Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Turcja i Indonezja budują "czołg średni"

Fot. FNSS Savuma Sistemleri A.S.
Fot. FNSS Savuma Sistemleri A.S.

Zakończyły się prace koncepcyjne budowy nowego „czołgu średniego” MMWT (Modern Medium Weight Tank), którego producentem jest turecki FNSS Savunma Sistemleri A.Ş. i indonezyjski PT Pindad.

Tureckie FNSS Savuma Sistemleri A.S. poinformowało na swojej stronie o zakończeniu prac koncepcyjnych nad stworzeniem nowego czołgu świetniego MMWT przy współpracy z indonezyjskim PT Pindad. Premiera pojazdu związana jest z Indo Defense 2016 oraz 7th International Tri-Service Defence Expo & Forum, które odbywają się w dniach 2-5 listopada br. w Dżakarcie. 

Program MMWT rozpoczął się w 2014 roku rozpoczęciem wspólnych rozmów nad nowym czołgiem, którego prawa do własności intelektualnej będą należały do obu państw. Obecnie powstaje prototyp czołgu, który ma zostać ukończony do końca br. Niezależnie od prototypu budowany jest drugi korpus wozu w celu wykorzystania go w próbach wytrzymałościowych.

Zgodnie z zapewnieniami producenta, nowy pojazd będzie posiadał zwiększoną odporność balistyczną i przeciwminową przy dużej sile ognia, zarówno przy użyciu go jako pojazdu wsparcia piechoty, jak i do zwalczania pojazdów opancerzonych. Ponadto MMWT będzie posiadał system ostrzegania laserowego dla przeciwdziałania atakom przeciwpancernych pocisków rakietowych. Wyposażenie tego 35 tonowego pojazdu w power-pack z silnikiem o mocy 700 KM spowoduje utworzenie stosunku mocy do masy na poziomie 20 KM/tonę. Silnik w MWTT zostanie umiejscowiony w tylnej części kadłuba, zaś jego moc będzie przenoszona na gąsienice za pomocą sześciokołowego układu zawieszenia.

Power-pack został wyposażony również w dwuzbiornikowy system chłodzenia, który dla optymalnego i ekonomicznego zużycia paliwa będzie sterował pompą hydrauliczną. Pojazd będzie dodatkowo wyposażony w pomocniczy generator prądotwórczy zapewniający możliwość obrotu wieżą przy wyłączonym silniku. Przy czym optymalne zarządzenie energią elektryczną zapewni system Silent Watch.

MMWT zgodnie z projektem koncepcyjnym będzie wyposażony w wieżę Cockerill CT-CV 105HP uzbrojoną w armatę 105 mm, używającej zarówno amunicji przeciwpancernej, jak i odłamkowo-burzącej. Dodatkowe uzbrojenie będzie stanowił sprzężony karabin maszynowy 7,62 mm. W związku z tym turecko-indonezyjsko czołg będzie mógł prowadzić operacje ogniowe przeciwko lekko i średnio opancerzonym pojazdom (bwp, kto). "Średni czołg" będzie dysponował między innymi panoramicznym przyrządem obserwacyjnym dla dowódcy, pozwalając na prowadzenie operacji w systemie hunter-killer.

W oficjalnym komunikacie FNSS podkreśla się, że budowany pojazd może być używany przeciwko czołgom podstawowym w "specyficznych scenariuszach", jak na przykład w trakcie działań z zasadzek, z flanki czy "alarmowych" operacji opóźniających, a także wspierać własne pojazdy tej klasy. Producent prezentuje więc oferowany krajom azjatyckim pojazd nie jako całkowitą alternatywę dla czołgów klasy Leoparda 2, ale ich uzupełnienie. 

Zwraca się przy tym uwagę na łatwość transportu MMWT, a także na możliwość zastosowania go do działań osłonowych, eskortowych czy nawet rajdów za linie potencjalnego przeciwnika. Należy zauważyć, że ukształtowanie terenu w części krajów Azji Południowo-Wschodniej, a także zagrożenie ze strony nielegalnych grup zbrojnych może sprzyjać zastosowaniu pojazdów podobnej klasy, uzupełniających ciężej uzbrojone czołgi podstawowe. Warto też zauważyć, że określenie "czołg średni" było powszechnie używane przed pojawieniem się współczesnych czołgów podstawowych, kiedy "średnie" maszyny były wspierane przez ciężkie (np. rosyjskie T-10 wspierające T-54/T-55).

