Turcja zaprezentowała nowe systemy moździerzowe

4 kwietnia 2021, 08:00
alkar
Graf. Aselsan
Reklama

Turecki koncern Aselsan zaprezentował nowe systemy moździerzowe Alkar w kalibrze 81 mm, dołączające do wcześniej oferowanych w kalibrze 120 mm. Jak podał producent – systemy są wysoce zautomatyzowane oraz charakteryzują się dużą mobilnością i modularnością.

Jedną z głównych zalet moździerzów Alkar, wymienianych przez Aselsan, jest możliwość jego zamontowania na różnego rodzaju pojazdach gąsienicowych i kołowych, a także na platformach stacjonarnych. Jest to możliwe dzięki modularnej budowie obu systemów, które pozwalają na dowolne ich przystosowanie do wymagań operacyjnych. Moździerze posiadają mechanizmy przenoszenia odrzutu na platformę, przez co jest on zredukowany, co wypływa na celność wystrzału.

Ważną cechą tych moździerzy jest integracja z systemami komputerowymi, które pozwalają na prowadzenie precyzyjnego ognia, dzięki automatycznie zmieniającej się pozycji lufy. Na wysoki poziom informatyczny moździerzy składają się komputerowo generowane informacje o atakowanym celu, szybkie i precyzyjne obliczenia trajektorii balistycznej pocisku (dzięki systemowi NATO Armaments Ballistic Kernel), a także pobieranie na bieżąco danych metodologicznych oraz radarowych.

Co istotne, moździerze posiadają wygodny dla użytkownika kolorowy interfejs graficzny, który przedstawia informacje oraz pokazuje zobrazowanie pola walki na ekranie monitora. Moździerze mogą zostać zintegrowane z ASELSAN Fire Support Automation System – AFSAS, rozbudowanym systemem automatyzacji wsparcia ogniowego, który integruje różne jednostki prowadzenia ognia, w tym systemy artylerii polowej.

Moździerze Alkar są zaprojektowane w dwóch kalibrach – 81 i 120 milimetrów. Mogą strzelać kompatybilną amunicją krajową lub zagraniczną. Pociski są automatycznie ładowane do lufy, która może się w dowolnym kierunku obrócić i ustawić pod wymaganym kątem. Zaprezentowane niedawno moździerze kalibru 81 mm mają minimalny zasięg ognia 100 metrów, zaś maksymalny 6400 m, przy długości lufy 1,6 metra. Z kolei donośność maksymalna drugiego moździerza została określona na 8000 metrów (przy minimalnym 1500 m), przy nieznacznie większych wymiarach i długości lufy 1,9 m. W obu moździerzach czas do strzału wynosi poniżej 1 minuty, zaś jego obsługa może być ręczna bądź automatyczna.

Kacper Bakuła

Reklama
Reklama
image
Graf. Aselsan
image
Graf. Aselsan
image
Graf. Aselsan
Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 33
Reklama
KUKUŁKA
wtorek, 6 kwietnia 2021, 14:40

SPOKOJNIE ...jest opracowywana koncepcja ciężkiego Borsuka z wieżą posiadającą polski moździerz 98 mm ( waga130 kg ) o zasięgu rażenia 8 km i lekkie działko P20 jego uzbrojenie stanowi armata Nexter 20M621( waga 150kg) posiadająca szybkostrzelność maksymalną do 750 strz./min. i efektywny zasięg do 2300 metrów (analogiczne działka mają być montowane na naszych rewitalizowanych BWP-ach z opcją przeniesienia ich w przyszłości na pojazdy kołowe typu MRAP) acha moździerz ma być budowany w konwencji automatu jak nasz Rak ( z opcją strzelania na wprost) i to wszystko razem tj moździerz i działko ma być umieszczone w wieży kształtem podobnej jak ma transporter Żbik B....cały system bojowy w wieży tj moździerz w automacie i automatyczne działko razem zgrane ma ważyć nie więcej niż 430 kg ... więc spokojnie

EDDA
wtorek, 6 kwietnia 2021, 20:48

Chyba nie wiesz o czym piszesz i w dodatku nie używasz oczu. Tureckie moździerze usadowione na lekkich i mobilnych pojazdach a nie drogie monstra jak Rak czy gąsienicowa wersja ciężkiego Borsuka.....koncepcje i pomysły, w tym nasz przemysł jest dobry....jak przyjdzie co do czego to wymyślą na podwoziu T72 nieśmiertelne działo 23mm.....otrzeźwiej chłopie. Jak na razie moze niech dokończą te lekkie badziewie pływające z tą mityczną wiezą a nastepnie biorą się za koncepcje i projekty.

