Ukraińskie czołgi T-84 na ćwiczeniu Combined Resolve X

5 maja 2018, 16:26
26995501337_ca443c802a_o
Fot. www.mil.gov.ua
Defence24
Defence24

W ćwiczeniu Combined Resolve X uczestniczą również żołnierze z Ukrainy. Ministerstwo obrony tego państwa poinformowało o wysokiej ocenie, jaką otrzymali pancerniacy i czołgi T-84.

W ramach części praktycznej międzynarodowego ćwiczenia Combined Resolve X miał miejsce przerzut wojsk pancernych w warunkach poligonowych połączony z pojedynkami pancernymi. Ze strony ukraińskiej w manewrach wzięła udział kompania wojsk powietrznodesantowych oraz pluton czołgów T-84. Ukraińskie czołgi w trakcie ćwiczenia kilkukrotnie "starły się" z wojskami "przeciwnika", eliminując kilka czołgów Abrams - poinformowało ministerstwo obrony Ukrainy.

"W trakcie manewrów wyeliminowano kilka czołgów Abrams, nie ponosząc przy tym znaczących strat. Połączone pododdziały sił zbrojnych Ukrainy dotarły do wyznaczonego celu" - głosi komunikat resortu obrony naszego wschodniego sąsiada.

Podczas części poligonowej ćwiczenia Combined Resolve X wykorzystywano system rozstrzygania starć MILES, pozwalający na realistyczne odwzorowanie działań bojowych.

image
Fot. www.mil.gov.ua

Czołgi T-84, które brały udział w ćwiczeniach, przeszły w tym roku remont i modernizację, podczas których naprawiono lub wymieniono wszystkie główne systemy pojazdów, zmodernizowano wyposażenie elektroniczne (w tym systemy celownicze), zamontowano też nowe, cyfrowe środki łączności.

T-84 to czołg podstawowy o masie ok. 51 ton, z trzyosobową załogą. Uzbrojenie czołgu stanowi gładkolufowa armata KBA-3 (46 pocisków) kalibru 125 mm, sprzężony z nią karabin maszynowy 7,62 mm (1250 pocisków) oraz zdalnie sterowany karabin maszynowy KT-12,7 (NSW) kalibru 12,7 mm (450 pocisków).

image
Fot. www.mil.gov.ua

 

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 118
Reklama
Alex
wtorek, 15 maja 2018, 19:17

Bóg z tobą, o czym piszesz? Ukraina nie ma ambicji uchwycenia obcych terytoriów, Ukraina nigdy nie była imperium jak Rosja. Razem z Polską możemy produkować najnowsze pojazdy opancerzone jak BM Oplot-M i ulepszać istniejący T-72 do poziomu T-72 AMT.

dim
środa, 9 maja 2018, 15:14

Czyli patrzcie Państwo ! W rok po poprzednich zawodach, Ukraińcy startują już z czołgiem znacznie zmodernizowanym. Co ZROBIONO w tym czasie w R.P. ? w tej samej kwestii ? Co faktycznie zrobiono w znaczeniu realizacji praktycznej ? a nie o czym ciągle, ale bezskutecznie na razie bla bla bla ? ///////////// To jest jeden aspekt i dopiero ten pierwszy. Gdyż drugi aspekt wyniknąć taki, że gdy to silna Ukraina okaże się, że broni, osłania państwa Europy Centralnej przed ruskimi - a za parę lat tak to właśnie zapewne będzie - Ukraina nagle każe sobie za swą siłę i za swój przeszły wielki wysiłek ostro zapłacić. I możliwe, że nikt wtedy nie wystąpi w obronie Polski. I możemy wtedy zostać ukraińskimi ambicjami niemile zaskoczeni. Patrz Grecja - Turcja - Cypr. Grecy bardzo pewni byli swego, do roku 1974. Raz, że Traktat Lozański, w którym Turcja eliminowała się z wszelkich roszczeń o ponad 3 mile morskie od swego brzegu kontynentalnego, plus dwie konkretne wyspy Imroz i Tenedos. Dwa, że ówczesne greckie kierownictwo (junta pułkowników) zarazem pewne było, że stanowią oczko w głowie wojskowych kręgów USA. Pułkownik Papadopoulos (mózg zamachu stanu 1968), to był przecież grecki łącznik do CIA ! Ale w polityce liczą się tylko interesy, a Grecy w porę nie zadbali wtedy o bardzo silną, odstraszająco silną obronę. Skutek znany - 38% Cypru, ale akurat to z 60% jego potencjału ekono przepadło. A teraz, od dwóch lat, Turcy mówią już także o wyspach egejskich pod grecką (nielegalną) okupacją. Wracając do meritum: Ukraina gwałtownie zwiększa możliwości bojowe. A Polska na to co ? ??? ?????

Polska.
wtorek, 6 sierpnia 2019, 21:47

W razie w z Ukrainą ...nie mają szans konflikt zakończyły się 12 % stratami wojsk polskich 3-4 % wojsk specjalnych wśród żołnierzy uczestniczących w walce.Straty Ukraińców przy podobnym zamiarze czytaj ....chęci pozbawienia przeciwnika życia w walce ok 90% żołnierzy uczestniczących w walce w.W liczbach ogólnych Ukraina straciła by ok.56% stanu wystawionego do realnej walki i strat na poziomie ok.4-5% ogółu tzw wojska plus z poborem rezerwowym.A więc kosmos.Nie mieliby za dużo do powiedzenia pomimo ogólnej propagandy.

ryszard56
wtorek, 15 maja 2018, 01:53

mądrze napisane nic dodać nic ująć pozdrawiam

to ja
środa, 9 maja 2018, 21:50

A Polska na to rozwija się w tempie 5%PKB, a samo PKB województwa mazowieckiego jest większe od całego PKB Ukrainy.

