Uganda kupuje polski śmigłowiec Sokół

14 lipca 2014, 15:03
Śmigłowiec W-3A Sokół. Fot. Zarząd Lotnictwa Policji GSP KGP.
Śmigłowiec GrandNew. Fot. PZL Świdnik/Agusta Westland.
Defence24
Defence24

PZL Świdnik dostarczy ministerstwu spraw wewnętrznych Ugandy polski śmigłowiec W-3A Sokół, produkowany w świdnickich zakładach należących do koncernu AgustaWestland.

Według komunikatu prasowego zakres podpisanego przez PZL Świdnik kontraktu obejmuje dostarczenie do Ugandy śmigłowca W-3A Sokół i lekkiego dwusilnikowego śmigłowca GrandNew. Obydwie maszyny trafią do Ugandy w 2015 roku i będą wykorzystywane przez tamtejszą policję.

Śmigłowiec Sokół zostanie wyprodukowany w zakładach w Śwdniku i będzie wyposażony między innymi w hak ładunkowy, sprzęt do desantowania po linie, wciągarkę ratowniczą, reflektor poszukiwawczy, system megafonów oraz głowicę elektrooptyczną z kamerą termowizyjną (FLIR). Będzie on także dostosowany do montażu sprzętu używanego do gaszenia pożarów i pływaków awaryjnych. Z kolei GrandNew, którego montaż końcowy odbędzie się w zakładach AugustaWestland we Włoszech będzie zaopatrzony w hak ładunkowy, reflektor poszukiwawczy i system megafonów.

Produkowane w Świdniku śmigłowce W-3A Sokół zostały dostarczone do odbiorców w ponad 10 krajach świata w liczbie więcej niż 160 egzemplarzy. Maksymalna masa startowa Sokołów wynosi 6400 kg, są one napędzane dwoma silnikami PZL-10W o mocy 662 kW każdy. W chwili obecnej polskie służby odpowiedzialne za utrzymanie porządku publicznego wykorzystują łącznie 18 śmigłowców różnych typów, które zostały wyprodukowane w Świdniku.

GrandNew to lekki dwusilnikowy śmigłowiec, wyposażony w cyfrową awionikę pozwalającą na wykonywanie lotów według wskazań przyrządów (lotów IFR) z jednym lub dwoma pilotami na pokładzie. Koncern AgustaWestland otrzymał do chwili obecnej zamówienia na ponad 330 śmigłowców serii Grand od użytkowników z prawie 40 krajów. Będą one wykorzystywane między innymi w służbach ochrony porządku publicznego i służbach ratowniczych, do przewozu VIP oraz do patroli przybrzeżnych i monitoringu poziomu zanieczyszczenia wód. Maszyny serii Grand będą także użytkowane na potrzeby przedsiębiorstw.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 15
Reklama
totenkopf
poniedziałek, 25 sierpnia 2014, 01:13

szkoda że zaprzestano rozwoju sokoła,bo jak widać,jeszcze jest na nie pobyt, i to nie tylko w krajach trzeciego świata(pzl w-3 sokół-wikipedia-#użytkownicy)

df
piątek, 19 grudnia 2014, 21:20

Technologicznie juz nie ma mozliwosci dalszego rozwoju Sokola. Masz komputer, masz internet to poszukaj sobie indformacji na ten temat.

1 smiglowiec
wtorek, 15 lipca 2014, 05:20

sprzedalismy smiglowiec!!! czy to nie jest wspanialee!!? moj dziadek jest w stanie sprzedac jeden smiglowiec zrobiony w garazu!

