Turcja zaprezentowała uzbrojony samolot szkolny

24 lutego 2017, 12:57
Hurkus
Fot. TAI
Defence24
Defence24

Tureckie resorty Obrony i Rozwoju Astronautyki wspólnie zaprezentowały prototyp pierwszego, zbudowanego samodzielnie w tym kraju, uzbrojonego samolotu szkolnego. Opracowanie tej konstrukcji ma głównie na celu eksport tego wariantu maszyny. Jako potencjalne rynki zbytu brane są pod uwagę kraje Afryki Północnej, rejonu Zatoki Perskiej czy Azji.

Nowy lekki turbośmigłowy samolot szturmowy Hürkuş-C służy do prowadzenia bliskiego wsparcia z powietrza i rozpoznania dzięki dostosowaniu szkolnego Hürkuşa-A/B do przenoszenia uzbrojenia i rozbudowy systemów pokładowych o nowe funkcje przeznaczone do użycia go w nowej roli.

Turkish Aerospace Industries (TAI) otrzymała w lipcu ubiegłego roku certyfikat Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego dla wariantu szkolnego. Według przedstawicieli IAI wprowadzenie do eksploatacji w Tureckich Siłach Powietrznych (TSP) nowej maszyny przyspieszy jej eksport na światowe rynki. Według planów Hürkuş-C ma zostać dostarczony do TSP w 2018 roku.

Samolot  Hürkuş jest opracowywany od 2004 roku. Jest on wyposażony w pojedynczy silnik turbośmigłowy Pratt & Whitney Kanada PT6A-68T o mocy 1600 KM napędzający pięciopłatowe śmigło Hartzell Propeller HC-B5MA-3, co zapewnia tej maszynie uzyskanie maksymalnej prędkości 574 km/h. Tusas Engine Industries pracuje nad krajowym silnikiem turboodrzutowym mający w przyszłości zastąpić silnik Pratt & Whitney. Hürkuş-C może zabierać do 1496 kg uzbrojenia lub innego wyposażenia na siedmiu węzłach zewnętrznych. Przewidziany konstrukcyjnie resurs tej maszyny wynosi 10 500 godzin lotu, co odpowiada średnio 35 latom eksploatacji.

Hürkuş-A to wersja dla przeprowadzenia szkolenia podstawowego na potrzeby rynku cywilnego z analogowymi instrumentami pilotażowo - nawigacyjnymi w kokpicie. Hürkuş-B jest wersją przyjętą przez TSP jako szkolny samolot do przygotowania przyszłych pilotów samolotów bojowych F-16 i F-35. Ma on cyfrowa awionikę od Aselsana.

Na zaprezentowanym prototypie podwieszone były przeciwpancerne pociski kierowane Mizrak-U (L-UMTAS) firmy Roketsan, kierowane laserowo 70 mm rakiety Cirit, głowice elektrooptyczne od Aselsana oraz dodatkowy zbiornik paliwa. Oprócz tego przewiduje się inne uzbrojenie jak zasobniki z 12.7 mm wkm czy 20 mm działkami automatycznymi, wyrzutnie 70 mm rakiet niekierowanych, bomby Mk81, Mk82 czy GBU-12.

Jako głównych konkurentów na rynkach światowych TAI widzi Embraera z A-29 Super Tucano i IOMAX Archanioła. Według specjalistów o powodzeniu nowej tureckiej maszyny będzie głownie decydowała cena oraz poziom wsparcia jakiego TAI udzieli potencjalnym klientom.

W armii tureckiej Hürkuş-C będzie zapewne szeroko stosowany w walce z bojownikami kurdyjskimi i islamskimi - zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Według przedstawicieli tureckiego MON nowa konstrukcja idealnie nadaje się do walki w działaniach asymetrycznych, wsparcia śmigłowców bojowych i wielozadaniowych, przy znacznie zmniejszonych kosztach eksploatacji w porównaniu z dotychczas szeroko stosowanym wielozadaniowym F-16.

Według analityków zachodnich nowy Hürkuş-C może też być elementem realizowanej polityki Turcji wobec państw arabskich związanej z zapewnieniem sobie lokalnego przywództwa w regionie.  

W ramach realizacji rozwoju programu turbośmigłowego samolotu szkolnego  Hürkuş, TAI podpisał dwie umowy z agencją zamówień SSM MON. Pierwsza (z 2005 roku) dotyczyła rozwoju prototypu, a druga (z 2013 roku) związana była z produkcją seryjną. Obecnie TAI dostarczyła 15 samolotów z opcją na 40 kolejnych. Samolotem Hürkuş-A zainteresowany jest Pakistan.

TAI pracuje również nad wersją rozpoznania morskiego dla tureckiej straży granicznej w którym tylne miejsce zajmie operator pokładowych systemów rozpoznawczych.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 6
Reklama
Jan Zrzędalski
piątek, 24 lutego 2017, 13:58

Czy ktoś z czytelników może wyjaśnić jak to możliwe że nowoczesny, wojskowy samolot napędzany śmigłem, wykonany z nowoczesnych materiałów osiąga prędkość nieco niższą niż Spitfire mk. V którego silnik miał mniejszą moc? Czyżby doskonałość aerodynamiczna płatowca? Śmigło o gorszych paramertach?

Calvin
poniedziałek, 27 lutego 2017, 12:39

W dużym uproszczeniu: Opór czołowy wynika głównie z profilu skrzydła i wytwarzanej na nim siły nośnej. Jeśli przy tej samej mocy silnika chcemy mieć samolot o krótkim rozbiegu i dużej zwrotności to będzie on wolny i odwrotnie jeśli postawimy na szybkość to płacimy za to dużą prędkością potrzebną do startu i lądowania ( duże i dobre lotnisko)

m.h.
piątek, 24 lutego 2017, 16:19

Poza tym, silnik spitfire'a nie był raczej projektowany do pracy przez 10 000 godzin. A już poza tematem, to w porównaniu do spitfire'a, ten hurkus jest szkaradny...

Raf
piątek, 24 lutego 2017, 16:08

A moze nie potrzeban wieksza predkosc?

Ula2
piątek, 24 lutego 2017, 16:04

masa - dwie osoby, zdublowane przyrządy, konstrukcja gotowa do przenoszenia 1,5t uzbrojenia, duuużo więcej wyposażenia. opisany samolot jest samolotem szkolnym, nie był projektowany do osiągania dużej prędkości, tylko (m.in.) łatwości pilotażu

Lucelia Santos
piątek, 24 lutego 2017, 20:05

Ten samolocik jest jak ich telenowele które teraz zalewają polskie domy, marnie to wygląda porównując do Tucano lub Pilatusa 7 lub 9

Tweets Defence24