Turecki ciężki śmigłowiec uderzeniowy z ukraińskimi silnikami. Lot planowany na 2023 rok. [KOMENTARZ]

29 czerwca 2021, 12:23
T929 ATAK 2
Fot. Türk Havacılık ve Uzay Sanayii
Reklama

Turecki koncern lotniczy Turkish Aerospace Industries (TAI) poinformował o zawarciu z ukraińską spółką Motor Sicz umowy dotyczącej dostaw silników do ciężkiego śmigłowca uderzeniowego TAI T929 ATAK 2. Pierwsze jednostki napędowe mają trafić do Turcji już na początku 2022 roku. Oblot prototypu nowej maszyny zaplanowano na rok 2023.

Enigmatyczna informacja dotycząca zawarcia umowy na dostawy  silników niesprecyzowanego jeszcze typu pojawiła się na oficjalnym koncie koncerny TAI/TUSAS 29 czerwca 2021 roku w godzinach porannych. W ten sposób ostatecznie zostały potwierdzone informacje dotyczące  turecko-ukraińskiej współpracy w zakresie kluczowych programów lotniczych i militarnych. Już w marcu bieżącego roku pisaliśmy o wypowiedziach dyrektora generalnego koncernu Turkish Aerospace Industry (TAI) Temela Kotil, który przyznał, że tureckie silniki nie mają wystarczającej mocy dla ciężkiej maszyny o masie 11 ton takiej jak ATAK 2 (noszący turecką nazwę ASTH - Ağır Sınıf Taarruz Helikopter).

Rozważano pozyskanie na Ukrainie silników o mocy co najmniej 2500 KM. Rozmowy w tym zakresie były od dawna prowadzone i prawdopodobnie planowano zawarcie umowy podczas wystawy lotniczej Aviasvit XXI w Kijowie. Jednak zmiany w terminie imprezy i ograniczenia związane z Covid-19 przekreśliły te plany. Z pewnością na ostateczną decyzję miało wpływ rozwiązanie kwestii zagrożenia przejęcia zakładów Motor Sicz przez Chińczyków jak również niedawna deklaracja ministra ds. strategicznych gałęzi przemysłu Oleha Uruskiego, który stwierdził, że zrezygnowano z planów nacjonalizacji tej firmy. Mogło to być ostatecznym impulsem do zawarcia umowy, co miało miejsce tydzień po wspomnianym oświadczeniu ministra Uruskiego i kilkanaście dni po kijowskich targach lotniczych. 

Umowa, którą podpisał 29 czerwca w Ankarze Dyrektor generalny koncernu Turkish Aerospace Industry Temel Kotil oraz dyrektor ds. marketingu i sprzedaży spółki Motor Sicz Paweł Aleksandrowicz Kasaj zgodnie z oficjalnym komunikatem obejmuje dostawy 14 jednostek napędowych w latach 2022-2025. Będą one przeznaczonego do testów oraz dla prototypowych egzemplarzy śmigłowca ASTH/ATAK 2. Pierwszy prototyp ma wzbić się w powietrze już w 2023 roku. W przypadku uzyskania przez TAI kontraktu na dostawy maszyn dla sił zbrojnych z pewnością można spodziewać się kolejnych zamówień. Nie jest też wykluczone, że Turcja będzie starała się pozyskać prawa do licencyjnej produkcji lub przynajmniej montażu silników na miejscu.

W dotychczasowych oficjalnych informacjach nie podano jakiego typu silnik został wybrany przez Turków, jednak najbardziej prawdopodobny jest jeden z wariantów produkowanej i rozwijanej od lat przez Motor Sicz jednostki turbowałowej TW3-117WMA-SBM1W. Co ciekawe, jest to rozwinięcie rosyjskiej konstrukcji Klimow TW-3-117 stosowanej m.in. w maszynach Mi-24/35 czy Mi-8/17. Są to jednostki napędowe o mocy od 2000 do 3000 KM (zależnie od wersji), lepiej niż rosyjski pierwowzór dostosowane do trudnych warunków eksploatacji, szczególnie w wysokich temperaturach i na dużej wysokości. Podniesiono w nich również resursy i odporność na szkodliwe czynniki.

Decyzja o zastosowaniu ukraińskich silników może nie tylko przyspieszyć prace, ale też skomplikować stosunki Turcji i Rosji. Moskwa z pewnością będzie w tej kwestii protestować i może to spowodować dalsze ochłodzenie stosunków dwustronnych. Jednak znaczenie programu „tureckiego Apache” jest dla Ankary absolutnie priorytetowy zarówno na płaszczyźnie militarnej jak i prestiżowo-przemysłowej.

Maszyna ma być znacznie cięższa, lepiej opancerzona i uzbrojona niż obecnie eksploatowany, oparty na włoskiej licencji T129 ATAK. Planowane osiągi maszyny robią wrażenie. Przy masie startowej do 11 ton pułap maksymalny w zawisie, bez wpływu terenu (HOGE), ma wynosić 6 tys. stóp (1828 m) a maksymalny pułap operacyjny 20 tys. stóp (6096 m). Wszystko to przy temperaturze 35 stopni Celsjusza.

Eksploatacja ma być możliwa w zakresie temperatur -40/+50 stopni Celsjusza, co zapewni maszynie możliwość działania w każdym klimacie. Jest to o tyle istotne, że ATAK 2 ma być oferowany również odbiorcom zagranicznym. Prędkość przelotowa maszyny ma wynosić 147 węzłów, czyli około 272 km/h. Uzbrojenie obejmuje działko kalibru 30 mm oraz niekierowane i kierowane pociski kalibru 70 mm (np. naprowadzane laserowo Roketsan Cirit), przeciwpancerne pociski kierowane OMTAS i UMTAS jak też rakiety powietrze-powietrze (takie jak Roketsan Yerli). Łączna masa uzbrojenia to maksymalnie 1200 kg.

Otwartą kwestią pozostaje również deklaracja o „100% tureckiej konstrukcji” śmigłowca ASTH/ATAK 2 w sytuacji pozyskania silników za granicą. Nawet jeśli jest to sąsiad zza Morza Czarnego. Z drugiej strony jest już precedens w postaci bezzałogowca HALE typu Akinci produkcji Baykar Makina, który  również napędzany jest silnikami ukraińskimi silnikami firmy Motor Sicz typu AI-450T.  Maszyny tego typu mają zostać jeszcze w bieżącym roku przyjęte na uzbrojenie tureckich sił powietrznych. Tak więc śmigłowiec uderzeniowy TAI T929 ASTH/ATAK 2 nie będzie pierwszym ale drugim typem maszyny w tureckim arsenale napędzanym silnikami z Ukrainy. Wyraźnie wskazuje to na poszukiwanie przez Turcję alternatywnych źródeł kluczowych technologii w ramach szerszej formuły współpracy poza najbardziej oczywistymi kierunkami. 

Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 168
Reklama
Russofil
środa, 7 lipca 2021, 22:14

TW-3-117 nie rosyjskie silniki bymy, tylko radzieckie, i były od razu projektowane i produkowane w motorsicz. Nie kupujcie bezmyślnie treści z wikipedii

gnago
niedziela, 4 lipca 2021, 21:35

"Co ciekawe, jest to rozwinięcie rosyjskiej konstrukcji Klimow TW-3-117 stosowanej m.in. w maszynach Mi-24/35 czy Mi-8/17. Są to jednostki napędowe o mocy od 2000 do 3000 KM (zależnie od wersji), lepiej niż rosyjski pierwowzór dostosowane do trudnych warunków eksploatacji, szczególnie w wysokich temperaturach i na dużej wysokości. Podniesiono w nich również resursy i odporność na szkodliwe czynniki." I po weryfikacji płatowców powinny być zamontowane w Mi24 i Mi 17 w Polsce razem z nowymi płatami śmigieł

Davien
poniedziałek, 5 lipca 2021, 18:24

Gnago, nie silniki sa problemem ale zuzycie konstrukcji i resursy oraz całkowite zacofanie Mi-24 D/W na dzisiejszym teatrze działań wojennych. Mi-17 jak najbardziej można by tak ulepszyc zanim ich nie wymienia na ciezkie smigłowce, ale Hindy musiałbyś kompleksowo zmodernizowac by sie do czegos nadawały.

gnago
wtorek, 6 lipca 2021, 08:01

Tak identycznie jak jankesi robią to ze swoim sprzętem . Tylko goły kadłub z nowym sprzętem, ba jak struktura zdrowa to do tytanu montować płyty opancerzenia . Są takie o wadze większej o 30% a odporności kilkunastokrotnie większej. A problemem jest uzbrojenie , a raczej jego brak. Tak czy siak w modernizacji Mili dostaniemy za ułamek ceny możliwości nowego zachodniego sprzętu.

Gnom
poniedziałek, 5 lipca 2021, 21:20

Ciekawa koncepcja. Rozwiń swą "światłą" myśl. Cóż takiego należy zmienić w Mi-24. Bo jak na razie Mi-35M (czyli Mi-24WPM2) nie ma jakichś ograniczeń w realizacji zadań w stosunku do EC-635, AH-1Z, czy nawet AH-64E bez stacji radiolokacyjnej. A co do zużycia konstrukcji to zdobądź wreszcie trochę wiedzy technicznej, na początek proponuję zapoznaj się z pojęciem widma obciążeń i zapasu pracy konstrukcji. Dowiesz się dlaczego twe ulubione produkty z USA, np. F-16 mogły mieć zwiększone dwukrotnie resursy w stosunku do wyjściowych bez istotnych zmian konstrukcyjnych.

Polska sprzedana?
piątek, 2 lipca 2021, 13:41

Dlaczego nie mamy swojego lub wespół produkowanego czołgu, śmigłowca, BWP, czy pojazdu kołowego opancerzonego dla 6 i 12 osób. Co z własnymi rakietami ziemia-ziemia i satelitami? Czy nasze władze zasabotowały (żartując - przespały) nasz kraj na śmierć? Swoich aut nie produkujemy osobowych, sieci hipermarketów spożywczego i budowlanego nie mamy ani jednego. Nawet własnych państwowych laboratoriów i producentów i badaczy leków, szczepionek, kontroli jakości żywności nie mamy. efektywnych.

M
poniedziałek, 5 lipca 2021, 15:24

Brak "woli politycznej"

Dude
sobota, 3 lipca 2021, 13:08

Wszystko rozwalono i nie ma komo odbudowac.Brak kapitalu.

abra kadabra
piątek, 2 lipca 2021, 23:30

Bo wszystko co stworzono za komuny zaczęto burzyć, sprzedawać, rujnować. Wszyscy byli zachłyśnięci zachodem i jego technologiami które miały przejść do Polski (know-how) ale nie przeszły. Decydenci, kadry wojskowe były zainteresowane sprzętem zachodnim bardzo zresztą kosztownym w cenie zakupu i eksploatacji oraz awansami, gażami. Pokutował też pogląd wśród polityków, że wojny nie będzie. Zakłady zbrojeniowe, nasze oczywiście, ledwo cudem przetrwały. Teraz trudno zmienić mentalność decydentów, trudno im zrozumieć, ze na współczesnym polu walki może odegrać ważną rolę dron w różnej postaci, bo życie ludzkie jest coraz bardziej cenne i nikt nie chce go narażać. Trudno im zrozumieć, ze mamy zdolnych ludzi i trzeba im tylko dać szansę stworzenia naszych produktów dla wojska. Wolą zakupy z półeczki u wuja Sama zza oceanu. Takie to proste.

Extern
niedziela, 4 lipca 2021, 16:14

To co zrobiono u nas z dronami to masakra, zmarnowano potencjał. Ale jest nawet gorzej niż się wydaje. Niedawno weszły w Polsce nowe przepisy odnośnie prywatnych dronów, które bardzo krępują ręce wszystkim domorosłym garażowym majsterkowiczom z których może by w przyszłości wyrosły jakieś firmy z tej branży. Poza zabawkami latającymi w zasięgu wzroku nie będzie u nas można latać niczym, ani nic poważniejszego testować. Więc kolejny "Flytronic" który narodził się z zapału kilku modelarzy, raczej już w Polsce nie powstanie.

adere61
piątek, 2 lipca 2021, 10:38

Wszystko niby pieknie ale zaraz po majdanie rosjanie wycofali - pozyskali z Motor Sicz i Antonowa najcenniejszych projektantow , inzynierow i zostaly tam w tych niegdys zaawansowanych tecnologicznie firmach tylko szyldy !!! Co widac zreszta na przykladzie calej "gospodarki" upadliny ;))

ppp
środa, 7 lipca 2021, 16:36

Nie mieli z tym kłopotu bo w większości tam byli Rosjanie lub Rusini utożsamiający się z Rosją i rosyjskim językiem . Kijów sam rozwala sobie przemysł i gospodarkę i bez pomocy i zamówień z Rosji nie jest w stanie jej odbudować . Dla nas to nie jest tak bardzo zła sytuacja uwzględniwszy nasz stan przemysłu maszynowego .

gawron
niedziela, 4 lipca 2021, 23:22

@adere61 +50 rubli Odmaszerować.

Bartek 1
sobota, 3 lipca 2021, 13:22

Kurcze, powiedz to Turkom, bo chyba jeszcze tego nie wiedzą :)

SEBA
środa, 30 czerwca 2021, 21:17

Szef Motor Sicz przyjeżdżał do Polski i prosił się o współpracę. Dawał świetne warunki modernizacji naszych leciwych posowieckich maszyn i Sokołów. Niemniej jednak nasze geniusze olały temat, a docenili silniki inni ... czyli norma ... Wszyscy powinni dostać ciężkie wyroki więzienia za zaniechania i działanie na szkodę Polski i polskiej armii.

