety i jest !!!! Za pieniądze całkowicie wyrzucone w błoto na ten tzw. „remont”, można by kupić z kilkanaście nowoczesnych czołgów, o dużej wartości bojowej.

Marek L.
poniedziałek, 9 marca 2020, 23:13

To jest fakt. Dokładnie TAK właśnie niestety jest !!!!

Marek L.
poniedziałek, 9 marca 2020, 16:54

Z opisu wynika, że ta ukraińska modernizacja jest stosunkowo skromna ---- jest ona jednak wciąż znacznie bardziej zaawansowana, niż ta nasza obecna żałosna "bida"-modernizacja tych naszych T-72, która niestety jest praktycznie i totalnie NICZYM, jeśli chodzi o polepszenie jakiejkolwiek ich wartości bojowej.......

Ustawiator
poniedziałek, 9 marca 2020, 15:01

TRZEBA wyeksportowac im INSPEKTORAT WSPARCIA wtedy prace ruszą z kopyta

Fanklub Daviena
poniedziałek, 9 marca 2020, 13:05

A Wielki Wuj nie może im dać niezwyciężonych Abramsów? :)

Obserwator
wtorek, 10 marca 2020, 07:19

Może ale koszt utrzymania 1 M1A2 jest kilka razy wyższy na co ich nie stać to raz a Ukraina nie ma technologii do jego utrzymania w sprawności bojowej

jw
poniedziałek, 9 marca 2020, 17:04

Dla sowieckiej techniki na pewno niezwyciężone.

poniedziałek, 9 marca 2020, 15:23

Na drzewie nie rosną. Rycerz miecza swojego nikomu nie oddaje.

Minister Wojska Dariusz Płaszczak
wtorek, 10 marca 2020, 12:24

No patrz, a paru krajom swoje Abramsy sprzedali. To jak to jest, co?

Ciekawy
poniedziałek, 9 marca 2020, 14:10

Widocznie nie jest tak szczodry jak pan Putin, który ostatnio posłał gościa z koronawirusem na darmowe leczenie do separatystów.

jw
poniedziałek, 9 marca 2020, 13:03

Ruski złom nawet po pudrowaniu jest nadal ruskim złomem.

Kris
poniedziałek, 9 marca 2020, 19:57

Te czołgi produkował a Polska

Pablito
wtorek, 10 marca 2020, 13:15

W wersji A nie wyprodukowała ani jednego. Produkowała T72 czołgopodobne.

zeus89
wtorek, 10 marca 2020, 10:20

No i? Nadal to Ruska konstrukcja.

Zwiad ogolnowojskowy
poniedziałek, 9 marca 2020, 11:23

U nas zlikwidowano nawet wytwórnię silników czołgowych a remont nazywa się modernizacją

ryba
poniedziałek, 9 marca 2020, 14:56

o jakich silnikach tu mówisz popatrz na andorie nowe to a juz szrot.

Zwiad ogolnowojskowy
wtorek, 10 marca 2020, 10:40

A słyszałeś o PZL Wola, zlikwidowanym w 2011 albo 2012? Produkowali chyba na końcu 1000 konne modyfikacje do Twardego.

Davien
wtorek, 10 marca 2020, 11:10

S1000 to był wysilony do granic wytrzymałości antyczny W46 z dwoma sprezarkami wiec nic nowoczesnego.

Zwiad ogolnowojskowy
wtorek, 10 marca 2020, 12:25

Nie był nowoczesny, ale w razie W był na miejscu. A teraz nie ma nic.

