Ukraina: Poligonowe test rakiet Toczka-U i Tajfun-1 [WIDEO]

30 lipca 2021, 14:08
Toczka-U Ukraina
Fot. mil.gov.ua
Reklama

Sztab Generalny Sił Zbrojnych Ukrainy poinformował o przeprowadzeniu na poligonie Alibej próbnych strzelań zmodernizowanych pocisków balistycznych Toczka-U oraz 122 mm rakiet o zwiększonym zasięgu Tajfun-1. Odpalono po dwa pociski każdego typu. W teście wzięli udział przedstawiciele Sztabu Generalnego SZ Ukrainy, wybranych jednostek wojskowych oraz przedsiębiorstw zaangażowanych w oba programy.

Na znajdującym się na wybrzeżu Morza Czarnego na południowy-zachód od Odessy poligonie rakietowym Alibej odpalono dwa pociski Toczka-U zmodernizowane przez spółki należące do Ukroboronprom oraz dwa pociski Tajfun-1 o zasięgu zwiększonym do 40 km, stosowane w systemie artyleryjskim BM-20 Grad i jego modyfikacjach.

Termin realizacji tego strzelania nie został podany do informacji publicznej, jednak jest dość prawdopodobne, iż odbyło się ono 28 lipca. Tego samego dnia na poligonie Alibej w jego części morskiej operował bezzałogowy system latający Bayraktar TB2, ale jak wynika z nagrania testów używano w nich również innych bezzałogowców do obserwacji przebiegu próbnych strzelań.

Pociski Tajfun-1 to ukraiński odpowiednik polskiego pocisku Feniks, czyli niekierowana rakieta kalibru 122 mm o podwojonej donośności, która została w ten sposób zwiększona do 40 km. Nowe rakiety zaprojektowała należąca do koncernu Ukroboronprom spółka „Piwdienne” i są produkowane we współpracy z Pawłogradzkimi Zakładami Chemicznymi na mocy umowy z ministerstwem obrony Ukrainy. W ubiegłym roku egzemplarze próbne przeszły pełny cykl testów państwowych. Brak jest szczegółowych informacji, jednak prawdopodobnie obecny test dotyczy egzemplarzy produkcyjnych.

Jeśli chodzi o taktyczne pociski balistyczne Toczka-U, to jest to uzbrojenie z czasów ZSRR, które znajdują się na uzbrojeniu 19. Brygady Rakietowej w 3 dywizjonach bojowych i jednym szkolnym. Łącznie jest to 12 wyrzutni uzbrojonych w pociski o zasięgu do 120 km. Przed aneksją Krymu i wybuchem konfliktu w 2014 roku wszelkie prace związane z obsługą techniczną i wydłużaniem eksploatacji systemów Toczka-U prowadzone były przez specjalistów rosyjskich.

W związku z decyzją o zaprzestaniu wszelkiej współpracy z powodu trwającego konfliktu zbrojnego pracami związanymi z wydłużeniem eksploatacji pocisków zajęła się spółka „Piwdienne”. Efektem był m.in. test naziemny silników pocisku Toczka-U w 2019 roku oraz obecne strzelanie poligonowe, w którym wykorzystano dwa zmodyfikowane pociski.

Systemy Toczka-U mają zostać w przyszłości zastąpione przez krajowe uzbrojenie. Pod względem zasięgu ognia i jego precyzji za następcę Toczki-U można uznać pociski Wilcha-M. Co prawda ich głowica jest o połowę mniejsza, ale zapewniają znacznie większą precyzję trafienia na dystansie 120 km, a rozwijany jest wariant o zasięgu 200 km. Co równie istotne, wyrzutnia systemu Wilcha będzie dysponować nie jednym ale 12 gotowymi do strzału pociskami kalibru 300 mm, zastępując zarówno OT-21 Toczka-U jak i BM-30 Smiercz, na której pociskach bazuje.  