Yaro
piątek, 2 lipca 2021, 18:03

Po kiego grzyba chcesz modernizować posowieckie heli skoro większości z nich kończą się już resursy i nadają się do wymiany? A co Sokołów to na ingerencję w tą maszynę musiałby wyrazić zgodę jej producent czyli Świdnik.

gnago
wtorek, 6 lipca 2021, 08:03

Znaczy się , jak dostawiasz w swoim aucie amorki regulowane pytasz się producenta? Kupione to i twoje

Davien
poniedziałek, 5 lipca 2021, 18:26

Mi-17 mozna, nie sa tak wyeksploatowane jak Mi-8

Gnom
piątek, 9 lipca 2021, 12:21

Twa "wiedza" poraża i rozśmiesza. Poszukaj resursów godzinowych i nalotów polskich Mi-8 i zrób to samo dla Mi-17, było (jakimś cudem) w sieci. Zobaczysz które mogą szybciej wypaść. Pozorny problem Mi-8 to wiek, a nie nalot i związane z tym zużycie. Kilka Mi-8 było w Iraku i tyle, a praktycznie większość Mi-17 tłukła się w afganie. Proponowałem ci, zapoznaj się na początek z pojęciami "zasób pracy" i "widmo obciążeń". Potem wygłaszaj swe "światłe opinie". Mi-8 przerobiony po ukraińsku na Mi-8MSB jeszcze spokojnie 20 lat (tyle dawało MSB w Orszy) polatałby jako uzbrojone śmigło transportowo-desantowe i byłby tańszy i lepszy od BH, a zaoszczędzona kasa mogłaby pójść na ważniejsze sprawy: jak OP,systemy rozpoznania itp, a nawet na wejście w nowe zachodnie programy śmigłowcowe. No ale dla ciebie (i podobnych) problemem jest zestarzenie się moralne Mi-8, ale takiego problemu nie masz przykładowo przy B-52.

Dude
sobota, 3 lipca 2021, 13:10

Bo je mamy.

Na chłodno
sobota, 3 lipca 2021, 10:45

Bo wciąż mamy w linii ok 70 Sokolow/W3? A ten Świdnik to CHCE robić z nami interesy? Dziś? JUTRO? POJUTRZE? Jak NIE CHCE to nie musi NAM modernizowac żadnych W3! Ale jeśli CHCE, byśmy coś u nich KIEDYŚ jeszcze kupili , to z pewnością będzie modernizować to, co MY będziemy chcieli. Tak bowiem wygląda współpraca. Nie mylić z dyktaturą dostawcy!! Bo Świdnik nie jest przecież żadnym monopolistą by stawiać warunki.

Davien
poniedziałek, 5 lipca 2021, 18:27

Alez Swidnik opracował kompleksowa moderke Sokoła, tylko jakos dziwnym trafem nikogo to nie interesuje.

say69mat
poniedziałek, 5 lipca 2021, 01:15

Hmmm ... dlaczego Filipiny - zamiast samonajlepszych W3W - kupuje u konkurencji - samonajgorsze S70 ;)))

gnago
wtorek, 6 lipca 2021, 08:05

Bo w ofercie najtańszego śmigłowca Leonardo nie wystawia . Woli forsować droższe produkty

Nico Dem
poniedziałek, 5 lipca 2021, 17:00

A wiedzą wogóle, że istnieje coś takiego, jak W3W? Bo oryginalnego producenta już nie ma...

Gnom
piątek, 9 lipca 2021, 12:11

Poczytaj w necie ile za pierwszą obsługę w Świdniku zażyczyło sobie Leonardo (było o tym głośno - ale nie w Polsce - jakiś ponad rok temu) - zrozumiesz dlaczego nie (ważna choć nie jedyna składowa decyzji).

Davien
poniedziałek, 5 lipca 2021, 18:28

Wiedzą ale S-70i przy Sokole to kosmos.

Gnom
piątek, 9 lipca 2021, 12:09

I prawie 4 tony masy startowej więcej, ot taki drobiazg. Porównywanie dużej ciężarówki i pick-up'a w zakresie przewożonego ładunku jest raczej bezsensowne. Porównywanie śmigłowca ze zmienionym w ostatnich 10 latach wyposażeniem do śmigłowca z wyposażeniem z początku lat 90 (bo właściciel wytwórni zabronił zmian) jest równie bezsensowne. A co do tego co chcieli filipińczycy - to UH-1 tez im nie leżał , także ten na najnowszej 412.

gnago
wtorek, 6 lipca 2021, 08:06

W tej cenie to powinien spod ręki jubilera wychodzić przy wykończeniu.

rezerwa 77r.
niedziela, 4 lipca 2021, 10:10

cóż strzał dziesiątkę ,należy poprowadzić rozmowy z MOTOR SICZ cel pokazanie niezależności

Gnom
czwartek, 1 lipca 2021, 19:44

Większość dostała awanse, w tym generalskie. Grunt to realizować politykę szorstkiego języka ... i być tak takiem.

były porucznik zmechu
środa, 30 czerwca 2021, 19:17

Zawsze powtarzam: to że kogoś się nie lubi, nie powinno oznaczać, że nie należy robić z nim interesów. Tym bardziej, gdy są dobre dla każdej ze stron. Mają te same cele i wspólnego wroga - aż się prosi o dil.

Namiestnik Nowosilcow
piątek, 2 lipca 2021, 15:24

przepraszam; kto mialby byc tym wspolnym wrogiem?

Vis
sobota, 3 lipca 2021, 13:23

Kras-nale.

Dude
sobota, 3 lipca 2021, 13:13

Kamrand z Kaliningradu.

kpr. pchor. rez. wojsk zmot. WP
środa, 30 czerwca 2021, 20:45

Święta racja..

liejtnant nieczajew
środa, 30 czerwca 2021, 13:31

Cytat: "Przy masie startowej do 11 ton pułap maksymalny w zawisie, bez wpływu terenu (HOGE), ma wynosić 6 tys. stóp (1828 m) a maksymalny pułap operacyjny 20 tys. stóp (6096 m). Wszystko to przy temperaturze 35 stopni Celsjusza" - dziś w Warszawie 26stC na poziomie 2m oraz - (minus) 15 na poziomie 6000 m.

Gnom
piątek, 2 lipca 2021, 08:12

Zapoznaj się z tym co to znaczy. Owe 35 stopni (ISA+20) to standardowy zapis. Oznacza ze temperatura w rejonie lądowiska/zawisu wynosi 35ˇC. I na owych 2 km wcale nie musi być mniej - patrz Afganistan latem. Spadek o 6,5ˇC na każdy kilometr to tylko model z atmosfery wzorcowej. A wierz lub nie, ale owe 6 kft bez wpływu ziemi to problem dla super chwalonego AH-64E z maksymalną masa startową przy 35 stopniach ciepła.

Davien
piątek, 2 lipca 2021, 22:44

Gnomie to może udowodnij te swoje rewelacje o AH-64E.czekam. A co do parametrów dla T929 to przy podobnym MTOW ma mocniejsze silniki od AH-64

gnago
niedziela, 4 lipca 2021, 21:38

Dobra testy w Afganistanie załatwiłem . Jak chcesz być świadkiem staw się w Kabulu o 8 mej na lotnisku odbiorę

Gnom
poniedziałek, 5 lipca 2021, 21:14

Zostaw, wszystko co ma stemple z USA jest dla D...a boskie i nie podlega ocenie, a tym bardzie nie ma złych stron i problemów.