SZELESZCZĄCY W TRZCINOWISKU
piątek, 11 maja 2018, 12:48

DO \"to ja\".......powiedz jak to \"dobro\" zachowasz ...atawizm zabijania w ludzkim w ludzkim genotypie ma stałą pozycję ..... jak tą iluzje dobrobytu zachowasz .... gdy \"król jest nagi\"... a DIM ma racje....

KrzysiekS
wtorek, 8 maja 2018, 21:48

Realnie rzecz biorąc przez najbliższe 20 lat nie będziemy kupować czołgu nowej generacji więc może jednak jakaś sensowna modernizacja wszystkiego z rodziny T-72 plus nowej generacji amunicja im się należy.

duch
wtorek, 8 maja 2018, 14:25

Podwazia 72 uzyc mozna np jako nosnikow do system podobnego jak Loara

zły
poniedziałek, 7 maja 2018, 11:27

Przy tych Opłotach Twardy wypada dramatycznie. Jeżeli MON się nie ocknie z letargu i nie weźmie za modernizację PT-91 i T-72 to marny los wojsk pancernych. Bo marzenia o zakupie nowych czołgów to tylko marzenia.

Lewak
poniedziałek, 7 maja 2018, 14:09

Jedynymi prawdziwymi czołgami w naszej armii są Leopardy. T-72 należy sprzedać prywatnym kolekcjonerom pojazdów wojskowych , parkom rozrywki lub na złom , a PT-91 można nieco zmodernizować montując w nich nowe ukraińskie lub słowackie armaty 125 mm i nowe SKO oraz kupując za granicą nowoczesną podkalibrową amunicję 125 mm. Tak zmodernizowane PT-91 należy wykorzystywać taktycznie jako WWB w jednostkach zmechanizowanych. Natomiast nic nas nie uratuje przed koniecznością modernizacji Leopardów do poziomu Leoparda 2 A7 EU , w latach 2025-2035. Obecna \"płytka\" modernizacja do poziomu PL może być tylko wstępem do prawdziwej i \"głębokiej\" poprawy zdolności bojowych naszych Leopardów.

zły
wtorek, 8 maja 2018, 12:53

Obawiam się, że do 2025 roku nie skończy się nawet modernizacja naszych Leo 2A4 do poziomu PL a co dopiero rozpędzać się z 2A7EU. Więcej Leopardów też raczej nie ma co się spodziewać bo niby skąd je wziąć? Nowy francusko-niemiecki czołg wejdzie do produkcji za kilkanaście lat a i tak w pierwszych latach produkcja będzie szła do tych dwóch krajów więc nasza perspektywa jest prosta. Albo dalej dziadujemy z tymi zabytkami przez kolejne 15-20 lat a już teraz nie ma to żadnej wartości bojowej albo modernizujemy to co mamy czyli ~300 Twardych i drugie tyle T-72 do poziomu co najmniej PT-91M2 plus dokończyć pracę nad nową amunicją 125mm (lub kupić za granicą).

Markonn
wtorek, 8 maja 2018, 03:20

T-72 świetnie nadają się do przebudowania na nośniki różnorakiego sprzętu takiego jak mosty bojowe, wozy ewakuacji dla Twardych, wozy p-lot przeciw amunicji krążącej i innym dronom, niszczyciele czołgów z pociskami rakietowymi, itp. a także bez żadnych przeróbek do utrzymania przewagi na zapleczu działań bojowych (zwalczanie grup dywersyjnych, pominiętych punktów oporu)

putin
środa, 9 maja 2018, 19:08

mosty bojowe? Zakupy w tej chwili które są na gwałt... 1. OKRĘTY - mogą być amerykańskiego przeszperu - ze 2.... choć 2 fregaty...najlepiej rakietowe. i dokończyć ten cyrk z łodzą podwodną... nie 3 a 2 najlepiej francuskie scorpene z możliwością przenoszenia rakiet.... 2. Dołączyć do programu f35 - jest kilka Państw które deklaruje odstąpienie... za 20 lat będziemy ich potrzebować - chodź ze 20 3. Kupić bądź wyprodukować SENSOWNY WIELOWARSTWOWY SYSTEM Obrony powietrznej. Po zakontraktowaniu patriota - zakontraktowałbym podobny z rakietami ofensywnymi MIDS i budował bliski zasięg na bateriach z LIWCEM 4. Wszystko co jeździ i nazywa sie LEOPARD zmodernizować i przystąpić do programu LEO3. Czekać na nowe - po cholere nam 1000 czołgów. te t72 oddałbym LItwie Łotwie i Estończykom...niech sie uczą jeździć. 5. INWESTYCJA W MOŻLIWOŚCI EKSPEDYCYJNE .... min. 10 tys żołnieży musi być zdolnych do walki dziś.... 6. Mosty....wstęgi to badziew- kupić nie produkować 7. system zarządzania polew walki..... no i cóż tu dodać 8. i ta można marzyć do rana....

war is coming
poniedziałek, 7 maja 2018, 16:17

Przestań bredzić leo2 a4 prawdziwym nowoczesnym czołgiem?? Chyba w marzeniach leo2 a4 jest potwornie przestarzały pod każdym względem, braki w elektronice i podstawowych systemach sa porażające nawet względem twardego. Same oświadczenia z Syrii jasno pokazują gdzie leży problem i głęboko grzebią leo2a4 kolejne modernizacje częściowo poprawiają wiele wad ale sama konstrukcja jest w mojej ocenie pomyłką co powtarzam od lat. Jakby tego było mało modernizacji loe2 w Polsce polegającej na czymś więcej niż malowaniu farbą nie będzie c też powtarzam ...

Davien
wtorek, 8 maja 2018, 11:31

No jak bazujesz na przydatności Leo w Syrii to T-72 chyba będziesz jako archeolog musiał wykopywać tak głeboko są pogrzebane:) Konstrukcja Leo2 pomyłką?? Może sprecyzuj.

