Turcja: hybryda Altaya z Leopardem 2

25 stycznia 2021, 16:27
28
Fot. MO Turcji

Turecki koncern BMC zaprezentował po raz pierwszy publicznie prototyp nowego czołgu podstawowego, który stanowi hybrydę kadłuba tureckiej modernizacji niemieckiego czołgu podstawowego Leopard 2NG i wieży tureckiego czołgu podstawowego Altay.

Wspomniany czołg został zaprezentowany statycznie oraz dynamicznie w ramach pokazu szerokiej gamy wozów bojowych oferowanych przez turecki przemysł zbrojeniowy dla grupy rządowych i wojskowych dygnitarzy. Sama prezentacja została przygotowana w czasie wizyty w zakładach BMC ministra obrony narodowej Hulusi Akara, a także wiceministra obrony narodowej Muhsiniego Dere, szefa sztabu generalnego tureckiej armii gen. Yaşara Gülerema i dowódcy tureckich wojsk lądowych gen. Ümita Dündary, których gościł prezes zarządu koncernu BMC Talip Öztürk. Sama konstrukcja stanowi hybrydowe i w pełni funkcjonalne połączenie elementów Leoparda 2NG i Altaya.

Leopard 2NG to turecki pakiet modernizacyjny niemieckiego czołgu podstawowego Leopard 2A4 zaprojektowany przez turecki koncern ASELSAN na potrzeby tureckich wojsk lądowych. W przypadku kadłuba główny zakres zmian dotyczył wzmocnienia odporności balistycznej kadłuba poprzez instalacje dodatkowych modułów opancerzenia dodatkowego z przodu i boków kadłuba oraz ekranów pancerza prętowego w jego tylnej części. Dodatkowo wzmocniono także odporność przeciwminową poprzez wzmocnienie dna kadłuba. Komfort pracy kierowcy poprawiła instalacja nowego urządzenia obserwacyjnego oraz systemu klimatyzacji. Jak dotąd jednak mimo planów modernizacji floty tureckich Leopardów 2 w wyniku doświadczeń z konfliktu syryjskiego program ten nie doczekał się nadal faktycznej realizacji.

image
Reklama

Altay to turecki czołg podstawowy zaprojektowany przez kilka spółek tureckiego przemysłu zbrojeniowego przy wsparciu południowokoreańskiego partnera na bazie południowokoreańskiego czołgu podstawowego K2 Black Panther. Względem bazowej konstrukcji wieża tego czołgu została dalece przeprojektowana z wykorzystaniem licznych podzespołów produkowanych przez turecki przemysł zbrojeniowy. Wśród nich można wymienić opracowane przez spółkę ASELSAN systemy: dowodzenia i łączności, kierowania ogniem, nawigacji i swój-obcy (IFF), a także laserowy system ostrzegawczy czy aktywny system ochrony pojazdu (ASOP) Akkor, rodzime opancerzenie dodatkowe w postaci ekranów pancerza prętowego w tylnej części wieży od spółki ROKETSAN oraz produkowaną na licencji przez spółkę MKEK armatę gładkolufową kal. 120 mm o długości 55 kalibrów.

Rozpoczęcie produkcji seryjnej Altaya napotkało jednak istotne problemy z powodu niemieckiego embarga na dostawy silników MTU i przekładni RENK w związku z zaangażowaniem w konflikt syryjski. Obecne plany zakładają rozpoczęcie produkcji seryjnej tego czołgu pod koniec br.. Nadal jednak kluczową kwestią konieczną do rozwiązania tego impasu jest znalezienie i pozyskanie alternatywnego napędu dla tej konstrukcji. Jak dotąd turecka armia na podstawie kontraktu z listopada 2018 roku zamówiła 250 egzemplarzy Altayów o łącznej wartości 3,5 mld USD, a docelowe zapotrzebowanie jest szacowane na blisko 1000 egzemplarzy, które mają być docelowo pozyskane w czterech transzach. W marcu 2019 roku na zakup 100 egzemplarzy tych czołgów podstawowych wraz 20 egzemplarzami armatohaubic samobieżnych T-155 Firtina zdecydował się też Katar.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 35
Reklama
Marek
środa, 27 stycznia 2021, 14:07

Hybryda kadłuba czołgu podstawowego Leopard 2A4 i wieży tureckiego Altaya, to bardzo dobre rozwiązanie!