ImadłoKrzys
czwartek, 1 lipca 2021, 09:40

Ale wiesz że czym cieplej tym trudniej operować dla śmigłowca ponieważ powietrze jest bardzie rozrzedzone. W gorącym kimacie śmigłowce potrzebują rozbiegówki.

Chorąży Bimbała
środa, 30 czerwca 2021, 11:56

Należałoby odkupić Świdnik i Mielec, ponownie firmy upaństwowić i robić w nich na licencji: śmigłowiec bojowy ( z Turcji ), śmigłowiec transportowy/wsparcia bojowego/ewakuacji/ morski na bazie francuskiego Caracala oraz samolot szkoleniowy/wsparcia uderzeniowego w oparciu o włoski M-346. Ani Włosi, ani Amerykanie nie rozwijają, ale raczej zwijają te firmy.

abc
środa, 30 czerwca 2021, 17:23

Nie da się to zrobić w kraju gdzie każdy rząd zaczyna od potępienia w czambuł poprzedniego rządu a a nawet jak rządzi jedna opcja to minister obrony może się zmienić w każdej chwili, nie mówiąc już o prezesach firm - popatrz ile już był było prezesów PGZ. Gdyby jednak jakiś cud sprawił by ukształtowałby się ogólno-partyjne porozumienie to oczywiście warto by to było zrobić. A wszystkim mędrkom piszącym "kup za swoje" wypada przypomnieć, ze na śmigłowce planujemy wydać kilkanaście mld złotych, a wiec kasę tak czy inaczej wydamy.

gnago
niedziela, 4 lipca 2021, 21:40

Wszystko się da działalność przestępcza zarządu, ukrywanie dochodów i brak opłacania podatków . Efekt karna konfiskata albo kilka miliardów ojro grzywny

Chorąży Bimbała
środa, 30 czerwca 2021, 18:46

re@abc Zgadzam się z Tobą, piszę tylko co w teorii, w dłuższym okresie czasu, należałoby zrobić, a jaka jest praktyka w Polsce, to każdy wie. Tak, czy owak, albo będziemy produkowali u siebie śmigłowce uderzeniowe i transportowe średniej wielkości, albo będziemy płacili krocie za składane u nas w niewielkiej ilości małe bieda hołki, kupno/wynajem ( z reguły stareńkich ) Chinooków, a o śmigłach bojowych można zapomnieć ( może kilka starych Bellów - Cobr Wujek Sam z pustyni podaruje, co by dobrze na defiladach wyglądały ).

zły
środa, 30 czerwca 2021, 13:34

Należy zrobić jak PiS - za czasów pierwszego rządu sprzedać stocznię, za czasów drugiego odkupić a na koniec i tak nic się nie produkuje bo kasę trzeba wydać na socjal, propagandę i Rydzyka.

Olo
środa, 30 czerwca 2021, 12:27

Idz i kupuj. Ktos ci broni? Tylko za swoje.

zeus89
środa, 30 czerwca 2021, 12:17

Odkup i produkuj co chcesz. Naprawdę nie wiem co za różnica czy produkujemy amerykański śmigłowiec na licencji czy turecki.

Seba
sobota, 3 lipca 2021, 18:57

Nie produkujemy tylko montujemy i to wersję bieda edytion

Chorąży Bimbała
środa, 30 czerwca 2021, 13:53

Różnica jest taka, że Amerykanie albo nie udzielą licencji na produkcję śmigłowca w Polsce, albo pozwolą tylko na produkcję konstrukcji przestarzałej ( jak w Czechach Bell ), albo może i pozwolą, ale wtedy koszty licencji i produkcji nas zabiją. Opcja turecka jest bardziej optymalna. W ogóle powinniśmy stawiać na współpracę w przemyśle militarnym z Koreą i Turcją, z przedwojnia mieliśmy tradycyjnie dobre stosunki z Japonią. Współpraca z USA jest nie tylko wątpliwa z przyczyn finansowych, ale co gorsza, Amerykanie będą chcieli korzyści politycznych kosztem Polski, dla nas nie do przyjęcia. Sprzedadzą nas, jako sojusznika, za czapkę śliwek - Rosji, albo braciom starszym w wierze.

A.J. from San Diego
wtorek, 6 lipca 2021, 00:26

You're at diplomatic war with U.S., Israel, Czech Republic, Ukraine, Germany, France. Turkey is working on better relations with the Biden Administration. They will "sell" you too, if they have to. Why would Israel have to "buy" you from U.S.?

gfx
czwartek, 1 lipca 2021, 14:53

Zgadzam się

AXM
środa, 30 czerwca 2021, 10:29

Wszyscy mogą współpracować z Ukrainą tylko Polska nie,przecież ich przemysł militarny jest 100 lat przed naszym..... My tylko ciągle do wujka z USA,wszystko z półki bez offsetu...... Nigdy z miejsca nie ruszymy

poiuyt
środa, 30 czerwca 2021, 17:43

Kurde Polska parę razy bogatsza,mogliśmy kupić te zakłady,ale pewnie potem sprzedalibyśmy za 0 ceny komuś z zachodu a teraz Ukraina to już trzepie kasę na tej fabryce.

strategy
środa, 30 czerwca 2021, 13:36

Nawet towar za towar (w barterze) dałoby radę. Trzeba tylko chcieć ale komu miałoby zależeć? Politykom ? Biznesowi (chyba że prywatnemu)? PGZ?

lgbt - lubie gdy brzeczy torun
środa, 30 czerwca 2021, 16:17

no a kto pomocnika aptekarza umiescil w mon ? inne ruchy az nadto wskazuja na plan rozbicia i armii i przemyslu

Ewa
środa, 30 czerwca 2021, 12:28

A mamy jakies nasze lotnicze firmy? Nie? No to z czym do ludzi.

MarekNast
środa, 30 czerwca 2021, 13:11

Mamy WZL 1 z Lodzi. Nie wyprodukuja nowych smiglowcow ale wspolnie z Ukraina mogliby zmoderniziwac posiadane przez nas Mi 8 czy Mi 24.

Pablo
środa, 30 czerwca 2021, 09:29

Jest zbyt wiele podmiotów zainteresowanych tym, żeby Polska nigdy się nie wzmocniła. Proces podejmowania decyzji, struktura instytucji w to zaangażowanych, są jak z podręczników dywersji i sabotażu. Poinstalowane w taki sposób, aby wszystko trwało latami, a na każdym etapie można było wszystko u....ć.

Trzeźwy
sobota, 3 lipca 2021, 10:54

Dokładnie! Jeden przykład degrengolady decyzyjnej w MON. Za czasów PO istotnie skomplikowano ustawę o zakupach dla wojska. To sprawiło tragiczny rozrost procedur biurokratycznych. Zdumiewające jest jednak to, że za PIS, już 6 lat z tą całkowicie wadliwą ustawą kompletnie NIC nie zrobiono, mamiąc nas tylko pustą jak wyraźnie widać obietnicą powołania Agencji Uzbrojenia. A paskudna ustawa, z setkami bzdurnych wymagań, zadań, papierów, uzgodnień, etapów, faz analitycznych, dialogów technicznych WCIĄŻ obowiązuje! Jak więc widać, PiS nie umie zarządzać. Tragedia.

hws80
czwartek, 1 lipca 2021, 01:17

Dobrze powiedziane.