 

 

 

Reklama

Komentarze (16)

  1. marek!

    powinnismy wyjsc z NATO i poszukac sojusznikiw np w Peru, Cejlonie i Malajach......

    1. Davien

      Mam nadzieje że to żart ?

  2. Realista33

    Dla Polski idealy bylby Type10 !!! produkcja licencyjna dalaby nam skok o lata swietlne

    1. Davien

      A niby jak mamy to zrobić?? Po pierwsze Japonia nie eksportuje praktycznie uzbrojenia, po drugie czołg powstał wg wymagań japońskich i u nas byłby równie przydatny co zeszłoroczny snieg. Dodatkowo gdzie ty bys go chciał budowac , bo takich technologii to długo u nas nie będzie.

  3. raf

    Świetny pomysł, takiego czołgu brakuje WP. 105 mm przy takiej masie to doskonałe rozwiązanie, lepsze niż 120 mm. 35 ton to zaleta ze względu na przeprawy mostowe. Taki czołg zapewni operatywność i istotny element wsparcia. Zadanie postawili sobie ambitne, ciekawe ile im to zajmie czasu.

    1. kapralek

      Wieczność całą... ps. 35-t0n0wa puszka bez opancerzenia w polskich warunkach to samobójstwo dla załogi, zresztą u nas też coś takiego próbują wykombinować, Gepard się nazywa i nie ma żadnego sensu

  4. M.M

    Brzmi dokładnie jak Gepard. Ciekawe o ile osób zwiększy się liczbazwolenników tego wozu po tym artykule?

  5. vvv

    a ten twór będzie wykorzystywany w terenie gorzystym gdzie wszystko musi miec mala mase. :)

    1. Mat

      Na mój gust to ma trochę małą moc do masy, jak na działanie w ciężkim terenie. 20 KM/t szału nie robi.

    2. Oskar

      O ile chcesz się założyć że to turecka wersja pl-01 i bedzie wyprodukowana w takiej samej liczbie

  6. Marek

    Pragnąłbym zwrócić uwagę na to, że Indonezja jest nieco inną sceną militarnego teatru. To kraj tropikalny, położony na tysiącu i jednej wyspie. Tam całkiem do rzeczy prócz MBT, o które już zadbali, jest taki lekki wóz. Do niedawna w indonezyjskich łaskach był poczciwy PT-76, czemu trudno się zresztą w ich przypadku dziwić.

  7. Afgan

    To PSEUDO-CZOŁG nie mający szans z typowymi MBT takimi jak Abrams, Challenger, Leopard-2 czy T-90 a nawet T-72B3. Może nadaje się na pole bitwy gdzieś w afrykańskim buszu, ale nigdzie indziej. My rozwijamy podobnego potworka czyli WWB Gepard, ale mam nadzieję że znajdzie się ktoś rozsądny i uwali ten program zanim ten nie pochłonie zbyt wiele pieniędzy.

    1. Zenon

      Sztabowcy wojsk lądowych Indii sądzą, że wstępna faza walk z Chinami i Pakistanem może mieć miejsce wysoko w Himalajach, w Tybecie, na płaskowyżu Ladakh lub w terenie zurbanizowanym, podmokłym, zniszczonym eksplozjami nuklearnymi, gdzie bardziej przydatne byłyby małe i ruchliwe, dobrze uzbrojone czołgi lekkie o wadze w granicach 20-30 ton. Takie czołgi jak ten MMWT także są potrzebne w pewnych rejonach świata, nie tylko w "afrykańskim" buszu.

  8. rabarbarus

    Wypisz wymaluj Gepard. Czy nadal chcemy go budować?

  9. rozczochrany

    A Polacy jak zwykle... zrezygnowali z Andersa w wyniku decyzji politycznej, a to mógł by być przebój eksportowy. Indie chciały go kupić, ale jak się dowiedzieli ze projekt zlikwidowano... ehhh... nie chce się gadać.

    1. Max Mad

      Przebój eksportowy, Indie chciały kupić... aż mnie brzuch boli od śmiania się. Machnąłeś dowcip dnia.

