Samolot szkolno-bojowy TS-11 Iskra od dzisiaj przestał oficjalnie pełnić rolę samolotu szkolnego w Siłach Zbrojnych RP. Ostatecznie zastąpiły je w tej roli M-346 Bielik.
Jeden samolot z numerem bocznym 2001 weźmie udział w uroczystości pożegnania. Z tej okazji został ozdobiony napisem: "dama przechodzi do historii".
Na początku tego roku w służbie pozostawało jeszcze 36 samolotów TS-11 Iskra, 35 z nich to maszyny pochodzące z XIX (20 egzemplarzy, rok produkcji 1983-85) i XX (15 egzemplarzy, wyprodukowane w 1987 roku) serii produkcyjnych. Towarzyszyło im osiem nowych M-346 zakupionych w lutym 2014 roku. W październiku tego roku dołączyły do nich cztery kolejne samoloty zamówione w marcu roku 2018, co zwiększyło stan do 12 i pozwoliło na planowe wycofanie z eksploatacji Iskier. W październiku 2022 roku do Polski mają przylecieć ostatnie cztery Bieliki. Wówczas flota samolotów szkolnych w Siłach Powietrznych będzie składała się z 16 samolotów szkolenia zaawansowanego i 28 turbośmigłowych PZL-130 TC-II Advanced.
TS-11 Iskra był produkowany w latach 1964-1987 w zakładach PZL Mielec. Łącznie wyprodukowano 400 egzemplarzy, z czego 50 wyeksportowano w latach 70. do Indii.
Nie wiadomo jaka będzie przyszłość TS-11, choć zapewne większość trafi na złom lub do muzeów. W służbie pozostaną na razie zapewne w zespole akrobacyjnym Biało-Czerwone Iskry eksploatującym siedem maszyn spośród służących dotychczas 36. Co ciekawe jeszcze w lutym br. MON przeznaczył 14,63 mln PLN na prace przy dęblińskich Iskrach. Kontrakt otrzymały Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A. Oddział Dęblin.
Pożegnanie z zasłużonymi samolotami odbywa się dzisiaj na terenie 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Z tej okazji Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych film okolicznościowy żegnający TS-11:
ISKRA Jeden z niewielu przykładów polskiej myśli technicznej w polskim lotnictwie zrealizowany w takiej skali W ówczesnym okresie była to wiodąca konstrukcja w zamkniętym systemie RWPG i UW. Pozostałe konstrukcje poza IRYDĄ i PZL-130, nie wyszły poza koncepcje czy model przed produkcyjny Wielki szacunek dla konstruktora, wykonawców, mechaników i pilotów
Dobry byl samolocik...
W użytkowaniu pozostaje 7 biało-czerwonych TS-11 z zespołu BCzI i to jest dobra wiadomość.
Biało Czerwonych zostaje lotnych tylko 4szt. A w rękach prywatnych są trzy lotne (w Polsce)
Miało być w Polsce centrum szkoleniowe pilotów NATO. Nie wiem czy te 16 masterów wystarczy dla naszych potrzeb. A co z zespołem akrobacyjnym też im kupią że 3 mastery? Może te 345? Śmiech na sali, nie ma to jak szczątkowe lotnictwo. Ciekawe na czym będą się uczyć strzelać?
Ok. 50 Iskier sprzedano do USA i Australii prywatnym kolekcjonerom
jeszcze su 19 ups ... su 22 i nie ma CAS dla WP ... co na to dziadki
Żal. Ciekawym czy mozna bedzie kupic i za ile. Z silnikami, kompletna
Przerobić na pociski dalekiego zasięgu. Może nawet naprowadzane na pracujące stacje radarowe, albo GPS pomysłów można mieć sporo. Ostatecznie jako wabiki podczas użycia samolotów bojowych. Azerowie używali podobno An-2. Mamy platformę którą znamy, wykorzystajmy ją. Jakby się dało wykorzystać jako drona rozpoznawczego też bym nie pogardził. Zaraz się podniosą głosy że nie przeżyje na polu walki długo. Na razie pozwoli zebrać naukę a w razie W będzie celem dzięki któremu może uda się rozpoznać lepiej obronę p-lot przeciwnika.