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 55
Reklama
blonkul
sobota, 31 lipca 2021, 11:03

My też mieliśmy Toczki, co z nimi? Zniszczone? Zadbano, by nie można przywrócić ich do służby?

kukurydza
sobota, 31 lipca 2021, 22:57

Oczywiście że tak. Problem w tym, że ponieważ dostawy ustały po 12 zestawie 9K79, co wystarczyło dla 1 dywizjonu, u nas nigdy nie powstała żadna baza remontowo-eksploatacyjna. Po wyczerpaniu resursów, i skromnego zapasu części, przy mocnym nacisku z Brukseli i Berlina, którym zależało na "całkowitym wyeliminowaniu potencjalnych środków przenoszenia taktycznej broni atomowej" z obszarów świeżo zchołdowanych, w 2005 roku dywizjon rozformowano a jego sprzęt zutylizowano.

Zam Bruder
sobota, 31 lipca 2021, 12:54

I dla takiego endemicznego systemu tworzyłbyś teraz całe zaplecze, cykl szkoleniowy i indywidualny łańcuch dostaw - jednym słowem cały osobliwy rezerwat? System Himars doskonale wypełni tę lukę w projekcji ognia na dalekim dystansie i precyzji o którym Toczka może zapomnieć.

ACAN
sobota, 31 lipca 2021, 15:10

Nikt nie mówi tu o Toczkach tylko o Tajfunach . Te systemy mają potencjał nie mniejszy niż Himarsy. Przy ewentualnej polonizacji nikt nie zabroni ci użycia sprzętu przeciwko celom przez ciebie wybranym nie wspominając o tym że na tej podstawie można rozwinąć wiele innych systemów. No i przy cenie sprzętu z USA naprawdę opłaca się iść we własne technologie nawet jak są postsowieckie. Jakoś Koreańczykom to nie przeszkadza.

Davien
niedziela, 1 sierpnia 2021, 00:10

Acan, Tajfun to odpowiednik naszych Feniksó wiec po kiego mamy sie w to bawic. A Wilcha to moderka Smiercza, oczywiscie w Polsce mamy ich dziesiatki:))

ACAN
niedziela, 1 sierpnia 2021, 09:28

Masz rację Davien pomyliłem się oczywiście że chodziło mi o Wilchy nie Tajfuny ale cała reszta się zgadza

Davien
piątek, 6 sierpnia 2021, 11:58

ACAN, HIMARS ma większy potencjał od Wilchy chocby z uwagi na uzywanie obecnie pocisków ATACMS a niedługo nowo powstających GMLRS-ER i PrSM. Do tego uzywa rakiet mniejszych i znacznei precyzyjniejszych od Wilch.

Nie inż.
sobota, 31 lipca 2021, 17:02

Której Korei? Tej z północy nic nie przeszkadza tylko ubóstwo. Dla paru sztuk chcesz rozwijać projekty? Po co?

ACAN
niedziela, 1 sierpnia 2021, 09:31

Korea Południowa na bazie Rosyjskich systemów S 300 rozwinęła własne całkiem nowoczesne i o wiele lepszych parametrach . Właśnie to miałem na myśli pisząc że Koreańczykom to nie przeszkadza

Davien
piątek, 6 sierpnia 2021, 12:02

ROK na bazie rosyjskich pocisków 48N6 stworzył sobie bieda wersję THAAD-a czyli L-SAM, a na bazie 9M96 system KM-SAM i żaden z tych systemów nie ejst lepszy niz rosyjskei odpowiedniki bo L-SAM to pocisk czysto antybalistyczny jak w THAAD a KM-SAM uzywa dokładnei takich rakiet jak Rosjanie w S-350. Za to poprawili Iskandera tworząc własn Huynmoo-2 ale to nie ma związku z S-300 zwłaszcza że pociski na bazie których powstały systemy L-SAM i KM-SAM pochodza z S-400.

Mixi
sobota, 31 lipca 2021, 10:36

Co jak co lecz przy technologiach rakietowych i śmigłowcowych to powinniśmy z Ukrainą obowiązkowo współpracować pozyskując cenne technologie w ramach licencji aby potem całkowicie spolonizować wiele cennych rozwiązań co byłoby bardzo korzystne dla polskiego przemysłu obronnego a przy tym ekonomiczne.