Danisz
piątek, 29 stycznia 2021, 14:18

raczej bardzo głupie, bo ta wieża jest znacznie cięższa niż ta do której jest przystosowane podwozie, przez co zarówno napęd jak i zawieszenie będzie znacznie bardziej eksploatowane, a jego żywotność dramatycznie spadnie - to będą czołgi na paradę i do stania garażu, a nie do działań poligonowych i szkolenia załóg

Marek
wtorek, 26 stycznia 2021, 19:03

Na pierwszy rzut oka hybryda wygląda lepiej od połączenia podwozia Leoparda z wieżą Leclerca. Wychodzi więc na to, że są w stanie własnymi siłami sensownie zmodernizować Leoparda 2A4. I to z własnym ASOP na dodatek. Inna sprawa, że warto by było poczekać na miarodajne wyniki prób.

Polak z gorszego sortu
wtorek, 26 stycznia 2021, 11:35

Leopard II A 4 jest już bardzo przestarzałym czołgiem z archaiczna wieżą , wymagającym gruntownego remontu połączonego z radykalną modernizacją zwłaszcza wieży. Wymiana starej wieży na nowoczesną z Altaya oraz wzmocnienie opancerzenia podwozia , radykalnie poprawia jakość tego czołgu. Taka hybryda zmodernizowanego podwozia Leoparda Ii A4 i wieży Altaya tworzy nową jakość oraz bardzo nowoczesny i wartościowy MBT. Turcy zrozumieli , że jedyną drogą radykalnej modernizacji starych A4 jest wymiana ich wież na nowoczesne. Do podobnego wniosku doszły firmy KMW i Nexter , gdy przedstawiły demonstrator hybrydę Leoparda II A4 z wieżą Leclercka.

tom
środa, 27 stycznia 2021, 01:50

Oho, ekspert. Zna się. Brał udział w projektowaniu nowej wieży i wie, że jest lepsza.

Monkey
poniedziałek, 25 stycznia 2021, 23:30

Piękny przykład własnej inwencji (hybryda) i równie piękny przykład na to, jak zależność od obcego kontrahenta może zepsuć nawet najlepszy projekt (Altay). To pokazuje, dlaczego warto inwestować duże pieniądze we własny przemysł. To się zwróci, może nieprędko, ale jednak.

F-15
poniedziałek, 25 stycznia 2021, 23:03

trzy i pół miliarda dolarów to czternaście milionów za sztukę , muszę przyznać nie zła cena , ciekawe ile by kosztował nowo wyprodukowany Leopard w najnowszej wersji ? Drugie pytanie z jakiej przyczyny my nie daliśmy fartuchów po bokach kadłuba zarówno w Leopardach jaki właśnie modernizowanych T-72 , przy czym w tym ostatnim fartuch powinien objąć przednią część kadłuba .POZDRAWIAM

fox
poniedziałek, 25 stycznia 2021, 21:42

Tak samo będzie z "polskim" k2pl. Niemcy zablokują sprzedaż napędu żeby mieć w nas klienta na MGCS-a. Nie odpuszczą co widać po próbie wciągnięcia Włoch do projektu, gdy te puściły plotkę o wspólnym mbt z Polską. Realnie będziemy mogli sobie wybrać między Abramsem z pustyni albo MGCS, ale faktem jest że w obu przypadkach będziemy wyłącznie klientem.

wtorek, 26 stycznia 2021, 15:28

Sorry ale nic nie zablokują Niemcy bo nasz czołg i tak nie pojedzie A jak pojedzie to nawet farba nie będzie nasza ... Sorry ale taka prawda nie ma już szans na jakieś nasze produkty jedynie składanie nam pozostało

czołg
wtorek, 26 stycznia 2021, 09:10

Napęd to Korea ma albo będzie miała swój kolego...