Lewak
wtorek, 8 maja 2018, 11:26

T-72A i PT-91 nie nadają się do żadnej poważnej modernizacji , ponieważ w obecnej postaci wyczerpały już swój potencjał techniczny. Leopardy 2 A4 i A5 również są już przestarzałymi czołgami ale mają olbrzymi potencjał modernizacyjny. Można je przerobić na Leoparda 2 A7 EU , który w latach XX-tych i XXX-tych XXI wieku będzie dominującym czołgiem w krajach UE. UE zamierza uruchomić program zaopatrzenia krajów UE w te MBT , z wykorzystaniem funduszy europejskich. Europejski program leasingowy obejmie również naszych sąsiadów z Europy wschodniej i Polska nie może mieć gorszych czołgów niż Czechy , Słowacja czy Węgry.

anakonda
poniedziałek, 7 maja 2018, 12:18

bzdury pleciesz na 200 300 czołgów nas pewnie bedzie stac szkoda pakowac kase cos co tylko czołg przypomina

Perun
poniedziałek, 7 maja 2018, 22:12

Bzdury pleciesz. Pewnie, że może i nas stać na 200-300 czołgów tylko oświeć nas jeszcze skąd chcesz je wziąć? Bo póki co na rynku nie ma 200-300 czołgów klasy Leo2 do wzięcia. Chyba, że masz na myśli T-90 bo jak wiadomo z ruskiej propagandy po Donbasie taki sprzęt można dostać w każdym sklepie dla zielonych ludzików.

ryszard56
wtorek, 15 maja 2018, 01:57

ma rację ,że Nas stać z,zobacz ile pieniedzy z Polski ucieka ile jest afer -to są dopiero pieniądze wystarczyło by na modernizacje wszystkich Leo z obrona aktywną i zakup nowych

JSM
wtorek, 8 maja 2018, 03:33

Jeszcze raz. Opłot jest czołgiem nie ustępującym podstawowemu rosyjskiemu T-72B3. Po dodaniu naszego osprzętu i wymianie armaty na 120 mm na najnowszą amunicję byłby znacząco lepszy. Kupić licencję i jechać te 200 szt. rocznie. 1000 sztuk będzie nas kosztowało jakieś 6 mld USD rozłożone na kilka lat. Nie stać Polski na 1 miliard rocznie? Jak będziemy mieli 1500 sprawnych w miarę nie najgorszych czołgów to nawet Mutti zamknie dziób.

Tom
środa, 9 maja 2018, 00:18

Cos malo daje wiare ze Ukrainski czolg jest na poziomie T-72BM3. Nic z Ukrainy przez ostatnie 20 lat z malymi wyjatkami nie dorownuje technologi EU albo Rosji. Ukrainski sprzet ktorzy inni kupili ostatnio spowodowal zerwanie kontraktow.

Davien
środa, 9 maja 2018, 10:45

Panie Tom, jeżeli chodzi o opancerzenie to przewyzsza T-72B3 i to sporo, gorzej z działem i amunicja, ale akurat na standardowe ERA dobrze działaja 3BM22 a tych T-84 może uzywać Opłot-M po modernizacji do standardu T-84-120 będzie sporo lepszy od T-72B3, który ciągle jest czołgiem na poziomie Leo2A4. Zerwanie kontraktu w Tajlandii spowodował nie sprzet a opóznienia, a Irak jakos ukraińskich BTR uzywa i bardzo je sobie chwali.

dropik
niedziela, 6 maja 2018, 23:01

na cwieczeniach strzela się co najwyzej amunicją ćwiczebną . Na wojnie zaś bojową , a ta na Ukrainie to zapasy po ZSSR czyli bida z nędzą jak na dzisiejsze czasy. A same oploty. cóż 10 sztuk to kropla w morzu goryczy ;)

Kornet Lux
niedziela, 6 maja 2018, 22:56

Na Donbas byli jednak za słabi. O Krymie nie wspominając.

Jaksar
poniedziałek, 7 maja 2018, 10:16

to nie to, że byli czy są na Donbas za słabi, gdyby Ukraina miała wolne rące i mogła od razu wykorzystać armię to już w 2014 roku by bunt w Donbasie się zakończył. Ukraina była bez grosza i jest na kubku zachodniej europy, głównie niemiec i francji i to one uzależniają pomoc finansową od respektowania decyzji Niemiec i Francji (przykładem Minsk1 i Minsk2). Tak wiąc ATO to cywile i ochotnicy, słabo wyszkoleni i uzbrojeni ale wystarczająco silni by po decyzjach w Minsku powstrzymać expansję donbaskich i rosyjskich sił. Niewiem co planuje Ukraina w najbliższej przyszłości ponieważ, operacje w Donbasie od kilku tygodni przechodzą pod jurystrykcję armi a nie MSW (czyli milłicji i służb bezpieczeństwa).

Gort
poniedziałek, 7 maja 2018, 09:32

W donbasie walczyły pojedyncze plutony i akurat rozwalaly rebeliantów z ich 72b3. Ukraina tych czołgów ma mało i raczej trzyma w odwodzie. problemem dla nich, jak i dla każdych innych były ostrzaly artylerii tradycyjnej i rakietowej.

vvv
poniedziałek, 7 maja 2018, 16:28

nie do konca. podczas potyczek t-64b/bw/bm przeciw rosyjskim t-72b3/90a Ukraincy ponosili ciezkie straty nie niszczac zadnego czolgu FR. t-72b3 zostaly utracone w wyniku ostrzalu artylerii i bocznych porazen atgm/granatnikow. Ukrainskie czolgi nie podejmowaly walk w nocy poniewaz byly slepe a aktywna noktowizja zdradzala ich pozycje

inż.
poniedziałek, 7 maja 2018, 01:29

Nie zapominaj, że jest to wojna domowa. Brat do brata nie chce strzelać.

dfg
poniedziałek, 7 maja 2018, 18:34

\"Brat do brata\" powiadasz? Ciekawe czy ci Ukraińcy wiedzieli, że mają braci w Czeczeni na za Kaukazem, kiedy ruscy terroryści podkradali się do nich w mundurach bez naszywek.