ACAN
piątek, 30 lipca 2021, 22:46

Zamawiamy jedną baterię z półki druga już częściowo w kraju produkowana potem polonizacja i wymiana bebechów coś na wzór tematu pioruna. Myśle że taniej ani szybciej nie da się zbudować potencjału. Ale co ja tam wiem przecież cywil jestem.

Davien
niedziela, 1 sierpnia 2021, 00:11

Acan, Grom 1997r, Piorun 2017r . Całę 20 lat zabroało nieduże polepszenie zasiegu i nowsza GSN a tobie sie marzy zabawa z czyms ala Wilcha? No istotnie za 20 lat będziemy mieli ten totalnie przestarzaly wówczas pocisk.

ACAN
niedziela, 1 sierpnia 2021, 09:44

Czyli wg ciebie należy skupić się na pozyskiwaniu wszystkiego za granicą czego na dzień dzisiejszy nie jesteśmy w stanie wyprodukować. Uważam że to jest błędne myślenie wpychający nas na dekady w uzależnienie od kaprysów mocarstw posiadających dane technologie. Faktem jest że teraz musimy dokonać zakupów z półki bo wiele lat zmarnowano. Potrzebny jest program wyznaczający kluczowe kierunki rozwoju technologi wojskowych rozpisany ponad podziałami politycznymi z perspektywą dwóch trzech dekad i konsekwentne dążenie do ich pozyskania nawet jeśli pierwsze wersje ,, własne „ nie będą najnowocześniejsze. Tą drogą szła Turcja Korea Pd nawet Izrael. Ale co ja tam wiem przecież cywil jestem

Davien
niedziela, 1 sierpnia 2021, 12:27

Nie, ale nie ma sensu odkrywanie koła na nowo po raz enty. Zanim w Polsce powstanei porzadna rakieta to mina lata bo nikt nie udostępni technologii rakietowych. Turcja kupiła licencje na chińskie pociski, Izrael stworzył swoje własne ale miał całe potrzebne zaplecze i technologię a Korea Płd musi prosic USA o zgode na wydłuzenei zasiegu swoich Huynmoo 2/3. Ale popatrzmy: Powiedzmy ze zaczynamy prace juz dziś, to jak pan sadzi kiedy powstanie choćby odpowiednik zwykłego Smiercza jak silnika do Feniksa zrobic sami nei możemy. Może lepiej skoncentrowac sie an tym co potrafimy a nie próbowac byc samowystarczalnym wszędzie. Jest takei państwo co tego próbowało, nazywa się KRLD.

Wania
piątek, 30 lipca 2021, 21:08

Ciekawe, czy w razie pelnoskalowego ataku Rosji na Ukrainę toczki dolecą na Kreml i lokalne elektrownie.

Mykoła
niedziela, 1 sierpnia 2021, 10:15

Pełnoskalowy?Ktoś jest chętny wziąść na pelnoskalowy garnuszek twojego bankruta?

gosc
piątek, 30 lipca 2021, 17:50

a usmani znowu zawalili test superszybkiej rakiety i nikt o tym nie pisze.tym razem odlaczyla sie od samolotu tylko silnik nie zadzialal.

Antoni
piątek, 30 lipca 2021, 22:22

Jakby co to Defence-24 o tym pisze.

yar
piątek, 30 lipca 2021, 19:44

Żadna rewelacja. Było o tym pisane. Ale jaki ma to związek z treścią artykułu?

ciekawy
sobota, 31 lipca 2021, 14:29

Rosjanom zostało tak po stalinowskich czasach. To taki odruch "a w Ameryce biją murzynów"

złośliwy
niedziela, 1 sierpnia 2021, 10:16

Bo biją :).

dr
sobota, 31 lipca 2021, 02:57

Żaden, ale jak coś wie to powie. Taki przymus.

JSM
piątek, 30 lipca 2021, 16:42

Rosja będzie potrzebowała na Polskę 5-7 dni a Ukraina? 2 tygodnie? Pod względem lotnictwa i rakiet ofensywnych biją nas o kilka długości.