Dokładnie tak powinno być. sprawdzą się jako cele wabiki prowokujące aktywność OPL. Opcja może ułatwić atak "dzikich łasic" ups nie mamy takich??? Mądrzy ludzie od lat piszą na tym forum, że siły powietrzne to nie tylko kupno nowych i drogich samolotów, to też rozwój starszych generacji. Nic nie słychać o nowych f-16, o rozwoju do wersji f-16v ani o następcach mig -29. A Polsce potrzebne jedt 12-24 szt. myśliwce przewagi powietrznej lub pakiet jak w Australii i Niemczech f-18 super hornet wraz z ea-18 super Glowler.
Za MiG-i i Su maja wejść F-35 więc po kiego nam F-18E?? Natomist modernizacja do F-16V jak najbardziej potrzebna.
14 mln na dziesięć miesięcy przed wycofaniem że służby? Brzydko to pachnie
Iskry pożegnano jako samolot szkolny będzie jeszcze latał 2 lata w zespole akrobacyjnym
Jeśli są w dobrym stanie wystawić na sprzedaż do USA. Na pewno się sprzedadzą i będą brały udział w zawodach w Reno. Razem z P51D Mustang. Osiągi podobne.
juz tam lataja. Kolega jedna taka serwisował
PZL-130 TC-II Advanced to po prostu poczciwy PZL-130 Orlik.
Orlit TC-II ma się tak do Orlika jak Su-27P do Su-57:)
Ale do TC II już nie. A aktualnie używane PZL-130 to tylko TC-II. Nie mieszaj. TCII Advanced to tylko TC II z wymuszonymi zmianami awioniki bo zastosowanej pierwotnie nie ma już w produkcji.
Pytanie od laika - czy wycofanie Iskier oznacza również zakończenie szkolenia nowych pilotów dla Mig-29 i Su-22? Bo Bielik ze swoją glass cockpit awioniką chyba niezbyt sie do tego celu nadaje?
A jest potrzeba szkolenia nowych pilotów na MiG-29 i Su-22? No właśnie...
A czy ktoś zapowiedział że je też wycofują? No właśnie...
Tak, będą je wycofywać jako nieperspektywiczne z kończącymi się resursami. Tylko nie wiadomo jeszcze kiedy.
W 2025 do 2030 roku mają być dostarczone dla Polski samoloty f 35 . Więc trzeba się skupić na szkoleniem pilotów i personelu pod kontem tych maszyn. Migi i su zostaną w niedalekiej przyszłości wycofane
Tzn ma być wiecej pilotów niż migów i su? No właśnie...
Fajne video, ale szkoda ze to juz koniec Polskiej produkci samolotuw.
Może w Polsce produkowane będą drony Loyal Wingman / Harpii Szpon?
Produkcja tych "samolotuw" zakończyła się kilkadziesiąt lat temu...
Ponad pół wieku trwała historia Iskry. Kiedyś musiała zakończyć karierę, ale jakoś szkoda. Dzisiaj nie mamy własnych konstrukcji produkowanych w polsich fabrykach. Jest cywilna konstrukcja lekkiego odrzutowca Flaris, ale to jeszcze etap prototypu. W XX wieku mieliśmy sporo wkładu do historii lotnictwa. Nawet za czasów "kurateli" ZSRR coś powstawało.
To nie był spory wkład. Rumuni, Jugosłowianie nie mówiąc o Czechosłowakach mieli większy wkład. Najwiekszym naszym wkładem to było klepanie Mi2 w tysiącach sztuk. No ale to jednak nie była polska konstrukcja.