Ernst Stavro Blofeld
środa, 30 czerwca 2021, 19:48

Dokładnie tak.

n@ti
środa, 30 czerwca 2021, 08:04

,,miało wpływ rozwiązanie kwestii zagrożenia przejęcia zakładów Motor Sicz przez Chińczyków...zrezygnowano z planów nacjonalizacji tej firmy.'' jakbym widziała FSO Daewoo i przejęcie przez Ukrainę tej firmy. Dzisiaj śladu nie ma.

LMed
środa, 30 czerwca 2021, 06:28

Nieuzasadnione te żale że też mogliśmy. Nie mogliśmy bo jesteśmy na własną prośbę skutecznie skolonizowani.

Adam
środa, 30 czerwca 2021, 00:42

ATAK 2 ma spore szanse w programie Kruk jako następca naszych Mi-24.

Olo
środa, 30 czerwca 2021, 12:29

Nie. Nie ma zadnych szans.

Chyżwar dawniej Marek
środa, 30 czerwca 2021, 09:55

A po wuj nam ATAK 2, skoro w Polsce są zakłady Leonardo?

gnago
wtorek, 6 lipca 2021, 08:09

Bo są bardzo niechętne produkcji finalnej w Polsce. A sprawa remontów sokołów po kilkanaście miesięcy

LMed
środa, 30 czerwca 2021, 13:40

Ale Leonardo to ta Unia... (fuj) przecież. A my lewarujemy przez Turcję słyszałem.

mig
piątek, 2 lipca 2021, 21:41

Leonardo to też Wielka Brytania, a to nie Unia...

A.J. from San Diego
wtorek, 6 lipca 2021, 00:32

Not exactly, because Italy is involved.

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 6 lipca 2021, 22:06

Które zaczynają mieć dość tego samego, co my.

Gnom
poniedziałek, 5 lipca 2021, 21:13

A gdyby ta Wlk,. Brytania nie zerwała wstępnej umowy o współpracy i nie kupiła AH-64 to pewnie LDH nigdy by Polsce współpracy przy AW-249 nie zaproponowało.

Gts
wtorek, 29 czerwca 2021, 23:01

Sledzilem ten program i rozwoj maszyny. Dzis wydaje mi sie ze Turecki T929 ATAK 2 jest czyms, czym powinien sie stac nastepca Tigera i Mangusty. Europejczycy, troche przespali czas kiedy nalezalo budowac nastepcow tych maszyn. No zobaczymy czy zostana spelnione obietnice ze specyfikacji, ale i tak smiglowiec zapowiada sie ciekawie. Airbus i Leonardo moga zazdroscic, tego co zrobilo TAI.

Adam
środa, 30 czerwca 2021, 10:38

Następca Tigera będzie potrzebny dopiero za 20 lat. Natomiast następca Mangusty czyli AW249 jest projektowany.

Chyżwar dawniej Marek
środa, 30 czerwca 2021, 09:57

AW249 będzie oblatany szybciej od ATAK 2.

Kol
wtorek, 29 czerwca 2021, 22:00

Ukraina i Turcja uciekają nam bezpowrotnie. Tylko patrzeć jak jedni i drudzy będą eksportować swoje uzbrojenie na cały świat. Warto zwrócić uwagę na prostę i tanie rozwiązania, które znajdą zawsze klienta. Z żalem się to czyta, ale u nas wcale na lepiej się nie ma jeśli chodzi o jakie kolwiek pracę innowacyjne nad nowym uzbrojeniem.

rafff
środa, 30 czerwca 2021, 08:53

Od zawsze nas wyprzedzają.

wert
wtorek, 29 czerwca 2021, 21:46

niestety dobra zmiana dała ciała na całego. Uwalenie AM przekreśliło mądry plan polskiego wejścia w Motor Sicz. Cena finansowa była minimalna, polityczna duża. Nie udźwignęli

Adam
środa, 30 czerwca 2021, 10:39

Ale co by nam dało wejście w Motor Sicz kiedy nie mamy polskiego producenta śmigłowców?

wert
środa, 30 czerwca 2021, 21:17

Motor Sicz chyba produkuje śmigłowce? Dokapitalizowanie, podział udziałów, produkcja na wspólny rynek, udział w zyskach. Proste?

Davien
czwartek, 1 lipca 2021, 08:33

Nie, nie produkują, to firma silnikowa, proste?:)

Ciekawy
wtorek, 6 lipca 2021, 22:13

Co ty nie powiesz?

wert
sobota, 3 lipca 2021, 11:26

tak, tak. Tylko Caracal robi śmigłowce. A mogliśmy je kupić

Gnom
piątek, 2 lipca 2021, 07:57

Zapoznaj się jednak z tym co naprawdę robi MSB - jest w necie wystarczy poszukać. Maja własna firmę informatyczna, własna część symulatorową, produkcję maszyn, produkcję łopat do śmigłowców, zakład remontowy śmigłowców i certyfikowane już biuro konstrukcyjne. I to tez nie wszystko. Zmiany w ciągu kilku lat robią wrażenie. A pierwszy śmigłowiec już powstał i lata, nazywa się MSB-2 (nie myl z Mi-2MSB). I pomimo podobieństwa zewnętrznego nie jest to modernizacja Mi-2. Zatem czas na aktualizacje danych, niemiły kolego.

Mark25
środa, 30 czerwca 2021, 10:26

To zła zmiana śmiała się jak Macierewicz chciał budować śmigłowiec z ukraińskimi silnikami

Davien
środa, 30 czerwca 2021, 13:07

Mareczku, a gdzie w Polsce chcesz zbudowac ten smigłowiec jak twój ukochany Macierewicz uwalił powstanie w Polsce zakładó smigłowcowych bedących własnoscią Polski:))

Gnom
środa, 30 czerwca 2021, 14:48

Za budowę którego i tak Polska miała sama zapłacić, zatem można go było zbudować i dla śmigłowców Maciarewicza bez wsparcia Airbusa. Pomijam fakt, że była to tylko deklaracja a nie umowa z arbuzem.