Davien
poniedziałek, 7 maja 2018, 15:06

A od kiedy to panie inz. wojna Ukrainy z rosyjskimi terrorystami i zielonymi ludzikami z Moskwy to wojna domowa?

Pavel
wtorek, 8 maja 2018, 00:43

eeeeeeee mr Davien. Słabo. Akurat to co dzieje się w Donbasie to Wojna Domowa.

Michaś
poniedziałek, 7 maja 2018, 22:28

Davien, 1) operacja antyterrorystyczna do ubieglego msc a nie wojna. 2) Od momentu kiedy armia ukrainska wali z artylerii polowej w Donieck.

Davien
wtorek, 8 maja 2018, 11:35

Michaś. Jak na rzie to nie Ukraina ale rosyjscy terrorysci( bo tym sa tzw separatysci) ustawiali Grady w srodku osiedli mieszkaniowych i przy szkołach i strzelali do wszystkiego co sie rusza wieć daruj sobie rosyjskie CGI i filmiki z Syrii udające Donbas. PS Nazywali to ATO ale to była regularna wojna z rosyjskimi regularnymi oddziałami i terrorystami z Rosji wiec ...

lol
wtorek, 8 maja 2018, 00:58

A wy kałmuku z czego waliliście w Mariupol i co to wtedy było wojna, operacja terrorystyczna czy demokratyczne wybory?

Davien
wtorek, 8 maja 2018, 11:36

Rosyjska pomoc dla wyborów:)

dropik
poniedziałek, 7 maja 2018, 12:13

bez przesady . Aż takiego problemu nie ma. To jednak Rosjanie stoją po drugiej stronie, czy to miejscowi czy też przyjezdni. miejscowi bo jak się mówi po rosyjsku i popiera się ruski mir to jest się Rosjaninem. oczywiście jest pewien problem ale nie aż tak duży jak ci się wydaje

Olgino
niedziela, 6 maja 2018, 22:22

ciekawe że w Donbasie im gorzej idzie

Bartek 1
niedziela, 6 maja 2018, 20:22

To tylko ćwiczenia. Rzeczywistość nie jest już taka optymistyczna. Ale trend jest wyraźny. Mijają dni i miesiące od Majdanu i armia ukraińska wyraźnie krzepnie. Perspektywa odbicia Donbasu jest coraz realniejsza, zwłaszcza jeśli Rosja ugrzęźnie w Syrii. Z Krymem już tak prosto nie będzie, trzeba poczekać na okazję czyli solidne przesilenie w Rosji.

Wojciech
niedziela, 6 maja 2018, 19:08

Skoro nie kupujemy w tej chwili nowych czołgów to powinniśmy jak najszybciej zmodernizować leo2a4 do leopl i nasze pt-91 i t72 do najnowszej moderki pt-16 lub pt-17.

Wojtek
wtorek, 8 maja 2018, 03:38

Na koniec marca Niemcy mieli przywieźć prototyp 2PL. Zaraz połowa maja i cisza.

gosc222
poniedziałek, 7 maja 2018, 00:29

i należało by dokupić z 500 najnowszych

ryszard56
poniedziałek, 7 maja 2018, 00:28

wszystkie Leo POWINNE BYĆ ZMODERNIZOWANE Z OBRONA AKTYWNĄ WŁĄCZNIE

Okręcik
niedziela, 6 maja 2018, 18:34

Jeśli to prawda, to niebawem głośno będzie o modernizacji Abramsów. Podczas ćwiczeń pewnie pierwsi trafili w kowbojów, ale czy w rzeczywistości ich pociski uszkodziłyby usatanka?

Courre de Moll
poniedziałek, 7 maja 2018, 13:22

No i pytanie co to znaczy \"trafili\". Że jakiś elektroniczny system pokazuje, że lufa skierowana jest na cel, to nie znaczy, że pocisk by faktycznie trafił (nie mówiąc o skutkach owego trafienia). Są lufy i lufy, pociski i pociski.

Sopocki
niedziela, 6 maja 2018, 16:11

Jak to wychodzi cenowo? 3 t84 to jeden nowy Leo albo abrams?

Sternik
wtorek, 8 maja 2018, 03:43

5 mln USD - Opłot, 6 mln z armatą 120mm i naszym osprzętem (BMS, termowizja, radio), 15 mln € nowy Leo. To co wolicie? 250 Leo zrobionych w 100% w Niemczech czy 1000 Jataganów w 70-75% z naszych fabryk?

Tom
środa, 9 maja 2018, 00:22

Ani to ani to. A jesli juz to te z Niemiec. Jesli na to nie stac to mozna samemu cos sklepac albo kupic jakis zlom z Chin. Leo az tyle nie kosztuje i na pewno czesc mozna by bylo robic w PL.

kriss
niedziela, 6 maja 2018, 15:27

Tak eliminuja amerykanskie abramsy a nie potrafia poradzic sobie ruskimi na wschodzie ktorzy maja t 72 b3.

Adam
wtorek, 8 maja 2018, 03:43

W Donbasie nie ma Opłotów. Są T-64.

Olgierd
niedziela, 6 maja 2018, 15:26

A czemu w Donbasie nie sieją strachu i przerażenia? Chłopaki wyluzowani bo w starciu ćwiczebnym wyeliminowali kilka czołgów z USA. Trza w takiej sytuacji z pełnym zapałem ruszać na separatystów uzbrojonych w starszy i mniej wymagający sprzęt i pokazać odwagę i ten kunszt wojenny...