Przerobić na drony jak w wojnie o Górski Karabach, wzbogacić o mocny emiter ciepła do ściągani rakiet jako wabik
Przerobi
To wszystko za tyle lat służby? Dla pierwszego i ostatniego samolotu odrzutowanego zaprojektowanego i budowanego w Polsce. Jakieś skromne pożegnanie w bazie???? Co za hańba. Ale tak samolot przecież był "komunistyczny". Do tego tego nieprzyjemne porównania: III Rzeczpospolita nie ma się czymś pochwalić. O tak zawansowanych wyrobach jak samolot odrzutowy może tylko pomarzyć.
Iskra jeszcze nie kończy służby będzie latać jeszcze 2 lata w zespole akrobacyjnym.Skonczyla służbę jako samolot szkolny.
Może nie będzie tak źle. Poczytaj o Flaris Lar 1.
1. Iskra była produkowana w zakładzie, Flaris - jeśli będzie - w manufakturze. 2. Silnik do Iskry był zaprojektowany i budowany w Polsce. Silnik do Flarisa... Kiedyś się mówiło że mieliśmy wspaniałe projekty tylko "ruscy nam zabraniali". "Rusków" nie ma już 30 lat a nasz przemysł ( nie mam na myśli montowni zagranicznych koncernów) nie dorasta do pięt osiągnięciom PRL. Zresztą III RP przemysłu nie potrzebuje, wystarcza jej wybrukowane za pieniądze UE ryneczki w miastach i centra handlowe.
Latała tyle lat bo uwalono Irydę. Iryda z Instytutu Lotnictwa(tam pracował prof. inż. Tadeusz Sołtyk) latała jeszcze w latach 80 nad moją podstawówką, a przestała latać jak już studiowałem na MEL PW. Z odrzutowych to był jeszcze Belphegor z Mielca, to było dziwadło!
Nidzie nie pisałem że Sołtyk był komunistą. Zasługą komunistą było natomiast to że pozwolili działać przedwojennemu inżynierowi. Przynajmniej do pewnego czasu bo potem niestety faktycznie uwalili Grota. Zresztą nie ma co zwalać tylko na komunistów bo było tam tez trochę zwyczajnego polskiego piekiełka, zawiści i zazdrości . Belfegor nie był polski, zresztą akurat nim bym się nie chwalił, nie było chyba brzydszego samolotu w historii lotnictwa.
Irydę uwalił jej producent.
To wszystko kwestia priorytetów, teraz istotna jest 14,15 emerytura , 500+. Więc nie będzie pieniędzy na przemysł, nie ma z resztą o czym mówić bo przemysł jest już "polski" z nazwy.
W Mielcu dzięki pasji wielu ludzi lata sobie 2 Iskry. Może dołącza do nich kolejne?
Jest jeszcze trzecia w prywatnych rękach.
Koniec "Iskierek"... A teraz trzeba dokupić dodatkowe 10 M-346 (po dwa dla każdego Pułku) do Poznania (2 pułki), Łasku, Mińska Mazowieckiego (przy okazji dobrze by było dokupić 16 F-16V), Świdwina ("niedługo" trafią tam F-35) i.. Malbork (nie wiem czy to dobra lokalizacja ?). Do Malborka powinny trafić F-16 (połowa z Poznania)
Lepiej nie pisać o "Iskierce" bo to zupełnie inny, też polski samolot. PZL M26.
A nie dało by się przerobić je na uzbrojone drony? Albo wyremontować i sprzedać komuś, jak to Czesi mają w zwyczaju?
Iskierka jest piękna. Trochę żal, że nie ma następczyni.
Iskierka, a Iskra to dwa odmienne samoloty.
Ma, jej nastepcami jest Orlik TC-II Advanced i M346 Bielik.
Miałem na myśli Irydę
Teraz czas na Mi-2 to już ostatni tak wiekowy sprzęt w lotnictwie polskim