Davien
środa, 30 czerwca 2021, 15:55

Gnomie takie proste pytanie: Jaki smigłowiec bys tam produkował, w tych zakładach macierewicza? Czas start:)

Gnom
sobota, 3 lipca 2021, 13:50

Pewnie odpowiednie do zadań, zatem różne, a nie jednego zbawcę w postaci Karaczana.

wert
środa, 30 czerwca 2021, 22:07

nie ogarniasz zbyt wiele. Zakłady Motor Sicz. Wspólne przedsiębiorstwo polsko-ukrainskie im Antoniego Macierewicza, wspólne zyski. Dołączenie turków to już wyższy poziom wszystkiego. Zapytam- zła wola, ciasnota umysłowa, jewropiejskie sfiksowanie? Odpowiem- znowu psia buda

SOWA
czwartek, 1 lipca 2021, 01:43

Tu masz rację mimo, że od początku byłem przeciwny współpracy z Ukraińcami. Wejście Turków dawało by zupełnie inną jakość. W ujęciu ekonomicznym, technologicznym i politycznym

wert
piątek, 2 lipca 2021, 20:24

też mi tryzubowcy nie leżą. Ale wroga mojego wroga mogę tolerować i przeciw wspólnemu wrogowi współpracować

LMed
środa, 30 czerwca 2021, 12:08

Naprawdę dobre. "Zła zmiana" się śmiała i on biedny przez to śmigłowców "zbudować nie poradził".

Tomi
środa, 30 czerwca 2021, 08:53

Były plany wspólnej produkcji śmigłowców wraz z PZL-Świdnik, ale w 2009 to polskie przedsiębiorstwo zostało sprzedane przez pewną partie która specjalizowała się w wyprzedaży majątku narodowego.

say69mat
środa, 30 czerwca 2021, 08:19

... wejścia AM??? AM w ... Motor Sicz??? Z czym??? Z eskapizmem dobrych chęci??? Czy ... dekomunizacji Motor Sicz???

wert
środa, 30 czerwca 2021, 11:45

z kasą misiu, z kasą. Dokapitalizowanie, chodziło jeśli dobrze pamiętam o 50 mln dol. Suma "kosmiczna". Mając udziały mielibyśmy dostęp do wielu rodzajów silników. A dekomunizacji nie potrafiliśmy zrobić nawet we własnym domu

say69mat
czwartek, 1 lipca 2021, 07:49

... kasa??? Pakiet inwestycyjny Chin w Motor Sicz to 100 milionów USD. Pakiet USA ... 250milionów USD jako wsparcie dla przemysłu i sił zbrojnych Ukrainy. AM położył sprawę współpracy z Ukrainą, ponieważ nie docenił rosnącej roli USA w polityce obronnej Ukrainy. Tym samym nie zdołał przekonać ani Ukrainy ani USA odnośnie perspektywy korzystnej dla Polski współpracy z przemysłem obronnym Ukrainy. Osobną kwestią jest ewidentna nieszablonowość i ... konduita byłego Ministra ON.

wert
piątek, 2 lipca 2021, 23:41

wsparcie Mesko 400 mln PLN. Skomentujesz?

LMed
środa, 30 czerwca 2021, 13:34

I pomyśleć , że równocześnie chyba 500 milionów złotych polskich na te nieszczęste i dyskusyjnie potrzebne Groty się znalazło. I podobnie 800 milionów polskich złotych na Orlika co go nie ma, się znalazło, ...

wert
środa, 30 czerwca 2021, 16:52

"nieszczęste i dyskusyjnie potrzebne Groty" to tylko dla wielbicieli der lotnisk w berlinie

dywersant
wtorek, 29 czerwca 2021, 19:47

Patrząc z perspektywy regionu Europy Środkowowschodniej i profilu produkcji, to Motor Sicz jest jedną z strategicznie ważnych firm w regionie dla niezależnej produkcji zbrojeniowej, nawet jeśli Ukraina nie jest członkiem NATO.

rezerwa 77r.
wtorek, 29 czerwca 2021, 19:39

jak sami widzicie , wszelkie ,, prace analityczno-koncepcyjne " przeszkadzają w modernizacji armii , TURCJA nie posiada tak ,, WAŻNEGO IU " i można sprzęt produkować i modernizować

meksyk
wtorek, 29 czerwca 2021, 17:10

Niedawno pokazali silnik czołgowy, teraz nowy śmigłowiec. Najwyraźniej w Turcji nikt nie zakłada z góry, że czegoś się nie da i w związku z tym nie warto nawet próbować. Mają ambicje i mają wyniki, czego u nas niestety brak.

Adam
środa, 30 czerwca 2021, 10:40

Do tego myśliwce TF-X, fregaty itd.

say69mat
środa, 30 czerwca 2021, 10:06

Chciałbym nieśmiało zauważyć, że fundamenty tureckiego przemysłu zbrojeniowego oraz kultury zarządzania przemysłem zbrojeniowym powstały nie tyle w efekcie kooperacji z Układem Warszawskim, Federacją Rosyjską czy ChRL. Tylko w efekcie głębokiej kooperacji z USA oraz Niemcami.

Antex
środa, 30 czerwca 2021, 19:32

Konstrukcji samolotów to uczyli Turków polscy inżynierowie z zakładów RWD.

say69mat
czwartek, 1 lipca 2021, 08:39

Trudno jest porównywać linię produkcyjną samolotów RWD czy PZLz lat 30-tych ubiegłego wieku, z linią produkcyjną samolotów F16 ;)))

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 6 lipca 2021, 22:39

Serio? Chyba w odniesieniu do dnia dzisiejszego. Wtedy lotnictwo było jak lot w kosmos. Z Turkami w przypadku F-16 były sprzyjające okoliczności polityczne, pragmatyczni generałowie i efekt skali. Gdyby nie kilku idiotów wybieranych radośnie przez następnych idiotów, moglibyśmy z F-16 mieć podobnie jak Turcy.

Paranoid
środa, 30 czerwca 2021, 16:16

dokładnie! to są lata współpracy produkcyjnej, mało kto sobie z tego zdaje sprawę, co nie umniejsza oczywiście umiejętnościom samych Turków

bierki
środa, 30 czerwca 2021, 15:58

To nie efekt żadnej kultury lecz decyzji podejmowanych na najwyższym szczeblu po upadku PRL-u (to ponad 30 lat, dużo czasu żeby ogarnąć kulturę, całe pokolenie). U nas po prostu postanowiono w dużym stopniu naśladować model arabski, czyli że przyjaźń sobie kupujemy (wydatkami za granicą). Turcy postawili na samodzielność i zakres tej samodzielności stale powiększają.

Olgino
wtorek, 29 czerwca 2021, 22:09

Martw się bardziej o Rosję. Mając takiego sąsiada pewnie straci nie tylko Azerbejdżan.

Lapi
wtorek, 29 czerwca 2021, 20:00

My inwestujemy miliardy w wot

bobo
wtorek, 29 czerwca 2021, 19:20

Oni szykują się do odbudowy imperium. My takich planów nie mamy. Na szczęście nie mamy.

vfvv
wtorek, 29 czerwca 2021, 19:04

U nas też są ambicje lecz są też otwarte kieszenie na propozycje koncernów.

Gnom
wtorek, 29 czerwca 2021, 18:43

U nas brak tylko chęci, wiary i konsekwencji w rozwoju. Do tego oczekiwanie spektakularnego efektu, najlepiej w momencie rozpoczęcia projektu. Smutne, ale prawdziwe.

Orm
wtorek, 29 czerwca 2021, 16:34

He..He.. na zdjęciu facet z Motor Sicz wygląda w rozpiętej marynarce jak na zakrapianej bibce w kołchozie.... Nie zmienia to jednak faktu - szkoda że my nie możemy robić takich dealów z Ukrainą. Mają dobra technikę i coś byśmy się nauczyli za mniejsza kasę niż od USA.