Bumarowiec
poniedziałek, 9 marca 2020, 11:12

Zalatuje BUMAREM

bez euforii
poniedziałek, 9 marca 2020, 10:57

nie ma czym sie tu podniecac ,te ich nowo zmodernizowane T72 sa dalej gorsze od rosyjskich T72 B3 z ktorymi wlasnie musialyby walczyc ,takze podobnie jak u nas tyle ze troche lepiej zmodernizowane zwlaszcza o mozliwosc strzelania nowa amunicja

poniedziałek, 9 marca 2020, 13:06

No tak ale ich modernizacja jest lepsza od remontu naszych T-72.

rydwan
poniedziałek, 9 marca 2020, 16:41

bo ich modernizacja to jest wszystko co moga miec na dziś i nastepne 20 lat a my możmy sobie Abramsy kupic badz Leo badz rozpocząc produkcje K 2 ( taka tam malutka różnica )

gnago
wtorek, 10 marca 2020, 17:34

Życzeniowość i czemu tak skromnie dwie eskadry Tie, a może bojowe maszyny kroczące

Rhotax
wtorek, 10 marca 2020, 21:37

Te czworonożne w wersji PL by były trzy-nożne i po 20 latach ktoś by się zorientował że nie spełniają wymogu pływalności (ale że się przewracają nie).

T34
poniedziałek, 9 marca 2020, 10:56

Po zmianie koloru agresor sie wystraszy i ucieknie. Do donbasu.

MiP
poniedziałek, 9 marca 2020, 10:49

Nasz MON uznał że odmalowanie czołgów i zamontowanie nowego radia całkowicie wystarczy.W jakim kraju ja żyję.....

Gość 222
poniedziałek, 9 marca 2020, 12:53

Bo to działalność wrogiej agentury od lat i takie efekty jak np bieda modernizacja Leopardow

MiP
poniedziałek, 9 marca 2020, 13:51

Przecież miała być dobra zmiana i dalej agenty działają? ale po tym co wyprawia MON to trzeba przyznać że działają.

devlin0
poniedziałek, 9 marca 2020, 09:36

a u nas malowanie ...ktore nazywa sie modyfikacja

K
poniedziałek, 9 marca 2020, 12:03

Masz rację geniusze z mon nie maja potencja o armi i jej modernizacja robią to co karza on Amerykanie A on dbają o własny interes A potem potraktują nas jak kurdow

vvv
poniedziałek, 9 marca 2020, 11:50

tylko ze u nas masz bardzo dobra termowizje, ktora nastepnie bedzie nieskuteczna z obecna armata i stabilizacja i beznadziejna amunicja. dodatkowo stary silnik i brak jakiegokolwiek pancerza dodatkowego. jednorazowki do wsparcia piechoty.

Dropik
poniedziałek, 9 marca 2020, 16:24

W ruchu nie postrzela . Jedna i druga to bieda modernizacja.

vvv
wtorek, 10 marca 2020, 00:19

biedo bieda, ale oni maja mocniejszy silnik i wytrzyma ppk <800mm RHA

środa, 11 marca 2020, 00:39

Akurat na HEAT ERA Noz jest dosyc słaby, z uwagi własnie na konstrukcję, wiec ten ppk zrobi dziure bez problemu. Za to z podkalibrowymi dobrze sobie radzi.

Rhotax
wtorek, 10 marca 2020, 21:39

+ Nowe gąsienice !

mc.
poniedziałek, 9 marca 2020, 11:47

A u nas... odtwarzanie zdolności produkcyjnych zmielonego na popiół zakładu.

Na chłodno
poniedziałek, 9 marca 2020, 17:29

I chyba tylko "to" jest jakimś wytłumaczeniem tej rzekomej modyfikacji. Tylko jako próbę podtrzymania jakichś-tam zdolności produkcyjnych. Poza tym, ta pozorna modyfikacja, zauważ, zupełnie nie ingeruje w samą konstrukcję czołgu, zatem wszystko będzie można łatwo przenieść na coś innego, cały koszt jest relatywnie niewielki, ale niestety nie zmienia zdolności bojowych, bo sama termowizja niewiele zmienia. Wniosek się sam nasuwa, że jest to wyłącznie pozorne działanie - wyłącznie na rzecz zakładu.