Dorobek
sobota, 31 lipca 2021, 13:27

Jeżeli Rosja jest taka słabą to czemu się jej tak boicie? Po co wojska obce na Polskiej ziemi ?

Wania
niedziela, 1 sierpnia 2021, 12:36

Bo u nich logika nie działa. Bieda w Rosji, to trzeba wywołać wojnę. Oni w ten sposób rozumuja. Gospodarka i życie ludzi nie ma w Rosji najmniejszego znaczenia. Taka mentalność.

ACAN
sobota, 31 lipca 2021, 16:49

Obce to były Wojda sowieckie w Polce. Te obecnie stacjonujące są sojusznicze a to wielka różnica

sobota, 31 lipca 2021, 18:08

Wspaniale. Ale po co ci sojusznicy jak Rosja jest słaba i ma sprzęt do kitu?

ACAN
niedziela, 1 sierpnia 2021, 09:47

Historia pokazała wielokrotnie że chordy barbarzyńców za wschodu niszczyły nawet najwspanialsze cywilizacje

Alaris
sobota, 31 lipca 2021, 00:47

Lotnictwa? Człowieku nie ośmieszaj się. Raczej Polska potrzebuje na Ukrainę 2 tygodnie. I kto ci powiedział że Rosja na Polskę potrzebuje 5 dni?

ACAN
niedziela, 1 sierpnia 2021, 10:12

Powiem tak Rosja jest przerażona wizją bliskiej współpracy militarnej Polski i Ukrainy. Nie porzucając żadnych dotychczasowych struktur sojuszniczych powinniśmy nawiązać głęboką współpracę militarną technologiczną ekonomiczną kulturalną i jaką się jeszcze tylko da. Przetrwanie państwa Ukraińskiego powiązanego z nami i zachodem a nie uzależnionego od Rosji daje gwarancję zachamowaniu imperialnych zapędów Putina i jego następców. Zabezpiecza również istnienie naszej państwowości . Podsumowując Ukraina to najbliższy niezbędny sojusznik. Im więcej Polski na Ukrainie tym więcej Polski w Polsce. Ale co ja tam wiem przecież cywil jestem

Davien
niedziela, 1 sierpnia 2021, 12:35

Co do sojuszu to pełna zgoda, juz zreszta na Ukrainie nasi specjalisci pracuja z Ukraińcami nad przeróbka R-27 na pocisk ziemia -powietrze. Niestety główny problem z ukraińskim uzbrojeniem to fakt ze sa to albo czysto rosyjskie wzory albo ich modernizacje jak Neptun czy Wilcha. Do tego Ukraina ma w pełni rozwinięty przemysł rakietowy a Polska nie am nic bo kiedy na Ukrainei szkolono specjalistów i konstruktorów to w Polsce wszelkie prace byly zakazane i scisle tego pilnowano.

Nie inż.
piątek, 30 lipca 2021, 21:32

5 - 7 dni to Rosja będzie potrzebowała aby ich wojsko wytrzeźwiało. Także daruj sobie te rewelacje

yar
piątek, 30 lipca 2021, 19:48

Tak, tak, Z Gruzją nie dali rady, z Ukrainą też poszło nie tak jak chcieli, a Ty nas straszysz? Lotnictwem? Może Su-57?

Davien
piątek, 30 lipca 2021, 19:07

Taak, zwłaszcza ich lotnictwo jest "wspaniałe": przestarzałe wesje MiG-29 i su-27 których sami Ukraińcy chca sie pozbyc jak najszybciej i zastapic maszynami zachodnimi. A co do broni rakietowej, to jak w Polsce zakazywano nawet testów rakeit cywilnych, na ukrainie produkowano rakiety nosne i ICBM-y wiec juz daruj sobie.