Gnom
wtorek, 29 czerwca 2021, 18:47

Chodzili za nami od wielu lat, namawiali i oczekiwali zrozumienia i wsparcia. Natrafiali na okrągłe słówka, uśmieszki i dołki za plecami. A my, no cóż podnieśliśmy się z kolan, ale tylko dlatego, że nie sięgaliśmy do amerykańskiego dupska aby go ucałować. Ciągle oglądamy się na wielkiego brata, tego czy innego, a inni robią swoje.

Monkey
środa, 30 czerwca 2021, 00:27

@Gnom: Ale przynajmniej amerykańscy akolici sa szczęśliwi. Jak napisałeś powyżej: smutne, ale prawdziwe.

Andy
wtorek, 29 czerwca 2021, 16:13

Szkoda że razem z odejściem AM w resortu odeszła możliwość remotoryzacji ... i modernizacji posiadanych przez nas maszyn produkcji naszej i wschodniej ... razem z Ukrainą ... - moim zdaniem był to b.dobry pomysł na niezależny od "zagranicy" odbudowę i rozwój naszych kompetencji w tym obszarze ...

Adam
środa, 30 czerwca 2021, 10:46

Raczej na szczęście bo Świdnik chciał za nią więcej niż kosztują nowe śmigłowce

oj naiwny
wtorek, 29 czerwca 2021, 21:05

To może przyjąć do MON z powrotem przynajmniej Misiewicza? Obieca ci co tylko zechcesz.

Gnom
wtorek, 29 czerwca 2021, 18:48

Nie sądziłem, że kiedykolwiek pochwalę Maciorę, ale niestety masz co do niego rację.

dim
wtorek, 29 czerwca 2021, 22:01

Niezgodność. Facet pięknie opowiadał, ale kompletne bujdy. A nie robił w sprawach zupełnie nic. Okręty podwodne - decyzję o wyborze oferenta obiecywał do końca miesiąca, gdy jeszcze ani nie zaczęto analiz sprawy op. Jeśli nie obcy agent, to zwykły bajkopisarz.

Ernst Stavro Blofeld
środa, 30 czerwca 2021, 01:20

A co miał zrobić jak wszystko blokował Premier i Minister finansów w różnej kolejności zresztą, Prezydenta też zablokowali z zakupem fregat z Australii pod naciskiem ministra od stoczni który je koniecznie chce sponsorować z budżetu MON. Rządzi banda patałachów co nie potrafi nic porządnie zrobić oprócz zakupów na kolanach w USA.

Fanklub Daviena i GB
wtorek, 29 czerwca 2021, 16:06

Bajania fanatycznie protoukraińskiego autora o rzekomej wyższości ukraińskich silników skompromitowane: "It should also be mentioned that Motor Sich does not upgrade its TV3-117-family power plants to modern standards and does not fit them with any full authority digital engine control (FADEC) systems. The enterprise just overhauls its helicopter motors, as it has no funds for development of any FADEC devices for its turboshaft motors. Therefore, the Ukrainian enterprise cannot participate in any full-scale upgrade and re-motorization of Mi-8 and Mi-24 rotorcraft."... :D

Adam
środa, 30 czerwca 2021, 10:45

Turcy sami opracują FADEC

Adam S.
wtorek, 29 czerwca 2021, 17:44

Rosyjska propaganda po angielsku wcale nie brzmi mądrzej. I co znaczy "protoukraiński"? Celtycki czy prasłowiański :D

za naszą i waszą
środa, 30 czerwca 2021, 14:03

Wasza nawet po francusku.

Olgino
wtorek, 29 czerwca 2021, 22:10

Tak mu tłumacz Googla przetłumaczył . :D

Fanklub Daviena i GB
wtorek, 29 czerwca 2021, 20:48

Ta „propaganda” jest hinduska: przymierzali się do kupna silników do Mi-17 z Motor Sicz ale wybrali nowocześniejsze rosyjskie. :D

Gnom
środa, 30 czerwca 2021, 07:46

Wybrali brak problemów z Rosją bo ich sprzęt w dużej mierze od Rosji zależy. Ale nie martw się, pracują nad zmianami.

Chyżwar dawniej Marek
środa, 30 czerwca 2021, 07:41

Wiemy, wiemy. Wasze rosyjskie zawsze jest "łutsze".

Davien
środa, 30 czerwca 2021, 07:18

Funku nie rozśmieszaj ludzi:0 Ukraina handluje z pakistanem więc Indie od nich nic nie kupia:)

Prawdziwy Rosjanin
wtorek, 29 czerwca 2021, 22:56

I z hinduskiego tłumaczysz na angielski? Poza tym indie nie są zbyt nowoczesne pod tym względem.

JOJEK
wtorek, 29 czerwca 2021, 15:57

Mogło to być nasze ale i tak do umowy by niedoszło bo by wielki brat nie pozwolił by

Adam
środa, 30 czerwca 2021, 10:42

A kto u nas produkuje takie śmigłowce?

JOJEK
piątek, 2 lipca 2021, 11:27

Była szansa zakupu Motor sicz

Fanklub Daviena i GB
wtorek, 29 czerwca 2021, 15:57

Rosja jak Rosja będzie protestować, ALE CO NA TO POWIE WIELKI WUJ? Przecież nie puści płazem ośmieszenia swoich sankcji i kolejnego zakupu przez państwo NATO posowieckiego sprzętu i to z "pokrzywdzeniem" amerykańskich producentów! I co na to Polin - to jednak będąc w NATO można kupować "niezgodny ze standardami NATO sprzęt"? A rosyjskie silniki są "gorsze" od ukraińskich tylko w bajaniach proukraińskiego autora! Już dawno rosyjskie silnik trwałością, ekonomicznością i osiągami przebiły zacofane klony ukraińskie i ciągle są ulepszane a Ukraina tylko klepie to co było za Sowietów! :D

luki
wtorek, 29 czerwca 2021, 19:10

ale jednak Turcy wybierają ukraińskie silnik... pewnie dla tego, że są gorsze

Fan radaru 360 stopni w su 57
wtorek, 29 czerwca 2021, 19:01

Produkujesz się i produkujesz. I zapomniał bym o znaku czyli :D. Znak problemów emocjonalnych

yar
wtorek, 29 czerwca 2021, 17:48

Tak, tak, tak. Baju, baju, baju. W Rosji wszystko jest oczywiście najlepsze. I oczywiście bez analogów "w mirie". A w NATO nie ma obowiązku kupowania sprzętu amerykańskiego. NIE KUPUJE się tylko rosyjskiego i chińskiego!

Gniewko
środa, 30 czerwca 2021, 10:08

Nie gadaj. Nasi jak potrzebowali śmigłowców do Afganistanu to w ramach polnej potrzeby operacyjnej kupiono w Rosji.