Tomasz33
poniedziałek, 9 marca 2020, 11:42

A u nas również montaż radostacji żeby załogi mogły się szkolić( to nie jest modyfikacja?) i jeszcze kilka innych rzeczy https://www.defence24.pl/zmodyfikowane-t-72-ida-do-wojska , i przygotowywanie się do współpracy z Koreą płd. w sprawie wprowadzenia nowego czołgu K2 lub jego zmodyfikowanej(dla Polski) wersji ze wzmocnionym dopancerzeniem boków, lub wejście w program nowego czołgu z Niemcami i Francją(co deklarowano podczas wizyty prezydenta Macrona). Polska również modernizuje Leopardy, sprawa lekko się opóźnia ale dojdzie do skutku.

SOWA
poniedziałek, 9 marca 2020, 13:09

"Sprawa lekko się opóźnia" no cóż w związku z tym nasze Leopardy po wprowadzeniu do służby będą "lekko" odbiegać od czołgów w Niemczech, Hiszpanii, Grecji, Szwecji i Finlandii. Ale co tam na paradę w sam raz.

Tomasz33
poniedziałek, 9 marca 2020, 15:26

Dobrze że nie będą odbiegać od wschodniej myśli technicznej, to najważniejsze.Poradzą sobie zarówno z T-72B3 jak i T-90.

ryszard56
poniedziałek, 9 marca 2020, 12:56

Chyba jaja sobie robisz z tą modernizacja Leopardow to bieda modernizacja, prawdziwa modernizacja powinna dotyczyć wszystkich Leopardow 4 i 5 do wersji A7 v plus obrona aktywna i amunicją precyzyjną,

Obserwator
wtorek, 10 marca 2020, 07:23

Całkowicie się zgadzam i całkowicie popieram!!!

Tomasz33
poniedziałek, 9 marca 2020, 15:29

Modernizację T-72 można tak nazwać, przy Leopardach jest robione znacznie więcej. Poza tym są wyraźne 2 opcje na przyszłość, więc może warto trochę pieniędzy przyoszczędzić?

Marek
poniedziałek, 9 marca 2020, 14:14

Dlaczego do A7? W przypadku A4 Równie dobrze mogłaby być pełna Revolution. Singapur całkiem sobie chwali.

Rhotax
wtorek, 10 marca 2020, 21:43

Wymiana luf jest też ważna -- w T72 podkalibrowych wytrzymuje 100 strzałów --HE 500 . W Leo może być podobnie . No i dłuższa lufa większa prędkość .

ryba
poniedziałek, 9 marca 2020, 11:01

u nas wogóle nie powinno sie tego bezwartościowego złomu ruszać bo to wywalanie pieniedzy w błoto lepiej pakować sie w przyszłościowy sprzet a teciaki do żyda .

Kiszka
poniedziałek, 9 marca 2020, 22:35

A moż mogli to przerobić na bezzałogowca? Mamy 21 wiek to chyba jest możliwe. Tymbardziej że ma automat ładowania. Podobno rosjanie pracują nad czymś takim. Myśle że zdalnie sterujący tym padłem jeden człowiek mógłby osiągnąć więcej niż wiedząca że jest skazana na śmierć trzyosobowa załoga. Wiem troche fantastyczne ale wydaje mi się że do zrobienia i jedyne skuteczne zastosowanie tego ,,czołgu,,

Rhotax
wtorek, 10 marca 2020, 21:47

WRE --potrafili w Donbasie zagłuszyć wszystko na wybranym obszarze a bezpilotowca OBWE przejęli w locie i sami nim do siebie sterowali . Sama ideą świetna --po usunięciu amunicji z zakamarków i pozostawieniu w automacie można by powalczyć .

Jack
poniedziałek, 9 marca 2020, 12:34

Ludzie przynajmniej mają pracę, wojna i tak nie wybuchnie, a jak wybuchnie, to i tak sami nie damy rady.

Tweets Defence24