Adam S.
poniedziałek, 7 maja 2018, 12:56

Może dlatego, że przestrzegają Porozumień Mińskich i chcieliby uniknąć pełnoskalowej wojny z Rosją? Przynajmniej póki nie są do niej gotowi.

dropik
poniedziałek, 7 maja 2018, 12:15

bo 10 sztuk na nikim nie robi wrażenia ;)

Gts
niedziela, 6 maja 2018, 23:58

Bo to cwiczenia z czujnikami. Moga sobie strzelac do woli. Po drugie to cwiczenia i sprawdza zie rozne scenariusze nawet o takie ktore zakladaja utrate czesci maszyn i np ewakuacje zalog albo zalog i maszyn z pola walki. Innym scenariuszem moze byc z kolei symulowanie szturmu abramsami jakby to rosja kontratakowala T-72B3 i proba obrony zajetych pozycji przez Ukraincow. W Donbasie to oni tych czolgow nawet nie maja. Ich sily opieraly sie na modernizacjach T-64. Zobaczymy czy okrzepna i zaczna walke w Donbasie. Po to chyba miedzy innymi cwicza.

Hanys
niedziela, 6 maja 2018, 23:26

Tylko pamiętaj, że nasi pancerniacy nawet tego nie osiągną. Nasze wojska pancerne mają żadną wartość bojową po przerzuceniu załóg Leo na T72.

Davien
środa, 9 maja 2018, 10:53

No zawsze do tych T-72 mozemy pzrez posredników kupic rosyjskie 3BM22, dla nich nieprzydatne przeciwko M1 czy Leo2 ale na rosyjskie czołgi bardzo skuteczne.

cvbnm
niedziela, 6 maja 2018, 14:44

LOL. Ukrainiec \"zniszczył\" Abramsa NA ĆWICZENIACH. To tak jakby trafić PAINTBALLEM w kamizelkę kuloodporną i cieszyć się z jak dziecko, że się wygrało. W życiu to pancerz trzeba jeszcze przebić, a nie pomazać go farbą, lub oświetlić laserem.

PL01
niedziela, 6 maja 2018, 13:17

A u nas planowana modernizacja t-72 w postaci odmalowania czołgów i dokupienia nowszej amunicji....Ale my za to będziemy mieli 100 grających ławek,strzelnice w każdym powiecie,tysiące pomników,największą orkiestrę wojskową w Europie i remontowane drogi a to wszystko z budżetu MON.Inni się zbroją a u nas parodia modernizacji

King
poniedziałek, 7 maja 2018, 02:03

Wisła podpisana. Nie zauważyłeś? A ty może z tych co wciąż z żalem wspominają stare francuskie śmiglaki które mieliśmy kupić za potrójną cenę?

Courre de Moll
poniedziałek, 7 maja 2018, 13:27

Pół Wisły. Niektórzy mówią że ćwierć. Ale masz rację: warto to zauważyć. Oraz to że są jednak i Leo (plus kontrakt na modernizację), i F-16, i Rosomaki, i Kraby. I parę mniejszych rzeczy. Nie jest to może stan marzeń, ale też nie jest to tylko zbieranina postsowieckiego złomu t-72 z bwb-1. Czyli te wszystkie rządy coś tam jednak robiły.

AM
niedziela, 6 maja 2018, 10:40

Niemożliwe, to sowiecka propaganda, amerykańskich czołgów i załóg nikt nie potrafi wyeliminować.

Zibi
niedziela, 6 maja 2018, 15:05

Niemożliwe jest tylko przewinięcie helmu na lewą stronę.

filip-71
środa, 9 maja 2018, 00:45

...taaa, i okopanie się w wodzie :-)

AM
poniedziałek, 7 maja 2018, 12:03

Jak to? Przecież rusofobiczne trolle twierdzą, że Amerykański sprzęt jest niezniszczalny?

Oi! Oi! Oi!
poniedziałek, 7 maja 2018, 05:22

Na wydziale metaloplastyki WAT już nad tym pracują ;)

lol
niedziela, 6 maja 2018, 14:29

\"Kliknięcie\" laserowym znacznikiem można nazwać \"wyeliminowaniem\" tylko na ćwiczeniach. W realnym życiu taki \"kliknięty\" Abrams \"kliknąłby\" opłota, aż by mu sztachety się wysypały.

marian
poniedziałek, 7 maja 2018, 13:10

Czyli cała kasa wydana na ćwiczenia poszła w błoto bo w realu byłoby odwrotnie? A Pan pewnie widział na własne oczy setki realnych pojedynków czołgowych.

lol
poniedziałek, 7 maja 2018, 18:41

Tak widziałem abramsy trafione pociskami przeciwpancernymi, które nie dały rady przebić pancerza, widziałem dziurawe jak sito ukraińskie czołgi i widziałem co potrafi przebić pocisk abramsa, ze rdzeniem ze zubożonego uranu. A ty widziałeś gdzieś abramsa zniszczonego przez poradziecki czołg?

marian
wtorek, 8 maja 2018, 12:40

W takim razie celem ćwiczeń było tylko podniesienie morale Ukraińców, aby z większą ochotą poszli bić się z ruskimi.

Davien
niedziela, 6 maja 2018, 13:35

To tylko ćwiczenia, a uzywany system MILES pokazuje czy czołg został trafiony czy nie. W realu nawet bysie nie przebili od frontu

war is coming
poniedziałek, 7 maja 2018, 16:42

Od kiedy przebicie pancerza czołowego to jedyne trafienie eliminujące czołg??

