Trwa budowa Bell 360 Invictus. Pierwszy lot w 2022 roku?

19 sierpnia 2021, 07:36
398815-2021 Bell 360 Build Update 4 IMG_3473-c94279-large-1628706320
Fot. Bell
Reklama

Na koniec 2022 roku planowany jest pierwszy lot śmigłowca Bell 360 Invictus, który powstaje w należących do koncernu Bell Textron zakładach Amarillo Asembly Center w Teksasie. Firma chwali się dość zaawansowanym montażem ponad 50% kadłuba, ale też gotową do testów przekładnią główną i innymi kluczowymi elementami układy napędowego. Prace trały od października ubiegłego roku i jak przekonuje producent, nie spowolniła ich pandemia Covid-19.

Koncern Bell zaprezentował najnowsze zdjęcia zmontowanego już w znacznym stopniu kadłuba maszyny, do którego niedługo zostanie dołączona belka ogonowa, co pozwoli na instalację przekładni, wału, śmigła ogonowego i innych istotnych elementów. Celem jest jak najszybsze rozpoczęcie prób, które mają pozwolić na pierwszy lot prototypu pod koniec nadchodzącego roku. Równolegle z budową struktury nośnej testowane są kluczowe elementy układu napędowego.

Zbudowane już łopaty wirnika głównego, przekładnia, obudowa, przeguby łączące i wiele innych elementów przechodzi testy z wykorzystaniem Drive Systems Test Lab (DSTL).  Pozwala to nie tylko na przeprowadzenie wielu kluczowych prób pierwszym lotem, ale nawet przed zmontowaniem śmigłowca. Wszystkie dane są dostępne dla zespołu i mogą być nie tylko analizowane, ale również wpływają na wprowadzane w czasie rzeczywistym modyfikacje projektu, co jest możliwe dzięki zastosowaniu specjalnych, cyfrowych metod przetwarzania, transmisji i wymiany danych w sposób bezpieczny. Widać zresztą efekty takich prac w samym projekcie Bell 360 Invistus, który w najnowszych grafikach nie posiada belki zwieńczonej wentylatorem ale klasycznym śmigłem ogonowym. Prawdopodobnie jest to jednym z powodów, dla których belka nie została jeszcze połączona z główną częścią kadłuba.

W podobny sposób działa Systems Integration Lab (SIL), którego wykorzystanie pozwala firmie Bell na zintegrowanie kluczowych dla lotu komponentów, oprogramowania i systemów misji w celu testowania, weryfikacji i walidacji funkcjonalności przed rozpoczęciem lotu na rzeczywistym śmigłowcu. Takie metody zmniejszają ryzyko techniczne i pomagają w bezpiecznym, szybkim i wydajnym wykonywaniu programu prób w locie.

Bell 360 Invustus, powstaje w ramach projektu US Army pod kryptonimem FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) a jego konkurentem jest Raider Z firmy Sikorsky Aircraft. Obie maszyny wykorzystują wiele unikatowych rozwiązań. Wzbudzają również zainteresowanie nabywców spoza USA. Propozycja współpracy przy produkcji Bella 360 Invictus stanowi jeden z elementów oferty firmy Bell w polskim programie śmigłowca uderzeniowego Kruk.

Reklama
Reklama
Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 52
Reklama
BB
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 09:28

Nowy Comanche.

say69mat
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 11:01

RAH66 to był demonstrator intencji, skrojony na miarę możliwości technologicznych. Kiedy pojawiły się nowe możliwości - wykorzystując rozwiązania zastosowane w RAH66 - zaprojektowano Invictusa. Jednak, do końca nie rozumiem, skoro objawił się nam GAU12, dlaczego nie opracowano na potrzeby Invictusa wersji trójlufowej??? Tylko konstruktorzy upierają się na neiśmiertelnym kalibrze 20mm M197 Gatlinga???

mar
niedziela, 22 sierpnia 2021, 10:17

Dlaczego? silnik nie jest montowany pionowo tylko zawsze przez przekladnie katowe. Wirnik ogonowy moze byc napedzany elektrycznie Duze straty oraz duze wymagania wzgledem przekladni a za tym duza cena. Wystarczy przeprojektowac kanaly wlotowe dla tyrbiny aby przy starcie brala powietrz spod wirnika w w locie z dolu kaluba

say69mat
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 08:12

Hmmm ... ile to śmigłowców zaprojektowałeś??? W odróżnieniu od takiego ignoranta w sferze projektowania i produkcji śmigłowców, jakim to jawi się - w Twoim poście - Bell Textron.

