Tureckie "cyfrowe" Herculesy

10 grudnia 2020, 10:13
C-130E Herules Turcja
Fot. Ambassador of the Republic of Turkey to the United States
Reklama

Koncern Turkish Aerospace Industries (TAI) zakończył program modernizacji 7 samolotów C-130E/B Hercules należących do tureckich sił powietrznych. Maszyny otrzymały krajową awionikę cyfrową, komputery sterujące, systemy nawigacyjne oraz łączności i bezpieczeństwa. Docelowo program ma objąć 19 samoloty Hercules znajdujące się w tureckiej służbie.

Program zapoczątkowany w 2007 roku miał na celu nie tylko unowocześnienie samolotów, ale też zwiększenie ich możliwości oraz poziomu bezpieczeństwa jak również obniżenie kosztów eksploatacji dzięki zastosowaniu krajowych systemów. W 2014 roku oblatano prototyp samolotu w wersji ucyfrowionej C-130EM/BM Erciyes. Modernizacja objęła 23 systemy i 117 odrębnych komponentów. Dostarczane są one przez firmy tureckie.

C-130BM / EM Hercules wyposażono w „glass cockpit” z dwoma centralnymi ekranami i czterema wyświetlaczami wielofunkcyjnymi oraz dwoma komputerami sterującymi i komputerem misji. Kabina jest dostosowana do użycia gogli NVG. W programie zastosowano krajowy GPS/INS z cyfrową mapą, system antykolizyjny, radar, cywilną i wojskową łączność oraz systemy automatyzacyjne i antykolizyjne, czarną skrzynkę i system panoramowania misji.  

W ramach projektu samoloty wyposażane są również w Link-16 i terminale MIDS, co daje możliwość współdziałania C-130BM / EM z samolotami wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-7T Peace Eagle zmodernizowanymi F-16 oraz zintegrowanymi systemami dowodzenia.

Modyfikacje znacznie podniosły świadomość sytuacyjną załogi i bezpieczeństwo lotu jak również zapewniły możliwość korzystania z najnowszych wojskowych i cywilnych systemów podnoszących bezpieczeństwo i automatyzujących działania. Dzięki temu można było o jedna osobę zredukować załogę tureckich C-130EM/BM. Dotąd modernizacją objęto zgodnie z pierwotną umową 7 samolotów C-130B/E Hercules, ale w najbliższych dniach do modernizacji mają być przekazane kolejne maszyny.

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 3
Reklama
Bursztyn
piątek, 11 grudnia 2020, 12:58

CASY też mają cyfry Ale na skrzydłach Hahahaha

Gnom
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 09:43

Pomijając Twoją prowokację - widziałeś kiedyś C-295M w środku? Gdybyś widział, a tym bardziej znał system to byś takich głupot nie pisał.

Marek1
czwartek, 10 grudnia 2020, 21:31

C-130B to to jeszcze lata ?

Tweets Defence24