Moim zdaniem
poniedziałek, 5 kwietnia 2021, 18:12

Poza Rakiem, nam - moim prywatnym zdaniem - przydałby się też lżejszy wariant jak izraelski Spear, na nośniku klasy Humvee. Lżejszy, duuużo tańszy, mobilniejszy, zdolny do przerzutu np. podwieszany pod śmiglakiem. Posiadanie Raka, moim zdaniem, w żadnym stopniu nie przeszkadzałoby wyposażeniu naszych jednostek właśnie w lekkie moździerze 120mm, także zdolne do użycia amunicji naprowadzanej laserowo. Może nawet w pierwszej kolejności p r z e d Rakiem? To samo moim zdaniem należy zrobić z niszczycielami czołgów. Po kolei od lekkich i tanich niszczycieli na quadach, Rangerach, pojazdach z AMZ Kutno, potem wyremontowanych BWP1, a ppk klasy Spike ER2/NLOS/Brimstone/Hellfire na zwykłych Jelczach. Na koniec odświeżyć wersję AMUR na Rosomaku, i dopiero na koniec wykosztować się jeśli będą jakieś pieniądze na drogie, ciężkie i skomplikowane wyspecjalizowane pojazdy gąsienicowe.

Dannn
niedziela, 4 kwietnia 2021, 22:42

Nasz polski Rak jest konstrukcją kilka dekad do przodu w porównaniu z tym czymś. To coś ma chyba iść na sprzedaż do Afryki?

ollo
wtorek, 6 kwietnia 2021, 20:49

Tak, tak...szczególnie przełomowa w naszym Raku jest konstrukcja zamka do którego nie pasuje żadna amunicja na s wiecie poza przerabiana badziewną z IIWS.....faktycznie potega potęg!

LMed
środa, 7 kwietnia 2021, 15:50

Czy to może być przypadek, że tak to jest?

FYI
poniedziałek, 5 kwietnia 2021, 20:34

Litości!! Kto przy zdrowych myślach porówna moździerz wieżowy na 4 osiowym podwoziu dobrego KTO do tego zdolnego do strzelania na wprost z lekkim bezwieżowym moździerzem na niemal nieopancerzonym podwoziu 4x4?? Do Afryki? Izrael używa swoich Spear2. Poczytaj sobie o nich, ok?

Tani
sobota, 17 kwietnia 2021, 07:55

Chcesz wprowadzic artylerie wsparcia na linie stycznosci? Te Raki to bedzie cel priorytetowy dla npla. Artyleria zawsze idzie z tylu. Wiec do czego beda strzelac na wprost?

Fanklub Daviena i GB
poniedziałek, 5 kwietnia 2021, 19:59

Ale za to ta turecka konstrukcja jest do przodu przed tym co ma USA... USA ma dopiero prototypy na poziomie tureckim (Automated Direct Indirect-fire Mortar) i to tylko w kalibrze 81mm... :D

tut
niedziela, 4 kwietnia 2021, 20:08

Nam by się takie przydały np. dla WOTu. Ale nasz WOT zasuwa na piechotę? Z podwózką na jelczach. Małych mobilnych jednostek jakby brak? A może się mylę? W takim razie proszę o sprostowanie.

szatol1
poniedziałek, 5 kwietnia 2021, 20:06

Myślę,że samobieżny moździerz nie jest przeznaczony to transportu jednostek piechoty. Obojętne liniowych czy partyzanckich

Bolo
poniedziałek, 5 kwietnia 2021, 00:31

Mylisz się

Sławosz
niedziela, 4 kwietnia 2021, 13:10

Racja, nie jest w stanie strzelać na wprost. Dla mnie to broń dla państw kolonialnych.

bender
wtorek, 6 kwietnia 2021, 19:47

Tu się mylisz, Rak może prowadzić ogień bezpośredni. https://www.defence24.pl/raki-strzelaja-na-ostro

szatol1
poniedziałek, 5 kwietnia 2021, 20:08

Moździerz to z definicji broń stromotorowa. Nie strzela na wprost,za to potrafi wpakować minę do okopu, leja lub za budynek czy ścianę.

Grzyb
niedziela, 4 kwietnia 2021, 11:21

W porównaniu z moździerzami ładowanymi odtylcowo takimi jak Rak czy Amos to jest sprzęt poprzedniej generacji. Szału ni ma.

biały
niedziela, 4 kwietnia 2021, 16:35

ale platforma tania

Przytomny
niedziela, 4 kwietnia 2021, 12:48

Piszą, że może być ładowany automatycznie, więc jaka różnica? A przypuszczam, że z 5 razy tańszy od raka, więc może warto by się zastanowić.

Dropik
niedziela, 4 kwietnia 2021, 20:40

Nie ma szans żeby był 2x tańszy. Ale jeśli 30% to już warto się zastanowić

LMed
poniedziałek, 5 kwietnia 2021, 08:22

Ten system i na kółkach czterech MUSI być kilka razy tańszy. NIESTETY. A Rak to nie jest sprzęt dla liczących pieniądze.