Davien
wtorek, 8 maja 2018, 11:38

Tia oczywiście mniej mobilne T-84 okrążyły Abramsy?? To były ćwiczenia, a dla M829A3/4 nawet Duplet nie jest przeszkodą wiec spokojnie rozwaliliby te Teciaki zanim by się zblizyły.

b72
niedziela, 6 maja 2018, 05:07

Wszystko sie zgadza tak jak z indyjskimi pilotami, ktorzy podczas cwiczen \"zestrzelili \" angoli, bo takie a nie inne byly zasady. Nie zmienia to oczywiscie faktu, ze T84 to najlepszy czolg jaki wyprodukowano w dawnym ZSRR. Mozna powiedziec, ze po zmianie optyki , pancerza i armaty to idealny mbt na potrzeby Polski.

AM
poniedziałek, 7 maja 2018, 20:31

Na wspólnych ćwiczeniach organizowanych przez tureckie siły zbrojne w 2011 r. leciwe F-16 Block 15 trzykrotnie zestrzeliwały brytyjskie Typhoony w trzech różnych scenariuszach bo takie a nie inne (czytaj NATO-wskie) były zasady.

Zenio
niedziela, 6 maja 2018, 20:44

Jak zmienisz optykę pancerz i armatę to co ci zostanie ? Przestarzały i słaby względem konstrukcji zachodnich 1200 konny diesel, SKO z lat 70 ubiegłego wieku i automat ładowania kompletnie nie kompatybilny z amunicją NATO-wską.

Derff
niedziela, 6 maja 2018, 03:15

Polska lata temu pokazała, że przy współpracy z Francją jest w stanie wyprodukować przyzwoity czołg - pt-91m. Niestety nasz MON tej dużo lepszej wersji z poprawionym Sko nie zamówił. Dzisiaj zalladoenie ma a leopardy co to w sklepach można kupić , nie są dla Polski dostępne.

dropik
poniedziałek, 7 maja 2018, 12:24

wyprodukować nowy czołg to zawsze będzie większy problem niż zmodernizować leoparda. Zaś modernizacja T72 do stanu porównywalnego do Leo A4PL to wymiana: silnika armaty z oprzyrządowaniem , opancerzenia, całej optyki i systemu walki. W przypadku Leo odpada wymiana silnika i armaty, a zakres prac w pozostałych obszarach będzie mniejszy mniejszy.

kolo
niedziela, 6 maja 2018, 19:16

Założenie działania armii było tradycyjne. Armia ma tłumić zamieszki niezadowolonego ludu. To po co jakieś SKO? Jeszcze kilka lat temu Koziejek pokazywał dokument, że żyjemy otoczeni przyjaciółmi i dlatego potrzebna nam armia ekspedycyjna. Proste.

ryba
niedziela, 6 maja 2018, 16:43

to stara konstrukcja lekko przypudrowana pod malezje właśnie i szkoda w nia pakowac nasze pieniadze nam trzeba teraz cos jak Leo

broparta
niedziela, 6 maja 2018, 14:50

Malaj miał rodzime i lepsze opancerzenie od wszystkich ówczesnych czołgów podstawowych na wschód od Bugu. Brakowało mu jednak przede wszystkim nowoczesnej armaty i amunicji. Co było do nadrobienia. Wielki błąd i szkoda, że decydenci wybrali niemieckie Leopardy, czym zaprzepaścili praktycznie rozwój własnego czołgu podstawowego.

Davien
poniedziałek, 7 maja 2018, 09:16

Malaj panie bropata miał gorszy pancerz od T-72B, gorsze działo i brak mozliwosci dalszego powiększania masy czołgu, lepsze było jedynie SKO więc bajek nie opowiadaj bo nawet nasze Leo2A4 były lepsze.

Rain Harper
poniedziałek, 7 maja 2018, 11:36

No nie wiem panie Davien (jeżeli to oryginalny Davien), w prasie tzw branżowej jest laurka dla Malaja, która mówi że zarówno działo podciągnięto nową osadą i stabilizacją; jak i wkłady pancerza wymieniono na CERAWA. Czemuś w Malezji pozamiatał Opłoty, T90 i chińskie szmelce.

Davien
wtorek, 8 maja 2018, 11:48

Głównie ceną, efektownym pokazem mobilnym, a zdaje sie któryś z konkurentó sie zakopał przy jeżdzie terenowej. CERAWA to zdaje sie pancerz dla BWP, na Malaju stosowano ERAWA-2 ale to nie podniesie odporności pancerza tak jak w T-72B3 nowy pancerz pasywny i ERA Kontakt-5. Działo nie opzwala na stzrelanie nowymi pociskami podkalibrowymi, maks penetracja to 500-550mm RHA. co przy 640-740 dla T-72B3 kiepsko wyglada. I tak jestem ten oryginalny a nie podszywacz. Ale tak niestety wygląda prawda, Malaj to praktycznie szczyt tego co się wyciśnie z T-72M1

Pavel
niedziela, 6 maja 2018, 02:40

Na ćwiczeniach kozaki a w realu to troszkę gorzej wychodzi.....ot i siła propagandy

Kuba
niedziela, 6 maja 2018, 20:44

ale co gorzej T 84 to bardzo dobre czołgi nie były używane w Donbasie zresztą w całych Siłach Zbrojnych Ukrainy jest ich kilkanaście/kilkadziesiąt sztuk w Donbasie były używane głównie T 64 i ich modernizacje trochę T 72 ustępują one rosyjskim nowszym modelom używanym przez separatystów

...
niedziela, 6 maja 2018, 02:38

Szybko się uczą, chłopaki. Amerykanom przyda się kontakt z kimś, kto walczy z regularną armią rosyjską

Adam S.
poniedziałek, 7 maja 2018, 13:00

Amerykanie po każdych szkoleniach prowadzonych na Ukrainie podkreślają, że \"szkolenie było obustronne\", bo oni uczą się od ukraińskich weteranów. Trudno powiedzieć ile w tych słowach jest kurtuazji a ile prawdy, w każdym razie dla amerykanów to świetna okazja do zbierania danych o rosyjskiej armii.