Marek
wtorek, 26 stycznia 2021, 08:55

Bieda jest taka, że Koreańczycy mają już swój własny napęd, więc Niemcy mogą sobie blokować do woli. Poza tym jest alternatywny napęd anglojęzyczny jakby co.

Sailor
wtorek, 26 stycznia 2021, 08:39

Doczytaj sobie troszkę. Przede wszystkim, to że włosi aspirują do MGCS nie znaczy, że nie sprzedadzą nam silnika i przekładni. Po drugie Koreańczycy maja już silnik ale mają też problemy z przeniesieniem mocy. Tylko do czasu jak my teoretycznie byśmy mogli produkować K2PL to te problemy spokojnie zostaną rozwiązane. Dodatkowo amerykanie mają przekładnie Alisona dostosowana do silników diesla i mogą na sprzedać., a w razie czego jest jeszcze Ukraina. Czyli opcji na stole jest więcej.

SimonTemplar
wtorek, 26 stycznia 2021, 06:05

Dokładnie tak jak piszesz. Z tym jednak, ze teoretycznie możemy z Koreą wejść w układ o budowie K2PL gdzie żaden niemiecki element czy podzespoły nie sa potrzebne. Korea ma już własny silnik i uklad przeniesienia oraz armatę. Natomiast wystarczy jeden telefon do MON i zostaniemy z kolejna "modernizacją" T72 na wet do roku 2050. A Leopard 3 otrzymamy dopiero wówczas, kiedy Niemcy bedą wprowadzać Leoparda 4 czyli po roku 2060:) Wowczas polska wezmie za sporą kasę zużyte 3ki i będziemy świętować. Jak zwykle zresztą.

Gustav
wtorek, 26 stycznia 2021, 04:11

Nie ma obowiązku wieszania się na MTU. Są inne opcje. Koreański silnik jest dość dobry, ukraińskie 6TD-3 też niezłe. Jedynie problem jest z przekładniami ale to nie jest nie do przejścia. Gdyby nasz rząd myślał to już byśmy budowali fabrykę licencyjnych 6TD a może i innych silników. Konieczność wymiany całej floty Starów to prawie 10 tyś silników. Wystarczy żeby się opłaciło postawić fabryke.

bobo
wtorek, 26 stycznia 2021, 14:58

10 tys silników to za mało aby opłacało się budować fabrykę. Za PRLu kupiono licencję od Leylanda i te silniki napędzały prawie wszystko od ciężarówek przez autobusy aż do kombajnów rolniczych.

Moto
wtorek, 26 stycznia 2021, 00:13

Do tego czasu k2 prawdopodobnie będzie miał nie tylko koreański silnik ale możliwe że skrzynie biegów także. Prace nad zastąpieniem importowanych komponentów ciągle trwają.

Paweł
poniedziałek, 25 stycznia 2021, 23:16

A wystarczyłoby powołać konsorcjum Korea-Polska-Włochy. Włochom słabszy czołg wystarczy, jak wynika z ich wyborów. Ewentualnie dogadać się z Koreańcami, a od Włochów wydusić licencję na silniki i co tam brakuje.

Alfret
poniedziałek, 25 stycznia 2021, 21:12

"Leopard 2NG to turecki pakiet modernizacyjny niemieckiego czołgu podstawowego Leopard 2A4 zaprojektowany przez turecki koncern ASELSAN na potrzeby tureckich wojsk lądowych" - czyzby ich nie dotyczyl brak mozliwosci modernizacji we wlasnym zakresie czolgow 2A4?

Stefan
wtorek, 26 stycznia 2021, 10:09

Znasz szczegóły umowy między Turcją a Niemcami, kiedy kupowali Leopardy?

kapusta
wtorek, 26 stycznia 2021, 09:05

no właśnie widać jak ta planowana modernizacja wygląda - gdyby nie rodzimy ASOP niewiadomej jakości i dłuższe działo na licencji, to można by wręcz uznać, że nasza bieda-modernizacja 2PL to dla nich nieosiągalny wzór. od kilkunastu lat pakują miliardy w "rodzimy czołg" a nie są w stanie skonstruować niczego, co jakkolwiek przystawałoby do współczesnego pola walki...