Troll z Polszy
niedziela, 4 kwietnia 2021, 19:32

Nie warto, otwarte platformy jak w tym wynalazku mają całą masę wad, zaczynając od oddziaływania na organizm ludzki ( czytaj obsługę ) przez możliwość porażenia załogi ABC skończywszy na tym że amunicja nie lubi schładzania po otwarciu tych wrót stodoły. Że o takiej drobnostce jak zdolność do samoobrony ogniem nie wprost nie wspominając

Piotr
niedziela, 4 kwietnia 2021, 10:24

fajnie że na podwoziu samochodowym choć szczerze mówiąc to przy osiągach Raka wypadaja słabo

EDA
wtorek, 6 kwietnia 2021, 20:52

A jakie to super osiągi ma Rak? no dawaj konkrety...no oświeć nas jakie osiągi ma sprzęt strzelający amunicją z IIWS bo jakiś pokręcony matoł zaprojektował zamek tak aby nie pasowało do niego nic co jest dostepne na rynku rodem z XXI wieku... DAWAJ ŚMIAŁO! CZEKAMY!

Tani
niedziela, 4 kwietnia 2021, 17:09

200% lepsze od Raka. Latwe do ukrycia i bardzo mobilne. Rak to krowa latwo rozpoznawalna. Tem mosiek w Raku powinien byc w kadlubie nie wiezy. Tak robia wszyscy cywilizowani na transporterach opancerzonych. Chodzi o maskowanie pojazdu wsparcia art. Nasz Rak to taki dinozaur.

Etam
poniedziałek, 5 kwietnia 2021, 20:42

Najpierw nieuzasadniona teza, negatywna ocena, a dopiero potem jakieś nędzne uzasadnienie, czyli banialuki? Tak "nie robi" nikt kto ma głowę do myślenia. Nie porównuj nieporównywalnego. A propos "wszystkich" to jest jeszcze Nemo, AMOS, Rosjanie mają wieżowe, Amerykanie szukają też wieżowego. Twoje poglądy, to dopiero poglądy dinozaura.

mniej procent na codzień
poniedziałek, 5 kwietnia 2021, 08:29

przecież moździerze nie idą w pierwszej linii :D To nie Rambo co wjeżdża znienacka w środek wroga i strzela pionowo w górę

ZAINTERESOWANY
niedziela, 4 kwietnia 2021, 21:02

Co do moździerza w kadłubie- amerykanie posiadają taki od kilku taki od kilku lat i teraz chcą go wymienić na system wieżowy. Więc nasz RAK aż taki dinozaur nie jest ( przynajmniej w oczach najpotężniejszej armi świata)

Tani
poniedziałek, 5 kwietnia 2021, 05:19

Gdzie chca? Ruscy maja wieze ale ich plywajace transportery maja plytkie podeszwy wiec musi byc wieza. Z moska na wprost strzelal nie bedziesz bo bardzo mala predkosc granatu a zreszta artylerie trzyma sie z tylu a nie na linii stycznosci. Ja w Raku sensu nie widze ale ja jestem starej daty. To jest pancernik Potiomkin relikt starej epoki. Jako pojazd wsparcia artyleryjskiego piechoty zmotoryzowanej ma sens tylko wtedy gdy nie ma wiezy bo ginie w tlumie transporterow. Z wiezami to cele nr 1 dla lotnictwa artylerii czy piechoty. Zreszta znowu sie czepne transportery plywaja,Rak nie plywa czyli co trzeba budowac most dla wsparcia? Ruscy mowia ze tego bez pol litra nie zrozumiesz. Ja wypije i tak tego nie rozumiem. Ja bym chcial zeby ktos wytlumaczyl mi po co tego Raka kupili. Bo mamy stare mtbl ktore jest znacznie lepsza platforma pod to dzialo i przy nim wieza ma sens i plywa. Bo jesli plywa Gozdzik to i ten mosiek tez by plywal. Ale jeszcze raz gdyby ktos mi wytlumaczyl po co ta wieza jak mozna w pudle i wystaje tylko kawalek lufy.

poniedziałek, 5 kwietnia 2021, 16:35

Moździerz to broń wsparcia nie artyleria nawet jeśli zasięg rośnie

Tani
piątek, 9 kwietnia 2021, 09:38

Mosiek to artyleria tak bylo jest i chyba bedzie. Bo artyleria to wsparcie i nic wiecej.

Troll z Polszy
poniedziałek, 5 kwietnia 2021, 15:32

Najpierw sprawdź co oznacza "ogniskowo przestrzenne pole walki" a później możemy rozmawiać o Raku

Meska
niedziela, 4 kwietnia 2021, 19:13

Moździerz turecki to taka wersja budżetowa, dla biednych. Nie ma startu do Raka.

Gustlik
niedziela, 4 kwietnia 2021, 14:14

Turcja, Syria i okolice to tereny pustynno, kamienisto wyżynne więc mobilność Rośka nie jest im potrzebna.

Tweets Defence24