Pavel
niedziela, 6 maja 2018, 21:40

walka z regularna armia rosyjska? a to dobre.............

Lbn
niedziela, 6 maja 2018, 01:44

Nie wierzę że pokonały w bezpośredniej walce abramsy

Marek1
niedziela, 6 maja 2018, 18:02

Lbn - a to niby dlaczego nie wierzysz ? NIE ma niezniszczalnych MBT, a jeśli załogom T-84 udało się np. przeskrzydlić Abramsy i \"trafiać\" w boczne pancerze, to KBA3 125 mm nawet z nieco starszą amunicją daje radę sperforować z boku Abramsa. Zwłaszcza na odległościach do 1,5 km, co na europejskim teatrze działań(ETD) jest dość powszechne. Jak ktoś powyżej napisał - dla WP wręcz idealnym MBT byłby Opłot/Jatagan i BYŁA spora szansa, by już takowy w Polsce produkować/współprodukować od 2-3 lat. Była, ale dzięki naszym \"orłom\" z MON pooooszła w ... las na zawsze. Ukraińcy w kwestii broni panc/silników, ppanc i rakietowej mogliby nas b.wiele nauczyć, ale nadęte matoły z MON olewały Kijów tak długo, aż poszukał pieniędzy gdzie indziej. I znalazł ... w ZEA, SA, Chinach. Teraz maja nas całkiem w .... .

fgh
niedziela, 6 maja 2018, 14:32

Ćwiczenia to jak gra komputerowa - kto pierwszy oznaczy cię laserowym markerem ten wygrywa. W realnym życiu takie \"trafienie\" na Abramsie wrażenia by nie zrobiło i po odpowiedzeniu ogniem z ukraińca nie byłoby co zbierać. Ale to są ćwiczenia. Tam nie bierze się pod uwagę wytrzymałości czołgu, tylko to kto kogo pierwszy trafi.

Marek1
poniedziałek, 7 maja 2018, 11:00

fgh - SKĄD u ciebie kompletnie błędne mniemanie, że NIC nie jest w stanie przebić bocznego pancerza Abramsa ? Zwłaszcza SEP2, który stanowi obecnie zdecydowana większość w siłach panc. US Army ?

małe be
niedziela, 6 maja 2018, 01:43

hehe. w rękach świetnej załogi t-84 to dobry czołg i groźny. starcie z abramsem nie jest niemożliwe. jak zwykle decyduje sprzęt plus załoga. ile tak wyszkolonych załóg mogą mieć armie/ obstawiam, że te amerykańskie są lepiej wyszkolone. utrupienie abramsa to nie graal. aczkolwiek szacun. najlepszym dałbym czołgi klasy abrams w razie co. niemożliwe?

[sic!]
niedziela, 6 maja 2018, 00:39

\"Czołgi T-84, które brały udział w ćwiczeniach, przeszły w tym roku remont i modernizację, podczas których naprawiono lub wymieniono wszystkie główne systemy pojazdów, zmodernizowano wyposażenie elektroniczne, zamontowano też nowe, cyfrowe środki łączności.\" To chyba podobnie jak u nas. Kompanię nowoczesnego wojska, żeby na sojuszniczych ćwiczeniach wstydu nie było, to trzeba posiadać.

JSM
sobota, 5 maja 2018, 23:52

T-84 Jatagan + nasza optoelektronika, komunikacja i BMS to jest opcja dla nas. Oczywiście produkowane u nas bo Ukraina to 5 szt/rok. 5-6 mln USD za sztukę to nie 15 mln € a jak udowodniła IIWŚ nawet Tiger nie da rady jak go obskoczą dookoła nawet słabsze maszyny. 5 mld USD rozłożone na 5-6 lat to Polskę chyba stać wydać żeby samemu wyprodukować 1000 takich maszyn na licencji?

Gts
niedziela, 6 maja 2018, 17:00

W sytuacji konfliktu okazalo sie ze Tigery nie sa zle, praktycznie nie do ruszenia przez rosyjskie czolgi, ale ich obsluga i serwis byla skomplikowana a za dokladne pasowanie sprawilo wiele problemow na froncie wschodnim. Wtedy rzeczywiscie unieruchomione stanowily latwy cel dla sfory T-34. Ten sam problem byl z Pantera. Zreszta niemcy mieli znacznie wiecej Pzkpf IV niz tych ciezszych czolgow. Koszta i skomplikowanie produkcji sprawily znaczacy niedostatek ciezszych czolgow w stostunku do T-34. Jeali chodzi o nas, z braku Leopardow ktorych juz sie kupic jie da kooperacja z ukraina w sprawie prosukcji u nas dobrej wersji T-84 jest chyba jedynym sensownym rozwiazniem. Moglibysmy nabyc od nich technologie ktorych nam brakuje, oni dostaliby kase ktorej im brakuje. Tempo produkcj u nich jest niewystarczajace dlatego opcja prosukcji u nas jest jedynym rozwiazaniem. Przetopicwtedy wszystkie T-72, wykorzystac doswiadczenia i dobre podzespoly z naszych modernizacji PT wszelakich i mamy jakis postep. Do tego jakis ASOP zastanowic sie czy chcemy lufe 120 czy 125mm i mamy swoja koncepcje znacznie lepsza i szybsza niz cokolwiek wypracuja nasi prezesi zbrojeniowki silami slabo oplacanych sepcjalistow z ktorych zyja zwiazki zawodowe.

anakonda
niedziela, 6 maja 2018, 16:48

a po kiego ci az tysiac skoro maja służyć jedynie do odstraszania? strategicznie wylicza sie że na 1 obrońce musi byc trzech atakujacych czyli ok 400 max 500 sztuk nam wystarczy i ważne by były dobrze wyposażone i w odpowiednia amunicje bo jak narazie to i nasze raki nie maja czym strzelac o ppanc nie wspominajac

JSM
wtorek, 8 maja 2018, 03:51

1000 szt. żeby Mutti przestała pyskować. No i jakoś trzeba zatkać ten NS2.

arona
sobota, 5 maja 2018, 23:17

Ukraińcy brali udział także w ćwiczeniu Combined Resolve VIII, do sieci wrzucili sporo oficjalnych filmów z obu ćwiczeń. W Combined Resolve Х brali także udział nasi z 12. DZ lecz niestety na próżno szukać informacji. Abstrahując od efektów ćwiczenia Ukraińcy politykę informacyjną mają lepszą od naszej.

gwg
niedziela, 6 maja 2018, 19:20

A to my mamy jakąś politykę informacyjną?