Marek
wtorek, 26 stycznia 2021, 08:55

Mają własną wieżę. My nie mamy.

Cyniczna Świnia
wtorek, 26 stycznia 2021, 06:21

A silnemu co kto powie. Zaieli północną Syrie, zestrzelili ruskiego bombowca. Wprawdzie za bombowiec przeprosili ale I tak robią co chcą. Kupili SS-400 na złość hamerykanom. To take modernizacia dla nich pryszcz, jak niemcyodmówili I'm silników i skrzyni biegów.

Nie frustrat
środa, 27 stycznia 2021, 00:25

Jaka Turcja silna. O czym ty mówisz. Turcja 800 mld dolców PKB my 600. Oni 89 mln ludzi my 38. Zwyczajnie mają mądrzejszych przywódców vide Erdogan. My idiotow wazeliniarze bez zmysłu państwowo twirczego

SimonTemplar
wtorek, 26 stycznia 2021, 06:06

Są silni ekonomicznie i militarnie to nie dotyczy. A lokai i służących jak Polska dotyczyć musi i będzie.

Wojciech
wtorek, 26 stycznia 2021, 04:15

Turcy są mądrzejsi. Zrobili co chcieli i powiedzieli Niemcom to co Górale naszemu "rządowi": I co nam zrobicie? To samo zrobili z F-16. Amerykanie nie chcoeli sprzedac kodów oprogramowania to zrobili swoją wersję. Co prawda kilku inżynierów przy okazji trafiło do piachu ale to drobiazg wobec uzyskanych korzyści.

Marek
wtorek, 26 stycznia 2021, 11:56

I tak i nie. Do modernizacji Leosiów wykorzystali wieżę z Alataya. Ale do niego samego nadal nie mają powerpacka bo podpadli prawie wszystkim, od których mogli go wsiąść.

dim
poniedziałek, 25 stycznia 2021, 20:13

A propos przyjaźni grecko-tureckiej: Dziś podpisano umowę o Rafale. Za 6 używanych i 12 nowych, ściśle za same samoloty, Grecy zapłacą (od ręki, nie "na raty") 1,92 mln Euro.

dim
poniedziałek, 25 stycznia 2021, 20:11

... warto do opisu dodać: i wieża ta nosi 4 ppk !

Marek
wtorek, 26 stycznia 2021, 19:22

Prawie pewien jestem, że tym, co bierzesz za PPK jest turecki Akkor. Powiększ zdjęcie i porównaj z ASOP, które jest na modelu K2PL. Tam na wieży masz dwa obrotowe stanowiska z dwoma rurami każde. Koreański ASOP i turecki działają na podobnej zasadzie, więc i wygląd mają podobny. W tureckim masz dwoma podwójne szybkoobrotowe wyrzutnie likwidujące cel ukierunkowaną siłą wybuchu. W koreańskim jest tak samo. Turcy demonstrowali jakiś czas temu coś takiego zamontowane na Otokar Arma 6x6.

Gustlik
wtorek, 26 stycznia 2021, 07:45

A po co wozić ppk na wieży skoro można je strzelać z lufy?

wtorek, 26 stycznia 2021, 04:02

To nie są ppk!

Monkey
poniedziałek, 25 stycznia 2021, 23:28

@dim: Dwa gotowe do użycia widać na zdjęciu po prawej stronie wieży. Jakbyś nie napisał, to nie zwróciłbym uwagi. Będziecie mieli z tymi Turkami jeszcze kłopot, chociaż nie tak od razu. Oni jeszcze potrzebują czasu.

Marek
wtorek, 26 stycznia 2021, 12:01

To mi wygląda raczej na ten turecki ASOP Akkor.

Ryszard 56
poniedziałek, 25 stycznia 2021, 19:35

A Co My mamy?

Fanklub Daviena
poniedziałek, 25 stycznia 2021, 18:29

Ile to waży?

Tweets Defence24