Marek1
piątek, 20 sierpnia 2021, 13:42

US Army NIE chce Invictusa. Powtarza się kejs Bell-Boeing V-22 Osprey, który kosztował gigantyczne pieniądze choć od początku NIE spełniał w większości wymagań wojskowych. Ale spokojnie - parlament USA i "demokratyczny" Prezydent klepną projekt prawie na pewno, bo Bell choć jest w rozpaczliwej sytuacji finansowej, to kasę na lobbystów i łapówki ma ... ;)

block
piątek, 20 sierpnia 2021, 11:55

A ciekawe co by było gdybyśmy kupili Mi-28 oczywiście do "tuningu" przez braci Eskimosów?

Wania
niedziela, 22 sierpnia 2021, 08:24

Te, które lubią się rozbijać o ziemię? Nie dziękujemy. Wolimy takie, które latają.

123 abc
piątek, 20 sierpnia 2021, 19:10

To byłoby bardzo turbosłowiańskie. Po zaanektowaniu przez braci ze wschodu Polski ichni piloci wiedzieliby jak na nich latać ( śmigłowce rosyjskie i polskie mają wirnik o obrocie przeciwnym do zachodnich maszyn.)

Davien
piątek, 20 sierpnia 2021, 16:48

A po kiego nam maszyna znacznie gorsza od AH-64 czy AH-1Z do tego z kraju objetego sankcjami UE i USA???

BUBA
piątek, 20 sierpnia 2021, 10:43

Na dzis WP potrzebuje sprawdzonych maszyn. Te sa za swieze. Apache to jedyna maszyna na dzis dla WP.

Krystyna
piątek, 20 sierpnia 2021, 07:18

I co , zaprowadza porządek w Afganistanie ? Buahaha

Kot
niedziela, 22 sierpnia 2021, 08:01

Zaprowadzili na dłużej niż wy Rosjanie i z kilka 5azu mniejszymi stratami swoimi. O cywilnych już nie mówię, których podczas sowieckiej okupacji było prawie 2 mln.

Putin :0
czwartek, 19 sierpnia 2021, 19:21

RP powinna kupić 30 szt. AH-1Z Viper, 50 szt. Bell UH-1Y Venom, 30 szt. S-70i Black Hawk (odpowiednia konfiguracja) oraz 10 szt. Boeing CH-47 Chinook - i po herbacie. :0 - A tak biedne defiladowe 250 szt czołgów Abrams - Ha ha ha!!!! :) Komedia nie !!!!! :0

zdrowy_rozsądek
czwartek, 19 sierpnia 2021, 20:46

W jaki sposób chcesz sfinansować ten zakup, płacisz przelewem czy przez Western Union?

piątek, 20 sierpnia 2021, 09:41

PayPal... albo Bitcoinami :D

Putin :0
piątek, 20 sierpnia 2021, 06:06

Likwidacja 500+ - co roku kosztuje to 22 mld PLN. :)

Darek
piątek, 20 sierpnia 2021, 15:42

A jak nie było 500+ to ile kupili???

Putin :0
piątek, 20 sierpnia 2021, 17:58

Podpisali umowę wstępną (2015) na zakup 50 szt. śmigłowców EC725/H225M Caracal produkcji Airbus Helicopters której wartość w 2015 została określona na 13,347 mld zł.. cytat - "We wrześniu 2015 roku wynegocjowana została umowa dostawy z konsorcjum Caracal Polska. Od tego czasu do dzisiaj trwają negocjacje umowy offsetowej w Ministerstwie Rozwoju. Podpisanie umów offsetowych warunkuje podpisanie umowy dostawy. W ramach offsetu planuje się ulokowanie w podmiotach pod kontrolą Skarbu Państwa potencjału do samodzielnego serwisowania śmigłowców oraz naprawy i wyposażenia pokładowego." - gen. bryg. Adam Duda, szef Inspektoratu Uzbrojenia - wypowiedź z 2015. Przypominam, że powyższe poszło w szmaty przy najlepszej koniunkturze gospodarki pomiędzy latami 2015 -2019. A obecnie 0,000000000000 szt. bez prawa nawet wspominania o lataniu wiropłatami. :)

Bat
niedziela, 22 sierpnia 2021, 08:03

I po co ci były te caracale? O ile dzięki nim wzrosła by siła naszej armii? Bo jakoś nie zauważyłem żeby tam były wersję szturmowe.

Davien
niedziela, 22 sierpnia 2021, 15:16

Wzrosłaby i to sporo bo obecnie nasze maszyny specjalistyczne sypia się jak piasek na pustyni. Ale ok, po co Polskiemu wojsku smigłowce ZOP, CSAR., SOF czy MEDEVAC, przeciez zołnierze moga z noszami biegać maratony i zrzucąć granaty z pontonow na wrogie OP. A specjalsi na piechote pójdą na zadanie bojowe.