    2. Afgan

      I bardzo dobrze, że zrezygnowaliśmy z Andersa, a najgorsze co zrobiono to, że wydano na niego tyle pieniędzy. Przebój eksportowy? No cóż, może jakiś bantustan by kupił kilka sztuk, ale obawiam się że to za mało aby koszta pracy rozwojowej się zwróciły.

  10. krzysiek84

    Do czego może służyć taki średni czołg? Do zwalczania WWB i BWP, ewentualnie czołgów z rodziny "T-72"? Przecież trudno mu będzie stawić czoła 60-tonowym kolosom.

    1. underdog

      co dziwniejsze Indonezja to kraj wyspiarski, spokojny, obecnie nastawiony na turystów. Jestem niemal pewny, że 90% budżetu pokrywa Turcja i ma jakieś dziwne plany w tym względzie. ... I zapewne nigdy nie powstanie

  11. Kobalt

    Zwykły bwp z działem 105 mm żaden czołg średni coś jak nasz Wilk na podwoziu roska .Autor napisał pul prawdy ciekawe na jakim podwoziu go zrobili sami czy licencja.

    1. Mat

      Jeśli sami twórcy nazywają go czołgiem średnim, to czemu autor artykułu miałby to zmieniać. Zresztą nie jest to BWP, bo nie przewozi desantu, jeśli już to gąsienicowy wóz wsparcia. Pomysł jak dla mnie marny, armata 105 mm jest bardzo nieperspektywiczna, jest przecież lekka armata 120 mm, jeśli już to ją należałoby zastosować. Do tego mocniejszy silnik, dużo cięższe konstrukcje mają lepszy współczynnik mocy do masy, mając działać w łatwiejszym terenie.

  12. lo

    Dlaczego Polska chce budować takie BWP czy nawet modernizować Rosomaki tak samodzielnie? Przecież idealnie jest zaprosić do współpracy 2, maks 3 kraje które zajmą się danym aspektem technicznym na bazie swoich doświadczeń. Polsce nadal może przypaść kluczowa produkcja i 50-60% własności do projektu. Dzięki temu badania i wdrożenie jest o 30-40% tańsze i szybsze a co kluczowe: do programu wybieramy kraje zainteresowane zakupem tego uzbrojenia i dzięki tamu sprzedajemy te np: Rosomaki do Słowacji, Rumunii. Innym rozwiązaniem jest współpraca partnerska z Koreą gdy robimy wspólnie projekt dla 2 armii i potem każdy sprzedaje to na swoją rękę. Zakładając, ze nasze firmy państwowe niemal NIC nie eksportują to mamy chociaż koszty badań i wdrożenia podzielone na 2 kraje.

    1. Szyk Cech

      Wymagania są tak różne, że praktycznie nie do pogodzenia. Chyba, że ktoś się podporządkuje krajowi-liderowi tak jak np. w przypadku projektów prowadzonych przez USA.

  13. Szyk Cech

    Czyli czołg w układzie klasycznym z 105mm działem. Ciekawostką konstrukcyjną jest przenoszenie napędu przez 6 kół jezdnych (a nie jak w innych przez koło zamachowe). Tyle można wyczytać z artykułu...

  14. dropik

    Modern Medium Weight Tank? Nie wiedzą że to nazywa się Geprad :P

  15. lo

    Dlaczego Polska chce budować takie BWP czy nawet modernizować Rosomaki tak samodzielnie? Przecież idealnie jest zaprosić do współpracy 2, maks 3 kraje które zajmą się danym aspektem technicznym na bazie swoich doświadczeń. Polsce nadal może przypaść kluczowa produkcja i 50-60% własności do projektu. Dzięki temu badania i wdrożenie jest o 30-40% tańsze i szybsze a co kluczowe: do programu wybieramy kraje zainteresowane zakupem tego uzbrojenia i dzięki tamu sprzedajemy te np: Rosomaki do Słowacji, Rumunii. Innym rozwiązaniem jest współpraca partnerska z Koreą gdy robimy wspólnie projekt dla 2 armii i potem każdy sprzedaje to na swoją rękę. Zakładając, ze nasze firmy państwowe niemal NIC nie eksportują to mamy chociaż koszty badań i wdrożenia podzielone na 2 kraje.

  16. JJ

    Jakaś bzdura. Każdy taki czołg z czasem robi się ciężki. Przecież najcenniejszym elementem czołgu jest załoga.

Reklama