321
sobota, 31 lipca 2021, 08:13

A do czego doszła Polska przez 30 lat wolności ??? Do Pioruna o zasięgu 6,5 km :) Zasięg kosmiczny i jak pokazały manewry sztabowe Zima 2020 to 5 dni i Polska leży więc sam sobie daruj :)

ciekawy
sobota, 31 lipca 2021, 14:44

Polska po 30-stu latach doszła do rozbudowanej infrastruktury drogowej i kolejowej. Nasze szkoły wyposażone są w toalety, nasze szpitale są wyposażone w najlepszy na świecie sprzęt, a pogotowie ratunkowe dysponuje flotą najlepszych powietrznych karetek, w naszych sklepach jest coś więcej niż musztarda i ocet a nasze zarobki to dla was kosmos i w ogóle abstrakcja. A ty możesz się napić ropy, albo nawdychać gazu, ewentualnie jeszcze spróbować zagryźć rakietą, możesz też napić się produkowanej przez niemiecką rozlewnię w Moskwie rosyjskiej wódki a wszystko to umilą ci wieczne tyrady rosyjskich polityków o zgniłym zachodzie. Tak więc widzisz. Przedstawiłem ci detale dotyczące różnic w codziennym życiu które jakże rażą po oczach. A jeżeli to do ciebie nie dociera to pooglądaj sobie na youtube swoich rodaków którzy mieszkają i pracują w Polsce. Oni ci powiedzą do czego doszła Polska i gdzie w porównaniu z tym jest Rosja.

Zaimponowałeś nie tylko mi
sobota, 31 lipca 2021, 22:58

W rozmowie z ruskimi trzeba z buta, żeby dotarło, jak na razie dostał z kapcia, ale też dobrze:))))

łowca idiotów
niedziela, 1 sierpnia 2021, 20:05

Dostałeś od ruskiego z buta? Strasznie współczuje.

Davien
piątek, 6 sierpnia 2021, 12:04

No i złapałes samego siebie:)

Nico
sobota, 31 lipca 2021, 10:03

Dokładnie tak . Nawet symulacje ataku Rosji na Polskę w których przyjętk koncepcja kordonowej, linearnej, czy też frontalnej obrony państwa i rozlokowania sił głównych wzdłuż granicy (czyli koncepcja Obrony Państwa z czasów 2 wś) pokazała że Polska będzie zajęta wciągu 5 do 7 dni...Ta sama sytuacja pokazała że tylko obrona głęboka , manewrowrwa Polski pozwoli na wygranie wojny z Rosją ale i wyparcie jej wojsk z kraju

Murf fanem Polski
sobota, 31 lipca 2021, 13:57

Nie jestem pewien, skąd bierzesz tę liczbę. symulacja rosyjskiego sztabu generalnego obliczyła, że ​​będą musieli udać się do NUC Warszawa, aby zająć Polskę. To było w 2000 roku. Od tego czasu zdolności bojowe Polski i NATO w teatrze działań znacznie się poprawiły. Jest również jasne, że Rosja nie dostanie ataku z zaskoczenia w stylu „Pearl Harbor”. Ten wiosna Putin zademonstrował swoją siłę militarną, by zastraszyć Ukrainę i Zachód. Pokazaliśmy także jego słabości. Zajęło mu ponad trzy tygodnie zebranie około 60 tysięcy żołnierzy w pobliżu Ukrainy. (40 tysięcy było już na miejscu). Zgromadzenie zostało udokumentowane na Facebooku, a w ciągu kilku dni krajowe agencje wywiadowcze. po tygodniach ruchów miał na miejscu 100 tys. żołnierzy. Będzie potrzebował DUŻO więcej, by walczyć z Polską i NATO. Tak więc niespodzianka Blitzkrieg jest mało prawdopodobna.