Davien
środa, 30 czerwca 2021, 16:00

Kupili bo potrzebowali na wczoraj a jedynie znane dla naszych załóg maszyny to własnie Mi-8/17

Davien
wtorek, 29 czerwca 2021, 17:42

Fu ku, sankcje dotyczą wyłacznei Rosji wiec Ukraina może sprzedawac co chce i gdzie chce:) A rosyjskie silniki jak widac sa gorsze od ukraińskich i żaden płacz komika funka tego nie zmieni:)

mobilnyPL
środa, 30 czerwca 2021, 07:10

No tak.... Sankcje.... Kto nie z nami ten.... Sankcje.... Jeszcze gdyby tak na Izrael sankcje nałożyli ale nie bo i na siebie musieliby....

Davien
środa, 30 czerwca 2021, 10:28

Nie trzeba było mobilku na Ukraine napadac to sankcji by nie było. A wy Rosjanie jedyne co możecie to płakać.

Fanklub Daviena i GB
wtorek, 29 czerwca 2021, 20:51

No popatrz: sankcje nie dotyczyły też Izraela i Szwecji a jako „niekompatybilne z NATO” Polin nie pozwolono kupić NTD i Gripena... :D

Ciekawy
środa, 30 czerwca 2021, 07:44

A na ch... był nam Gripen?

Adam
środa, 30 czerwca 2021, 10:43

Choćby po to by mieć 100 myśliwców z fabryki w Mielcu

Davien
środa, 30 czerwca 2021, 13:11

No padłęm ze smiechu:)) A gdzie w Mielcu bys ten kiepski mysliwiec zrobił i czy SAAB wie o tym?:)) A jak tam z produkcja AW-101 w Świdniku, zrobili juz jakiegos?:)

Davien
środa, 30 czerwca 2021, 07:25

Padłęm ze smiechu:) Kupilismy w Polsce bez problemy Spike-LR a NTD dzieciaku to Spike-ER a po kiego Polsce beznadziejny Gripen jak mamy znacznei lepsze F-16:)

Fanklub Daviena i GB
środa, 30 czerwca 2021, 11:33

Kupiliśmy PO LATACH, na 100x gorszych warunkach i gotowy wyrób. A na NTD oferowano nam licencję i wyłączność na europejskim rynku i po dużo niższej cenie niż Spike, patologiczny bajarzu! No ale na wieść o wyborze NTD "chrabia" Komorowski, co to, jak sam twierdził, "znał się na wojsku, bo w Stanie Wojennym pozwalał żołnierzom ogrzać się w swoich szklarniach i z nimi rozmawiał" (w wojsku nie służył...) prawie dostał apopleksji, poczerwieniał na twarzy, mało nie eksplodował i wzburzony wykrzykiwał, że "NTD nie ma nikt w NATO", "Hellfire mają Amerykanie i są sprawdzone w Iraku" itp... :D

Extern
środa, 30 czerwca 2021, 11:10

Ech bo Szwedzi dawali prawdziwy techniczny offset i nadzieję na odbudowę przemysłu lotniczego w kraju, bo Gripen jest lepiej dostosowany do serwisu "pod chmurką", bo byśmy uczestniczyli w konstruowaniu nowego Szwedzkiego myśliwca, bo pod Gripena moglibyśmy podwieszać krajowe uzbrojenie itd. Ale fakt że z czysto katalogowego punktu widzenia F-16 teoretycznie przenosi więcej uzbrojenia którego i tak w większości nie mamy.

Davien
środa, 30 czerwca 2021, 13:14

Szwedzi nic nie dawali poza troszke wieksza liczba kiepskich mysliwców, w niczym byśmy nie uczestniczyli, nie podwiesiłbys pod Gripena nic poza przestarzałym uzbrojeniem z USA. Ale z punku widzenia Rosji i jej agentów to wymarzony zakup

Extern
czwartek, 1 lipca 2021, 08:44

Fakt że F-16 pod pewnymi względami i gdy się ma bezpieczne bazy jest lepszą bronią od Gripena. My jednak mamy pewne lokalne uwarunkowania. Właściwie to będziemy latali trochę jak partyzanci ukrywając się przed wrogim OPL i ich lotnictwem. A do tego Gripen trochę lepiej jest przystosowany od F-16. Dziwne jest co piszesz że zakup jakiejkolwiek broni przez Polskę jest dobrze widziany w Rosji. Oni dążą do tego żebyśmy nic nie kupili poza najlepszymi na świecie "dialogami technicznymi".

Davien
czwartek, 1 lipca 2021, 18:52

Extern, F-16 jest pod kazdym wzgledem lepszy od Gripena. I nie , nie będziemy uzywać DOL-i które są doskonale znane Rosjanom. Mamy w polsce kilkdziesiat lotnisk. A co do zakupu to Gripen C w porównaniu do F-16 to dla Rosji wymarzony zakup przez Polskę, bo doskonale wiedzą ze od nich nie kupimy.

Vege
środa, 30 czerwca 2021, 22:42

A to nie było tak, że block 52 został zaoferowany Polsce dopiero jak Szwedzi z Gripenem weszli..., pierwsze wersję Gripena były faktycznie sporo słabsze NG jest w pełni porównywalny z block 70.

Davien
czwartek, 1 lipca 2021, 18:55

Vege, Gripen E jest gorszy od F-6 bl 70/72, ma słabszy i starszy radar, mniejszy udżwig uzbrojenia i znacznie mniej zintegrowanego, nie ma też MIL/STD-1760m więc ma ograniczenia w uzywaniu uzbrojenia GPS/INS i kierowanego datalinkiem. W przetargu F-16 bl 52+ byłoferowany od poczatku jak sie zaczął przetarg, nie mówie o wcześneijszych rozważaniach .

mobilnyPL
wtorek, 29 czerwca 2021, 15:29

.... Można? Ano można.... Wystarczy mieć jajka, sypnać trochę grosza i uzbroić się w cierpliwość.... Suwerenność eksploatacyjna w jak największym wydaniu jest najważniejsza....

Davien
środa, 30 czerwca 2021, 10:30

Taak,na razie maja taką"suwerenność" ze jeden z najwazniejszych komponentów T929 jest z innego panstwa.

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 29 czerwca 2021, 20:55

Dużo można jeśli są jaja. Lenardo wystąpiło do nas z konkretną propozycją. I co? Ano jajco.

Adam
środa, 30 czerwca 2021, 10:43

Leonardo do tej pory nie uruchomiło produkcji AW101 w Polsce

Gnom
środa, 30 czerwca 2021, 14:36

A planowało?, bądź poważny. Jednak wiele elementów struktury AW-101 powstaje w Świdniku, więcej niz przed zakupem AW-101 przez Polskę..

Bimbo
wtorek, 29 czerwca 2021, 15:14

Turcy robią to o czym my Polacy boimy się nawet pomyśleć.

co za różnica
wtorek, 29 czerwca 2021, 14:40

W 2023?Oj,to silnik może być już chiński.

y
wtorek, 29 czerwca 2021, 17:49

Nie jesteś na bieżąco. Chińczycy nie kupią zakładów. A bardzo chcieli.

realista
środa, 30 czerwca 2021, 09:03

Kto wie gdzie będzie Ukraina za dwa lata?

Tweets Defence24