Rytel61
poniedziałek, 6 lipca 2020, 22:56

Czy zawsze muszę czytać takich fachowców którzy wyśmiewają co polskie jeśli dziadek taki zdolny to niech opracuje najnowszy model odrzutowej miotły a po drugie niebyl by chyba zadowolony z opluwania tego co polskie

Arek
piątek, 29 sierpnia 2014, 11:43

Moze to nie jest zamówienie na 20 sztuk, ale zawsze coś. Jezeli sie sprawdzi mysle , ze beda kolejne zamowienia. Problemem może być to, ze sprzedaje maszyne nie polska firma , a AgustaWestland, która sobie liczy odpowiednio oraz ma swoją politykę sprzedażową.

ja
poniedziałek, 14 lipca 2014, 23:00

Boże! Cóż za sukces! A tak poważnie były plany modernizacji sokołów. Silniki miały być niżej zamontowane a wygląd sokoła był bardziej nowoczesny i co? I nic! Dalej klepiemy te staro i nienowocześnie wyglądające śmigłowce. https://www.google.pl/search?q=%C5%9Bmig%C5%82owiec+sok%C3%B3%C5%82+modernizacja&hl=pl&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=tCjEU-_kIdOB7QbvroD4Ag&ved=0CDoQsAQ&biw=1162&bih=911 (te zielone obrazki to ta własnie wersja

Arek
poniedziałek, 14 lipca 2014, 20:49

No coz polityka nowego wlasciciela Agussta -Westland nie daje szans na dobra sprzedaz Sokola na rynkach trzecich. Sama cena katalogowa Sokola wzrosla . O rozwoju maszyny tez jakos cisza w ostatnich latach.

Igor
poniedziałek, 14 lipca 2014, 19:57

trzeba w końcu sprywatyzować niech załoga zostanie właścicielem

FRANK DUX
poniedziałek, 14 lipca 2014, 19:46

Cóż za sukces polskiego przemysłu lotniczego, dlaczego tego nie mówią w mediach, przecież takie rodzynki trzeba głośić wszędzie tak jak otwarcie kolejnego kilometra autostrady :-)

patriota
poniedziałek, 14 lipca 2014, 16:34

Kolejny sukces eksportowy polskiego przemysłu! Tylko Sokół powinien mieć już od kilku lat bardziej nowoczesnego następcę-10-12 miejscowy 6-7 tonowy śmigłowiec. W tym dzikim kraju nikt o tym nie pomyśli. Powoli W-3A zdobywa użytkowników w kolejnych krajach. Birma 12-10 (?), Czechy 11, Irak 12 (zerwanie umowy na dostawę kolejnych), Filipiny 8 (zablokowanie możliwości dalszej sprzedaży), Korea Południowa 11-10 (?). Pojedyncze maszyny w Hiszpanii. Teraz Uganda.

michmu
poniedziałek, 14 lipca 2014, 16:10

mam nadzieję, że nie chodzi o jedną sztukę - tylko o większą ilość? ktoś może zna tę liczbę?

xxx
czwartek, 7 sierpnia 2014, 23:22

... To przywiązanie do stylistyki MI nie jest nawet śmieszne. Konstruktor tego śmigłowca powinien mieć ustawowy obowiązek kierowanią wyłącznie polonezem albo nyską (jak woli vany).

prognoza pogody
wtorek, 15 lipca 2014, 14:50

I tak Polska nie zarabia bofirma która go produkuje nie jest polska, produkuja go polscy niewolnicy za 1500

sorbi
poniedziałek, 14 lipca 2014, 15:13

Zamontować mu tylko mocniejsze silniki -tak jka planowano przed przejęciem zakładów przez Agusstę -Westland,któa wstrzynmałą ten program , i śmigłowiec nadal ma spore szanse tak eksportowe ,jak i dalszej służby w naszej armii. Można by nim zastąpić MI-2, a większe maszyny z przetargu MI8/17.

Jurand
poniedziałek, 14 lipca 2014, 18:38

Ta jasne, nowe silniki, nowa przekładnia (bo stara mocniejszych nie wytrzyma) i mamy prawie nowy śmigłowiec, w klasie AW139. Tak jak jest, jest dobrze, AW potrzebuje takiego śmigła na biedniejszych rynkach, a na bogatszych nawet z lepszymi silnikami nic by nie wskórał...

Tweets Defence24