BUBA
sobota, 31 lipca 2021, 13:18

Najpierw trzeba by było pogłębić tory wodne wszelkich rzek by zaopatrzenie Rosjan musiało korzystać z infrastruktury mostowej. A tak Kamazy czy inne pojazdy wysokiej mobilności przejdą po dnie Bugu, Narwii i Wisły bez problemu do 1,5 m... ............................................................................................................................................... Każda armia potrzebuje zaopatrzenia i bez niego stanie w miejscu jak Rosjanie nad Wisłą w 1944. Przegrali bitwę pancerna pod Wołominem i skończyli marsz do stycznia 1945 aż zgromadzili niezbędne zaopatrzenie...................................................

czytelnik D24
piątek, 30 lipca 2021, 16:32

Wygląda jakby ukraińska rakieta była odpalana na lont :)

kmdr
piątek, 30 lipca 2021, 16:27

A u Nas to stoi w muzeum. No nic nie można było modyfikować i rozwijać. U nich to działa, a u Nas nie. No nikt mi nie powie, że u Nas decydowali idic... .

Rejtan
sobota, 31 lipca 2021, 08:13

Ale doczytałeś artykuł? UKR wymienia te Toczki na swoje Wichr o zasięgu 200 km. My mamy Homara ( przydałoby się więcej: tak z 6 baterii ) o zasięgu 70 km dziś, od 2022 - 135 m i docelowo PrSM o zasiegu 500 km to chyba lepiej niz 120 km Toczki? Czy mozna było rozwijać? Nie, bo umowy z USA i Rosją nie pozwalały. Czy warto? Tak, warto było nawet potajemnie ( np nad "cywilnymi" rakietami na bazie toczki ).

kmdr
sobota, 31 lipca 2021, 15:33

Chyba na talerzu ten homar. Uprasza się o nie używanie sformułowań "mamy" do czegoś co mamy mieć.

Davien
piątek, 30 lipca 2021, 19:08

U nas w Polsce stoi w muzeum bo wyczerpały sie resursy i Toczki stały sie nie do uzytku,

sobota, 31 lipca 2021, 10:02

Raczej u was w Chicago

AXM
sobota, 31 lipca 2021, 08:17

Bo Polska Republika Bananowa leży zwłaszcza jeśli chodzi o rakiety :) No ale weźmie się jeden defiladowy dywizjon od wujka z Ameryki i postraszymy tym co najwyżej kraje Bałtyckie

kmdr
piątek, 30 lipca 2021, 21:40

To może chcesz powiedzieć, że uwiecznione na powyższym filmie to nóweczki z fabryki. Nie da się odnowić resursu na pojazdy chodź by. I rakiet nie da się skopiować ulepszając lekko. A Abramsy to jakie będą nie po zerówce? Inni mogą, a u Nas nic się nie opłaca i w ogóle nie dar rady i idź pan stąd. "Nie wiem, nie znam się, nie orientuję się, zarobiony jestem, ... ja chce wreszcie spokojnie zjeść " i kaszana. Bareja wiecznie żywy. Jego wizerunek powinien widnieć na monecie jednozłotowej.

Davien
niedziela, 1 sierpnia 2021, 00:14

Inni panie"kmdr" produkuje te rzeczy co wymieniłęs i mają wyszkolone kadry, techników i osprzęt za miliardy dolarów którego nie ma w Polsce. wiec skończ juz te brednie rozgranej głowy i ochłoń.

abc
piątek, 30 lipca 2021, 23:54

My też możemy ale przeszkadzają nam w tym lobbyści amerykańscy siedzący w PGZcie. Mogliśmy modernizować nasze czołgi T72 do wersji M2A2 byłyby super! Mogliśmy już od 2017 roku podejmować decyzje o nowym naszym czołgu choćby z Korei ale nie! Wszystko stopowano, rozciągano, przedłużano i mamy kolejny zakup z półki u Jankesów. Co następne z półeczki zza oceanu? Śmigłowce! Oto Polska właśnie.

Meska
sobota, 31 lipca 2021, 10:42

No i co z tego że cześć sprzętu kupujemy za granicą? Przynajmniej dzięki tym zakupom mamy sprzęt najnowocześniejszy na świecie który o kilka długości bije wszystko co w garażu ze złomu wyskrobie Ukraina.

sobota, 31 lipca 2021, 15:38

Tylko my ten złom też mamy. A za to pieniędzy nie mamy. A te zakupy to nie lornetki .

Tweets Defence24