Pucin :0
niedziela, 22 sierpnia 2021, 14:29

Rewelacja jak odkrycie koła na nowo!!!! :)

ktos
piątek, 20 sierpnia 2021, 09:42

Mysle ze duzo wieksze bylyby oszczednosci jakby przewietrzyc z rodzin dygnitarzy wszystkie rady nadzorcze spolek skarbu panstwa, polikwidowac wszystkie "dziwne" fundacje itp...

Pucin :0
sobota, 21 sierpnia 2021, 10:00

O likwidacji gospodarki pozabudżetowej która w Polsce jest patologią, już mówił głośno prof. Belka jak był ministrem finansów. Ale nikt tego nie chce, bo to jest żyła złota dla patologicznych/toksycznych partii politycznych. O spółkach Skarbu Państwa nie wspomnę - drenaż, aż do upadku przedsiębiorstwa. Tylko dokończenie prywatyzacji uzdrowi gospodarkę RP, bo odetnie partie polityczne od kasy. Przykład BGK i Polskiego Funduszu Rozwoju - zaprzęgniętego w polski bezład - ale to te obecnie największe patologie gospodarcze. Nie wspomnę tu o konsolidacji PGZ w tzw. grupach produktowych - komedia w trzech aktach - zamiast stawianie na partnerstwo publiczno-prywatne jak jest wszędzie na świecie (USA, Niemcy, Francja, Kanada ect.). Przykład sukces Grupy WB z polską cyfrową platformą komunikacji wewnętrznej Fonet w pojazdach JLTV produkowanych w tysiącach sztuk - "Ciekawostką jest, że JLTV posiada polską cyfrową platformę komunikacji wewnętrznej Fonet, produkowaną na licencji Grupy WB przez koncern elektroniczny Harris." - D24 - Pojazdy wielozadaniowe JLTV dla Rumunii - 5 lipca 2021, 07:03. Tak się buduje potęgę!!!! nie przez socjal: 500+, Obama Kerrrr ect. bieda i upadek!!! :)

Davien
piątek, 20 sierpnia 2021, 12:54

100/100.

ruski stek bzdur...
piątek, 20 sierpnia 2021, 09:29

Zgadzam się zlikwidować ! Jak ktoś jest takim nieudacznikiem życiowym, że 500 zł jest dla nie być albo nie być to jakaś masakra ! Dać im wędkę, nie rybę !

Polak
piątek, 20 sierpnia 2021, 09:27

Popieram !

Fanklub Daviena i GB
czwartek, 19 sierpnia 2021, 12:47

Kolejny badziew, gdzie drastyczny przyrost kosztów i komplikacji maszyny da znikomy przyrost możliwości w stosunku do nakładów (tzw. "przerost formy nad treścią")... :D

Trol
niedziela, 22 sierpnia 2021, 08:07

A co napiszesz o kamov? Czy jego baped daje przewagę choćby nad ah65 i czy jest tańszy w budowie od klasycznego?

BUBA
piątek, 20 sierpnia 2021, 10:41

@Fanklub Daviena i GB- patrzcie na wlasny talerz chyba ze cos takiego na Uralu nie macie albo nie wiecie co to jest ...

Davien
piątek, 20 sierpnia 2021, 07:54

Taak, nie to co wasz robiony 18 lat Mi-38 z zapewne skopanymi na starcie silnikami co pokazł Ił-112.

piątek, 20 sierpnia 2021, 04:55

"Kolejny badziew, gdzie drastyczny przyrost kosztów i komplikacji maszyny da znikomy przyrost możliwości w stosunku do nakładów" Ciężko się nie zgodzić. Zdawać by się, że Amerykanie poszli po rozum do głowy i porzucili tę ślepą ścieżkę ewolucji wraz z pochowaniem Comanche'a na początku XXI wieku. Niestety, jak widać, nie do końca. A szkoda, bo Sikorsky S-69/X2 stanowi znacznie lepszą bazę do rozwoju i to na ich pochodnych należałoby się skupić.

yar
czwartek, 19 sierpnia 2021, 22:46

Bo nie ma to jak rosyjski sprzęt. Ten to to nie jest badziew. Ale bez "analoga w mirie" sam spada z nieba jak te PIĘĆ samolotów w ciągu ostatniego miesiąca!

piątek, 20 sierpnia 2021, 09:44

Aaaa no bo ty zle patrzysz... moglo spasc 30 a spadlo tylko 5! Tak trzeba to analizowac.