Anni
sobota, 5 maja 2018, 23:12

Zadziwiające...Ale jeżeli to prawda to tym lepiej dla nas Polaków.Według wszelkich znanych badań od kilku lat Ukraińcy uznają nas Polaków za najbardziej im przyjazny naród.Im lepiej sie będą bronić przed Rosją-tym dl nas lepiej.Mamy jedną w historii szanse na ponowne wyrwanie Ukraińców spod wpływu Rosji.Poprzednia utrata naszego wpływu na nich,zakończyła sie dla nas utratą własnej polskiej niepodległości.Czas,żebyśmy przestali się wywyższać nad nimi i zaczeli ich traktować jak narodowość która wspólnie z nami tworzyła wspólne państwo przez wieki.

o2nsa
sobota, 5 maja 2018, 22:29

rozwalili Abramsy a sami zero strat hehehe

vbn
niedziela, 6 maja 2018, 14:39

\"Rozwalili\" laserowymi markerami? Ciekawe czy w prawdziwym konflikcie ich działa też są w stanie jednym strzałem przebić pancerz Abramsa. Trafić to żaden problem, gorzej przebić i przeżyć odpowiedzenie ogniem z pociskiem ze rdzeniem uranowym.

Myśliciel
sobota, 5 maja 2018, 22:27

Ciekawe czy można by wspólnie na podstawie ukraińskich maszyn spróbować zmodernizować nasze T 72M, czy lepiej zrobić z nich \"Twardego\"

Gts
niedziela, 6 maja 2018, 17:01

T-72 przetopic w hucie, ale jesli z nimi to budowac T-84 w wersji dla nas i u nas.

Zibi
niedziela, 6 maja 2018, 15:16

Nikt nie bierze pod uwagę serbskiej wersji T- 72, tzn. M84. Jugole, a następnie Serbowie zrobili swietny czolg - motor 1200 kM, automatyczna transmisja, dobry osprzęt ogniowy. Gdyby dodać do tego naszą elektronikę, to bylby hit.

Tom
środa, 9 maja 2018, 00:29

M84 byl super - tylko *byl* bo jest juz przestazaly. Jest podobny do T-72B i troche \"M\" dodane. Wiec znacznie latwiejszy do modernizacji niz to co PL ma.

bender
poniedziałek, 7 maja 2018, 12:19

Jest tak doskonały, że Słoweńcy na M84 zajęli ostatnie miejsce na zawodach Tank Challenge przed kilku laty.

ryszard56
sobota, 5 maja 2018, 22:22

a jak tam Nasz Twardy dałby radę??

Popo
sobota, 5 maja 2018, 22:13

Po tych manewrach Amerykanie już zaczynają planować zakupy T84 :D

kombajn
sobota, 5 maja 2018, 21:20

Posuniecie z zaproszeniem Ukraińców trzeba przyznać bardo mądre. T-84 mają zbliżone parametry do wszystkiego (poniżej T-14 Armata) co ma Rosja. Danie możliwości ćwiczenia z wojskiem posiadającym zbliżony sprzęt daje wojsku NATO doświadczenie o jakim ruscy mogą sobie pomarzyć

Pavel
wtorek, 8 maja 2018, 00:45

What???!!!!!! T-84 zbliżone do Armaty? Serio? Ja wymiękam.......

Okm
sobota, 5 maja 2018, 21:03

A nam się nie opłaca nic z czołgami zrobic. Miała być jakaś modelka T 72 i cisza.

Hanys
sobota, 5 maja 2018, 20:39

Brawo, bracia Ukraińcy.

Grt
poniedziałek, 7 maja 2018, 02:36

Pojedź do Lwowa to zobaczysz tych braci...tfu

Drzewica
sobota, 5 maja 2018, 20:08

Dziwić nas musi brak wszelkich informacji o wykazywanym poziomie wyszkolenia polskich czołgistów.

powątpiewam
sobota, 5 maja 2018, 20:01

Wyeliminowały tzn. na Abramsie zadziałał czujnik, ale czy doszłoby do przebicia?

cvb
niedziela, 6 maja 2018, 14:41

Otóż to. Na ćwiczeniach kto pierwszy oświetli drugiego laserem ten wygrywa, a cel \"ginie\". W prawdziwym życiu to trafienie nie przebiłoby Abramsa a ten przestrzeliłby na wylot ukraińca pociskiem ze rdzeniem ze zubożonego uranu. Tym się różni prawdziwe działo od laserowego paitballa.

Logik
sobota, 5 maja 2018, 19:59

Ćwiczenia ćwiczeniami ale w realnym starciu raczej te czołgi nie mają amunicji zdolnej przebić pancerz nowszych Abramsów, a i czołgi USA działałyby w trochę inny sposób wykorzystując przewagę zwiadu i możliwości celowniczych więc raczej nie poniosłyby żadnych strat.

Autor
sobota, 5 maja 2018, 18:57

Czyli na ćwiczeniach pokonują amerykanów a w rzeczywistości...

Tweets Defence24