Meska
czwartek, 19 sierpnia 2021, 11:17

Może dlatego naszym się nie spieszy z Krukiem? Będzie jak z F35? Musi być najnowsze i amerykańskie?

Dropik
piątek, 20 sierpnia 2021, 12:31

rzeczywistość jest tu bardziej prozaiczna: kasa misiu, kasa ;)

ktos
piątek, 20 sierpnia 2021, 09:44

Hmmm ale powiedz w przypadku konflikty zbrojnego skad wezmiesz czesci do Mi-35? Bo teoretycznie wieksze szanse ze bedzie wojna z Rosja niz z USA, prawda?

Davien
czwartek, 19 sierpnia 2021, 17:24

A oś ci pzrezkadza że Polska będzie miała najlepsze maszyny uderzeniowe??

Meska
czwartek, 19 sierpnia 2021, 21:15

Ja nie mam nic przeciwko. Po prostu zauważam pewne zależności.

Gnom
piątek, 20 sierpnia 2021, 09:27

Zauważasz niestety polską chorobę: debeścizm. Chęć posiadania najlepszych rzeczy na świecie, zazwyczaj nieuzasadniona późniejszym zastosowaniem. Zamiast praktycznego podejścia niemieckiego, ba nawet francuskiego (jeżeli zostać tylko przy Europie) i określenia zadań (po kiego to nam ... - wulgaryzując) a potem sprawdzić co z posiadanych rzeczy te zadania może po modyfikacjach/modernizacji spełnić, a kasę wydać na to co naprawdę konieczne i dające rozwój, u nas biurwa kupuje na wszelki wypadek najlepsze (najlepiej jankeskie) bo wtedy nikt się jej nie czepi a obywatel zapłaci - bo musi.

Gruszwik
niedziela, 22 sierpnia 2021, 08:27

Na pytanie po co to nam odpowiedź jest krótka: bo mamy Rosję za miedzą i musimy ich zniechęcić do napaści na nas. Żeby wiedzieli, że poniosą na tyle duże straty, że im się nie opłaci. Ani Niemcy, ani Francja nie ma tego dylematu.

Pucin :0
sobota, 21 sierpnia 2021, 10:13

Zatrudniam Pan na Kremlu!!!! Prawda, szczera prawda - to taka gazeta w Mirie!!! :)

Generał z poboru
czwartek, 19 sierpnia 2021, 14:19

I najlepsze.

BUBA
czwartek, 19 sierpnia 2021, 14:17

Najnowsze wystarczy a ze amarykanskie to co w tym zlego. Jak stawiasz nna ruskie to jedz na Ural. Kto cie tu trzyma ...

rED
czwartek, 19 sierpnia 2021, 10:00

Powrót po 25-30 latach do koncepcji RAH-66. Choć oczywiście sa różnice i to duże. Szkoda tamtej kasy. Gdyby to chociaż ta sama firma robiła można by założyć że część pieniędzy się zmaterializowała w nowym projekcie a tak poszła na nic.

Dropik
piątek, 20 sierpnia 2021, 12:34

a po co by były wtedy te rah-66 ? nie były potrzebne przez te 30 lat. to bylaby dopiero strata pieniedzy kupno tych śmigieł.

piątek, 20 sierpnia 2021, 05:01

@rED "Szkoda tamtej kasy." Szkoda zarówno tamtej jak i obecnej kasy. Należałoby im życzyć, oby skończyło się tylko na prototypie.

Davien
czwartek, 19 sierpnia 2021, 17:26

rED wtedy wcześniej zdechł ZSRS i całkiem sporo projektów poszło do kosza.

Fanklub Daviena i GB
czwartek, 19 sierpnia 2021, 18:39

Była kasa na railguna, XM25, XM2001 Crusader a żołnierze USA w Iraku czy Afganistanie nie mieli kamizelek kuloodpornych... :D

ktos
piątek, 20 sierpnia 2021, 09:46

Ej no nie wina USA ze zolnierze ZSRR nie mieli kamizelek kuloodpornych w Afganistanie.

ciekawy
sobota, 21 sierpnia 2021, 01:43

Nie tylko. Nie dość że nie mieli kamizelek to jeszcze mieli nawet hełmy z blaszki gdzie każda kula przebijała je jak papier.

Wanilia
niedziela, 22 sierpnia 2021, 08:29

Ale im nie trzeba. Ich mnogo. I gruz 200 mógł działać na dużych obrotach.

Wawiak
czwartek, 19 sierpnia 2021, 13:45

Technicznie sporo się zmieniło - teraz ten projekt ma dużo większe szanse realizacji.

Tweets Defence24